Mistä välineet?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: kerava
18 tai yli: Olen

Re: Mistä välineet?

ViestiKirjoittaja Hipsis » To Marras 10, 2016 8:25 am

Tero_perkele kirjoitti:Mielummin sitä hommaa sitten esim ebaystä yms reilunkokoisen hopspiderin joko sellasen jonka saa kattilan kylkeen tai ns "upotettavan" mallin
mutta tää on toki vaan mun mielipide...mielummin sitä pesee yhden isomman kun 10 pientä.

Kiitos vinkistä. Useampaa eri mallia ja kokoista löysin mutta en itselle sopivaan tarkoitukseen. Toki jos noita pallo muodossa sais 10-11 cm koossa ja hienolla suodatuksella niin sitte olis vielä parempi. Ite kun teen ujoja määriä niin ihan riittää tollanen. Löytyy siis 26,5L kattila ja 30L käymisastiat.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Marras 10, 2016 8:56 am

Pitää myös hommata tuommoinen hopspider, hyvä että noita saa nyt järkevään hintaan.
Tuli tuossa laitettua Dipa tulille ja meinasi mennä hermot kun humalanmäärä tukki suodatusvaiheen koko ajan. Tuonhan voisi nakkaa käymispönttöönkin (jos saa pestyä ja desinfioitua kunnolla) kuivahumalien kanssa, joten yks suodatusvaihe taas vähemmän riesana.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 10, 2016 10:35 am

peltiliiteri kirjoitti:tuollainen tuli humaloita varten Kiinasta 18 egee. Mahtuu vähän enempikin humalaa.

Harmi vaan, kun noi on niin pitkiä. Yli 30cm + varsi 9cm. Pitäis olla jo iso kattila. Itellä on tuota hienoa rst verkkoa, joten täytyy kasailla itse :roll:

BaW89
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja BaW89 » To Marras 10, 2016 10:51 am

Itse olen käyttänyt tälläistä tee sihtiä kuivahumaloinnissa: http://www.ebay.com/itm/Creative-Stainl ... 2803449595
Tollanen Ebayn hopspideri on kanssa käytössä mutta sen puhdistaminen on kyllä osoittautunut yhdeksi riesaksi koska oli hieman "mutkalla" saapuessaan.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Marras 10, 2016 11:10 am

^ Juu noista teepalloista puhuttiinkin aikaisemmin. Tuossa onkin jo 10x10 cm kokoinen "pallo", joka on riittävän iso. Pitänee harkita tuotakin.
Viimeksi muokannut miguels, To Marras 10, 2016 13:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » To Marras 10, 2016 12:38 pm

Itselläni just noita 10x10 cm palloja. Unohtuikin tuossa aikaisemmassa kommentissa tuo mainita. Toimivat mielestäni "ihan" hyvin, vähän sieltä muhjua tulee ulos, mutta aikas minimaalisesti. Ja ovat erittäin helppoja puhdistaa kun aukeaa melkein puoliksi.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Marras 10, 2016 13:59 pm

Jeps, pistinpä tilaukseen, tosin ei auta nykyisen Dipan kuivahumalointia vielä, mutta jatkossa sitten.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » To Marras 10, 2016 14:00 pm

Minkä verran tuollaiseen 10*10 cm palloon mahtuu humaloita?

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » To Marras 10, 2016 15:13 pm

peltiliiteri kirjoitti:tuollainen tuli humaloita varten Kiinasta 18 egee. Mahtuu vähän enempikin humalaa.

OT, mutta
mulla ollu sama suodatin ollut nyt viimeisissä keitoksissa käytössä.
Kokonaisilla kukinnoilla toimi erittäin hyvin, paitsi sitten, kun suodatin tuli aivan täyteen.
Neste kiertää keitossa ja homma toimii.
Pelleteillä homma toimi piemmillä määrillä ihan ok, ja verkko pysyi auki.
Nyt viimeisessä keitossa käytettiin 300g humalaa, joka teki jo sen, että 1min lisäysten jälkeen tiheä verkko oli jo niin tukossa, että se blokkasi selkeästi jo nestekiertoa (Kun käänsi suodatinta niin, että se tuli aivan täyteen, kesti jonkun aikaa, että pinnat tulivat tasan. Toisinpäin, jos nosti suodattimen hetkeksi pois, neste valui hitaasti pohjasta ja takaisin keitokseen laitettaessa suodattimen puolella nesteen pinta pysyi aika kauan matalammalla kuin muun nesteen pinta.)
Myös ilmeisesti keitossa irtoavat proteiinit yms sakka tukkii tuota tiheää verkkoa aika huolella.

Kuivahumaloinnin kanssa en tuota kokoeillut (ei mahdu kansi kiinni), mutta lappoessani pullotusastiaan laitoin suodattimen desinfioituna käymisastiaan ja laitoin lapon pään suodattimen sisäpuolelle. Koko siirtyi tasaisesti ja kirkkaana ja humalamuihut jäivät kätevästi suodattimen ulkopinnalle/astian pohjalle :jee:

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 10, 2016 16:10 pm

Meinaako 300 Mesh sitä, että siinä on 300 lankaa/tuuma? Mulla on tuossa verkossa 100 lankaa/tuuma.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » To Marras 10, 2016 21:16 pm

BaW89 kirjoitti:Itse olen käyttänyt tälläistä tee sihtiä kuivahumaloinnissa: http://www.ebay.com/itm/Creative-Stainl ... 2803449595
Tollanen Ebayn hopspideri on kanssa käytössä mutta sen puhdistaminen on kyllä osoittautunut yhdeksi riesaksi koska oli hieman "mutkalla" saapuessaan.

Voisko saada tarkkaa kuvaa että näkis miten hinoa tuo suodatus olisi. Näytti ainakin noissa ebay kuvissa aika väljältä.

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » La Marras 19, 2016 11:28 am

Hipsis kirjoitti:
BaW89 kirjoitti:Itse olen käyttänyt tälläistä tee sihtiä kuivahumaloinnissa: http://www.ebay.com/itm/Creative-Stainl ... 2803449595

Voisko saada tarkkaa kuvaa että näkis miten hinoa tuo suodatus olisi. Näytti ainakin noissa ebay kuvissa aika väljältä.

Pahoittelen pitkää vastaus aikaa, työkiireiltä nyt kuvat otettu. Reikä koko on snadisti isompi kun tollasessa kaupan perus tee-pallossa. Vähemmän vuotavat muhjua ku tavallinen humala sukka, ja ovat erittäin helppoja pestä vaikka koneessa.

https://drive.google.com/file/d/0B6QPrd4pkBYfSGxsYWNKTUxPaUE/view?usp=sharing

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » La Marras 19, 2016 11:50 am

BaW89 kirjoitti:
Hipsis kirjoitti:

Pahoittelen pitkää vastaus aikaa, työkiireiltä nyt kuvat otettu. Reikä koko on snadisti isompi kun tollasessa kaupan perus tee-pallossa. Vähemmän vuotavat muhjua ku tavallinen humala sukka, ja ovat erittäin helppoja pestä vaikka koneessa.

https://drive.google.com/file/d/0B6QPrd4pkBYfSGxsYWNKTUxPaUE/view?usp=sharing

Näyttää paremmalta kuin odotin. Ei muuta yks tommonen testiin :cheers2:

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Marras 22, 2016 11:57 am

En osaa hahmottaa minkä verran tuollaiseen voi laittaa humalaa (että mahtuu turpoamaan ja olemaan tarpeeksi väljästi jne.), olisiko esim. 50 grammaa? Voisin tilata noita (ainakin) pari kappaletta kun vaan osaisin arvioida tarvittavan määrän.

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ti Marras 22, 2016 12:28 pm

laitoin itse viimeksi ipaan 75g kuivahumalointiin ja jaoin nuo varmuuden vuoksi kahteen palloon. Ei ollut kuitenkaan turvonneet ihan täyteen, eli tuo 50g vois olla ihan hyvä määrä per pallo. Eivät kuitenkaan niin montaa euroa maksa etteikö ottaisi useampaa suoraan ;)

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Heinä 31, 2017 22:25 pm

Hankin tuollaisen infrapunalämpömittarin nopeaa mittausta varten. 1.5C tässä on heittoa että kaikkea en todellakaan laske tämän varaan mutta ajattelin testata kun maksoi vain 12e tokmannilla. Onko tämä hulluutta? :D

https://www.tokmanni.fi/mittaus-ja-merk ... 4884690/dp

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Marras 21, 2017 3:50 am

nostetaan ajantasalle ;)

Lappo.fi
Panimonurkka.fi

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Marras 22, 2017 10:52 am

Mielellään suosisi lähikauppoja etenkin jos hinnat (yhdessä toimituskustannusten kanssa) ovat inhimillisiä ja tuotteet suunnilleen samaa tasoa kuin muualla. Nythän on kuitenkin niin että tuotteita vaihdetaan rutiininomaisesti toisiin kysymättä asiakkaalta. Ilmeisesti koska asiakas on lähtökohtaisesti hieman hömelö kiljumies ja kauppias on panimomestari joka tietää paremmin mitä hän tarvitsee (tai sitten se varastosaldo ei ollutkaan ihan ajan tasalla). Keräily myös kestää pitkänlaisesti nykyajan verkkokaupan mittareilla ja lyhyestä kuljetuksesta huolimatta toimitusaika kipuaa siksi jopa samaan kuin ulkomailta. Seuraavat tilaukset menevätkin vaihteeksi Britteihin/Keski-Eurooppaan. Kolmas ongelma joka lienee enempi vähempi maailmanlaajuinen on se että rouhittu mallas jätetään puoliksi kokonaan rouhimatta, vaikka koneistetut myllyt on ilmeisesti käytössä. Myllytön panomies voi sitten kaulimella käydä sen kaksi kiloa läpi uudestaan maksettuaan rouhinnasta tai keitellä liemet kasaan saadakseen oluen ja samalla miettiä menevätkö tulevat myllytilaukset samaan vai toiseen firmaan.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ke Marras 22, 2017 20:32 pm

Osto & Myynti osastolla saattais löytyä jotain pussimäskäysmatskua halvalla... :wink:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”