Biggie sisämitat

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

levo
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hyvinkää
18 tai yli: Olen

Biggie sisämitat

ViestiKirjoittaja levo » Ke Huhti 12, 2017 20:46 pm

Ilmeisesti ainakin jokusella foorumin panijoista on Klarsteinin Biggie-pata käytössään. Kattila on oikein hyvä peli, mutta siitä puuttuvat tarkat sisämitat.

Onko kukaan tehnyt itse? Tai sitten muihin teräskattiloihin, onko kokemuksia?

Tero_perkele
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Biggie sisämitat

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Huhti 13, 2017 8:14 am

Alkaa oleen ton biggien ajat ohi Panohommissa kun markkinoille on tullut suht edullisia täydellisiä systeemeja esim buldog brewer sekä klarsteinin mundschenk.Vaikka hinta onkin vielä reilusti alle noiden ,mutta kun tuohon biggieen alkaa samoja varusteita tekeen/osteleen niin siinä se hintaerostus sitten jo saattaakin olla ihan toisinpäin,Ja onhan tuo biggie pienempi tilavuudeltaakin(tuo 27L kun on kattilan piripintaan,eli käytännössä sillä saa tehtyä maksimissaan noin 20L satseja,ja sillonkin saa olla kokoajan viressä katsomassa ettei kiehu yli)
https://www.panimonurkka.fi/tuote/bulldog-brewer/
http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 279411.htm

http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 200803.htm
tämä taitaa olla tällähetkellä edullisin mutta ,miinuksena tästä puuttuu ns mallaspiippu,eli tarvii mäskäyspussin,tai diy mallaspiipun
tätä kyseistä kattilaa on aikasmonella foorumilaisella.

ps.ite alotin tuollaisella vastaavalla kattilalla ja nyt kun on 50L sekä tollanen mundschenk ,niin vanha 27l on ollut enää vain sparge veten lämmityksessä.

levo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja levo » To Touko 18, 2017 21:04 pm

Kiitos vastauksesta! Pahoittelut että vastaan tällaisella viiveellä, mutta syystä tai toisesta viestisi sähköposti-ilmoitus ei ole tullut perille.

Näinhän se varmasti on, että aika on mennyt biggiestä jo ohi. Jos jollain kuitenkin on vielä biggie tai muu teräskattila käytössä ja kaipaa siihen sisämittoja - etsasin sellaiset itse tällaisella ohjeella. Huom! Kyseisessä ohjeessa ei muisteta mainita, että etsatut kohdat saattavat jäädä alttiiksi korroosiolle! (Tai miksi sitä reaktiota nyt kutsutaankaan.) Asian saa kuitenkin helposti korjattua sitruunamehulla, joten ei hätää.

Olen ollut oikein tyytyväinen omiin sisämittoihini, ja huolimatta siitä, että maailma muuttuu, tehnyt edelleen olutta biggiellä ja kylmälaukulla :)

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Touko 19, 2017 11:57 am

Itsellä on myös Biggie käytössä ja noita sisämittoja joskus haikaillut.
Ratkaisin kuitenkin asian laiskana teräksisellä 50cm mitalla jonka voi kattilaan pudottaa pystyyn tarvittaessa. Muistaakseni yksi sentti on noin 1.1l Biggien kanssa. Ehkä sitten seuraavaan kattilaan jotain mittoja voisi tehdä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Touko 19, 2017 18:15 pm

Biggie minullakin 20l kohdalla merkki.Siitä on hyvä sihdata määrät.Pussimäskäämällä teen.Sitten kun rikastuu ni braukka 50l.Hmm.Tai sit ei,on se niin mukavaa tuo puuhastelu :shock: =)Edit.25 litran satseja tehnyt,Kuutisenkiloa mallasta tulee vitosen pintaan oluet.
Viimeksi muokannut masafi, Su Touko 21, 2017 13:25 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
RDWHAHB

levo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja levo » La Touko 20, 2017 13:01 pm

Vähän samoja suunnitelmia ollut, että sitten kun automaattiin lähdetään niin katsotaan sitten noita Speidelia ja muita state-of-the-art malleja. Mutta on se mukavaa näillä kilkkeillä, niin eipä sitä oo tullut noista edes pahemmin haaveiltua.

Heitin nyt joka tapauksessa nuo linkit tuohon, jos joku muu pohtii tätä samaa ongelmaa. Se on loppuen lopuksi varsin helppo projekti.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”