Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Syys 28, 2018 21:27 pm

Kierrätyksen voi pitää päällä koko mäskäyksen ajan tai sitten ei. Viimeistään lopussa, jotta saadaan vierren kirkastettua sen avulla. Tehokkuus yleensä paranee hiukan kierrätyksen avulla. Ei se lämpötilaan ainakaan oleellisesti vaikuta.
Vierre keitetään, silloin pumppu pois.

Ja missään nimessä pumppu ei ole pakollinen.

SimaSami
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja SimaSami » Pe Syys 28, 2018 21:41 pm

miguels kirjoitti:Kierrätyksen voi pitää päällä koko mäskäyksen ajan tai sitten ei. Viimeistään lopussa, jotta saadaan vierren kirkastettua sen avulla. Tehokkuus yleensä paranee hiukan kierrätyksen avulla. Ei se lämpötilaan ainakaan oleellisesti vaikuta.
Vierre keitetään, silloin pumppu pois.

Ja missään nimessä pumppu ei ole pakollinen.

Kiitä :jee: n

Newt
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Newt » Pe Joulu 21, 2018 12:15 pm

Nyt olisi tarkoituksena aloittaa kotipaneminen ja keittokattila olisi vielä haussa.
Tässä yrittänyt internetin kauppojen syövereitä tutkia, mutta mistään ei tunnu löytyvän 25 litran kattilaa suht. edullisesti. Pääseekö 15 litran kattilalla alkuun vai käykö pieneksi jo heti alkuunsa? Expondo vaikuttaisi muuten pätevältä puljulta, mutta 95% tuotteista loppuunmyyty. :roll:
Ammattilaisvinkit tervetulleita.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Pe Joulu 21, 2018 12:56 pm

Kyllä 15L kattilallakin about 10 litran satseja valmistaa ilman ylimääräisiä kikkailuja. Kikkailulla helposti vähän enemmänkin. Jos halvalla saa ja on vasta aloittamassa harrastusta niin tuo voi oikein hyvä.

Käytin itse aiemmin 15L ja 10L kattiloita yhdessä niin eräkoko oli jotain 20 litran luokkaa, mutta vaati aika paljon värkkäämistä (ja tiskaamista). Mulla tosin 15 litran kattilan hinta tuplaantui heti, sillä sen ohut pohja ei toiminut perinteisellä hellalla vaan vaati induktiokeittolevyn. 10L kattilan sain ilmaiseksi.

Nyt parempaan pannuun investoineena ei tuo 15l kattila+keittolevy jäänyt kuitenkaan ylimääräiseksi, vaan siinä lämpenee huuhteluvedet.

Astalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kajaani

ViestiKirjoittaja Astalo » Pe Joulu 21, 2018 22:49 pm

Itse kans vähän aikaa sitten tutkin kattila tarjontaa. Savenmaa verkkokaupassa oli jotain isompia kuin 15l. Parin erän jälkeen hommasin 25l termosastian mäskäyksen ja nyt siinä on sähkövastus. Eli todennäköisesti käy pieneksi tuo 15l kattila.

hurmave
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Joulu 25, 2018 2:07 am

Yhdenlainen epäsuositus pakko laittaa tänne. Laitoin jo aikaisemmin palautetta Lappo:n sivuille heillä myynnissä olevasta magneettisekoitimesta. Tuohon hintaan (noin 100e) saa esim ebay:stä puolet halvemmalla vastaavanlaatuisia tuotteita. Itselläni oli yksi kiinanversio ja laatu oli jopa huomattavasti parempi kuin tässä lapon myymässä versiossa.

Lyhyesti lapon kamppeesta:
+ Pieni koko
+ Helposti saatavilla
+ Lapon henkilökunta ja vastuuntunto

- ei pyöritä kuin max 30mm puikkoja
- kehno laatu (3d tulostettu nopealla syötöllä=huokoinen ja heikko)
- hajosi toisella käyttökerralla (pyöritti joko täysillä tai ei ollenkaan, lisäksi helisi kummallisesti uudesta asti)
- avattuani kamppeen totesin sen olevan vain tietokonetuuletin johon on kiinnitetty magneetit (
- toistamiseen laatu ja työn jälki. Juotokset ala-arvoisia, komponenttien yhteenlaskettu hinta alle 10€ poislukien runko. Aikaisemmin mainittu helinä johtui siitä että tietokonetuuletin oli irronnut liimauksistaan

Tarkoituksena oli hankkia magneetisekoitin joka pyörittää myös pidempiä +50mm pitkiä sekoituspuoikkoja, mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa jäljellä kuin tilata kunnon laboratoriokäyttöön tarkoitettu vempele. Maksoi kuluineen noin 300€. Suosittelen silti lämpimästi.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”