Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hämeenlinna
18 tai yli: Olen

Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

ViestiKirjoittaja aleksiiv » La Syys 22, 2018 14:10 pm

EDIT; langan otsikko muutettu 80 l padan löydyttyä

Hei. Innostuttiin kaverin kanssa oluen panemisesta ja saimmekin tuossa vähän aikaa sitten ensimmäisen erämme pantua (reittausblogi ipa tottakai). Käytimme ihan perusvälineitä ja 10 litran kattilaa, mutta kun lopputuloksena syntyy vain noin 5,5 littaa tavaraa, niin olisi heti alkuun aika ostaa uusi kattila ja virittää siitä mäskäys/huuhtelu/keittoastia.

30 litran kattila tuntuu liian pieneltä ja mietin, että mistä saisi 35-40 litran kattilan. Laposta 50l 175e kattila ei hintansa puolesta houkuttele yhtään. Ajatuksissa olisi rakentaa toimiva kokonaisuus:
-noin 35 litran kattila
-kattilan sisälle kori tms?
-lämpövastus
-pid
-pumppu

Vai olisiko parempi vaan miettiä 30 l kattilakoolla järjestelmä ja mahdollisesti tulevaisuudessa tehdä toinen samanlainen vierelle jos tuntuu liian pieneltä?
Viimeksi muokannut aleksiiv, La Syys 22, 2018 20:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mäskäysjärjestelmä, 35-40 litraa

ViestiKirjoittaja akithegod » La Syys 22, 2018 15:06 pm

Angel Homebrewlta ostin oman 50 l keittokattilani, https://www.angelhomebrew.co.uk/en/6-stockpots. 100 e luokkaa oli kotiinkannettuna pari vuotta sitten. Amihopfenilta saa myös isompia kattiloita kohtuuhintaan, joillekin malleille löytyy myös mäskinsekoitinta ja huuvaa: https://www.amihopfen.com/Brewing-Hardw ... 3_254.html. Lisäksi ainakin Angel Homebrewlta saa kattilaan reiät vastusta, lämpöanturia, hanaa ja muita tarvikkeita varten lisähinnasta jos ei rosterin puhkomiseen ole välineitä omasta takaa.

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » La Syys 22, 2018 16:52 pm

Kiitos viestistä. Löytyi muuten nurkista tämmönen vanha hunajasäiliö (vanha pata). Tilavuus noin 80 litraa. Oliskohan tästä mihinkään? Mites mäskikorin laita. Onko vaikea tehdä itse?

Kuva

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » La Syys 22, 2018 19:07 pm

Mitä jos rakentais rst verkosta tuonne padan sisälle verkon? Vaikka 30 l tilavuudeltaan. Ei väliä minkä tiheyksinen verkko, kun laittaisi sinne sisälle vielä mäskäyspussin. Verkkoon rakentais jalat. Pataan sitten vastus, pid ja pumppu. Ne perushärpäkkeet. Ideoita? Haittaako vaikka kori ei olisi ihan padan sisämittojen mukaan. Esim jäis reunoille 10cm "tyhjää tilaa". Pataa ei varmaan koko 80 litralta käytettäisi, mutta esim 40-50 litralla.

Onko haittoja jos pataa ei käytetä kuin vaikka 40 litran eräkoossa, vaikka pata on 80 l?

Kuva demonstroimaan ja vaihdan ketjun otsikon samalla.
Kuva

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Syys 22, 2018 20:39 pm

Itekin tuli alun jälkeen haaveiltua aika isosta kapasiteetista ja aloin 100 l systeemiä rakentamaankin. Tulin sitten mielestäni järkiini, että ainakaan yksin ei tuollaista kapasiteettia kovinkaan usein tarvitse. Kuitenkin haluaa kokeilla aika usein jotain uutta reseptiä, niin eräkokona vähän kohtuullisempi on näppärämpi. Laitteiden skaalaaminen suuremmaksi kyllä vähentää työmäärää olutlitraa kohden, mutta suurempi koko tuo kyllä lisää haasteitakin. Esimerkiksi ison kattilan ja käymisastian peseminen on vähän hankalampaa kuin perinteisten pienempien.

Jos päätyy pienenpään systeemiin, nii en kyllä toista systeemiä rinnalle tekisi myöhemmin, siis samankokoista. Mieluummin mäskää pari kertaa putkeen sillä yhdellä. Jos oikeasti kokee tarvitsevansa ison laitteiston, niin tekee sellaisen sitten myöhemmin.

Pieni mallaspiippu isoon pataan johtaa liian suureen nestetilavuuteen maltaiden määrään nähden. Joku varmaan osaa sanoa tarkat suhteet millä vielä toimii. Braunmeisterissä mallaspiippu on selkeästi kattilaa pienenmpi, mutta siinä kierto on alhaalta ylös ja siten se astioiden väliin jäävän tilan ei tarvitse olla täynnä nestettä toimiakseen.

Valmiit laitteistot alkavat olla nykyään jo niin halpoja 50 l koossakin, että itse tekemällä ei välttämättä hirveästi säästä. Tekeminen on tietysti hauska harrastus ja saa tehtyä vähän enemmän ominaisuuksia valmiisiin laitteisiin verrattuna, varsinkin jos rosterin käsitteleminen ja hitsaaminen onnistuu.

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » La Syys 22, 2018 20:51 pm

Nummisoft kirjoitti:Itekin tuli alun jälkeen haaveiltua aika isosta kapasiteetista ja aloin 100 l systeemiä rakentamaankin. Tulin sitten mielestäni järkiini, että ainakaan yksin ei tuollaista kapasiteettia kovinkaan usein tarvitse. Kuitenkin haluaa kokeilla aika usein jotain uutta reseptiä, niin eräkokona vähän kohtuullisempi on näppärämpi. Laitteiden skaalaaminen suuremmaksi kyllä vähentää työmäärää olutlitraa kohden, mutta suurempi koko tuo kyllä lisää haasteitakin. Esimerkiksi ison kattilan ja käymisastian peseminen on vähän hankalampaa kuin perinteisten pienempien.

Jos päätyy pienenpään systeemiin, nii en kyllä toista systeemiä rinnalle tekisi myöhemmin, siis samankokoista. Mieluummin mäskää pari kertaa putkeen sillä yhdellä. Jos oikeasti kokee tarvitsevansa ison laitteiston, niin tekee sellaisen sitten myöhemmin.

Pieni mallaspiippu isoon pataan johtaa liian suureen nestetilavuuteen maltaiden määrään nähden. Joku varmaan osaa sanoa tarkat suhteet millä vielä toimii. Braunmeisterissä mallaspiippu on selkeästi kattilaa pienenmpi, mutta siinä kierto on alhaalta ylös ja siten se astioiden väliin jäävän tilan ei tarvitse olla täynnä nestettä toimiakseen.

Valmiit laitteistot alkavat olla nykyään jo niin halpoja 50 l koossakin, että itse tekemällä ei välttämättä hirveästi säästä. Tekeminen on tietysti hauska harrastus ja saa tehtyä vähän enemmän ominaisuuksia valmiisiin laitteisiin verrattuna, varsinkin jos rosterin käsitteleminen ja hitsaaminen onnistuu.

Mitä jos menis vaan ihan helpoimman kaitta ja tekis mäskipiipun https://www.puuilo.fi/Saeiloentaesaavi-valkoinen-30L tästä?

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » La Syys 22, 2018 21:46 pm

Mitä veikkaatte kuinka ison satsin sais tehdä et maltaat peittyis kunnolla veteen?

Kuva
Viimeksi muokannut aleksiiv, Ti Syys 25, 2018 12:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Syys 22, 2018 21:57 pm

Minäkin joskus haaveilin mäskäyskorisysteemistä ja teinkin jonkunlaisen koeversion. Olutta sillä teki, mutta ..En saanut keittokertojen välille toistettavuutta..
Otin sitten lusikan kauniisti käteen..
Oma systeemini on seuraavanlainen
Mäskäin:
80 litran kattila jonka ulkovaipan ympärillä 1000w lämpömatto.eristeet ja pintauksena puupanelivuori.
Pohjalla tiheästä rosteriverkosta tehty valepohja. kannen alla ikean soppelin kokoisesta tarjotinprikasta tehty reikälevy jonka kautta kierrätetty vierre sataa mallaspatjalle. mitään pussukoita en käytä.
Kierrätyspumpun hankin humlesta. mäskäys infuusiomäskäyksenä. Stepit vesilisäyksillä
Keittopatana 120 litran sähköpata(voimavirta 6kw)
Huuteluvesipatana 25 litran hehkuviinikattila.
Systeemillä on tehty pitkästi yli 1000 litraa olutta.
Tämmöinen perinteinen 2-3kattilan järjestelmä on helposti ohjattava, suoraviivainen , hyvä mäskäystehokkuus
Oma panimoni on aikalailla mekaniikan ajan laitteisto. ainoa hieman elektroniikkaan viittava osa on lämpökontrolleri. Siinäkin tosin pääosaa näyttelee vanha maitotankin mekaaninen lämpömittari..
Pidän pientä turinablogia olusistani . Siellä on jotain juttua tuon kattilasydeemin kehittelystä
https://viinikanpanimo.blogspot.com/
Mielestäni tuommoinen 80 litran kattilaan tehty mäskäin on aikalailla optimikoko.
normioluita saa n 60 litran panoksina ja vahvempia n 40 litran .. Sama aika ja vaiva, tekeekö 20litran vaikko 60 litran panoksina. Isompaa satsia malttaa kypsytellä ja ei tarvitse olla alvariinsa olutta panemassa..
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Syys 23, 2018 11:39 am

Laskin että jos 40 litran erän haluaa pullottaa, niin vettä pitää laittaa pataan se 55 litraa. Tähän vielä laskettuna suuri haihtuminen padasta niin nostetaan pari litraa ylöspäin, 58 litraa. Tällä määrällä sisäastiaan tulee noin 26 litraa vettä ja mallasta menee 9,2 kg.

Onko 26 litraa sisäastiassa riittävä 9,2 kilolle mallasta?
Sisäastiaksi mietitty siis orthexin saavia. Voishan tollasta sisäastiaa koittaa tehdä itekki.

Mites, minkälaiset vastukset tommonen 60 litraa vettä tarvii? Mistä niitä vois metsästää

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Syys 23, 2018 15:20 pm

Eihän tuossa kovin korkealta putoa jos kokeilee. Saavi ei maksa kovinkaan paljon. Joku pyöreä pyykkisaavi voisi olla hyvä.(valmiiksi reijitetty). Jos nyt välttämättä haluaa käyttää pussia ei kannata tyytyä näihin kaupan pikku pussukoihin. Kävele suosiolla esim Eurokankaaseen ja osta voilee kangasta. Siitä näppärä mies ompelee riittävän ison pussukan. Vähemmän näppärä ompeluttaa äidillä, tyttöystävällä tai pikasuutarilla.
Jos aiot käyttää samaa kattilaa mäskäimenä ja vierteen keittoon itse valitsisin vaikkapa 3-4 kw vastuksen. Ja vieläpä sellaisen, että pinta lämmöt olisivat kohtuulliset. Lyhyt, mutta tehokas vastus saattaa tuottaa savuolutta vaikket sitä halua. Se jännä röökin maku ei ole miellyttävä...
Siihen korin päälle on hemmetin tärkeää tehdä joku sydeemi jolla vierresuihku pumpulta hajoaa sateeksi mallaspatjan päälle.. Mä tein reijitetty hajotuslautasen toinen vaihtoehto on reijitetty putkisydeemi. Youtubesta löytyy malleja. Yksinkertaiset ratkaisut ovat useimmiten toimivimpia...
Tuohon kattilaan sun tulee jukertaa reiät vastuksen läpiviennille ja hanayhteelle. Rosteri on tiukkaa kamaa. Jos sulla ei ole tarvittavaa ammattitaitoa/välineitä. Köpötä padan kaa joko lvi liikkeeseen tai konepajalle.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Syys 23, 2018 16:51 pm

Mustola kirjoitti:Eihän tuossa kovin korkealta putoa jos kokeilee. Saavi ei maksa kovinkaan paljon. Joku pyöreä pyykkisaavi voisi olla hyvä.(valmiiksi reijitetty). Jos nyt välttämättä haluaa käyttää pussia ei kannata tyytyä näihin kaupan pikku pussukoihin. Kävele suosiolla esim Eurokankaaseen ja osta voilee kangasta. Siitä näppärä mies ompelee riittävän ison pussukan. Vähemmän näppärä ompeluttaa äidillä, tyttöystävällä tai pikasuutarilla.
Jos aiot käyttää samaa kattilaa mäskäimenä ja vierteen keittoon itse valitsisin vaikkapa 3-4 kw vastuksen. Ja vieläpä sellaisen, että pinta lämmöt olisivat kohtuulliset. Lyhyt, mutta tehokas vastus saattaa tuottaa savuolutta vaikket sitä halua. Se jännä röökin maku ei ole miellyttävä...
Siihen korin päälle on hemmetin tärkeää tehdä joku sydeemi jolla vierresuihku pumpulta hajoaa sateeksi mallaspatjan päälle.. Mä tein reijitetty hajotuslautasen toinen vaihtoehto on reijitetty putkisydeemi. Youtubesta löytyy malleja. Yksinkertaiset ratkaisut ovat useimmiten toimivimpia...
Tuohon kattilaan sun tulee jukertaa reiät vastuksen läpiviennille ja hanayhteelle. Rosteri on tiukkaa kamaa. Jos sulla ei ole tarvittavaa ammattitaitoa/välineitä. Köpötä padan kaa joko lvi liikkeeseen tai konepajalle.

Kiitos erittäin paljon vastauksesta. Löytyyköhän noita vastuksia ebaysta vai pitäiskö metsästää jostain muualta?

Mikä tuon vierresuihkun idea on? Eikö lämpö jakaudu niin tasaisesti pelkästään että tuo letkun toisi päälle ilman suihkua?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Syys 23, 2018 17:27 pm

aleksiiv kirjoitti:
Mustola kirjoitti:Eihän tuossa kovin korkealta putoa jos kokeilee. Saavi ei maksa kovinkaan paljon. Joku pyöreä pyykkisaavi voisi olla hyvä.(valmiiksi reijitetty). Jos nyt välttämättä haluaa käyttää pussia ei kannata tyytyä näihin kaupan pikku pussukoihin. Kävele suosiolla esim Eurokankaaseen ja osta voilee kangasta. Siitä näppärä mies ompelee riittävän ison pussukan. Vähemmän näppärä ompeluttaa äidillä, tyttöystävällä tai pikasuutarilla.

Kiitos erittäin paljon vastauksesta. Löytyyköhän noita vastuksia ebaysta vai pitäiskö metsästää jostain muualta?

Mikä tuon vierresuihkun idea on? Eikö lämpö jakaudu niin tasaisesti pelkästään että tuo letkun toisi päälle ilman suihkua?

Ebay tai alibaba tulee näin äkkiseltään mieleen. Varmaan löytyy myös kotisuomesta, mutta hinta varmaankin nousee toisiin lukemiin.
Vierresateen idea ei liity lämpöasiaan vaan mäskäystehokkuuteen. Mäskätessähän meillä on tarkoitus muuttaa viljan tärkkelystä sokeriksi. Ja mieluiten vielä niin, että mahdollisimman suuri osa sokerista saadaan talteen. Jos lorotat letkusta vierrettä mallaspatjan päälle, neste vain poraa reiän patjaan ja suurin osa kierrätettävästä vierteestä valuu suoraa sen reiän kautta pohjalle. Paras tulos saavutetaan kun vierre sataa hiljalleen mäskipatjan päälle. Nämä sadepisarat valuvat hiljalleen mäskipatjan läpi ja tehokkaasti huutelevat maltaaseen syntyvän sokerin talteen. Pumpun jälkeen on hyvä olla säätöhana jolla sovitat vierteen virtauksen sopivaksi... Siis sellaiseksi lirittelyksi. Tuo säätöhana paikka pumpun jälkeen säästää pumppua. Jos säätö ennen pumppua pienellä saa pumppu liian vähän nestettä ja rasittuu vaahdon vatkaamisesta.

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Syys 23, 2018 17:42 pm

Selvä! Mites onko ideaa kannattaako laittaa yks 4kw sähkövastus vai kaksi 2kw?

Esim
https://www.ebay.com/itm/Electrical-Hea ... SwunBbD4qG

Vs

2x
https://www.ebay.com/itm/Water-Heater-E ... SwhEVbB25R

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Syys 23, 2018 17:49 pm

Aloin miettimään tuota mallaspiippusaavia. Ehkä sittenkin olisi parempi jos saavin seinät olisivat ehyet ja pohjaan porailis reikiä. Jos käytät mäskäyspussia voisi reiät tehdä vaikka 30-40mm rasiaterällä.. Jos et käytä pussia. Silloin pienellä poralla hillitön määrä reikiä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Syys 23, 2018 17:57 pm

aleksiiv kirjoitti:Selvä! Mites onko ideaa kannattaako laittaa yks 4kw sähkövastus vai kaksi 2kw?

Esim
https://www.ebay.com/itm/Electrical-Hea ... SwunBbD4qG

Vs

2x
https://www.ebay.com/itm/Water-Heater-E ... SwhEVbB25R

Mun mielestä se ja sama... Joka tapauksessa olisi hyvä laittaa vastukseen säätöpotikka jolla ohjaile tehoa... Varsinaisen mäskäyksen aikaan tehoja ei hirveesti tarvita. Keiton aikaan aluksi hanat kaakkoon ja sitten kun kiehuminen alkaa säädät keittymään silleen rullaavasti..

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Syys 23, 2018 18:08 pm

Mustola kirjoitti:Aloin miettimään tuota mallaspiippusaavia. Ehkä sittenkin olisi parempi jos saavin seinät olisivat ehyet ja pohjaan porailis reikiä. Jos käytät mäskäyspussia voisi reiät tehdä vaikka 30-40mm rasiaterällä.. Jos et käytä pussia. Silloin pienellä poralla hillitön määrä reikiä.

Onko etuja siinä, että pitää seinämät ehyenä ja poraa pohjaan reikiä?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Syys 23, 2018 18:12 pm

Ei taida 9,2 kg mahtua 26 litran mallaspiippuun. Jos mallaspiippu on isompi, niin voihan sen nestepinnantaso olla ulompaa kattilaa korkeampi, ainakin jonkin verran. Jos et huuhtele ollenkaan niin tarvitsisit 40 litran erään noin 65 litraa vettä alkuun. Se voisi olla ratkaisu noin ison kattilan kanssa.

Orthexin saaville luvataan maksimilämpötilaksi 65 astetta. Muoviastioista kelpaa sellainen, joka on polypropeenia, kuten käymisastia.

Elementiksi joku rosterinen, kuten tämä https://fr.aliexpress.com/item/DERNORD- ... autifyAB=0
Vaatii erikseen ostettavan mutterin https://fr.aliexpress.com/store/product ... 5819X7Ua7m

javu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ikaalinen

ViestiKirjoittaja javu » Su Syys 23, 2018 18:32 pm

Vastukset välipohjan alle ettei pussiin pala reikää ja kunnon pussi niin ei tarvitse piippuja eikä erillisiä keittoastioitakaan. BIAB toimii.

Pusseja saa joka kokoa ja mittatilauksenakin jos ei itse halua tehdä:

http://brewinabag.co.uk/en/12-biab-bags

Jos valmiin mallaspiipun / pussikorin haluaa niin "turkey fryer basket" on hyvä hakusana.
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

aleksiiv
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Su Syys 23, 2018 19:56 pm

Eli vois toimia ihan hyvin näinkin?

>80 l pata
>Sähkövastus 3,5 kw
>Valepohja
>Pumppu
>100 l mäskipussi
>Pid säädin

Onnistuis varmaan 40-60 litran erät

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Syys 23, 2018 20:04 pm

aleksiiv kirjoitti:Eli vois toimia ihan hyvin näinkin?

>80 l pata
>Sähkövastus 3,5 kw
>Valepohja
>Pumppu
>100 l mäskipussi
>Pid säädin

Voisipa hyvinkin toimia..
Ota reilunkokoinen pussukka, mitäs se haittaa vaikka reunoja roikkuu reilusti yli...
Ja muista se kierrätyksen tärkeys..hiljainen vierresade tuottaa parhaan tuloksen..

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”