Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Loka 19, 2015 14:09 pm

Valmiita settejä varmaan löytyy, mutta hinta on sen mukainen.
Omassa ensimmäisessä kattilassa on 1/2" jatkopala ja muhvi joiden välissä tiiviste ulkopuolella. Ulkopuolella on sitten perässä on kuulasulkuventtiili pienellä vivulla. Sen perään sitten on rakennettu kaiken näköistä eli tyyli vapaa.

Millainen reikä kattilassa on? Omassa Klarsteinin kattilassa oli alkuperäinen hanan reikä liian pieni 1/2" läpiviennille jota sitten suurensin. Reikä on myös pienessä upotuksessa, joten kaikki osat/hanat eivät tiivisty kunnolla kattilan kylkeen reiän ympärille. Ainoastaan tuommoinen muhvi oli sopivan kokoinen ja teki pitävän liitoksen.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Loka 19, 2015 15:53 pm

Mä laitoin catering portalin kattilaan ite reijän ja ½'' onnline palloventtiili +½'' messinkinen kaksois nippa+½'' mess.hanajatko.Tiivistin jumbo teflon putki teipillä.Hyvin pitää.Kyl sit noita kaikkia prikkoja saa myös ja tiivisteitä.Mut toi combo riittää minulle :jee:
RDWHAHB

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Loka 19, 2015 22:51 pm

ossis kirjoitti:Millainen reikä kattilassa on? Omassa Klarsteinin kattilassa oli alkuperäinen hanan reikä liian pieni 1/2" läpiviennille jota sitten suurensin. Reikä on myös pienessä upotuksessa, joten kaikki osat/hanat eivät tiivisty kunnolla kattilan kylkeen reiän ympärille. Ainoastaan tuommoinen muhvi oli sopivan kokoinen ja teki pitävän liitoksen.

Reikää ei vielä ole vaan olis tarkoitus sit porilla sen mukaan kun saa hanan hankittua.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ti Loka 27, 2015 9:36 am

Miten/millä tuo hanan ja kattilan väli kannattaisi tiivistää? Hain Motonetista 1/2 halkaisijalla olevan hanan, mutta sieltä ei löytynyt mitään järkevää sen kanssa tiivisteeksi.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Loka 27, 2015 10:00 am

Kyllä minä motonetissäkin muistaakseni olen nähnyt sopivia tiivisteitä tuommoiseen puuhaan. Eli itsellä on läpivienti on tiivistetty niin, että sisäpuolella on sopiva vastin pari (minulla jatko muhvi johon saan sitten valepohjan kiinni) ja ulkopuolella hanan ja reunan välissä tiiviste rengas.

Tuommoisia olisi motonetissä, ymmärtääkseni toimisivat. Vaativat tosin, että hanassa on jonkin verran laippaa joka puristaa tiivisteen kattilan kylkeen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/383698/K ... e-10kpl-12
Tämän näköisiä myös on minulla jossain väleissä ollut, ei tuolta kyllä hankittuna: https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/O-r ... 11130.html

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ti Loka 27, 2015 11:51 am

Noita ekan linkin tiivisteitä kattelin, mutta ne menevät sinne liittimien sisään tiivisteeksi. Noissa ulkoreunan halkaisija on tuo 1/2, ei sisäreunan halkaisija.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Loka 27, 2015 14:54 pm

Taajuuskorjain kirjoitti:Noita ekan linkin tiivisteitä kattelin, mutta ne menevät sinne liittimien sisään tiivisteeksi. Noissa ulkoreunan halkaisija on tuo 1/2, ei sisäreunan halkaisija.

Haet rautakaupasta punaisen fiiberi-tiivisteen. Niissä ei ole asbestia, kuten monissa vihreissä malleissa.
http://www.stark-suomi.fi/fi/fiiberitiiviste-1-2-2-kpl

Panettelija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panettelija » Ti Loka 27, 2015 18:43 pm

Tuskinpa nykypäivänä saa ostettua asbestia kaupasta ainakaan Suomesta. Tiivistys onnistuu myös o-renkaalla. Väittävät ettei pitäis, mutta mulla on toiminut hyvin koko kattilan olemassaoloajan.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Loka 27, 2015 20:12 pm

Panettelija kirjoitti:Tuskinpa nykypäivänä saa ostettua asbestia kaupasta ainakaan Suomesta. Tiivistys onnistuu myös o-renkaalla. Väittävät ettei pitäis, mutta mulla on toiminut hyvin koko kattilan olemassaoloajan.
Paikallisessa LVI liikkeessä ukko ainakin tarjos ensin vihreää tiivistettä, mutta vaihtoi sen punaiseen ja sanoi sen vihreän sis. asbestia. Olisko ollut vanhaa varastoa :roll:

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Loka 28, 2015 7:31 am

jylppö kirjoitti:
Panettelija kirjoitti:Tuskinpa nykypäivänä saa ostettua asbestia kaupasta ainakaan Suomesta. Tiivistys onnistuu myös o-renkaalla. Väittävät ettei pitäis, mutta mulla on toiminut hyvin koko kattilan olemassaoloajan.
Paikallisessa LVI liikkeessä ukko ainakin tarjos ensin vihreää tiivistettä, mutta vaihtoi sen punaiseen ja sanoi sen vihreän sis. asbestia. Olisko ollut vanhaa varastoa :roll:

Jos äijä oli tosissaan, niin ihmettelen suuresti miten voi olla. :shock: Asbestia ei ole saanut Suomessa käyttää missään yli 20 vuoteen. Myynti, valmistus ja maahantuonti lopetettiin jo sitäkin aiemmin.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ke Loka 28, 2015 9:07 am

Aika villiltä kuulostaa toi asbesti =) Joku vanhan liiton putkifirma :nauru:

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Loka 29, 2015 10:33 am

Ostin täältä viimeeksi Rosteri Käymis-Kartio-Törpön, hiivoja ja kilo-humalaa ym. Ne myy myös ilman ALV jos tunnus: http://www.hobbybrauerversand.de

"Hopfen und mehr"
Jos sais Terran reissullansa

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Loka 29, 2015 12:28 pm

Millaiset postikulut noilla on (hopfen und mehr)?
Koitin sivuilta etsiä, mutta ei osunut silmään.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Loka 29, 2015 20:54 pm

30L Rosteri sylinterimalli käymisastia jaloilla + kamat oli karvan yli 30€ kuluilla ja se laatikko oli ..ISO..Eikä ihan kevytkään. Skidit leikki sillä kauppaa ym ulommaisella pahvilaatikolla siis. Tuli postiin ja pit noutaa itse. Pyysin nimenomaan DHL toimitusta postiin muistaakseni.

Kuriirit on kalliita ja käy ehkä kerran soittaa päivällä ovikelloo ja sit kamat lähteeki takas saksaan ku ei oo ketään paikalla. Näin käyny useasti esim NordPost:in kanssa (ei soittoo tai meilii)

Niillä on mun mielestä usempi luokka jos tilaa vaan kirjekamaa ( kuivahiivat ) tms.
Noin 6 - 16€ Kannattaa sopii / kysellä ennakkoon. Ihan ystävällisiä. Esim BrauPartner vetäs toimitushinnat ihan taivaisiin jossain vaiheessa, tai ainakin mulle,heh..

Joo ja maksakaa EU-pankki maksulla ( IBAN ) ni halvempaa kuin paypällinen, pari päivää hitaampi tosin.
Jos sais Terran reissullansa

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Marras 04, 2015 0:28 am

Välineitähän voi toimintaan ostaa sieltä ja tuolta. Itse touhusin alkuun kaikenlaisilla keräilykamoilla ja 10L Ikea-kattilalla.
Keväällä ostin Amihopfen.comista sähkökattilan (alle 100e) ja mukavasti sillä on nyt tuntunut n. 20L BIABit menevän.

On hienoa, että panohommat on nosteessa ja asioista kiinnostuneille niistä kirjoitetaan, mutta vähän välillä tuntuu vinkit myös menevän metsään.
Aikamoista välineurheilua saa touhusta tehtyä, mutta aloittelemaan pääsee kyllä aika vähällä. Mielestäni sitä olisi vasta-alkajille aina hyvä painottaa: kaikki, kun ei panemisesta sitten kuitenkaan tykkää ;)
Esim. Jaskan viimeisessä hieman kalskahtaa mainoksen maku: http://jaskankaljat.blogspot.fi/2015/11 ... tajan.html
Eniten silmääni pisti: "Välttämättömät välineet: 278,60€"

Näkisin, että välttämättömät välineet, joilla oluen valmistamista kotona voi lähteä aloittelemaan löytynevät Melkon alle 40€ "Olutpanimo" -paketista+prismasta siivilipussi + keittiöstä isoin kattila.
Toki kukin taplaa tyylillään

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Marras 04, 2015 20:01 pm

Olutto kirjoitti:Välineitähän voi toimintaan ostaa sieltä ja tuolta. Itse touhusin alkuun kaikenlaisilla keräilykamoilla ja 10L Ikea-kattilalla.
Keväällä ostin Amihopfen.comista sähkökattilan (alle 100e) ja mukavasti sillä on nyt tuntunut n. 20L BIABit menevän.

On hienoa, että panohommat on nosteessa ja asioista kiinnostuneille niistä kirjoitetaan, mutta vähän välillä tuntuu vinkit myös menevän metsään.
Aikamoista välineurheilua saa touhusta tehtyä, mutta aloittelemaan pääsee kyllä aika vähällä. Mielestäni sitä olisi vasta-alkajille aina hyvä painottaa: kaikki, kun ei panemisesta sitten kuitenkaan tykkää ;)
Esim. Jaskan viimeisessä hieman kalskahtaa mainoksen maku: http://jaskankaljat.blogspot.fi/2015/11 ... tajan.html
Eniten silmääni pisti: "Välttämättömät välineet: 278,60€"

Näkisin, että välttämättömät välineet, joilla oluen valmistamista kotona voi lähteä aloittelemaan löytynevät Melkon alle 40€ "Olutpanimo" -paketista+prismasta siivilipussi + keittiöstä isoin kattila.
Toki kukin taplaa tyylillään

Aamen, toisaalta onhan tuossa hepuilla oma lehmä ojassa kun välineitä kauppaavat. Itsekin kyllä mäskäykseen siirryin uutteista 30l emalikattilalla, retkipatjalla, puumelalla, 15€ motonetissa maksaneella kaasupolttimella ja betonilaatalla. Olen itsekin koittanut painottaa että ei kannata mitään hirveitä alkuun investoida ja jos vähänkään tykkää väsäillä asioita itse niin aika paljon halvemmalla pääsee ja ei tuohon väsäilyyn nyt harrasteautoon verrattavaa aikaa saa kulumaan.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Mikke
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mikke » Ke Marras 04, 2015 21:33 pm

Vantaan Puuilossa oli muuten 15l rosterikattila 4mm pohjalla. Käy induktiolle ja mahtuu kansi kiinni 50cm leveän lieden uuniin. Kattilan korkeus 23cm ja leveys 31cm. Sisäpintaan taituroitu mitta-asteikko valmiiksi. Hintaa on 45,90€.

Mielestäni aika sopiva peli, jos aikoo uunissa mäskäillä, suurempaa ei taida saada enää mahtumaan. Voi olla parempiakin tarjolla, mutta itse kävin syöttiin kiinni.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Marras 04, 2015 23:39 pm

mistä olette ostaneet 230v/400v pumppuja? olen nyt puolessa vuodessa saanut tuhottua kolme ebay 12v ja 24v pumppua eikä neljättä huvita enään tilata. jotain tuon tyylistä kaipaisin http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... inlet-pump
ei oikeen vaan viittis laittaa paria satkua pumppuun et jos joku tietäisi edullisemman vaihtoehdon?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Marras 05, 2015 0:57 am

Kuis tämä https://www.brouwland.com/en/our-produc ... jqMvrfhDIU Brouwlandin pumppu? Ei se nyt sinänsä halpa ole mutta huntin vähemmän kuitenkin. Ei mitään kokemuksia kyllä, että kommentit käytöstä tai vinkit paikkaan mistä ne Kiinasta niitä tilaavat tervetulleita.
Ja lisäksi, miten ne edelliset tuhoutuivat?
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Marras 05, 2015 9:44 am

Tossa on aika iso miinus tuo ettei voi pumpata yli 90c nesteitä.
Kiinan pumput tahtoo mennä jumiin. Liukulaakerit heikkoja ja jne...

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”