Klarstein Mundschenk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Mundschenk

ViestiKirjoittaja akithegod » To Syys 20, 2018 17:58 pm

akithegod kirjoitti:Laitoin 50 litran Arseganin tilaukseen, Homebrewshopissa oli ainakin vielä äsken ennakkotilaajille 85 euron alennuskoodi eli hintaa jäi 450 euroa jäähdyttimen kanssa. Toimitukset alkavat 15.9., eli yksi jäähyväispano tulee vielä vanhoilla vehkeillä tehtyä.

Tässä vielä linkki Homebrewshopin tarjoukseen: https://www.homebrewshop.be/en/arsegan- ... ystem.html

Ihmettelin kun ei vieläkään ollut kilahtanut seurantakoodia mailiin. Näemmä toimitusten alkua on siirretty 25.9. saakka, eli vielä saa alennettuun hintaan jos jotakuta kiinnostaa.

Angel Homebrewlla on melko reipas lisätarvikevalikoima tuohon Brew Deviliin jota myyvät, https://www.angelhomebrew.co.uk/en/29-brew-devil. Näiden pitäisi ilmeisesti sopia suoraan myös tuohon Arseganiin ja muihin samalla rungolla tehtyihin kattiloihin? Pohjan reikään tuleva humalasuodatin ja whirlpool arm tulisivat ainakin tarpeeseen, eivätkä mahdottomia maksakaan...

Edit: Ahaa, ilmeisesti tuo humalasuodatin on juurikin sama bazooka-filtteri joka Arseganin mukana tulee. Putken vääntelyksi siis mennee.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » To Loka 11, 2018 10:16 am

Hain pannun postista toissapäivänä ja odotuksia vastaavalta näyttää. Bazooka-filtterissä oli mukana 90 asteen kulma, jolla imun saa ohjattua kattilan reunalle. Jäähdytin on todella massiivinen vanhaan 8 mm/10 m kupariputkesta väänneltyyni verrattuna. Mallaspiipun nostokahva vaikuttaa vähän rimpulalta, mutta eiköhän sen kanssa opi elämään.

Tilasin Angel Homebrewltä whirlpool armin, puserrusliittimet jäähdyttimelle sekä camlock-letkunipan ja pätkän silikoniletkua käymiskegiin pumppausta varten. Ebaylla ja rautakaupalla olisi varmaan säästänyt joitain kymppejä, mutta nyt ajansäästö merkitsi enemmän. Sain mukavasti samaan tilaukseen vielä kegitiivisteitä, joita on pitänyt tilata helmikuusta saakka.

Testipanot mennee ensi viikon loppupuolelle, 36 l flanders rediä ja 18 l bitteriä niin tulee molemmat käyttämäni eräkootkin testattua.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Loka 11, 2018 12:30 pm

Ite jätin ekan panon jälkeen sen bazooka filtterin pois,senverran oli sitä muhjua tullu mäskäyksen/keiton aikana että hanasta sain laskettua noin puolet siitä reilusta 25l satsista ja sen jälkeen filtteri tukossa,ite olen sen jälkeen käyttänyt sellasta pestävää kahvinsuodatinta siinä kun olen kattilasta laskenut käymispyttyyn,se kun on helppo aina välillätyhjentääkkin.
Ja mikäli siinä sun kattilassa on myös se pumpun imu ihan suoraan siellä pohjassa niin kannattaa tehdä siihen kans heti sellanen käyrä että imee sivulta eikä ihan kuitenkaan pohjalta.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » To Loka 11, 2018 13:00 pm

Pumpun imu on joo suoraan pohjassa. Tuo mukana tullut 90 asteen kulma sopii siihen imuaukkoon, jolloin imun saa sivulle ja irti pohjasta. Bazooka-filtterin saa vielä sen kulman perään kiinni. Toivon että hop spiderin ja bazookan kanssa pumppu pelaisi tukkeutumatta, jolloin hanaa ei tarvitsisi käyttää.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Loka 11, 2018 18:57 pm

Pumpulla tosiaan itekkin nykysin melkein tulee se vierre siirrettyä sinne käymisastiaan,itellä se "käyrä" on noin 5mm pojasta joten tulee lähes kaikki vierre hyötykäyttöön,tosin loppuvaiheessa saa aikas usein sitä kahvisuodatinta olla tyhjentämässä.Mutta enivei jättäsin sen suodattimen kuitenkin pois käytöstä,vmäistä se on sitten kesken siirron alkaa sitä suodatinta poistaan/alkaa hanasta laskeen niitä loppuja,ja kun voihan se mennä jo mäskäyksen aikanakin tukkoon.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » To Loka 18, 2018 13:36 pm

Tilasin Kiinasta 150 mm ylivuotoputken https://www.aliexpress.com/item/201-Sta ... 74914.html. Hintaa tuli 3 eur ja materiaali vähän huonompaa 201 SS mutta eiköhän tuo riitä. Kierteet on oikeat ja muutenkin asiallinen. Minulla on säädettävä jatko-osa mutta 200 mm putken kanssa se on vähän pitkä.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”