Klarstein Mundschenk

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Tero_perkele
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Klarstein Mundschenk

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Heinä 17, 2017 11:03 am

Itellä tollasella muntsenkillä nyt takana noin 20 panoa ja eipä vielä ole valittamista,itse ehdin sen sillon aikanaan saamaan 379e hintaan,tuo ylivuotoputki
on melkein järkevin heti muokata tai vaihtaa siihen grainfatherin putki tilalle ettei vahingossakaan pääse sitten tuo kattila käymään "kuivana",sekä laittaa esim kupari/rosteriputkesta yli 90 asteinen käyrä sinne pumpun imureikään ,koska muuten tuntun mallasmuhju tukkivan sen keitto vaiheessa aikas tiukasti :-(,ei ehkä täydellinen mutta eipä tuohon rahaan voi odottaakkaan mitään ihan täydellistä laitetta. :chick:

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » To Heinä 20, 2017 8:30 am

Keskustelin näistä kotimaisen jälleenmyyjän kanssa. Kannattaa todellakin pohtia hankinnan osalta myös takuuasioita. Brouwland on kuulema luotettava toimija ja takuu toimii moitteetta. Hänellä on tietenkin kokemusta muidenkin alihankkijoiden kattiloista. Pienemmillä toimijoilla on kuulema tapana ongelmatilanteissa pyrkiä kartoittamaan asiakkaan laitetta koskeva tekninen ongelma ja se ratkaistaan sitten esim. lähettämällä uusi piirikortti tms. jonka asentaminen on sitten loppuasiakkaan vastuulla. Brouwlandin tapauksessa liikkeestä ostetun viallisen tilalle saa uuden kattilan. Jälleenmyyjä sitten hoitaa palautukset Brouwlandin kanssa. Tuota Brewmonkia tulee kuulema hyllyyn syyskuussa ja hinta jäänee alle 450 euroa. Toki nettikaupasta saa näitä jonkun kympin halvemmalla, mutta itse maksan pienen erotuksen mielelläni toimivasta takuusta ja tuleehan siinä tuettua samalla paikallista yrittäjää. Toki tuo Mundschenk kiinnostaa vaihtoehtona. Itsellä nyt Klarstain Beerfest jonka tilasin nettikaupasta. Sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Brouwland Brewmonk näyttää sisältävän 3 vuoden takuun. Klarstein Munschenkin osalta on vaikea löytää tähän liittyvää informaatiota.
Electronic-star joka toimii jälleenmyyjänä ei mainitse tuotteen kohdalla mitään takuuehdoista:

http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 279411.htm

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » To Heinä 20, 2017 10:30 am

Itse tilasin eilen tämän, https://homebrewshop.be/en/brewing-kett ... ystem.html , on kuitenkin lajinsa halvin, ja samaa 3v takuuta tuolla hehkutetaan. Myös jäähdytin on paksummalla tekstillä, että luulisin myös sen seuraavan mukana. 353,95€ auotmaattikattilasta mallaspiipulla ja jäähdyttimellä ei ole paha! :super:

aarle
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Elo 30, 2017 14:24 pm

Klarsteinin ylivuotopuken ulkohalkaisija on 20 mm. Sopiiko tuo Lapon myymä https://www.lappo.fi/product/1168/ylivu ... lle-ylempi putki tuon alkuperäisen 20 mm päälle. Tuolla hinnalla en viitsi ruveta rakentelemaan ja aika vaikeata saada sopivaa rosteriputkea.

aarle
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aarle » La Syys 02, 2017 22:37 pm

Tuossa YouTube videolla https://www.youtube.com/watch?v=jxqQl6uqUX8 suosittevat silikoniputken palasia tuohon kattilan tukitankoon ettei mallaspippu putoaisi sisään. Jos mallaspippu putoaa yläasenosta niin seuraukset voi olla ikäviä. Onko kokemuksia?

aarle
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aarle » To Syys 21, 2017 13:53 pm

Tilasin tuolta http://www.ebay.com/itm/KETTLE-BEER-BRE ... 2749.l2649 . Saksalaiselta saman firman sivulta tuon olisi saanut suoraan euroina. Maksoin kuljetuksineen 375 euroa. Pari onnistunutta panoa takana. Ekassa panossa tuli liikaa olutta eikä kaikki mahtuneet käymisastiaan. Tuo kattilan 30 l viivaan saakka menee 32 l ja 20 l viivaan menee 21,5 l.
Tuo Graifatherin ylemmän ylivuotoputken halkaisija on 16/14 mm ja se on aivan liian pieni mahtumaan Mundschenkk vakioputken päälle.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Syys 21, 2017 21:16 pm

Mitenkäs näissä tuo huuhteluveden lämmitys?

Nummisoft
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Syys 21, 2017 22:23 pm

Se täytyy itse soveltaa jollain toisella laitteella.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Syys 27, 2017 14:07 pm

Vähän ohi aiheesta mutta nyt niitä 50l versioitakin näkyisi saavan, eikä hintakaan mielestäni paha.

http://www.ebay.com/itm/Klarstein-XXL-M ... SwGh5Zv4fT

aarle
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Syys 27, 2017 16:44 pm

Kanattaa tsekata myös saksalaiset sivut: http://www.ebay.de/itm/KLARSTEIN-BIERBR ... Swb7NZv8Pk

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Pe Loka 06, 2017 8:58 am

Näiden hinnat vaihtelee tolkuttomasti. Viimeksi kun katsoin tuo oli 600€, nyt tuplat!

Vuorela
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vesivehmaa

ViestiKirjoittaja Vuorela » Ma Loka 09, 2017 9:01 am

Perjantaina tuli tuo saksan ebayn 50l malli noin 500e:n hintaan. Osui näköjään sopivaan aikaan tuo hankinta.

Ensimmäisen testipanon perusteella toimiva laite. Aiemmin olin katsonut pari youtube videoa laitteen käytöstä ja samalla tavallahan tuo pelaa kuin 30l versio. Eniten tuossa laitteessa kaipaisi mahdollisuutta säätää keiton aikana vastuksen tehoa muutenkin kuin naputtelemalla ohjaukset uusiksi. Lisäksi tämmöinen mallasmäärä painaa jo jonkin verran kun sitä nostaa mäskäyksen jälkeen valumaan.

Ollut panohommista reilu vuosi taukoa, joten vanhoja varastojen jämiä meni ekaan settiin. 10kg sahtimallasta tuotti 40l valmista vierrettä noin 75% hyötysuhteella. Hyötysuhteen arviointi sinänsä turhaa, kun ottaa vain osan valmiiksi jauhetun mallassäkin sisällöstä. Laite ei mennyt tukkoon, kunhan rajoittaa pumpun virtauksen sopivaksi.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Loka 09, 2017 14:53 pm

Miksi muuten keiton aikana vastuksen tehoa tarvitsee säädellä? Eikö se riitä, että kerran asettaa rolling boiling -lukemat ja sen kun antaa mennä.
Mulla on Klarstein Beerfest ja keitossa mulla on tehot käytännössä täysillä. Ei sitä tarvitse siinä mitenkään erikseen säädellä.

Oon tässä miettinyt vaihtoa 30 l Mundschenkiin tai vastaavaan ja pohtinut myös vaihdolle perusteita. Käytännön hyöty jäänee vain tuohon vierteen automaattiseen kierrätykseen pumpun avulla. Beerfestissä mulla on DIY mallaspiippu jossa sekoitan mäskiä ajoittain porakoneeseen liitetyllä sementtivispilällä. Hyötysuhteiden laskeminen ja määrällinen optimointi on mulle hieman sivuseikka enkä ole jaksanut sellaisia edes laskea. Joka kerta tulee hyvää olutta ja aina riittävästi omiin tarpeisiin :-D

EDIT: Ne raskaimmat ja työläimmät vaiheet liittyvät pesuun, desinfinointiin ja pullottamiseen. Toi mäskäys ja keitto on lopulta vaivattomin vaihe koko prosessissa. Omaan kokemukseen perustuva fakta on se, että tein pelkällä isolla kattilalla pussimäskäämällä aivan yhtä hyvää olutta mitä tuolla Beerfestilläkin. Omassa tapauksessa painavin syy siirtyä erilliseen vastuskattilaan oli saada mäskäys ja keitto keittiöstä parvekkeelle. Ja nyt jälkiviisaana olisin ehkä ostanut vain silloiselle 20L rosterikattilalle erillisen induktiotason.

No, tämä on lopulta harrastamista ja kaikki välineet on aina mielenkiintoinen osa harrastelua :cheers2:

Kegittämiseen siirtyminen voisikin olla manuaalisia työvaiheita eniten säästävä valinta. Sitten pitäisi vain rakentaa pysyvä kylmiö ja oluthana. Mikään puolivillainen kyhäelmä ei sitten riittäisikään.

Vuorela
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vesivehmaa

ViestiKirjoittaja Vuorela » Ma Loka 09, 2017 17:45 pm

Toinen testi menossa. Näyttäisi vehjes taipuvan hienosti 20l eräänkin. 4kg mallasta.

Hannu kirjoitti:Miksi muuten keiton aikana vastuksen tehoa tarvitsee säädellä? Eikö se riitä, että kerran asettaa rolling boiling -lukemat ja sen kun antaa mennä.
Mulla on Klarstein Beerfest ja keitossa mulla on tehot käytännössä täysillä. Ei sitä tarvitse siinä mitenkään erikseen säädellä.

Jos ei koe käymisen voimakkuuden säätämistä tarpeelliseksi, niin eihän siinä mitään. Noin esimerkkinä täydellä astialla yli kiehumisen välttäminen.

Toinen kehityksen kohde olis sellainen äänimerkki jonka myös kuulee.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”