Paras tapa pullojen desinfiontiin?

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 23, 2015 11:11 am

Eikös tuossa mielessä kloori ole melkoisen näppärä aine jos sen huuhtelee kunnolla ennen käyttöä. Tappaa mukavasti aivan kaiken mahdollisen, eritysesti homeet ja myyydään lähes joka paikassa.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Tammi 23, 2015 11:19 am

En ole tilannut vaan hakenut fillarilla myyrmäestä jolloin se on tullut postimaksua halvemmaksi ja saanut liikuntaa samalla..jos et ymmärtänyt.

Myrtsissä(myyrmäessä) sanoi ettei löydy muka enää pienissä pulloissa sanoin tanskasta löytyy tilaa sieltä vaan ei ollut seuraavalla eikä seuraavallakaan kerralla jne. Taidan tilata tosiaan jatkossa euroopasta kun saa sitten kaiken kerralla paitsi kunto kärsii kun ei polje. Vai onko turha/ylimääräinen vaihe polkea?

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Tammi 23, 2015 11:24 am

Käytän klooriakin, olen vaan tapojeni orja olen ehkä 75kpl, 25 litran settiä näin tehnyt. Muutos tuntuu aina hankalalta, kun on jonkun oman tavan opetellut. Teen muutenkin omin ohjein asioita joten ei tarvitse ihmetellä jos haluaa keksiä sen pyörän uudestaan. Ehkä siksi olen vältellyt tänne osallistumista.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 23, 2015 12:53 pm

Puhtaus ja desinfiointi on kaksi eri asiaa, ja niitä ei todellakaan pidä mennä sotkemaan.
Välineiden puhdistus käytön jälkeen on ehdottoman järkevää, kuten myös niiden desinfiointi ennen käyttöä. Käytön jälkeen desinfioidun pullon pöpöttömyydestä ei ole panopäivänä enää mitään takeita. Ainoa keino varmistua siitä on desinfioida panopäivänä. Panopäivän desinfiointi on ihan yhtä tehokasta, oli desinfioitu käytön jälkeen tai ei. Säilytys kuivana on tärkeämpää bakteerikasvun minimoimiseksi kuin desinfiointi käytön jälkeen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Tammi 23, 2015 16:05 pm

Älä pidä kaikkea itselläsi =)
Minä ainakin olisin innokas kuulemaan tavoistasi.
Siksi tämän foorumin perustin aikoinaan, että tietoa jaetaan ja saadaan.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä olutta.

Hyvät ja huonot kokemukset kun jakaa, saattaa saada toisilta hyviäkin kommentteja.
Eikä kaikkea pidä ottaa niin kamalan vakavasti. Jos jokin ei itselle sovi, niin se ei sitten sovi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 23, 2015 16:27 pm

Onhan näitä tapoja, ja kaikki käy, kunhan vain onnistuu se mitä meinaa.

Ei minullakaan siis ole oikeasti mitään tarvetta saada sinua toimimaan toisin, kunhan tökeröllä tavallani tuon esille vaihtoehtoja..

Mutta ihan validi ja oikea vinkki oli sen jodoforin etsiminen maataloustarvikeliikkeistä. Sillä alalla sitä käytetään aika paljonkin. Voi olla jopa halpaakin. Jodofor-nimellä sitä ei varmaan löydä, mutta jos kysyy jodipohjaista desinfiointiainetta, niin saattaa löytääkin. Helsingin seudulla löytynee varmasti jokin maatalousmarket ja ratsastustarvikeliike.
Ja jos kloori kelpaa, niin sitä saa käytännössä jokaisesta vähänkin isommasta kaupasta. Hajusteeton Klorite tms. on ihan yhtä toimivaa kuin se Melkkon klooriaines. Paitsi paljon halvempaa.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » La Tammi 24, 2015 13:19 pm

Kun pullossa ei ole hometta/epämääräistä jo valmiina on se vain miellyttävämpi desinfioida.. ei tarvitse tehdä muita tupla varmistuksia esim laittaa varman päälle enemmän desinfiointi ainetta kuin ohje sanoo tai hinkata 10 minuttia tms.. puhdas pullo on ns kaukaa viisas tupla varmistus tietenkään se ei poista desinfiointia keittopäivänä.. Lasi on sinänsä kiva kun voi katsoa valoa vasten niin näkee pienetkin sameat hiivat ja sameudet.. Saisoneita viime-aikoina tehneenä olen huomannut saisonhiivojen(kolmea eri) tarttuvan pullon sisäpintaan helpommin tai sitten kun lämpötila on hieman korkeampi niin tämän takia samentaa käymis-astia pulloani enemmän... Desinfiointi aineiden avulla olen päässyt itseäni miellyttävään lopputulokseen helpommin jodikin auttaa "pehmittämään" sameutta jota jotkut hiivat enemmän näyttävät aiheuttavan.. syy ei ole bakteerit joita en näe ja tiedän niiden kuitenkin olevan olemassa, vaan koen pääseväni näin helpommalla pääsen eroon näkyvästä kasvualustasta.. Jodi on valikoitunut "myrkyttömyytensä" vuoksi..

Fosforihappo taas on loistavaa keittiön välineille kalanhajuiseen leikkuulaitaan fileointi veitseen tai mallassokerin samentamaan keittokattilaan. On hyvä, vaan ei korvaa minulle jodia.

Muuten desinfioin vispilät siivilät tai suodatinpussit keittämällä niitä noin 10 min. Korkkeja olen vaihtelevasti desinfioinut en ole mitään eroa huomannut desinfionko vai en.. yhtään settiä ei ole kontaminoitunut ja työ on niin tuttua ettei sitä seuraavasta vaiheesta enää ota paineita vaan keittäminen on kivaa joskin aikaa vievää.

Päivittäisin laitteitani isommiksi, mutta jotenkin maltaan saaminen hieman isommassa erässä ja jodin yhtäkkinen saanti vaikeus saavat hieman ahdistumaan kun miettii tulevaisuutta. Yksi perusteistani tekemisilleni on kilpailukykyinen hinta kuten myös kalastamisessa haluan tuoreen tuotteeni halvemmalla kun näen sen eteen vaivaakin...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Tammi 24, 2015 14:15 pm

Silloin kun pullottelin olutta, huomasin myös, että jostain hiivoista jäi pulloihin sellainen sameus joka ei tuntunut lähtevän pois kuin pulloharjalla. En tiedä josko nykyisillä myrkyilläni saisinkin pullot kirkkaiksi, mutta en halua edes kokeilla.

Millaista mallasta haet? Jos Lahden polttimon aka Viking Malt maltaat kelpaavat, niitä saa edullisesti.
Viimeksi hain mallastamolta 280kg mallasta ja hinnaksi tuli alle 180€ (ilman noutokuluja, siis diesel ja muut autokulut).
Ainkaan mistään en tuon halvemmalla ole löytänyt. Maltaat ovat toki erihintaisia. Perusmaltaat luokkaa 40 - 50 senttiä kilo ja erikoisemmat enemmän mutta ainakin on olleet alta euron (<80 senttiä) kilo.
Mutta jos tarvitsee tai haluaa britti tai teutonimallasta, silloin pitänee turvautua kauppiaisiin.

Luulisi, että jodipohjaisia desinfiointiaineita on vaikka kuinka saatavissa. Lääketiede kuitenkin käsittääkseni sitä käyttää edelleen. Toisaalta litran pullolla pärjää jo pitkään jos sellaisen hankkii ulkomailta.
mm. humlegården myy jodoforia http://shop.humle.se/utrustning/rengoring/desinfektion/.

edit:
Näköjään sisältää fosforihappoa tuo... Eli lieneekö ollenkaan oikeaa tavaraa...
Eikä sitä tosiaan ole varastossa.
PGW näyttää ainakin myyvän ilmeisesti oikeaa tavaraa ja sitä olisi varastossakin http://www.pgw.se/jodofor-100-ml.html.

Buzzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Buzzz » Ke Tammi 28, 2015 23:16 pm

Kauanko desifioidut pullot säilyy desifioituina? Kävi niin että eilen(27.1.) desifioin pullot, mutta koska olut ei ollutkaan käynyt loppuun en sit vielä voinut pullottaa(viisaampi olisi todennut tämän ennen desifiointi urakkaa :lol: ). Pullot on desifioitu uunissa ja niissä on folio palat korkkeina. Jos muutaman päivän päästä pullotan, onko aiheellista desifioida uudelleen?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 29, 2015 1:36 am

Onhan näitä sananlaskuja...
Ei vara venettä kaada. Parempi katsoa kuin katua jne.
Riippuu varmaan monesta tekijästä.
Pullot jäähtyessään imee ilmaa sisäänsä. Riippuu varmaan kuinka pöpöpitoista tuo ilma on ollut jne.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Tammi 29, 2015 9:12 am

En ottaisi paineita, pullota pois vaan. Folio suojaa kyllä ihan riittävästi.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Tammi 29, 2015 11:11 am

Jos osaan pulloista päätyy joku pöpö, niin sehän vain tuo lisää mielenkiintoa makumaailmaan! :lol:
Yritän olla ylitarkka puhtauden suhteen kun haluan säilöä muutaman pullon joka erästä myöhempää maistelua varten, mutta (vielä, kopkop) ei ole tullut ongelmia niissäkään satseissa, missä on tullut vähän oiottua.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Tammi 29, 2015 11:55 am

Eikös pienpanimoiden pullot tule ihan lavatavarana valmiiksi desinfioituna ja lavoissa on vain kelmut päällä. Siitä lavoista vaan suoraan pullot pullotuskoneeseen ja avot.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 29, 2015 12:57 pm

Tuohon en osaa nyt suoraan vastata. Tiedän asian paremmin kun käyn piakkoin yhdellä.

Mutta ei tarkoitukseni ollut manata tai pelotella.
Ajattelin vain, ettei kai uusintakierroksesta haittaakaan ole.

itse en ole mikään fanaatikko desinfioinin kanssa, mutta en oikein halua "neuvoa" tai "ohjeistaa" liian "väljästi.
Enhän minä tiedä millaisissa olosuhteissa muut juttujaan tekee :oops:

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » To Tammi 29, 2015 13:02 pm

Siinä kyllä aika riskillä menisi jos ei niitä desinfioisi, en ainakaan omaa elantoani laittaisi pantiksi siihen, että joku pullomyyjä on pitänyt pullonsa puhtaana. Kyllä niissä pullotuslinjoissa jonkun sortin huuhtelu ja sanitointi on.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja culblanc » Pe Tammi 30, 2015 12:40 pm

Eräässä pienpanimossa (ei Suomessa mutta EU:n alueella) seurasin, kuinka kauppoihin myyntiin menevä olut pullotettiin käsityönä varastotankista C02-paineen myötävaikutuksella suoraan muovipullotehtaan paketista otettuihin pulloihin, ja toisesta paketista kaivettiin korkit päälle. Ei kuulemma ollut mitään puhtausongelmia. Eikä siellä mitään seiniä tai lattioita pesty, tavallisissa vaatteissa ja kengissä suoraan vaan touhattiin avosammioiden käydessä vieressä ym. Monia on näköjään tapoja. Kotioloissa joutuu paljossa kompromissoimaan, mutta kaupallisessa toiminnassa olisin kaikinpuolisen puhtauden suhteen luullakseni arin penaali.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Tammi 30, 2015 14:21 pm

Joo enkä silleen väittele aiheesta kun ei ihan täyttä tietoa ole, miten täällä toimitaan. Pari hutipulloa on tullut Stadin puolelta ja epäsuorasti myönsivät että välillä niitä vain tulee ja ei mahda mitään. Viittaisi siihen ettei heilläkään erillistä desinfiointia enää ole ennen pullotusta.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ma Syys 07, 2015 23:03 pm

Itse käytän huuhtelen pullot aina käytön jälkeen pelkällä vedellä ja pullotuspäivänä desinfioin StarSun liouksella käyttäen tommosta vempainta:
Kuva

Pari painallusta, anna hetken StarSun vaahtojen valua pullosta ulos, ne jotka jää siihen niin jääköön. En huuhtele. Korkit uitan myös samassa litkussa. En huuhtele enkä kuivata, vaan otan suoraan liouksesta, pullon päälle, odotan hetken, että CO2 alka työntämään ilmaa pois pullosta ja kiinni Emilyä käyttäen.

Koen, että tällä tavalla saa helposti ja nopeasti riittävän desinfioinnin aikaiseksi. En lähtisi ainakaan missään uunissa niitä pulloja läämittelemään.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Syys 08, 2015 8:27 am

nilz kirjoitti:Itse käytän huuhtelen pullot aina käytön jälkeen pelkällä vedellä ja pullotuspäivänä desinfioin StarSun liouksella käyttäen tommosta vempainta:
Kuva

Pari painallusta, anna hetken StarSun vaahtojen valua pullosta ulos, ne jotka jää siihen niin jääköön. En huuhtele. Korkit uitan myös samassa litkussa. En huuhtele enkä kuivata, vaan otan suoraan liouksesta, pullon päälle, odotan hetken, että CO2 alka työntämään ilmaa pois pullosta ja kiinni Emilyä käyttäen.

Koen, että tällä tavalla saa helposti ja nopeasti riittävän desinfioinnin aikaiseksi. En lähtisi ainakaan missään uunissa niitä pulloja läämittelemään.

Mistä tuon vempaimen löysit ja miten tuo sydeemi toimii...

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ti Syys 08, 2015 9:29 am

Mustola kirjoitti:Mistä tuon vempaimen löysit ja miten tuo sydeemi toimii...

Pietarin Mirbeeristä tarttui mukaan. Mutta luulisin, että saa monesta alan liikkeistä.
Tällä videolla näkyy vastaavan huuhteluvempaimen toimintaperiaate: https://www.youtube.com/watch?v=K9u0cIERnuQ
Itse en tosin käytä edes tuota telinettä. Ei haitta jos muutama tippa StarSania jää pulloon.

Palaa sivulle “Pullot”