Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Touko 10, 2012 13:01 pm

Kannattaa pitää mielessä myös tämä vaihtoehto: http://www.ebay.de/sch/catering-portal/ ... pos=&gbr=1

teekuppi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja teekuppi » La Touko 12, 2012 13:04 pm

Kiitos vastauksista!

Itseltä siis löytyi jo ennestään tuo bilteman kattila, jota olen käyttänyt vierteen keittämiseen. Olen aiemmin siis lähinnä tehnyt pussimäskäyksiä ja steeppauksia ja käyttänyt uutepohjaa, nyt siirtymässä täysmäskäyksiin.

Eilen tuli sitten testattua, tätä varten tein kupariputkesta ja silikoniletkusta putkisiivilän kattilalle siivilöintiä varten ja käytin eristyksenä kahta huopaa. Toimi oikein hyvin, mäskäystehokkuuskin oli (1-vaiheisella infuusiolla) ihan siedettävää luokkaa eli noin 62 %. Eiköhän tää tästä. :cheers1:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Loka 31, 2012 21:25 pm

Cittarissa näköjään tarjouksessa 10 litran kattila 30 euroa. Samaan hintaanhan Ikeastakin kattilan saa, mutta Cittarit ovat yleensä vähän lähempänä.

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » Pe Marras 02, 2012 13:06 pm

Tuossa Catering portalin kattiloissa on toi eristys.
Onko kukaan porannu hanaa tai liittänyt lammitys vastuksia tollaseen?

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Marras 02, 2012 13:13 pm

Cod3 kirjoitti:Tuossa Catering portalin kattiloissa on toi eristys.
Onko kukaan porannu hanaa tai liittänyt lammitys vastuksia tollaseen?

Onhan noista netissä tietoa. Esim. http://www.jimsbeerkit.co.uk/home_brew_ ... -tun_2.htm

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Tammi 30, 2013 11:34 am

Muistaako joku mistä sai RST-Ämpäreitä, mieluiten kannella. Joku Armeija kauppa kouvolassa tms myi SA:n vanhoja..?

Itse ostanu parit kirpparilta mut törmää tosi harvoin. Levee kahva ( ei lankamalli ).
Jos sais Terran reissullansa

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Tammi 30, 2013 12:52 pm

Ne armeijan ylijäämä saavit rst 50L on loppu siellä Lappeenrannan Erä Aitassa. Viime kesänä yritin niitä sieltä hankkia.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Marras 20, 2013 13:14 pm

Kiljumies kirjoitti:Tossa toi nyt sitten olis. Porakone adapterin teko oli aika simppeli homma, kanta pois 6mm osakierre pultista. Syöttösuppilo on mallia Avantgarde feat. Kiasma eli joka suuntaan vino, ei ole toiminnan kannalta oleellista niin en jaksanut tsempata. Nyt pitää vaan odotella että olis jotain rouhittavaa.
Kuva

Hopperin voi myös tehdä näin kahdessa minuutissa :lol:
mantelimylly.jpg

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » To Joulu 12, 2013 22:25 pm

eikös tämä ole sama mikä lapossa maksaa 3 hunaa ja on merkkiä brewferm...
http://www.ebay.de/itm/Kochstar-WarmMaster-DeLuxe-Einkochautomat-27-Liter-/281205910034

Taitaa lähteä tilaukseen...sillä väliin kun säästelee 50L maisteriin... :jee:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 12, 2013 22:47 pm

Pasi_K kirjoitti:eikös tämä ole sama mikä lapossa maksaa 3 hunaa ja on merkkiä brewferm...
http://www.ebay.de/itm/Kochstar-WarmMaster-DeLuxe-Einkochautomat-27-Liter-/281205910034

Taitaa lähteä tilaukseen...sillä väliin kun säästelee 50L maisteriin... :jee:

Todennäköisesti on.
Saattaa tosin olla, että brewfermin keitto-ominaisuuksia on parannettu, noilla hillokattiloilla kun saattaa keittäminen olla vähän niin ja näin.

Vieläkin halvemmalla saa catering-portalilta 33l kattilan, ebaysta pidin ja laposta vastuksen, jos ei askartelu ole vierasta.

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Pe Joulu 13, 2013 9:09 am

Siis nuohan on ihan samat laitteet spekseineen. 1800W vastus molemmissa, paitti hana puuttuu.

Juu, ei sinäänsä pelota askartelut, mielummin tekisin itse, mutta kun ohjeita pitäs raapia vähän sieltä sun täältä, työkalut, rakentelu tilat ja aikaa pähkäilyille siihen päälle niin tuo vain vaikuttaa turvallisemmalta ja halvimmalta vaihtoehdolta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 13, 2013 9:26 am

Pasi_K kirjoitti:Siis nuohan on ihan samat laitteet spekseineen. 1800W vastus molemmissa, paitti hana puuttuu.

Lähinnä kyse on termarin säädöistä.
Mutta joo, todennäköisesti ihan sama vekotin. Hillokattiloiden kanssa jotkut saa tehtyä kaiken oikein mainiosti, joillain on ollut ongelmia keiton kanssa, kun termari pätkii liian aikaisin.

Minä askartelin oman mäskäimeni ihan kerrostalokolmion olohuoneessa ja keittiössä, jotta eipä tuossa ihan mahottomia tiloja tai välineitä tarvitse. Eikä nuo ole kamalan vaikeita, mutta sähkötöistä pitää ymmärtää jotain, ettei tapa ihteään. Sähköstä ei onneksi tarvitse ymmärtää juurikaan muuta kuin että se on vaarallista, mutta pitää tietää, miten piuhoja voi vedellä ja liitellä ilman vaaraa.

Tietty jos se Braumeister on kuitenkin tavoitteena, niin ehkä tuommoinen voi olla väliaikaisratkaisuna ihan käypä. Ja tuo rst-versio on hyvä, emalisen kanssa voi olla ongelmia.

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Pe Joulu 13, 2013 10:18 am

Dodi nyt on tilattu, eiköhän se maanantaina ole kotona. 128€ laite ja posti 20, ei paha kotiin tuotuna että pääsee BIAB maailmaan. ROK ROK :super:
Hanahan tuosta puuttuu mutta sille ei tarvitse tehdä kuin reikä, ja se onnistuu khyl.

Saksan gigantti tai joku vastaava mistä tilasin
http://www.elektro2000.de/Elektro-Kleingeraete/Einkocher-und-Entsafter/Kochstar-WarmMaster-deluxe-::8344.html?refID=id

Askartelussa juuri nuo sähköhommat ja PIDin ohjaukset ei oo se meikäläisen juttu, parempi kun joku on valmiiksi ne säätänyt. Sulla ei varmaan lisäksi jaloissa pyöriny paria pojantermiittiä, no nukkuuhan ne välillä mutta sitten ei ite jaksa... :winktoo:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 13, 2013 10:51 am

Pasi_K kirjoitti: Sulla ei varmaan lisäksi jaloissa pyöriny paria pojantermiittiä, no nukkuuhan ne välillä mutta sitten ei ite jaksa... :winktoo:

Nämä meitin termiitit on tyttöjä. Mutta ei ne askarteluhetkellä jaloissa pyöri, siitä ei tule mitään.
Lapset voi aina laittaa kaappiin... :nauru:

Juspe
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juspe » To Helmi 06, 2014 9:49 am

Terve,
aikaisemmin on olutta tullut valmistettua uutteesta, mutta nyt on alkanut mäskäys houkuttelemaan. Löysin saksan ebaysta seuraavanlaisen setin:
http://www.amazon.de/Bielmeier-400000-Bier-Brausystem-BHG-400/dp/B00750V5CK/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1391671032&sr=8-5&keywords=brauset

Pääsisiköhän tuolla liikkeelle? Hintaa tulisi postikuiluineen noin 550e. Onko kenelläkään kokemusta Bielmeierin vehkeistä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 06, 2014 10:45 am

Hillokattila, tavallinen kattila, myslimylly ja valepohja. Saat samat hilut halvemmalla, kun hommaat ebaysta erikseen. Valepohja on tuossa setissä ainoa, mikä on erityisen hyvä.
Katsotaanpa:
Hillokattila http://www.ebay.de/itm/Bielmeier-695028 ... 566100eb80 120€, hana siihen 10€
Tuo sama kattila mitä tuossa setissä on ja valepohjalla: http://www.ebay.de/itm/Bielmeier-Lauter ... 566116175a 150€
Juukelisti parempi mallasmylly http://www.brouwland.com/shop/product.a ... &dt=24&l=2 n 160€ posteineen
Kinkkulämpömittarin saa kympillä ja nuo loput hilut (ominaispainomittari yms.) toisella kympillä

Tekee yhteensä 460. Muuten tismalleen sama setti, mutta tuo brouwlandin mallasmylly on sentäs mallasmylly, kun tuo Marcato Marga (n. 60€) ei ole.

Ilmeisesti tuossa setissä tuo hillokattila toimii keitto ja lämminvesikattilana, kun mäskäys on tarkoitus tehdä tuossa valepohjallisessa kattilassa. Kattila ja 2,4kW vastus maksavat n. 80€ yhteensä, ja siihen saanee termostaatin parilla kympillä. Tuon hillokattilan hinnalla saat siis saman homman paremmin tekevän systeemin rakennettua, jos vain on yhtään askarteluhenkeä. Tuo hillokattila on todennäköisesti näet vähän kehno keittäjä.

Mutta kyllähän tuolla linkittämälläsi setillä pääsee liikkeelle, mutta on se vähän kallis.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Helmi 06, 2014 21:05 pm

Kokemuksesta voin sanoa, että tollanen käsitermari on aika anal ista ja et halvemmalla saa kun ostaa kattilan, vastuksen ja termostaatin erikseen. Eikä niin et ostaa hillokattilan eka ja sit tuunaa sen.. Ei sillä et niin ois päässy käymään.

Uppis
Jäsen
Jäsen

Calarenys?

ViestiKirjoittaja Uppis » Ti Touko 13, 2014 21:59 pm

Onkos kukaan käyttänyt Barcelonan miesten web kauppaa http://www.calarenys.com ?

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » To Heinä 17, 2014 10:07 am

Mäskäyshommia aloittelemasa, täällä on paljon llut puhetta brewfermin 27L kattilata. Laittaisinko sen ja ostan muut tarvittavat erikseen, pussimäskäystä lähinnä aluksi kai harrastaisin..

Löysin myös brewfermin valmiita settejä,missä corona mallasmylly, vierteen jäähdytin, kattila yms..hinta noin 600€

Kegitys settiäkin olen katsellut, pari 19l Cornelius kegiä olisi mukava apu pulloralliin. Näyttää tämäkin harrastus lähtevän käsistä aika helposti :lol:

Raha tosin ei kasva puissa, jospa ensin siirtyisi uute oluesta mäskäämiseen :roll:

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Heinä 17, 2014 18:02 pm

Kotipanimo1 kirjoitti:Mäskäyshommia aloittelemasa, täällä on paljon llut puhetta brewfermin 27L kattilata. Laittaisinko sen ja ostan muut tarvittavat erikseen, pussimäskäystä lähinnä aluksi kai harrastaisin..

Löysin myös brewfermin valmiita settejä,missä corona mallasmylly, vierteen jäähdytin, kattila yms..hinta noin 600€

Kegitys settiäkin olen katsellut, pari 19l Cornelius kegiä olisi mukava apu pulloralliin. Näyttää tämäkin harrastus lähtevän käsistä aika helposti :lol:

Raha tosin ei kasva puissa, jospa ensin siirtyisi uute oluesta mäskäämiseen :roll:

En tiedä onko tekstini siulle tuttuja, mut jos raha ei kasva puussa, haluut päästä semi helpol ni toi Brewfermi ei tuollaisenaan toimi. Siinä kun termostaatti on aikasta lailla susi ja 21l satsille se jää helposti pieneksi. esim rosterikattila joka on suurempi kuin 27l, Pid ohjain ja ~2kW vastus ois kustannustehokkaampi ratkaisu ja homma pysyis viel lapases. :D :cheers2:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”