Mäskäys- ja keittokattila

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ti Helmi 12, 2019 10:22 am

Tampula kirjoitti:Eli voi ja ei voi. Eli helpompaa jos hommaa 2x 50l. Toisella keitteleen ja toinen käymiseen.

Eihän tuota kokeilematta tiedä, että soveltuuko miten omiin mieltymyksiin. Itse en näkisi mitään estettä. Mäskäyksen jälkeen huuhtelut ja pussi pois, sitten keitto ja jäähdyttäminen. Vierteen ilmauksen jälkeen hiivat kattilaan ja desitty kansi vesilukkoineen päälle.

Itse en olisi huolissaan tuosta ruvasta, koska mulla menee joka tapauksessa koko kattilan sisältö käymisastiaan ja hyvää on tullut.

Jos omassa kattilassa olisi kannessa tiiviste ja se mahtuisi käymiskaappiin, niin voisin tätä kokeilla.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäys- ja keittokattila

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Helmi 13, 2019 21:33 pm

Huonona puolena varmaan se, että kattila on sitten varattuna käymisen aikana eikä voi keitellä uusia panoksia.
Ei tietenkään haittaa, jos tekee vain yhtä olutta alusta loppuun kerrallaan. Itsellä monesti useampia
käymispönttöjä tai kegejä kypsyilemässä pikkuhiljaa samaan aikaan, lagereita varsinkin talviaikaan.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”