Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 08, 2018 21:34 pm

^ kiikkuu konkurssin partaalla, mutta pystyvät varmaan jatkamaan. Vajaamiehitys päällä ja varasto päässyt tyhjenemään. Aika näyttää mihin kehittyy.

Tuolla jutustelua
viewtopic.php?f=32&t=1465&p=41339&hilit=Brewcat#p41339

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Tammi 18, 2018 16:23 pm

Mistähän kannattaisi lähteä 3 gallonan FastFerment -conical -astiaa metsästämään? Pikaisesti selaten suomalaisissa kaupoissa on ollut vain suurempia versioita, mutta tuo 3 gallonan versio olisi just sopiva n. 10 litran eräkoolle. Ulkomaisista kaupoista en ole kaljatarpeita ennen tilannut joten luottokauppoja ei ole tiedossa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Piruz » To Tammi 18, 2018 16:58 pm

cob kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä 3 gallonan FastFerment -conical -astiaa metsästämään? Pikaisesti selaten suomalaisissa kaupoissa on ollut vain suurempia versioita, mutta tuo 3 gallonan versio olisi just sopiva n. 10 litran eräkoolle. Ulkomaisista kaupoista en ole kaljatarpeita ennen tilannut joten luottokauppoja ei ole tiedossa.

Fastfermentin 11L astioita oli panimonurkka.fi ssä myynnissä, nyt loppu. En tiedä sit... Lueskelin niistä tuolta enkkufoorumeilta että falskaavat alhaalta hiivan keräysastian kohdalta? Joku jolla on, kertokoot kokemuksensa. :)

Ja tuosta tilaamaan:
https://homebrewshop.be/en/139-fastferment
Rohkeasti pantua :party:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 18, 2018 19:44 pm

cob kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä 3 gallonan FastFerment -conical -astiaa metsästämään? Pikaisesti selaten suomalaisissa kaupoissa on ollut vain suurempia versioita, mutta tuo 3 gallonan versio olisi just sopiva n. 10 litran eräkoolle. Ulkomaisista kaupoista en ole kaljatarpeita ennen tilannut joten luottokauppoja ei ole tiedossa.

Kyllä noita kolme tuli meillepäin alkuviikosta, menivät tosin aika saman tien. Laitoin kuusi lisää tilaukseen maanantaina, mutta ei ole näköjään vielä lähtenyt kun siinä oli jotain sälää minkä piti tulla saatavilla eilen.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Helmi 06, 2018 8:04 am

Piruz kirjoitti: Fastfermentin 11L astioita oli panimonurkka.fi ssä myynnissä, nyt loppu. En tiedä sit... Lueskelin niistä tuolta enkkufoorumeilta että falskaavat alhaalta hiivan keräysastian kohdalta? Joku jolla on, kertokoot kokemuksensa. :)

Valskaavat, jos unohtaa O-renkaat tai ei laita ohjeen mukaisesti tarpeeksi teflonteippiä pöntön ja sulkuventtiilin liitokseen. Itse vedin muistaakseni 8 kierrosta ja liitoksesta tuli ns. kerrasta tiivis. Itse keräysastian ja sulkuventtiilin välisen liitoksen kanssa ei ollut tiiviysongelmia, siellä on o-renkaat molempiin suuntiin. Kerran tosin ruuvasin sulkuventtiilin sisäisen sovitinosan ulos keräysastian mukana, kun se oli vierrettä ulkona jäähdyttäessä jäätynyt kiinni keräysastian adapteriin, mutta sen sai ruuvattua helposti takaisin eikä vierrettäkään roiskunut koska sulkuventtiili toki oli kiinni tuossa vaiheessa.

Kaikki liitokset kannattaa koota starsanilla (ohjeenkin mukaan) jolloin se liukastaa kierteet sen verran että ne menevät tasaisesti kireälle. Lisäksi, kun astiaan kippaa (varsinkin lämmintä) vierrettä, kannattaa kierteille antaa vielä kevyt loppukiristys. Muovi tuskin lämpölaajenee mutta kierteissä oli kuitenkin ehkä neljänneskierros löysää tuon jälkeen.

Vähän menee threadin aiheesta sivuun mutta halusin jättää omat kokemukset tiiviysjutusta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

SimaSami
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja SimaSami » Ti Syys 11, 2018 11:28 am

Tervehdys kaikki pano miehet ja naiset myös!
Oma olutura tekijänä on vasta alkutaipaleella, mutta jo pari keitosta on 10l kattilalla syntynyt, tulos oli yllättävän hyvä. Nyt olenkin seuraillut kaikkien teese-itse miehien projekteja ja päättänyt itse tehdä pano koneen jolla mäskään,keitän ja jäähdytä.
Kuvan RST-pytyn ostin joltain karavaanarit 10€ tuosta läheltä, vetoisuus n.30l mitä tietysti on helppo kasvattaa.
Hanaa,lämpömittaria,kantta, valepohjaa,levyä/vastusta, kiertovesi pumppu ja kaikennäköistä nippeliä on listalla. Iteltä löytyy levytavaa kyllä. Eristäähän tuo kannattaa ja siinenkin on sopivaa saunasta jäänyttä palovilla/ohutmetallilevyä.
Pitänee laittaa kuvia projektista ja vinkkejä otetaan vastaan!
Liitteet
6226222447.jpg
6226222447.jpg (31.7 KiB) Katsottu 1710 kertaa

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ti Syys 11, 2018 23:31 pm

Käytettävyyden kannalta helppo puhdistettavuus on todella tärkeää. Palovilla voi olla vähän hankalaa siinä mielessä.

SimaSami
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SimaSami » Ti Syys 25, 2018 13:30 pm

Tommosessa vaiheessa mennaan, lampomittari ja eristyksen teko vloppuna.
Joku varmaan ihmettelee mita noi kierretangot ja jatkomutterit tuolla lavetin ja pompelin valissa tekee. Niilla rajotetaan levyn paalla
makaavaa painoo, niita voi siis saataa.
Liitteet
IMG-20180925-WA0002.jpg

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Jroy » To Syys 27, 2018 18:33 pm

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Syys 27, 2018 19:55 pm

Onhan tuosta beerfestistä täällä ollut paljonkin juttua....kannattanee selailla noita topikkeja läpi. :mad:

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Syys 27, 2018 19:59 pm

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jroy » To Syys 27, 2018 20:33 pm

Tero_perkele kirjoitti:Onhan tuosta beerfestistä täällä ollut paljonkin juttua....kannattanee selailla noita topikkeja läpi. :mad:

Tero perkele, olen kyllä yrittänyt kahlata innokkaasti läpi tätä foorumia. Mutta, tuohon kyseiseen linkin laitteeseen en ole törmännyt... vai olenko ollut puusilmä?

Beerfestiin olen kyllä tutustunut tällä foorumilla, mutta kysymykseni tarkoitti lähinnä sitä, onko laite "hintansa väärti"?

Käännynkin Tero perkele sinun puoleen aloittelevana harrastajana, että minkälaista laitteistoa suosittelisit? Omat resurssini eivät riitä DIY-laitteisiin. Haen lähinnä kompromissia laitteiden suhteen itse tehtyen ja ns. ALL-IN-ONE välillä. Pidän pienistä haasteista, eli en halua päästä maaliin liian helpolla tässäkään asiassa.

Cheers! :cheers2:

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Syys 27, 2018 20:56 pm

Kysymyshän oli Terolle,mutta jospa silti kertoisin oman mielipiteeni :winktoo:
Itellä tosiaan tuo Maiscfest,joka oli ostaessa n.200€ eli noin puolet täys automaattikattiloiden hinnasta.
Siihen Motonetistä makeavesipumppu 20€ jolla hoitelen vierteen kierrätyksen.
Toi olis semmonen välimalli,missä olis kuitenkin samat ominaisuudet kun täys automaatti vehkeissäkin.
Plussana Maiscfestissä on 3000w vastus,monessa huomattavasti kalliimmissa vehkeissäkin on 2500w ja lisä tehostahan ei ikinä kai haittaa ole. :cheers1:

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jroy » To Syys 27, 2018 21:48 pm

Kiitos ByB!

Juuri tällaista infoa kaipaankin! Kertoisitko hieman lisää tuosta vierteen kierrätyksestä, kuinka olet toteuttanut sen Motonetin pumpulla? Kuvat kertoo enemmän kuin...

No, toivottavasti tämä keskustelu ei pakene ohi aihealueen, intoni tuntuu vain lisääntyvän...

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Syys 27, 2018 22:58 pm

Jospa pistän yksityis viestiä,niin ei spämmätä liikaa tällä aiheella. :)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Syys 28, 2018 11:11 am

Jroy kirjoitti:
Tero_perkele kirjoitti:Onhan tuosta beerfestistä täällä ollut paljonkin juttua....kannattanee selailla noita topikkeja läpi. :mad:

Tero perkele, olen kyllä yrittänyt kahlata innokkaasti läpi tätä foorumia. Mutta, tuohon kyseiseen linkin laitteeseen en ole törmännyt... vai olenko ollut puusilmä?

Beerfestiin olen kyllä tutustunut tällä foorumilla, mutta kysymykseni tarkoitti lähinnä sitä, onko laite "hintansa väärti"?

Käännynkin Tero perkele sinun puoleen aloittelevana harrastajana, että minkälaista laitteistoa suosittelisit? Omat resurssini eivät riitä DIY-laitteisiin. Haen lähinnä kompromissia laitteiden suhteen itse tehtyen ja ns. ALL-IN-ONE välillä. Pidän pienistä haasteista, eli en halua päästä maaliin liian helpolla tässäkään asiassa.

Cheers! :cheers2:

Itellä on sellanen klarksteinin mundchenk ja esim panimonurkka myy vastaavia all in one kattiloita(ite ottasin suosiolla heti sen 45L mallin),sellasia ite suositelen,ja jos haluaa haasteita enemmän niin voihan näillä yhtälailla pussimäskätä yms yms ,mutta tarvittaessa kuitenkin samalla laitteella pääsee ns helpomallakin. :party:
ps.itekkin tuli alkuun noiten diy laitteiden kanssa ropattua aikas paljon,mutta on se vaan niin mukavan helppoa tuollaisella all in one laitteella.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jroy » Pe Syys 28, 2018 15:15 pm

Tero perkele.

Vaikutuin! Hienoa työtä.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Pe Syys 28, 2018 20:38 pm

50 l pannu 81 £ ja kuljetus 10 £. Ei paha.

SimaSami
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SimaSami » Pe Syys 28, 2018 21:22 pm

-Mikä idea tuossa vierteen kierrätyksessä on?
-Kierrätetäänkö sitä koko ajan kun mäskätään? Eikös se laske vierteen lämpötilaa.
-kierrätetäänkö vierettä keiton aikana?
Itse pumpun oon tilannut ja sen kytken, mutta onhan se kiva tietää mitän varten se pyörii siinä :lol: :lol:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”