Automaattilapot & ongelmat

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Automaattilapot & ongelmat

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 04, 2017 19:53 pm

Ja mitenkäs sit lapon kanssa ei sitä happea sekottus yhtälailla ?samoten myös sen puhtauden kanssa.

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Joulu 04, 2017 22:52 pm

nooh jos pilkkua viilataan niin kauan kiinni ollu hana voip saastuttaa ulkopuolelle jäänyt vierre pilaantunu tai jotain....lappo aina desinfioidaan kummiski..sitte ilmasta niin töräyttää co2 pulloon eka vähä ja se letku pohjaan asti niin voip minimoida nää jos pelottaaa :D

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Joulu 05, 2017 0:34 am

Niin hengitysilmassa on noin 20% happea loput kaikkee muuta ja vettä !!! niin Vanhat pullottajat tekee/tietää et se hiilari sokeri kun on noin 5min poreillu pullossa niin sitten suljetaan korkki, hiiva alkanut tuottaa co2 ja pullossa 0% ilmaa ;)))) ei vaadi ihmemiehiä tietääkseen tämän :)

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Joulu 05, 2017 0:46 am

niin pakko jatkaa vielä ;) älkää suuttuko lol. mutt se tiivistynyt vesi ilmassa saattaa sisältää ihan mitä pöpöjä vaan...pieni/iso riski!!!

kaasut ei niinsanotusti sido itseensä mitään koska niiden molekyylit pyrkii vaan laajentumaan laajenemistaan....ja paineen alla! jos olen väärässä niin korjatkaa ihmeessä ;)))

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Joulu 05, 2017 2:23 am

Tähän perustuu myös se kun gegittäjät paineistuksen alussa useaan kertaan päästää ylipainevettiilistä ilmaa pois ....ettei se ilmaan sitoutunut kosteus/vesi pääse pilaamaan olutta :)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Joulu 05, 2017 11:25 am

Hiirihaukka Yhtälailla noi hanat pestään yms ,eli ihan turhaan tollanen spekulointi.
tai ainakin ITSE pesen ja desinfioin...
esim tossa omassa cooperssin pytyssä hanan jälkeen on noin 1M letkua ja tulppa letkun päässä,niin enpä kyllä ite keksi miten se voisi siinä matkalla likaantua yms,ja kun se olut kun ei tiedä tuleeko se lapon kautta yläpuolelta kegiin/pulloihin vai hanan/letkunkautta ..

HiiriHaukka kirjoitti:Tähän perustuu myös se kun gegittäjät paineistuksen alussa useaan kertaan päästää ylipainevettiilistä ilmaa pois ....ettei se ilmaan sitoutunut kosteus/vesi pääse pilaamaan olutta :)

Ja tolla on vain tarkoitus ajaa sieltä kegistä se ilma(happi) pois jollon kegiin jää vain olut sekä co2 kaasu suojaksi/paineistukseksi.

Mutta jokainen tehkööt tyylillään...Ja jatketaan tästä eteenpän aiheella Automaattilapot & ongelmat
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Ti Joulu 05, 2017 11:50 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Joulu 05, 2017 11:43 am

näytteen oton jälkeen hanan molemmin puolin...nooh itse en pelkää ja varo...sanoin vaan jos joku haluu itse aatella!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Joulu 05, 2017 14:41 pm

Tero_perkele kirjoitti:Hiirihaukka Yhtälailla noi hanat pestään yms ,eli ihan turhaan tollanen spekulointi.
tai ainakin ITSE pesen ja desinfioin...

Mielenkiinnosta miten hanskaat sen hanan desinfioinnin ennen räkkäystä? Joku suihkepullojuttu? Hana+letku varmasti pelittää jos tuo desinfiointi futaa. Ja helpompi käyttää.

Ite käytän automaattilappoa ja ei ole kyllä ollut ongelmia kuin kuumalla vierteellä kokeillessa. Tuossa keississä helmi pehmeni ja irtosi päästä. Normaalisti käytän keittokattilan hanaa ja letkua.

Mutta kylmällä vierteellä jos vastaiskun blockkaava helmi on kuosissa niin homma futaa kuin unelma. jos lappo valskaa ilmaa, niin mahdollisesti liian pieni lappo (sisäputken olis hyvä olla lapottavassa nesteessä) ja tiiviste likainen.

Ite diggaan lapoista koska desinfiointi helppoa: Laitan sen kegin sisään sitä desinfioitaessa ja kierrätän starsania myös sen lävitte. Putsaus käytön jälkeen lappoamalla pesuvettä.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Joulu 05, 2017 16:02 pm

Kyseinen cooperssin pytyn mukana oleva hana on täysin purettavissa(iman mitään työkaluja) joten sen peseminen/desinfiointi on helppoa.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Joulu 05, 2017 16:20 pm

Tero_perkele kirjoitti:Kyseinen cooperssin pytyn mukana oleva hana on täysin purettavissa(iman mitään työkaluja) joten sen peseminen/desinfiointi on helppoa.

Joo, mutta jos sulla on siellä tavara sisässä, niin miten sinä desinfioit sen ennen siitä räckkäystä? Melkolailla kaikki hanathan pystyy kyllä purkamaan ja desinfioimaan kun pönttö on jo tyhjä.

Ite oon haaveillu siitä rosterisesta kartioastiasta niin voi laittaa hanan kartion alaosaan räkätessä. Ilmeisesti joku tällänen viritelmä?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Joulu 05, 2017 16:53 pm

Mutta hanaa ei saa pöntöstä irti käymisen aikana tai sen päätteeksi ja lopuksi puhdistusta varten. Näytteitä kun ottaa niin vierrettä jää hanaan ja imee itseensä kaikkea kivaa muhimaan. Saahan sen toki liotettua jollain spraypullolla mutta varma systeemi toi ei ole.
Itse siirryn kyllä täysrosterisiin pönttöihin kun saan rahat kasaan.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”