Laitteiston rakennus kysymyksiä

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Valkeakoski
18 tai yli: Olen

Laitteiston rakennus kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Okra » Pe Tammi 11, 2019 12:58 pm

Hei, hakua olen käyttänyt ja asioihin yrittänyt perehtyä näin aloittelevana harrastajana.
Muutama asia vielä hieman epäselvää.

Onko liian isosta mäskäys/ keittoastiasta haittaa?
Alkuun eräkoko kuitenkin tarkoitus pitää muutamassa kymmenessä litrassa. Käymisastiat ovat 35L-70L
Hunajatuotannon sivutuotteena olisi halkaisijaltaan 500mm oleva pyöreäpohjainen astia jouten. Korkeutta en muista, mutta tilavuus yli 100L. Tarkoitus lämmittää kahdella kaasupolttimella.
Miten olisi paras toteuttaa astian eristys? Villaa vai erillinen vesivaippa mihin sitten tarpeen mukaan kuumaa/kylmää vettä.

Toinen asia vierteen jäähdytys. Materiaalina rst olisi kiva, helppoutensa vuoksi. Rakennanko sisälle astiaan pysyvän rst kierukan, vie kyllä tilavuutta.
Tai erillisen lämmönsiirtimen, isoputki vaipaksi ja sisälle rst kierukka. Myös putkimallinen lämmönsiirrin käynyt mielessä, mutta paljonkohan pitäisi olla jäähdyttävää pinta-alaa? Jäähdytysvaipan halkaisija ja monta putkea pitäisi vierteelle tehdä.

Kiitos, jos jollain mielipidettä tai tietoa olisi kertoa. Olisin myös erittäin kiinnostunut, jos tampereen seudulla joku harrastaja olisi halukas esittelemään omia tilojaan ja vinkkejä jakamaan aloittelijalle.

kraft
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pirkkala

Re: Laitteiston rakennus kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kraft » Pe Tammi 11, 2019 16:29 pm

Hei,

"Liian iso" on suhteellinen käsitys. Pienemmässä astiassa satsit valmistuvat helpommin ja nopeammin sekä siivoaminen helpottuu huomattavasti. Toisaalta taas suuremmassa voit tehdä pienemmänkin satsin. Etenkin, mikäli astiassa on lämmitys.
Suurempien satsien kohdalla herää kysymyksiä:
- Miten ajattelit hoitaa mäskäyksen? Pistätkö mäskit pussiin vai ajattelitko pitää ne siellä säiliössä siihen asti kunnes mäskit on huuhdeltu, vierre otettu talteen jne. minkä jälkeen kauhot mäskit pois ja kaadat vierteen takaisin keittämistä varten?
- Oliko sinulla vain tuo yksi astia kuumalle nesteelle? Jos, niin voi syntyä ongelmia.

Vesivaipan ideaa en oikein ymmärrä muuten kuin että se estää mäskin/vierteen kiinni palamista mäskäysvaiheessa. Keittovaiheessa taas se estää vierteen kiehumisen. Tuollainen määrä vierrettä ei jäähdy ihan äkkiä joten en olisi niin kauhean huolissani eristämisestä.

Jäähdytykseen käyttäisin kenties vastavirtajäähdytintä tai lämmönsiirrintä. Netistä löytyy esimerkkiprojekteja tuosta vastavirtajäähdyttimestä joissa nesteen lämpötila laskee ihan muutaman metrin kierukan matkalla kiehuvasta alle huoneenlämpöön kun vierre valuu läpi painovoimaisesti ja ympärillä kierrätetään kylmää vesijohtovettä. RST-kierukka on sekin ihan kaunis ajatus, mutta hyötysuhde on surkea, materiaalia menee paljon ja mikäli aiot sen asentaa kiinteästi, tulee puhdistus olemaan mielenkiintoinen urakka. Lisäksi tietysti se tilavuushukka ja muut ongelmat.

Tiloja ei ole ja oma systeemi ei ole tällä haavaa esittelykelpoinen mutta tällä foorumilla joku porukka etsi Tampereelta kavereita tilan vuokraamiseen kimpalla.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Tammi 11, 2019 17:10 pm

Jos oikeesti on intoa alkaa sitä Olutta tekeen useammin kun kerran niin edelleen suosittelen niitä "all in one"kattila systeemejä,itse tuli ekat kattila systeemit tehtyä itse koska sillon halvimmat all in one laitteistot maksoin sen liki 1000e mutta nykysin esim suomesta Panimonurkka myy niitä "sopurahaan"itsellä vastaava kattila tosin 30L tilavuudella(klarstein mundchenk)

https://www.panimonurkka.fi/tuote/bulle ... ng-system/
ja tohon kaveriksi nämä
https://www.panimonurkka.fi/tuote/hop-spider/
tai https://www.panimonurkka.fi/tuote/hop-s ... no-verkko/ ei tarvi niitä humalia laitella suoraan kattilaan /pussiin ,todella kätevä.

jäähdytykseen esim.
https://www.panimonurkka.fi/tuote/immer ... n-rst-20l/

ps. tollasen vastavirta jäähdyttimen putsaaminen se vasta onkin mielenkiintosta ,sinne kun ei näe sisään että onko se todellakin puhdas,
ja eipä tollanen rosteri kierukka niin "huono" ole itellä 30L satsi jäähtyy +100 asteisesta +25 asteeseen noin 30 min.
:chick:

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Okra » Pe Tammi 11, 2019 17:49 pm

Kiitos vastauksista.

Maltaille ym. Ajattelin tehdä ison rst verkkokorin, nostamalla ylös saadaan sitten kaikki irtonainen pois nesteestä.
Astioita on ja niitä saa tekemällä lisää.
Vesivaipan idea olisi lämmitys vaiheessa kierrättää kuumaa vettä lämmityksen nopeuttamiseksi. Keitto vaiheessa tila tyhjäksi vedestä jolloin ilmatila toimisi eristeenä, tai mahdollisesti puhaltaa tilaan kuumaa ilmaa. Keraamista ja tavallista palovillaa löytyy myös, tottakai käytän jos vaipasta ei merkittävää hyötyä ole.

Ehkä tuo kiinteä kierukka on hieman huono ajatus.
Miten kuparin puhdistettavuus verrattuna rosteriin?
Ainoa mikä itseä houkuttaa rosterissa on sen helppo puhdistus.
Tavarat tulevat olemaan kylmässä kellarissa säilössä.
Pesu painepesurilla ja kuumalla vedellä.

Valmis laite olisi helppoa, kuitenkin myös rakentelu on itselle harrastus. Ei ehkä halvinta tai helpointa, mutta aina oppii.

Tuo puhdistus houkuttaa putkilämmönsiirtimeen, avattavat päädyt ja tuotteen kanssa olevat putket suoria.
Näkee onko likaa ja mekaaninen puhdistus onnistuu.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Tammi 11, 2019 23:03 pm

Kattiloiden koosta sen verran, että kovin isot kaukalot verrattuna eräkokoon haihduttavat enemmän nestettä keiton aikana, ja pohjalle jää hävikkinä suhteessa enemmän vierrettä kuin mitä pienemmässä (=pienempipohjaisessa) kattilassa jäisi (varsinkin jos kattilassa on kiinteänä asennuksena jotain kierukkaa tms). Mutta ei esim. tuplakokoinen kattila eräkokoon nähden yhtään liian iso vielä ole, siinä pitää olla tilaa mäskille ja sen pyörittelylle.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Tammi 11, 2019 23:29 pm

Jos vesivaippaa aiot tehdä, niin siinähän näppärä jäähdytyssysteemi on. Muuten en näe sille kyllä kovin paljon hyötyä vaivaan nähden. "Kierrättää kuumaa vettä lämmityksen nopeuttamiseksi", mistä tämä kuuma vesi tulisi? Vai onko idea saada kaasupolttimen lämpö pohjan lisäksi myös lämmittämään kylkiä veden välityksellä? Alussa pelkkää vettä lämmittäessä vesivaippa ei muuta kuin hidasta hommaa. Mäskäyksen aikana vesivaipan lämmittäminen kyllä pitäisi lämmön tasaisempana, mutta miten lämmität pelkästään vaipan vettä lämmittämättä kattilan pohjaa? Pohjaa jos lämmittää niin täytyy sekoittaa koko ajan, koska mäski johtaa niin huonosti lämpöä.

Jos lämpö ei pysy riittävän tasaisena mäskäyksen aikana, niin eristeen alle voisi laittaa lämmitysmattoja tyyliin tälläinen
https://www.ebay.com/itm/Ukulele-Side-B ... rk:40:pf:0

Jäähdytyksen voi hoitaa uppojäähdyttimellä, rosterisella tai kuparisella, tehossa on todella vähän eroa kuparisen eduksi (pelkkä lämmönjohtavuuksien suhde ei kerro jäähdytystehojen suhdetta). Eniten jäähdyttimessä vaikuttaa pinta-ala ja sitähän saa lisää putken paksuutta tai pituutta kasvattamalla. Kuparisen puhdistaminen pitäisi olla yhtä helppoa kuin rosterisen. Jos vastavirtajäähdyttimeen päätyy, niin sellaisen voi tehdä myös suorista putkista koostuvaksi, jolloin putkien puhtauden pääsee tarkastamaan ja tarvittaessa puhdistamaan.
https://www.homebrewtalk.com/forum/prox ... 77a9392f3f

En kyllä tiedä saako vastavirtajäähdytintä puhtaaksi ilman jynssäämistä, jos ei ole käytössä pumppua pesuveden kierrätykseen.

Putkilämmönvaihtimen mitoituksessa en osaa vielä auttaa. Ostin omaa kattilaprojektia varten rosterisen putkilämmönvaihtimen ja pääsen varmaan lähiaikoina testaamaan sen tehoa.

kraft
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja kraft » La Tammi 12, 2019 2:13 am

Vastavirtajäähdyttimen jos tekee putkesta niin siinä olevan sisäputken saa puhtaaksi putkien puhdistamiseen tarkoitetuilla välineillä.
Niitä löytyy laidasta laitaan, kaikenlaiseen jynssäimeen jotka menee lähestulkoon minkälaisesta mutkasta läpi hyvänsä.

https://cdn3.volusion.com/naxfa.kkydw/v ... 1447092967

Verkkokori tai mallaspiippu on hyvä olla, mutta vesivaipan edut eivät ole vieläkään minulle valjenneet.

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Okra » La Tammi 12, 2019 9:14 am

Vesivaipan veden voisi lämmittää muutamalla vastuksella, nopeasti pelkäämättä mäskin palamista.
Mutta voi olla kaikesta huolimatta aika huono hyöty, eikä haittaa yhtään unohtaa tätä vaihtoehtoa.

Mäskin sekoittamiseen on moottori valmiina. Kaksi poltinta siis pohjaan, täytyy vain kokeilla miten jaksaa lämmittää.

Potti5
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Potti5 » Su Tammi 13, 2019 16:22 pm

kraft kirjoitti:Vastavirtajäähdyttimen jos tekee putkesta niin siinä olevan sisäputken saa puhtaaksi putkien puhdistamiseen tarkoitetuilla välineillä.
Niitä löytyy laidasta laitaan, kaikenlaiseen jynssäimeen jotka menee lähestulkoon minkälaisesta mutkasta läpi hyvänsä.

https://cdn3.volusion.com/naxfa.kkydw/v ... 1447092967

Verkkokori tai mallaspiippu on hyvä olla, mutta vesivaipan edut eivät ole vieläkään minulle valjenneet.

Itsellä on itse tehty vastavirta jäähdytin käytössä ja puhdituksen olen hoitanut niin että välitön huuhtelu käytön jälkeen riittävällä määrällä vettä ja ennen käyttöä huuhtelu vedellä jonka jälkeen desifiointi niin että kierrätän pumpulla kiehuvaa vierrettä n.10min keiton lopussa.

Ehkä about 20 satsia olen tuolla tehnyt ja toistaiseksi ei ole ongelmia ollut.

Jäähdytys tehosta, niin 20L satsin saa pumpata kiehuvana tuon läpi ja ulos tulee 20-25asteista vierrettä. Aikaa tuon 20l satsin jäähdytykseen menee max 10min. Sit laageri tehdessä jos haluaa hiivata siellä 10-15 asteen paikkeilla niin n. 10min kierrätys takas kattilaan ja sit lasku käymisastiaan niin tulee tuollaista alle 15 asteista.

Potti5
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Potti5 » Su Tammi 13, 2019 16:32 pm

Okra kirjoitti:Vesivaipan veden voisi lämmittää muutamalla vastuksella, nopeasti pelkäämättä mäskin palamista.
Mutta voi olla kaikesta huolimatta aika huono hyöty, eikä haittaa yhtään unohtaa tätä vaihtoehtoa.

Mäskin sekoittamiseen on moottori valmiina. Kaksi poltinta siis pohjaan, täytyy vain kokeilla miten jaksaa lämmittää.

Kyllähän tuon tyylistä vaippa ratkaisua käytetään ihan oikeissa panimoissa. Niissä vaipassa käytetään höyryä, jolla saadaa riittävä teho mäskäykseen ja keittämiseen. Kotikäyttöön ehkä vähän ylimitoitettuja ratkaisuja.

Jos ei halua upottaa vastusta vierteen sekaan niin yksi ratkaisu on herms järjestelmä. Eli vierre kierrätettän rosteri/kuparikierukan läpi joka on oikean lämpöisessä vesikattilassa. Vesikattilassa veden lämpö pidetään oikean vastuksella. Tästä voi lukea lisää theelectricbrewery.com sivuilta, josta löytyy ihan seikkaperäiset ohjeet ks. järjestelmän tekoon.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Tammi 16, 2019 16:57 pm

Voisin kommentoida valmistuserien kokoon ja siten mäski- ja kiettokattiloiden kokoon.
Aloitin aikoinani tekemällä 10l eriä ja niissä aika ja vaiva on sama kuin 20l erissä - olutta vaan tulee sen verran vähän, että harmittaa. 20l eräkoolla saat reilut kaksi koria olutta joka riittää hyvin (ainakin omassa kulutuksessani) odotellessa seuraavan erän valmistumista.

Suurempia eriä en suosittelisi aloittelijalle jos on pääsääntöisesti tarkoitus omaan (lue ei koko kylän) käyttöön keitellä. Liian isot erät hidastaa erien läpijuontia ja siten keittojen määrää per vuosi - joka on olennaista aloittelijalle. 1 keitto per kk on aika hyvä keskiarvoharrastajan tahti.
Suuret erät vievät myös kauemmin aikaa valmistaa - mm. lämpötilojen nostot ja laskut alkavat pidentyä merkittävästi kun litrat nousevat yli 20l.
Liian isot erät tuottavat myös ongelmia kun tekee tummaa ja vahvaa tai muuta erikoista - niitä ei tule juotua samaan tahtiin kuin kevyitä. Lisäksi jos erä mäenee pilalle ei tarvitse viemäröidä isoja satseja. On kiva kokeilla uusia reseptejä - mutta aivan kaikken lopputuloksia et halua juoda enää puolen vuoden päästä. Isoilla erillä sidot myös enemmän rahaa pulloihin ja kegeihin.

Mitä on tullut juteltua aloittelijoiden kanssa joilla on 50l tai jopa 90l keittokokoja niin kyllä on jäänyt sellainen mielikuva että olisi kannattanut ehkä vähän pienemmällä lähteä liikkeelle.

Jos tähtää siihen 20-25l eräkokoon niin mäski ja keitto astiat on hyvä olla tilavuudeltaan 35l paikkeilla. Hieman pienemmälläkin pärjää, mutta vahvaa tehdessä saattaa keitto olla ääriään myöten täynnä tai joutuu tekemään kaksi keittoa - ei sinänsä mahdotonta myöskään. Käymisastia tarvitsee 20l satsille vähintää 5l tyhjää tilaa, mieluummin 10l lisätilavuutta. Isommalla erällä lisätilavuuden tarve skaalaantuu prosentuaalisesti suhteessa vierteen määrään.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Tammi 16, 2019 17:05 pm

Koskien rosterista mäskiverkkoa mäskäysastian sisällä.
Kuulostaa hauskalta idealta. Yleensä näissä käytetään mäskäyspusseja joiden etuna on ehkä hinta, mutta myös se että mäskiä pitää BIAB ratkaisuissa yleensä painella kasaa että saadaan nesteet sieltä ulos ja takaisin vierteeseen. Rosterigrillissä pitäisi olla siis vahvuutta sen verran että kestää painelut.

Tässä on yksi ratkaisu joka kaupallisessa 500l braukassa on käytössä josta voit saada rosterigrilleihin ideaa:
https://www.youtube.com/watch?v=eHXCcxPRoJ0

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Tammi 24, 2019 17:44 pm

Laitteistoa ja kattilan kokoa suunnittellessa on hyvä laskea satsin minimikoko. Itse pallottelin 50-90l kattiloiden välillä ja päädyin lopulta pitkinhampain 50l, koska näin ollen on myös teoreettinen mahdollisuus tehdä noin 20l pieniä eriä. Rajoittavia tekijöitä omassa oli, lähinnä mäskäyksessä käytettävän valepohjan ja vastuksen vaatima mimikorko. Kattilan tilavuuden kasvaessa säde suurenee ja esim 20l olisi nostanut nestepinnan turhan matalalle. Toinen ongelma on sähköisen järjestelmän vaatima virta.
Tekniikkaa ja olutvehkeitä :jee: #Painomotalomärkä

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Okra » Su Tammi 27, 2019 18:54 pm

Isompi pytty on n.120L mikä kyllä tuntuu alkuun hieman turhan isolta. Onneksi on valmiina myös n 35L kattila millä varmasti pääsen alkuun.

Vierteen jäähdytin alkaa muotoutumaan pikkuhiljaa,
140mm putkesta lämmönsiirrin, sisäputket 21mm.
Ajatuksena vesijohtovesi virtaamaan vapaasti ja tuotepuolen ulostuloa säätämällä saisi halutun loppulämpötilan.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Tammi 29, 2019 17:10 pm

Kannattaa ohjata vesi virtamaan vastavirtaan, niin saat tehokkaamman lopputuloksen
Tekniikkaa ja olutvehkeitä :jee: #Painomotalomärkä

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Okra » Pe Helmi 08, 2019 12:58 pm

Kiitos vastauksista, rakentelu vielä kesken.

Kattila tulee tuote tilaltaan n. 90L kokoiseksi, halkaisija 400mm. Kun nyt satun pienentämään 500mm pytyn laittamalla putken sisään niin jätän tyhjän tilan väliin. Saa sitten vaikka keiton jälkeen laitettua kylmää vettä auttamaan jäähdytyksessä.

Jäähdytin on putkimalli, putkien pituus yht 5.5m ja sisä halkaisija 12mm.

Mäskikori aiheuttaa hieman miettimistä, verkko olisi helppo, mutta vaikeampi puhdistaa. 2mm vahvuiseen putkeen 2mm reikien poraaminen vaikuttaa tekovaiheessa työläältä, mutta puhdistus olisi helpompaa

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Pe Maalis 01, 2019 9:33 am

Mikäs korin pesussa? Annat sille painepesuria ja starsania päälle.

Tuossa olisi jännä idea lypsykone puolelta. Purettava levylämmönvaihdin.
https://m.youtube.com/watch?v=Gfoyfbq3KMQ

Okra
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Okra » La Maalis 02, 2019 17:40 pm

Verkko pitää tukea, jolloin jää koloja mitkä vaikea putsata. Voisi se painepesurilla tosin lähteä.
Jäähdytin alkaa olemaan valmis, kunhan venttiilit saapuvat niin saan tehtyä putket valmiiksi.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Maalis 02, 2019 17:53 pm

Jos poraamaan lähtee, niin ei niitä reikiä tarvitse kuin mallaspiipun pohjaan porata. Itse porailin halkaisijaltaan 34 cm piipun pohjan täyteen reikiä. Myydään -palstalla on tällä hetkellä myynnissä reikälevyä jollaista olisin itsekin käyttänyt jos olisi ollut silloin saatavilla.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”