Paras tapa pullojen desinfiontiin?

Valvojat: suorama, Elmo

HassuSetä
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja HassuSetä » Su Huhti 10, 2011 20:28 pm

Itselläni on jokunen pullo särkynyt lähinnä jäähdyttäessä jos pullot on ottanut suoraan uunista pöydälle.

Itse puhdistan ja desifioin pullot näin:

-Käytön jälkeen heti reilu huuhtelu jonka jälkeen ylösalaisin kuivauskaappiin.
-Pullojen suihin alumiinifoliosta palaset.
-Pullot uuniin ja uunin lämmitys 175c
-1 - 1,5 tuntia 175c
-Uuni pois päältä, uunin kansi raolleen (puulasta kannen väliin) ja antanut näin jäähtyä jokusen tunnin enenkuin otan pois uunista.

Tuolla systeemillä en ole saanut yhtään pulloa vielä rikottua eikä kontaminaatiota ole ainakaan tähän mennessä oluisiin tullut.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Ma Huhti 11, 2011 16:09 pm

Brouwland:in sivulla sanotaan Emilystä: "With 2 levers, magnet and replacable head. Made of nylon, very solid construction. It´s impossible to damage the bottle neck. 2 heads (26 mm and 29 mm) included. For all beer bottles and champagne bottles with crown caps !"

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Huhti 11, 2011 16:18 pm

jlavi kirjoitti:Brouwland:in sivulla sanotaan Emilystä: "With 2 levers, magnet and replacable head. Made of nylon, very solid construction. It´s impossible to damage the bottle neck. 2 heads (26 mm and 29 mm) included. For all beer bottles and champagne bottles with crown caps !"

yeah :)
Kyllä mä noin kymmenisen kaulaa olen Brouwlandin Emilyllä rikkonut. Ja pullotkin oli vielä Brouwlandilta ostettu. Ehkä olen vain kämmäri käyttäjä, mutta tabletop corkerilla pullotus on ollut nopeaa ja pulloja ei ole mennyt rikki.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jlavi » Ti Huhti 12, 2011 11:54 am

Mun pullotustapa Emilyllä on istua lattialla polvillani, ottaa pullo tiukasti reisien väliin lähelle vartaloa ja pitää pullo siten paikallaan hailumatta. Samalla saan mielestäni korkittajanhyvin keskitettyä ja painettua suoraan ylhäältä.

Joillakin pulloilla korkki fuskaa pullotuksen jälkeen. Tästä syystä on tullut lisättyä voimaa korkittaessa ja ilmeisesti voimaa on ollut aivan liian paljon. Se ei välttämättä ole oikea ratkaisu olettaen, että korkituksen pitäisi onnistua paljon pienemmällä voimalla ja vika on ehkä pullotyypissä.

Toinen piirre on se, että joidenkin pullojen kanssa korkittaja ottaa irrotettaessa kiinni korkin reunasta ja korkittaja pitää vetää tai nykäistä irti. Mulla on sekalainen kokoelma Alkosta ostettuja ja ravintoloista kerättyjä pulloja, joten kirjoa on.

Olenkin nyt ryhmitellemässä pulloni pullotyypeittäin, jolloin jarkossa tiedän, millä pullotyypeillä ongelma on. Ihan vielä en ole valmis hankkimaan pöytäkorkitinta kun yritän hillitä välineurheilua ja krääsän kertymistä.

Niin ja desinfioinnistahan tässä puhutaan. :-)

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ti Huhti 12, 2011 15:39 pm

äyni kirjoitti:haittaako se painuma jotain? Itsellä ainakin se on kovin pieni, eikä minusta vaikuta mihinkään.

Eihän siitä varmasti mitään erityisen suurta haittaa ole ulkonäön lisäksi. Kun korkkeja käyttää useamman kerran, niin tuo kolo luonnollisesti syvenee. Sen ongelman aiheuttajan vaan huomaa aika nopeasti, niin miksipä sitä ei parantaisi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 12, 2011 15:46 pm

Janne kirjoitti:Kun korkkeja käyttää useamman kerran, niin tuo kolo luonnollisesti syvenee.

Niijoo. Mulla kun ei ole korkeista pulaa, niin en ole ikinä moista edes harkinnut.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Huhti 12, 2011 16:39 pm

Janne kirjoitti:Kun korkkeja käyttää useamman kerran, niin tuo kolo luonnollisesti syvenee. Sen ongelman aiheuttajan vaan huomaa aika nopeasti, niin miksipä sitä ei parantaisi.

Käyttääkö moni korkkeja uudestaan? Itsellä moinen ei ole kyllä ole tullut mieleen...
Tiedän esim. USA:n homebrew scenestä hemmoja, jotka ovat vieneet tämän puhtauden niin pitkälle, etteivät käytä esim. pullojakaan kuin kerran. Eli ostavat aina uudet pullot kun tarvitsee pullottaa olutta. Heidän ei tarvi kuin nopeasti sanitoida pullot. Käytetyt pullot he myyvät eteenpäin muille kotipanijoille. Siellä on rikkaita... :)

jlavi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jlavi » Ti Huhti 12, 2011 17:06 pm

Pullon desinfioinnista:

Ostin Cittarista Pirkka Vahva alumiifolio rullan, 40cm x 10m. Se on jäykempää kuin tavallinen folio ja leveys mahdollistaa helpot 10x10cm ruudut. Folio ei rypistu niin helposti kuin ohuempi folio ja korkki-origamin teko pulloon suulle on helpompaa ja nopeampaa kuin tavallisella foliolla.

Kruunukorkin desinfioinista:

Korkkeja ei kai voi paistaa, kun tiiviste ei kestä sitä. Desinfioin korkit Melkon myrkyllä, huuhtelen ja laitan uuniin matalaan lämpöön (50-70) kansi ylöspäin kuivumaan.

Periaatteessa kai uudessa pussissa on puhtaita korkkeja ja silloin en jaksa desinfioida. Jos pussi on jo avattu ja tiedän ropeltaneeni sitä sormineni, plutoniumkäsittely on tarpeen.
Viimeksi muokannut jlavi, Ti Huhti 12, 2011 21:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 12, 2011 17:42 pm

Karvis kirjoitti:
Janne kirjoitti:Kun korkkeja käyttää useamman kerran, niin tuo kolo luonnollisesti syvenee. Sen ongelman aiheuttajan vaan huomaa aika nopeasti, niin miksipä sitä ei parantaisi.

Käyttääkö moni korkkeja uudestaan? Itsellä moinen ei ole kyllä ole tullut mieleen...
Tiedän esim. USA:n homebrew scenestä hemmoja, jotka ovat vieneet tämän puhtauden niin pitkälle, etteivät käytä esim. pullojakaan kuin kerran. Eli ostavat aina uudet pullot kun tarvitsee pullottaa olutta. Heidän ei tarvi kuin nopeasti sanitoida pullot. Käytetyt pullot he myyvät eteenpäin muille kotipanijoille. Siellä on rikkaita... :)

Ai saateri... :D
En kyllä menisi mitenkään luottamaan, että uudet pullot on erityisen puhtaita. Ei niissä pinttymiä ole, mutta pölyä voi olla, ja mistä sitä tietää mitä niihin on matkan varrella saattanut roiskua. Olen aivan varma, että panimot pesevät myös uudet pullot ennen täyttöä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Huhti 12, 2011 18:39 pm

Palauttakaas taas mieleen mistä se oluen teko on alkanut: Kamelinkakkamajoista joissa paskasesta jokivedestä saatiin juomakelpoista tekemällä siitä viljakiljua...

Uudet pullot joka kerta, ei tsiisus...

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Huhti 12, 2011 20:15 pm

Mulla on ollut niinkin harvinainen tilaisuus, että oon saanu kasan ihan uusia pulloja. Mietin kyllä oisko niitä tarvinnu desinfioida, mutta päädyin lopulta 70c astianpesukonekäsittelyyn ilman aineita. varalta..

Onhan se kivaa käyttää uusia pulloja, mutta aika järjettömältä kuulostaa ostaa uusia joka kerta... Korkkien kanssa on sitten eri juttu, vaikka niitäkin kyllä voi käyttää uudelleen, jos eivät väänny pahasti. Ongelma on lähinnä niiden puhdistus ja säilöminen väliaikoina, ne kun tuppaavat ruostumaan jos niihin jää kosteutta ja kovin paljon ei jaksa nähdä vaivaa jos uudet maksaa pari senttiä kipale..

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ti Huhti 12, 2011 20:43 pm

Niin siis en minäkään mitenkään järjestelmällisesti jokaista korkkia suorista, pese ja käytä uudelleen.

Malttamattomana ihmisenä nuo satsin ensimmäiset pullot tulee juotua aikalailla heti kun mahdollista. Tuntuu sillä hetkellä aika typerältä heittää ne pullon suussa kaksi viikkoa olleet korkit menemään ja kantaa kaupasta uusia. Eli korkit menee ohimennen koriin, mistä suorat ja oikean väriset pestään ja desinfioidaan. En nää hommaa kovin vaikeana tai edes nolona.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Huhti 12, 2011 22:59 pm

No ittellä se kaatu siihen, että oli tiellä se astia johon keräsin niitä... Ja sitten kuitenkin vähän epävarmempi se korkki, jääkö tiivisteeseen jotain.. Varsinkin jos menee pitempään säilytykseen.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Huhti 13, 2011 8:27 am

Se vähä mitä ite on tullut pullotettua on tullu laitettua kierrekorkillisiin pulloihin joissa on vähän pakko käyttää samoja korkkeja uudelleen, koskaan ei oo ollu ongelmia. Tai noh yks satsi meni joskus aikanaan kun yritin laittaa mehukattipulloihin... :D

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Pe Huhti 15, 2011 13:22 pm

Pyrin aina huuhtaisemaan pullot heti käytön jälkeen ettei pulloon jämähdä mitään mähnää. Ennen pullotusta sitten kevyt vesipesu pulloille että saa pölyt pois, pullot "korkitetaan" foliolla ja uuniin (175astetta ja tunnin-pari ). Taitaa olla suosittu ja toimiva tekniikka.

Yksi pullo kerran haljennut uunissa. Tarkastankin nykyään pullot halkeamien varalta uunista ottaessa.

Korkit santitoin Melkkon litkulla, huuhtelen keitetyllä vedellä ja ravistan kuivaksi korkittaessa. Eipä juuri kontaminaatioita ole näkynyt (mitä nyt yksi satsi pikkuisen puolen vuoden kohdalla, mutta siihen syyt varmaankin ihan muualla kuin pullotuksessa).

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Kesä 17, 2011 9:59 am

Kiljumies kirjoitti:Palauttakaas taas mieleen mistä se oluen teko on alkanut: Kamelinkakkamajoista joissa paskasesta jokivedestä saatiin juomakelpoista tekemällä siitä viljakiljua...

Uudet pullot joka kerta, ei tsiisus...

Muinais egyptissä ei ollu kameleita, ainakaan beduiini stailiin "hevosina" jne. Tuskin oli mesopotamiassakaan. Ajatus on silti oikean suuntainen.

Itse oon kanssa kierrätys ihmisiä joten uusien pullojen vaihto tuntuu aika yliampuvalle.

Korkkeja löytää usein kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta varsin kohtuu hinnoin tai lähes ilama-sex, pitää vaan muistaa paljon ne maksaa esim halpa kaupoissa uutena ( ei paljookaan ). Tosin helsingin kierrätyskeskukset on aika vaklavasti sekasin hinnottellessaan esim naarmuja täynnä olevat muovikipot a´2€/kpl jne.

Oletteko saaneet kontaminoitunutta olut pullollista ? Mulla kerran reippaasti hiiva löllöä sisältäny vanha pullotus hyppäs avatusta pullosta ja löyhkäs vanhalle avatulle viemäriputkelle. Ei tullu mieleenkään juoda.. Jotain happaman makusia oli aikoinaan aloitellessa harrastusta. Tosin ruismaltaan käyttö tuntui aikaan saavan samaa efektiä.
Jos sais Terran reissullansa

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » La Kesä 18, 2011 9:01 am

Olen tainnut desinfioida pulloni tasan kerran, ja sen tein täyttämällä käymisastian jodofor-liuoksella ja laittamalla pullot sinne toviksi. Mutta yleensä en desinfioi pullojani ollenkaan.

Huuhtelen pullot heti juotuani, joten ne ovat yleensä lähtökohtaisesti jo aika puhtaita. Pullotuksen aloitan liottamalla pulloja vedessä + pesuaineessa, ja tunnin - päivän kuluttua pesen hyvin pullopesurilla. Olut on kuitenkin käymisen jälkeen kohtuu turvassa; alkoholi ja humala suojaavat sitä melko hyvin.

Jos pullojen desinfiointi olisi kriittistä, olisi tullut vastaa enemmän yksittäisiä pilaantuneita oluita, mutta ei ole. Pitkään pullossa olleiden oluiden (tyyliin mieto ale, 1v+ pullossa) kanssa on ollut jonkin verran ongelmia. Tyypillisestä silloinkin on, että hiivat ovat käyttäneet hiljalleen pullossa jäännössokereita ja olut tulee vaan järkyttävällä paineella ulos, mutta maku on vieläkin ok (vaan ei toki enää priimaa). En ole varma auttaako tällaisiin ongelmiin desinfiointi.

Sen sijaan korkkivikaisia on tullut muutama; kaikkiin pulloihin ei taida sopia kruunukorkki ihan yhtä hyvin. Silloin olut pilaantuu erittäinkin nopeasti. Eli oma kokemukseni on, että jos haluaa parantaa tuotantonsa tehokkuutta välttääkseen pilaantuneet oluet, vahtisin tarkemmin nimenomaan, mitä pulloa ja mitä korkitinta käytän.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 18, 2011 11:58 am

Jos meinaat vaivannäköä tuolla tavalla vähentää, niin metsään menee, anteeksi vain.

Itse teen tuon saman huuhtelun oluen juotuani, kuumalla vedellä. pullotuspäivänä sen sijaan en tee mitään muuta kuin pyöräytän pullossa jonninverran jodoforia ja annan pullojen valua jonkin aikaa. Ei huuhtelua, ei liotusta. Menee vähemmän aikaa ja vaivaa kuin tuossa sinun metodissasi .

Pilantuneita pulloja on ollut ihan pari hassua koko harrastuksen aikana, yhdessä erässä, ja nämäkin johtuivat tismalleen siitä, että mulla ei ollut vaihtaa tiivisteitä huonojen tilalle patenttikorkkeihin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Kesä 18, 2011 12:33 pm

Oma metodini on yhteneväinen äynin kanssa. En muista yhtäkään pilaantunutta pulloa.
Joskus pullotan suoraan kuivaan huuhdeltuun pulloon jos tarkoitus on samana päivänä juoda (siis kegistä).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » La Kesä 18, 2011 13:19 pm

No se on vähän siinä siinä, pesuaineliotus on näistä kahdesta mielestäni kriittisempi siltä varalta, että sinne on eksynyt huonosti huuhdeltu pullo mukaan. Ja kuten sanottu, en ole huomannut pilaantumista pulloissa, joten kovin kriittistä se jodofori ei voi olla. Ja virhemaku se jodoforikin on, ei ole tähän mennessä koskaan päätynyt niin paljon olueeseen, että sitä pystyisi sieltä poimimaan, mutta veden kanssa tapahtui seuraavaa:

Piti ottaa mökille vettä mukaan ja kanisterissa oli ollut omenamehua, mutta edellinen käyttäjä oli ystävällisesti jättänyt sen pesemättä. Niinpä pesin tuhdit homeet pois ja ajattelin, että pistänpä jodoforit illalla ja huuhtelen aamulla vedellä. Huuhtelin aamulla kanisterit ainakin kymmenen kertaa vedellä, ja täytin mökkireissua varten. Vesi maistua aivan törkeästi jodoforilta, melkein juomakelvotonta. Ok ok, tästä opittiin, että jodoforin ei todella pitäisi antaa olla yön yli; ilmeisesti diffutoitui kanisterin muoviseiniin, josta palasi sitten juomaveteen. Mutta jos oletetaan, että kyse on diffuusio-prosessista, on myös selvää, että suurin osa diffuusiosta tapahtuu jo alkuvaiheessa.

Selvästi jodofori aiheuttaa makua, kysymys on vaan, kuinka paljon. Ottaen huomioon, että jotkut suosittelevat sen käyttöä melko liberaalisti lähes kaikkeen hieman epäilyttää, ettei jotain päätyisi myös olueeseen.

Netistä voi myös kaivaa (en valitettavasti enää löytänyt lähdettä), että jodoforilla putsattu, valutettu (mutta ei huuhdeltu) käymisastia kun oli täytetty vedellä, kolmiotestissä maistajat pystyivät melko helposti erottamaan tämän veden puhtaasta kraanavedestä. Arvioivat myös paljon jodoforia päätyi olueeseen ja kokeilivat lisätä pienen määrän jodoforia olueeseen, mutta siinä maistajat eivät enää pystyneet erottamaan jodoforia.

Eli jodoforia todennäköisesti päätyy makuthresholdin ylittävän määrän verran olueeseen, mutta oluen vahvat maut peittävät sen alleen. Mutta en kyllä halua yhtään ylimääräistä jodoforia olueeseen, epäilen, että ylitän jo nyt jodisuositukset kiitos kotiolutharrastuksen :)

Palaa sivulle “Pullot”