Paras tapa pullojen desinfiontiin?

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 18, 2011 14:41 pm

vsariola kirjoitti:Netistä voi myös kaivaa (en valitettavasti enää löytänyt lähdettä), että jodoforilla putsattu, valutettu (mutta ei huuhdeltu) käymisastia kun oli täytetty vedellä, kolmiotestissä maistajat pystyivät melko helposti erottamaan tämän veden puhtaasta kraanavedestä. Arvioivat myös paljon jodoforia päätyi olueeseen ja kokeilivat lisätä pienen määrän jodoforia olueeseen, mutta siinä maistajat eivät enää pystyneet erottamaan jodoforia.

Eli jodoforia todennäköisesti päätyy makuthresholdin ylittävän määrän verran olueeseen, mutta oluen vahvat maut peittävät sen alleen. Mutta en kyllä halua yhtään ylimääräistä jodoforia olueeseen, epäilen, että ylitän jo nyt jodisuositukset kiitos kotiolutharrastuksen :)

Kyse on ilmeisesti tästä kokeesta:
http://www.bayareamashers.org/content/m ... dophor.htm
Siinä maistajat maistoivat vedestä NELINKERTAISEN jodoforimäärän normaaliin nähden (normaalitaso on tuossa suht hyvin määritelty, kannattaa lukaista). Kaksinkertaista eivät enää maistaneet.
Oluesta eivät maistaneet KAHDEKSANKERTAISTA annosta.

Jodoforin jäännösmäärät ovat tuon testin mukaan n. 1/4 ml / l. Ja kyse siis 12,5 ppm käyttöliuoksesta. Mitä ymmärsin niin kyse on jodin konsentraatiosta eli litrassa käyttöliuosta on 12,5 μg jodia (karkeasti).
1/4 ml käyttöliuosta sisältää siis 0,003 μg, eli kolme nanogrammaa jodia. Tämä kun laimennetaan vaikka 20 l, niin määrä on niin mitätön, ettei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään. (Laskinhan mä nyt oikein... :geek: )
Ja totuus on vielä se, että tuokin määrä on karkeasti yläkanttiin, sillä jodi kaasuuntuu ripeään tuosta liuoksesta jolloin jäljelle ei jää käytännössä yhtään jodia. Siihenhän se huuhtelemattomuus perustuukin.
Jodin vuorokautinen vähimmäissaantisuositus on 150 μg ja maksimi 600 μg.

Syy siihen, miksi vesiastiasi maistui jodoforille on liian pitkä käsittelyaika , minuutti tai kaksi olisi ajanut saman asian. Toisaalta muovit tuppaavat ottamaan makua yms. Yhtä paremmanlaatuista appelsiinimehua myydään hyvänoloisessa muovipullossa, jonka otin talteen juomapulloksi. Oli tullut useampaan otteeseen jo käytettyä tuota vesipullona ja pestyä se pesuaineella siinä välissä, kun sattui niin että maitotölkki vuosi, ja ajattelin, että tuossa on hyvä pullo. Maito happani muutamassa päivässä. Muovi on aika huokoinen materiaali (tietty muovista riippuen) ja siihen tarttuu aika helposi jos jotakin kontaminanttia. Mm. homeet tuppaavat vallan mieluusti pesiytymään muoviastioissa.
Lasi on huomattavasti hankalampi alusta kontaminanteille ja kaiken kaikkiaan helpompi pestä.

Pitäisikin joskus kokeilla, jotta laittaa muovipulloon olutta tai vaikka vain hiivaliuosta joksikin päiväksi / viikoiksi, pesee pullon ja laittaa sinne sokeriliuosta ja korkki kiinni. Veikkaan, että jonnin ajan päästä pullossa on eloa.

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » La Kesä 18, 2011 16:03 pm

äyni kirjoitti:Jodoforin jäännösmäärät ovat tuon testin mukaan n. 1/4 ml / l. Ja kyse siis 12,5 ppm käyttöliuoksesta. Mitä ymmärsin niin kyse on jodin konsentraatiosta eli litrassa käyttöliuosta on 12,5 μg jodia (karkeasti).
1/4 ml käyttöliuosta sisältää siis 0,003 μg, eli kolme nanogrammaa jodia. Tämä kun laimennetaan vaikka 20 l, niin määrä on niin mitätön, ettei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään. (Laskinhan mä nyt oikein... :geek: )

ppm = mg / l, ei µg / l

Ja siis kyseisen kokeen lopputulema oli, että litra valmista olutta sisältää 3 µg jodia. Mutta tämä oli vain yhden käymistörpön huuhtelusta; itse myös sekundoin ja sokeroin erillisessä törpössä, eli ainakin minä voin kertoa tuon luvun suoraan kolmella. Jos yhdistetään vielä muutama juomavesityräilyni kaltainen käyttövirhe, ja esim. liian vahva jodoforiliuos, niin kyllä se voi jo näkyä saamassani jodissa, tuskin kuitenkaan nousee isoimmaksi lähteeksi.

Toki toki, 600 µg määriin on matkaa. Ja oikein käytettynä ei varmasti ole haitallista, eikä maistu. Mutta ei myöskään aivan kaukaa haettu ajatus.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 18, 2011 17:20 pm

vsariola kirjoitti:
äyni kirjoitti:Jodoforin jäännösmäärät ovat tuon testin mukaan n. 1/4 ml / l. Ja kyse siis 12,5 ppm käyttöliuoksesta. Mitä ymmärsin niin kyse on jodin konsentraatiosta eli litrassa käyttöliuosta on 12,5 μg jodia (karkeasti).

ppm = mg / l, ei µg / l

Ja siis kyseisen kokeen lopputulema oli, että litra valmista olutta sisältää 3 µg jodia. Mutta tämä oli vain yhden käymistörpön huuhtelusta; itse myös sekundoin ja sokeroin erillisessä törpössä, eli ainakin minä voin kertoa tuon luvun suoraan kolmella. Jos yhdistetään vielä muutama juomavesityräilyni kaltainen käyttövirhe, ja esim. liian vahva jodoforiliuos, niin kyllä se voi jo näkyä saamassani jodissa, tuskin kuitenkaan nousee isoimmaksi lähteeksi.

Toki toki, 600 µg määriin on matkaa. Ja oikein käytettynä ei varmasti ole haitallista, eikä maistu. Mutta ei myöskään aivan kaukaa haettu ajatus.

Oho, karkea virhe.
Silti 3 µg / litra on liikaa, yhteen pulloon ei jää tuota 1/4 ml liuosta, mikä jäi 5 gallonnan pönttöön. Ja kun se jodi haihtuu siitä, niin käytännössä tunnin valutuksella jäävä määrä on 0 µg.

Ei tässä mitään tarvetta ole kääntää päätäsi, vaan vain puhua siitä, että desinfiointiaineesta ei liiallisia jodimääriä saa.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » La Kesä 18, 2011 18:55 pm

Kyseisen linkin mukaan lopullinen kontaminaatio oli todella 1/4 ml jodoforia per litra, 5 ml (= 1 teelusikallinen) jodoforia per 20 litraa :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 18, 2011 18:59 pm

vsariola kirjoitti:Kyseisen linkin mukaan lopullinen kontaminaatio oli todella 1/4 ml jodoforia per litra, 5 ml (= 1 teelusikallinen) jodoforia per 20 litraa :)

Niin olikin. On kyllä tuota aiempaa kirjoittaessa tullut sekoiltua ihan kunnolla. Huhhuh... :oops:

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » La Kesä 18, 2011 19:15 pm

Anteeksi tämä keskustelu, kun ei oikein enää aiheeseen kuulu; ehkä tämän voisi siirtää johonkin jodofori-threadiin... Mutta:

Päätin itsekin vielä lukea em. testin uudestaan ja aloin miettimään hieman tarkemmin tuota lukua "teelusikka jodoforia per gallona". Testissä se on arvioitu ilmeisesti lähinnä silmämääräisesti katsomalla, kuinka paljon jodofori-liuosta on jäänyt törpön pohjalle.

Mutta vesikanisteri kokeeni osoitti, että jodi voi diffutoitua seinämiin, ja toisaalta diffutoitua niistä takaisin. Ja toisaalta puhut kokoajan jodin haihtumisesta. Emme välttämättä tiedä kovinkaan tarkkaan kuinka paljon jodoforia olueeseen päättyy, arvio voi helposti heittää kokonaisella suuruusluokalla, suuntaan tai toiseen. Jonkun pitäisi ihan mitata jodin määrä, ennenkuin alamme kauheasti spekuloimaan kauheasti. Kun tietoa ei ole, pienestä konservatiivisuudesta ei ole haittaa. Kun ei ole tarpeeksi paranoian aiheita kotioluen tekemisessä jo valmiiksi :nauru:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 18, 2011 20:14 pm

Minusta tämä on täysin relevanttia desinfioinnin suhteen. Itsekin tätä asiaa mietin pitkään, ennen kuin luin itseäni vakuuttavan määrän tietoa asiasta.

Jodi haihtuu nopeasti vesiliuoksesta. Mitä laimeampi liuos ja mitä ohuemmalti liuosta on, sitä nopeammin jodi haihtuu. Käyttöliuos menettää tehostaan vuorokaudessa niin paljon, ettei sillä ole mitään virkaa. Itse en montaa tuntia vanhaa liuosta käyttäisi. Astian seinämissä oleva ohuesta kerroksesta haihtuu jodi hyvin nopeasti.

Tuota käytetään ihan yleisesti panimo- ja meijeriteollisuudessa ja ainakin ennen ihan lääketieteellisessä käytössäkin, josko sen käyttö ihon desinfioinnissa on kait nykyisin aika vähäistä, koska suora ihokontakti niin väkevään liuokseen lisää syöpäriskiä. Siis siinä on hoitohenkilökuntaa ajateltu, kun ovat jatkuvassa kontaktissa. Teollisuuskäyttö kyllä puhuu sne puolesta, että aine on testattu ja turvalliseksi todettu.
Noh.. paranoia näitten potentiaalisesti haitallisten aineiden kanssa on monesti ihan poikaa. Kuitenkin käyttelen paljon turvallisemmin mielin jodoforia kuin klooripohjaisia desinfiointiaineita.

Pitäisi varmaan hankkia autoklaavi :D

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Syys 05, 2014 21:31 pm

Mie ko olen joskus aiemmin tehny olutta ja silloin ei ollu vielä tämmösiä foorumeita apuna niin ihan vain fairyllä ja pulloharjalla pesin pullot pullotusta edeltävänä päivänä. Nyt kun uudelleen aloittelen vanhaa harrastusta (työttömällä kun ei ole enään varaa ostaa kaupasta) niin ajattelin desinfointiin käyttää höyrypesuria, pesurin suutin pulloon ja pullo täytheen höyryä ja bueno. Höyryssä on vielä se kiva puoli että kuuma höyry kuivuu äkkiä eikä tartte valutella tai huuhdella. Pullot on omassa käytössä tyhjennettyjä ja huuhdeltu heti tyhjenemisen jälkeen (suurin osa) niin en usko että tarttisi erikseen tiskata kovin tarkasti ensin. Tietenkin nuo mitä ei ole huuhdeltu heti niin tiskaan.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ma Tammi 12, 2015 11:25 am

Mistä iodophoria? Ennen sai enää ei löydy mistään. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Mistä joku on viimeksi löytänyt. Lund tekniksiltä löytyy vaan jostain tanskasta. Löytyykö lähempää vai onko pakko tilata tanskasta? Ämeriikas tietty kans

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Tammi 12, 2015 14:49 pm

PGW:llä ainakin näyttäisi olevan edellen myynnissä. http://www.pgw.se/hembryggning/rengoring.html
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 12, 2015 15:19 pm

Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Tammi 13, 2015 9:34 am

suorama kirjoitti:Kelpaisiko tämä?
http://www.shop.brewcat.fi/saniclean-fi ... -2187.html

Brewcatin sivulla muuten sanotaan, että tämä olisi jodipohjainen, mutta ei ole. Tuote on siis vaikuttavilta aineiltaan lähempänä Starsania kuin IO Staria (jodofor).

SANICLEAN is a blend of phosphoric acid and Sulfonate Oleic Acid.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Tammi 13, 2015 12:39 pm

Kappas vaan. Ei pidä siis aina uskoa kauppiasta ;).

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Tammi 15, 2015 10:46 am

Kiitos vastauksista! On omituista ettei yht äkkiä saa mistään suomesta noin vuosi sitten vielä sai. Pitääkö alkaa vääntämään merilevästä Luulisi jonkun jälleenmyyjän tilaavan. Ja noi happopohjaiset on minusta aivan turhia en halua niitä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 15, 2015 11:07 am

Happopohjaisilla on kyllä paikkansa.
Pesuaine on yleensä emäksinen mutta ei poista mm. olutkiveä (tosin lienee harvinaista koti vehkeissä).
Happo neutraloi emäksen ja poistaa olutkiven =)

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 15, 2015 11:52 am

upwaypass to heaven kirjoitti: Ja noi happopohjaiset on minusta aivan turhia en halua niitä.

Jaaniin, tämä toikin mieleen että aiemminkin haukuit happopohjaisia desinfiointianeita, mitä kävi miksi ne on mielestäsi turhia ?
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Tammi 22, 2015 10:40 am

Käytän isoja lasipulloja(50l) käymis-astiana. Kun desinfioin pullon käytön jälkeen, niin fosforihappo laimenee ja kun en saa kaikkea sitä kaikkea pois kun puhdistan pullon, niin se loppu homehtuu käymis-astiaan. Jodilla tätä ongelmaa ei ilmennyt kertaakaan.. Jodia ei varmaan saa kun pelätään sen väärinkäyttöä. Onneksi on jodia hieman varastossa, pullon pohjat, että saa käymis astian pidettyä homeettomana

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Tammi 22, 2015 13:20 pm

Ei jodoforin myynti ole mitenkään kielletty, sitä ei vain nyt taida yhdelläkään suomalaisella liikkeellä olla varastossa.
Kannattaa laittaa tiedustelua Brewcatille ja / tai Lappoon, ja kysyä, että hommaisivatko.
Jodoforia saattaisi löytyä myös Agrimarketista tms. kun sitä käytetään eläinten kanssa ja maitotaloudessa yms.

Toinen juttu on se, etten aivan ymmärrä miksi desinfioit astian käytön jälkeen. Ennen käyttöä sen saat kuitenkin desinfioida uudelleen.
Pesun ja huuhtelun jälkeen kun säilöt käymispullon korkitta, niin jäännöskosteus haihtuu pois. Voit sitten ottaa pullon käyttöön yksinkertaisesti desinfioimalla, tai jos pulloon on ehtinyt kertyä paljon pölyä, niin huuhtelet vedellä ja desinfioit.
Teet toki kuten tykkäät. Euroopasta jos jodoforia tilaat, niin ei se sen kalliimmaksi tule kuin suomestakaan

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Tammi 22, 2015 13:56 pm

Tuohon täytyy sanoa, että minä pesun jälkeen desinfioin astiat ja jätän lirun pohjalle, ei ole ollut mitään "epämääräistä" havaittavissa astioissa vaikka olisi kuukaudenkin olleet käyttämättä.

En ole edes vaivautunut putsaamaan pönttöjä ennen uudelleen käyttöä, kaatanut vain loputkin lirut pois astiasta ja kaatanut vierteet niskaan -> ei ongelmia ainakaan tähän mennessä.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Tammi 23, 2015 11:04 am

Kannattaa pestä heti ja pitää puhtaana pätee niin tiskeihin ämpäreihin pullotusvehkeisiin ja käymisastiaan betonimyllyyn kalastusvälineisiin jne.. kukaan ei tee tätä puolestani.
Pullo on omanlaisensa käymis-astia jota on hankalampi puhdistaa vaikka tarkoitukseen sopiva harja onkin. haluan että pullo on mahdollisimman puhdas aina ja keittopäivänä selviää pienemmällä vaivalla eikä tarvitse miettiä missähän kunnossa se on..se on vain helpompaa näin.. ja välttää vitutuksen kun ei tarvi katsella pulloon keittopäivänä ajatellen että onko tuo hämähäkin seittiä vai hometta?

Palaa sivulle “Pullot”