Laitteiston hallintajärjestelmät

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Wiizer
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Laitteiston hallintajärjestelmät

ViestiKirjoittaja Wiizer » To Maalis 01, 2018 19:52 pm

Hei.

Tarkoituksenani olisi rakentaa uusi laitteisto oluentekoa varten ja haluaisin siihen järjestelmän jolla saan tarkkailtua lämpötiloja ja mahdollisesti ohjattua vastuksia ja kiertopumppua. Olisiko jollain kokemusta Craftbeer Pi.stä (http://web.craftbeerpi.com) tai vastaavista laitteiston hallintajärjestelmistä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Laitteiston hallintajärjestelmät

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 01, 2018 23:38 pm

On kokemusta craftbeerPI:stä, toimii ihan ok mäskäyksessä joskin UI:ssa on omat kikkansa jotka pitää tietää. Itse tosin ohjaan vain vastusta, pumppu kiertää koko ajan.

Oma laitteisto on rakennettu suunnilleen craftbeerpi-saitin ohjeiden mukaan. Ohjaan laitteistoa talon wlanin yli web-interfacella, koska en ole saanut hankittua näyttöä. Itse softan asennus ja konffaaminen oli helpoin osa hommasta, eniten aikaa vei sähköosien kokoaminen ja kotelointi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 02, 2018 8:10 am

Unohdin tämän saitin josta sai hyviä ohjeita myös: https://leaningman.com/project-type/brewery-controller/

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja silmakka » La Maalis 03, 2018 8:26 am

On kokemusta vuoden ajalta. Craftbeerpi ohjaa mäskäyskattilaa, huuhteluvesikattilaa, pumppua ja lisäksi kegeraattoria / käymiskaappia. Mainittavan hyvä ominaisuus on pid autotune.. pysyy kyllä mäskilämmöt tasan missä pitää. Tuosta on tullut 3.0 versio jossa UI kikkailut mielestäni hävisi nolliin. Hyvin suoraviivaisesti toimii ainakin omasta mielestä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 03, 2018 18:59 pm

Hyvä tieto uudesta versiosta, en ole seurannut releaseja kun alkuun vaikutti että softa ei päivity kovin hätäisellä tahdilla. Pitää päivittää oma.

Btw mulla oli PIDin vakiosäädöt melko kohdallaan suoraan. Vähän hakee jos pumpun virtausvauhtia joutuu säätämään, mutta tuskin autotunekaan tuollaisen välittömästi reagoi.

Omassa setupissa on kyllä kehitettävää, mäskäysastiassa oleva vastus ja pumpun ulostulosta mitattu lämpö on vähän virhealtis systeemi jos pumppu tukkeutuu tai virtaus muuttuu. Lähinnä, jos virtaus loppuu niin pid ylilämmittää vastusta luullessaan vierteen lämpötilan hiljalleen laskevan.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Su Maalis 04, 2018 10:58 am

cob kirjoitti:Hyvä tieto uudesta versiosta, en ole seurannut releaseja kun alkuun vaikutti että softa ei päivity kovin hätäisellä tahdilla. Pitää päivittää oma.

Btw mulla oli PIDin vakiosäädöt melko kohdallaan suoraan. Vähän hakee jos pumpun virtausvauhtia joutuu säätämään, mutta tuskin autotunekaan tuollaisen välittömästi reagoi.

Omassa setupissa on kyllä kehitettävää, mäskäysastiassa oleva vastus ja pumpun ulostulosta mitattu lämpö on vähän virhealtis systeemi jos pumppu tukkeutuu tai virtaus muuttuu. Lähinnä, jos virtaus loppuu niin pid ylilämmittää vastusta luullessaan vierteen lämpötilan hiljalleen laskevan.

Samanlaisen ongelman vuoksi ajattelinkin uuteen kattilaan porailla thermowellin kylkeen, ja anturi sinne. Nyt olen toiminut niin että heittänyt irrallisen ds18b20 anturin mäskin sekaan, ja cbp:n Group addonilla tehnyt kahdesta lämpöanturista ryhmän jonka keskiarvolämpötilaa seurataan. Hyvä lisäominaisuus tuokin. Voi laittaa yhteen ryhmään 8 anturia, tai vaikka 8 ryhmää joissa kussakin 8 anturia joten seurannan saa halutessaan vaikka 64kpl antureita jos haluaa, ja näiden keskiarvoa sitten näyttää :nauru: anturit kun maksavat n. euron kappaleelta niin hifistely ei tule edes hintoihin.
Viimeksi muokannut silmakka, Su Maalis 04, 2018 11:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Fox
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja Fox » Su Maalis 04, 2018 11:04 am

Onkos kukaan laskenut paljonko 2/3 kattilan systeemille tulee hintaa? 2 kattilaa, anturit, pumppu craftbeerPI, johdotukset, liittimet, kotelo, näyttö? Äkkiseltään tuntuu että tulisi kalliimmaksi kuin halvemman luokan valmiit systeemit. Tietysti rakentelu kuuluu harrastukseen.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Su Maalis 04, 2018 11:32 am

Fox kirjoitti:Onkos kukaan laskenut paljonko 2/3 kattilan systeemille tulee hintaa? 2 kattilaa, anturit, pumppu craftbeerPI, johdotukset, liittimet, kotelo, näyttö? Äkkiseltään tuntuu että tulisi kalliimmaksi kuin halvemman luokan valmiit systeemit. Tietysti rakentelu kuuluu harrastukseen.

Itsellä kattiloina Klarsteinin beerfest sekä mundschenk joita modannut. Lähinnä beerfestiin lisätty pumppu ja molempiin lämmityksen ohjaus tällä craftbeerpiillä.

- raspi: ~35e kpl
- raspin virtalähde: ~10e (voi käyttää myös esim. puhelimen laturia, ei kuitenkaan suositelavaa)
- näyttö: Ei pakollinen olla erillinen sillä systeemi toimii web palvelimelta joten näyttö voi olla mikä vain (puhelin,tabletti,yms.) Mutta saahan noita kiinteitäkin aina 15e ylöspäin halutessaan. Riippuu mitä haluaa näytöltä
- pumppu: 20e - X e
- pumpun virtalähde: omani maksoi ~5e
- kotelo: ikea trygghet lääkekaappi: :D 24.95e
- ssr rele: ~3.5e kpl. Itsellä näitä 3 kpl
- ssr releen jäähdytysripa: ~1.5e kpl
- dsb18b20 lämpöanturi: ~1e kpl
- johdotus: itse käytin varastoon kertyneitä jämäjohtoja eli 0e. Eipä nämä varmasti olisi kaupasta ostettunakaan älyttömiä kustantanut.

Romut hommattu pitkälti ebay/aliexpress

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 04, 2018 16:40 pm

Samaa luokkaa omat. Kalleinta oli oma aika, sitten kattila, vastus ja kokoelma osia joita ei ollut miljoonalaatikossa (vesitiiviit liittimet, hanat yms kattilan kylkeen, kotelo raspille yms.). Kauheasti ei viitsinyt jeesusteippiin luottaa kun yhdistetään kuumia nesteitä ja sähköä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 09, 2018 9:50 am

Päivitin oman craftbeeripi:ni versioon 3.0. Ihan ei mennyt sukkana PIDAutotunea asennettaessa, ilmeisesti asennus on aika kranttu siitä rebootataanko RasPi autotune-pluginin asennuksen jälkeen, koska jouduin deletoimaan koko craftbeerpi3 -hakemiston ja asentamaan sen uudestaan ennenkuin autotune toimi. Softa sinällään lähti käyntiin, mutta ei saanut PIDAutotune-pluginiä startattua ennen puhdasta uudelleenasennusta ja pluginien asennuksen jälkeen mutta ennen HW configurationia restarttaamista.

Autotune lopulta toimi niinkuin pitikin eli se antoi arvot jotka ajoivat vastusta melkein yhtäjaksoisesti viime tippaan asti, ja overshoottasivat alle puolella asteella.

Lisäksi vanhassa softassa ollut "PWM with step control" jota käytin vastuksen keittotehon kontrollointiin matalalla sekunniun taajuudella, ei ollut enää saatavilla. Saman asian ajoi kun laittoi 3.0 -versiossa GPIO PWM-moodiin ja sääti sille 1 hertsin taajuuden. (AFAIK ja Mutu:lla vastuksen ohjaukseen korkeataajuinen PWM saattaa tuottaa häiriötä eikä muutenkaan ole tarpeellista koska vastuksen lämpö muutenkin muuttuu varsin hitaasti.)

Nyt keittovaiheelle ei tarvi tehdä omaa kattilaansa (mäskään samassa) vain siksi että sillä olisi eri ohjauslogiikka, vaan heaterin voi vain vääntää päälle sekä antaa sille suoraan tehoprosentin. Käytännössä keittotehoa pitää käsin kuitenkin tuunata vierteen määrän mukaan ja kiehunnan startatessa, eli CBP:n mukana tulleet vierteen lämpötilaa seuraavat boil logicit ovat imo vähän tarpeettomia.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 09, 2018 11:43 am

silmakka kirjoitti:
cob kirjoitti:Hyvä tieto uudesta versiosta, en ole seurannut releaseja kun alkuun vaikutti että softa ei päivity kovin hätäisellä tahdilla. Pitää päivittää oma.

Samanlaisen ongelman vuoksi ajattelinkin uuteen kattilaan porailla thermowellin kylkeen, ja anturi sinne. Nyt olen toiminut niin että heittänyt irrallisen ds18b20 anturin mäskin sekaan, ja cbp:n Group addonilla tehnyt kahdesta lämpöanturista ryhmän jonka keskiarvolämpötilaa seurataan. Hyvä lisäominaisuus tuokin. Voi laittaa yhteen ryhmään 8 anturia, tai vaikka 8 ryhmää joissa kussakin 8 anturia joten seurannan saa halutessaan vaikka 64kpl antureita jos haluaa, ja näiden keskiarvoa sitten näyttää :nauru: anturit kun maksavat n. euron kappaleelta niin hifistely ei tule edes hintoihin.

Oletko huomannut että tuo hidastaisi PIDin reagointia häiritsevästi? Entä mitä tapahtuu jos pumppu oikeasti tukkeutuu tai sen virtauksen joutuu katkaisemaan syystä tai toisesta? Toki ottaa aikansa että pumpun ulostulokohta jäähtyy niin paljon että PID alkaa lämmittää, ja jos lämpötilaan keskiarvoistetaan mäskissä oleva anturi niin ko. aika vielä pitenee, mutta jossain vaiheessa keskiarvokin putoaa sen verran että vastus pärähtää päälle. Tietysti se antaa käyttäjälle reagointiaikaa, koska ei mäskäyslaitteistoa muutenkaan voi jättää hetkeä pidemmäksi yksikseen.

edit: helpointa taitaisi olla porata juurikin ehdottamasi thermowell kattilaan vastuksen lähelle, se ainakin tajuaisi jos vastuksen lähistön vierre kuumenee liikaa.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » La Maalis 10, 2018 17:46 pm

MInäkin olen kokeilemassa CraftbeerPi:tä. Heti ensimmäinen kokeiltu PID-lämmityslogiikka toimi suorastaan ällistyttävän hyvin. Mutta on pari kysymystäkin tullut mieleen:

1. Eikö missään ole mitenkään selitetty näitä eri logiikoita? Versiosta 2.2 esimerkiksi löytyy
    PIDLogic
    OvershootLogic
    SimpleFermentationLogic
    PumpLogic
    OvershootLogic_by_Norn
    HysteresisLogic
    HendiPID
    HendiPowerCtrl
    PIDArduinoLogic
    PIDAutotuneLogic
Vaikuttava lista, mutta kun en löydä mitään dokumenttia niiden toiminnasta...

2. Mikä idea on lämpökäyrissä? Miksi nyt, kun haluaisin katsoa juuri päättyneen lämmityksen toteutunutta käyrää, näkyviin tulee käyrä, joka raivostuttavasti alkaa eilisestä? Miten ihmeessä saisi aika-akseliksi vaikkapa viimeisen tunnin? Viitsisikö joku fiksumpi selittää? Kiitos jo etukäteen!

EDIT OK – viimein tajusin aika-asteikon zoomauksen. Mutta kylläpä kesti... :geek:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 10, 2018 19:12 pm

Joo, dokumentaatio noiden logiikoiden suhteen ei ole parasta a-luokkaa. Jos auttaa niin mulla oli 2.2:ssa käytössä myös mäskäykselle PIDLogic, ja sille suoraan ne oletusarvot PIDille jotka softan mukana tulivat. Ne tosiaan toimivat oikeinkin hyvin, ehkä vähän varovaisesti eli PID junnasi melko hitaasti kohti tavoitearvoa ainakin omalla laitteistolla jossa on pitkä väli vastuksen ja lämpösensorin välillä. Autotunea en koskaan 2.2:lla kokeillutkaan, mutta 3.0:ssa se antoi arvot jotka lämmittävät melko aggressiivisesti lähelle tavoitearvoa ja sitten antavat hiuksenhienoja lämmityspulsseja silloin tällöin, niinkuin tunatun PIDin kai pitäisikin tehdä.

Eroa PIDArduinon ja tavallisen PIDLogicin välillä en tiedä, mutta 3.0:ssa käytän Arduino-logicia ja siihen mainittuja autotunattuja arvoja. En ole vielä mäskännyt tällä versiolla joten jää nähtäväksi toimiiko autotune myös silloin kun mäski muuttaa nesteen kiertoa.

Käppyrän zoomauksen lisäksihän graafin saa heitettyä roskikseenkin. Kannattaa nollata mäskäyksen alkaessa niin ei tarvi joka kerta zoomata päiväkausien mittaista graafia. Tähän yhteyteen voi myös sanoa että jos graafi lakkaa joskus toimimasta, graafifilet pitää käydä käsin komentoriviltä tms. tuhoamassa (googlella löytyy ohjeet). Muutaman kerran omassa CBP:ssä meni graafit jumiin, tyypillisesti kontrolloimattoman shutdownin yhteydessä.

P.S. Versiossa 3.0 on UI:sta mahdollista ladata plugineinä lisää PID-algoritmejä ja muita, ja niiden yhteydessä on usein lyhyt kuvaus algoritmista toisin kuin 2.2:ssa. En nyt suoraan löytänyt linkkejä plugineihin ja niiden kuvauksiin, koska CBPi ilmeisesti hakee niiden git-repojen osoitteet jostain keskitetystä tietokannasta.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Su Maalis 11, 2018 2:27 am

Nyypiö kirjoitti:MInäkin olen kokeilemassa CraftbeerPi:tä. Heti ensimmäinen kokeiltu PID-lämmityslogiikka toimi suorastaan ällistyttävän hyvin. Mutta on pari kysymystäkin tullut mieleen:

1. Eikö missään ole mitenkään selitetty näitä eri logiikoita? Versiosta 2.2 esimerkiksi löytyy
    PIDLogic
    OvershootLogic
    SimpleFermentationLogic
    PumpLogic
    OvershootLogic_by_Norn
    HysteresisLogic
    HendiPID
    HendiPowerCtrl
    PIDArduinoLogic
    PIDAutotuneLogic
Vaikuttava lista, mutta kun en löydä mitään dokumenttia niiden toiminnasta...

2. Mikä idea on lämpökäyrissä? Miksi nyt, kun haluaisin katsoa juuri päättyneen lämmityksen toteutunutta käyrää, näkyviin tulee käyrä, joka raivostuttavasti alkaa eilisestä? Miten ihmeessä saisi aika-akseliksi vaikkapa viimeisen tunnin? Viitsisikö joku fiksumpi selittää? Kiitos jo etukäteen!

EDIT OK – viimein tajusin aika-asteikon zoomauksen. Mutta kylläpä kesti... :geek:

Kannattaa heti alkuun päivittää 3.0 versioon. Siellä eri logiikat on erikseen ladattavien addonien takana, ja hieman paremmin selitettyinäkin. Noista listaamistasi hysteresis ja noi pidit taitaa olla 2.2 versiossa ainoita noteerattavia. Esim hendi logiikka on vain tuunattu logiikka saman nimiselle induktio levylle jota saa ostettua mm. Ebaystä. Ja toi fermentation
logiikka on 3.0 versiossa poistunut sillä jääkaapin ohjaus löytyy jo integroituna käyttöliittymään. Pid logiikoissa ei liene väliä käyttääkö pid arduinoa vai pid logicia kinhan arvot on ensin haettu tuolla pid autotunella.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Maalis 13, 2018 23:12 pm

silmakka kirjoitti:Pid logiikoissa ei liene väliä käyttääkö pid arduinoa vai pid logicia kinhan arvot on ensin haettu tuolla pid autotunella.

No. Minähän hain. Ensimmäinen mäskäys löydetyillä PID-arvoilla ei kuitenkaan ollut miellyttävä kokemus. Tavoitelämpö oli 67,3°C, mutta heräsin siihen, että PIDArduino-logiikka oli päässyt lämpötilaan 70,3°C, ja lämmitti yhä. OMG. Panin PID-automatiikan pois päältä, ja mäskäsin loppuun ihan manuaalisesti.

Ongelma on kai siinä, että PIDAutotune ehdotetaan tehtäväksi pelkällä vedellä. Veden kanssa autotunella löytämäni PID-parametrit toimivat kyllä upeasti, mutta mäskäyksessähän on tietysti mukana maltaita, ja ne lämpiävät ja jäähtyvät eri tavalla kuin vesi. Pitäisikö siis tehdä Autotune jokaista mahdollista, kuviteltavissa olevaa, vesi-mallas-yhdistelmää kohden? Taidanpa rajoittua logiikoissa vaihtoehtoon Hysteresis.

Ei mutta hei – sitäkään en ole vielä kokeillut muuten kuin pelkällä vedellä.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ke Maalis 14, 2018 6:49 am

Nyypiö kirjoitti:
silmakka kirjoitti:Pid logiikoissa ei liene väliä käyttääkö pid arduinoa vai pid logicia kinhan arvot on ensin haettu tuolla pid autotunella.

No. Minähän hain. Ensimmäinen mäskäys löydetyillä PID-arvoilla ei kuitenkaan ollut miellyttävä kokemus. Tavoitelämpö oli 67,3°C, mutta heräsin siihen, että PIDArduino-logiikka oli päässyt lämpötilaan 70,3°C, ja lämmitti yhä. OMG. Panin PID-automatiikan pois päältä, ja mäskäsin loppuun ihan manuaalisesti.

Ongelma on kai siinä, että PIDAutotune ehdotetaan tehtäväksi pelkällä vedellä. Veden kanssa autotunella löytämäni PID-parametrit toimivat kyllä upeasti, mutta mäskäyksessähän on tietysti mukana maltaita, ja ne lämpiävät ja jäähtyvät eri tavalla kuin vesi. Pitäisikö siis tehdä Autotune jokaista mahdollista, kuviteltavissa olevaa, vesi-mallas-yhdistelmää kohden? Taidanpa rajoittua logiikoissa vaihtoehtoon Hysteresis.

Ei mutta hei – sitäkään en ole vielä kokeillut muuten kuin pelkällä vedellä.

Kyllä nyt on jokin muu vialla säädöissäsi... kyllä se pid logiikka ihan samaan arvoon pysäyttää lämmityksen oli sisällä maltaita eli ei.. eihän logiikka tiedä mitä pesässä on että yhtäkkiä päättäisi lämmittää yli targetin... jos siis puhutaan siitä arvosta mitä logiikka tarkastelee. olihan sulla ohjelma automaatti moodilla ? Jos käytät vanhaa 2.2 versiota täytyy sitä olla boottaamassa lähes joka säädön ja arvojen vaihdon jälkeen, ja kesken ajon säätöjen muutto ei onnistu.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 14, 2018 7:25 am

Mulla kiskoi tietyissä tilanteissa 2.2:n PIDLogic kirkkaasti yli. Tyypillisesti näin kävi silloin jos pumpun virtaumaa piti pienentää, koska (omassa laitteistossa) ajallinen viive lämmitysvastukselta reilun metrin letkun päässä olevalle pumppusensorille piteni, eli PID reagoi liian hitaasti lämmityksen tulokseen.

Varsinainen painajainen oli mäskäys vehnämaltaan ja liian huonosti rei'itetyn mäskiastian kanssa, koska mäski paksuuntui eikä meinannut päästää vierrettä läpi, ja jouduin pienentämään virtausta lennosta ettei vastus jäänyt kuiville. PIDillä ottaa aina aikansa tottua uuteen tilanteeseen...paitsi että sitäkään ei voinut antaa tapahtua, koska mäskin lämmöt olisivat overshootanneet pahasti tuon totuttautumisen aikana eli jouduin toimimaan itse kontrollerina lopun mäskäystä.

Onko sulla siis Nyypiö myös sama tilanne että lämmön mittauspiste ei ole vastuksen ihan kyljessä kiinni, tai virtasiko vierre muuten systeemin läpi jotenkin merkittävästi eri nopeudella kuin PIDiä tunatessa?

Noin yleisesti ottaen, olen huomannut että systeemi toimii stabiilimmin silloin kun vierteen kierto on "kohtalaisen" nopeaa, eli kun pumpun imu sekoittaa rivakkaa tahtia vastuksen lämmittämän vierteen, ja sensori näkee lämmön muutokset mahdollisimman nopeasti. Omassa systeemissä kierron liiallinen kuristaminen aloittaa kaikenlaiset ongelmat ja epälineaarisuudet. Kiertovauhtia rajoittaa lähinnä mäskin läpäisyvauhti.

edit: lisäksi ainakin kerran on tullut mökellettyä kun unohdin vaihtaa tavoitelämpötilan strike temperaturesta varsinaiseen mäskäyslämpötilaan; heräsin kun vastus pöhisti täysillä maltaiden sekoittamisen jälkeenkin

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Maalis 14, 2018 18:05 pm

silmakka kirjoitti:Kyllä nyt on jokin muu vialla säädöissäsi... kyllä se pid logiikka ihan samaan arvoon pysäyttää lämmityksen oli sisällä maltaita eli ei.. eihän logiikka tiedä mitä pesässä on että yhtäkkiä päättäisi lämmittää yli targetin... jos siis puhutaan siitä arvosta mitä logiikka tarkastelee.

PID-logiikka ei oikeastaan ole mitään "logiikkaa" päättelyn tai ajattelun merkityksessä. Se on pelkkää laskentaa virheen (tavoitelämpötila miinus nykylämpötila) perusteella: lämmitysteho perustuu lausekkeeseen P kertaa virhe + I kertaa virheen aikaintegraali + D kertaa virheen aikaderivaatta. Tässä ei ole mitään pohdintaa, ollaanko lähellä tavoitetta vai ei. Tavoitteessa virhe on tietysti 0, mutta sen integraali ei välttämättä ole, eikä derivaattakaan.

Minullahan onnistui ensimmäinen kokeiltu PID-automatiikka 5 litralla vettä aivan maagisen hyvin (tavoitteena 66°C). Kuitenkin, kun vettä olikin 6 litraa, PID jäi pyörimään 65,6:n ja 65,9:n välille puoleksi tunniksi. Tavoitteeseen se pääsi vasta sitten, kun vaihdoin P-parametriksi 44:n sijasta 45. Minullehan olisi kyllä riittänyt, että oltiin alle puolen asteen päässä tavoitteesta. Mutta koska PID ei "ajattele", sille ei voinut tätä ilmoittaa, ja sitä päästää pinteestä.

Jos parametrien P, I ja D arvot ovat oikeat, PID toimii tosi hyvin. Mutta jos arvot eivät ole oikeat, niin... Jaa-a.
Kai PID voi sopivilla (siis sopivasti huonoilla) parametreillä vaikka ruveta keittämään mäskiä. Eihän siihen sisälly mitään maksimilämpötilaa, jota ei saisi ylittää.

Mitkä sitten ovat ne oikeat arvot? Sepä taitaakin olla tieteenhaara sinänsä (kts. https://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din ). Tätä kuvastaa CraftBeerPi:nkin Autotune-laskenta. Sehän tulostaa, ei pelkästään 3 arvoa (P, I ja D), vaan 7 kertaa 3 - koska menetelmiä on otettu mukaan 7:
    pessen-integral
    ziegler-nichols
    brewing
    some-overshoot
    ciancone-marlin
    tyreus-luyben
    no-overshoot
Näistä käytin – tietenkin – "brewing"-arvoja. Mutta joku noista kuudesta muusta olisi voinut olla parempi. Pitäisikö kaikki käydä läpi?

Jospa kuitenkin tyydyn hystereesiin...

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Maalis 14, 2018 18:12 pm

cob kirjoitti:Onko sulla siis Nyypiö myös sama tilanne että lämmön mittauspiste ei ole vastuksen ihan kyljessä kiinni, tai virtasiko vierre muuten systeemin läpi jotenkin merkittävästi eri nopeudella kuin PIDiä tunatessa?

MInulla ei ole pumppua ollenkaan, eikä siis varsinaista virtaustakaan. Kunhan sekoittelen mäskiä jollain melalla tai lämpömittarilla. Laitteisto on 10l-kattila, jonka laidalla roikkuu 800W-uppokuumennin. Vastakkaisella laidalla on DS18B20 kupariputkessa.

Laitteisto on kai alkeellisimmasta päästä, ja siksi ihmettelinkin kovasti, miten hyvin CraftBeerPi:n oletus-PID-parametrit siihen istuivat. Siis niinkauan kuin lämmittelin pelkkää vettä...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 14, 2018 19:15 pm

Mun veikkaus on että puhtaassa vedessä tuli lämmityksen "pyörteiden" seurauksena paljon säännöllisempi kierto kuin mäskissä, ja/tai käsinhämmentely antaa
niin poukkoilevaa lämpötilasignaalia että pid pökertyy.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”