Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Janakkala
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

ViestiKirjoittaja aleksiiv » To Joulu 27, 2018 10:30 am

Mitä jos mallaspiipun tekisi itse?

Kuinka tiheää verkkoa kannattaisi käyttää jos tilaisi esim. Täältä
http://www.tilox.fi/verkot.html

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Joulu 27, 2018 17:48 pm

Meinasitko siis seinämät ja pohjan tehdä verkosta? Verkko 8*8 lankaa neliötuumalle vaikuttaa sopivalta. Ei kyllä pelkästä verkosta tekeminen enää onnistu tässä mittaluokassa. Onhan noita kaupallisia verkkokoreja. Niistä ottamaan mallia. Niissä on runkoa ja tiheää verkkoa. Jos verkko tulee ainoastaan pohjalle niin liian tiheä menee luultavasti tukkoon.

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » To Joulu 27, 2018 20:41 pm

Nummisoft kirjoitti:Meinasitko siis seinämät ja pohjan tehdä verkosta? Verkko 8*8 lankaa neliötuumalle vaikuttaa sopivalta. Ei kyllä pelkästä verkosta tekeminen enää onnistu tässä mittaluokassa. Onhan noita kaupallisia verkkokoreja. Niistä ottamaan mallia. Niissä on runkoa ja tiheää verkkoa. Jos verkko tulee ainoastaan pohjalle niin liian tiheä menee luultavasti tukkoon.

Kiitos!
Ajattelin tehdä ihan teräsrungon ja siihen verkkoa pohjaan ja seiniin. Samanlailla kun nuo kaupalliset verkkokorit.

Mites tuo 14x14? Kuulostaa vähän harvalta tuo 8*8? Onko kokemusta noin harvasta?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Joulu 27, 2018 21:39 pm

Jos verkkoa on joka puolella niin varmasti toimii tiheämpikin. Tuon suosituksen perustin mallaspiippuihin, joissa on pohjan reiät 3 mm ja 8*8 verkossa sivun pituus 2,8 mm, kulmasta kulmaan tietysti enemmän.
Korin runko täytyisi tehdä rosterista ja kovin hankalalta vaikuttaa tehdä riittävän tukevaa ilman hitsaamista. Tuollainen verkkohan ei kanna paljoakaan jos ei ole pingotettu kireäksi.
Hommaisin itse padan ja poraisin pohjaan reikiä. Jos ei jaksa porata paljoa reikiä niin poraa vähemmän isompia ja pistää sitten pohjaksi verkon. Esim. 30 mm reikiä niin verkkoa ei tarvitse tukea tai kiinnittää millään tavalla.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Tammi 02, 2019 18:01 pm

Kävin mittaamassa padan, johon viittasin aikaisemmin. Sen sisähalkaisija on 44,8 cm ja korkeus 45 cm. Pitäisi siis mahtua 80 l padan sisään. Tuollaisen jos vaikka torista bongaa niin on hyvä aihio mallaspiipuksi.
https://drive.google.com/file/d/1dDqu66 ... p=drivesdk

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Ti Maalis 12, 2019 22:25 pm

Jaahas se olis nyt järjestelmä tehty ja toiminnassa. Tuntuu vaan että ei tuo 3,5kW vastus jaksa oikein tuottaa keitossa "rolling boilia". Pitäiskö tohon pataan iskeä vaan vaikka se joku 2kW lisää jytyä? Irrottais sen 2kW vastuksen irti mäskäyksen ajaks.

Järjestelmässä yksinkertainen on/off pid 0/100% vastuksen tehoa

Kannattaisko sit noihi vastuksiin harkita jo liittää pwm? Pitääkö pwm kanssa olla aina käytössä raspberry pi?
Mites pumppu. Ollaan nyt säädetty sen virtausta menopuolen palloventtiilillä, kannattaisko siihenki hankkia pwm?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Maalis 13, 2019 23:36 pm

Pistä toinen vastus jos sille löytyy sähköt. Miettii tehonrajoitusta sitten jos sitä on liikaa.

Kummalla puolella pumppua se venttiili siis on? Jos pumppu on edelle mainittu magneettivetoinen verkkosähköllä toimiva niin sen säätämiseen ei ole mitään yksinkertaista tapaa, mutta ei ole tarvettakaan kun se hoituu venttiilillä.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”