Paras tapa pullojen desinfiontiin?

Valvojat: suorama, Elmo

Marshall
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sysmä
18 tai yli: Olen

Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja Marshall » Su Helmi 21, 2010 18:11 pm

Eli mikä tapa on mielestänne paras suuren (60-70) pullomäärän desinfiontiin? Uunissa olen pari kertaa desinfioinut, mutta uunin mahtuu vain puolet pullomäärästä, jäähdyttelyyn menee aikaa, ja onpa muutama pullokin tuossa yhteydessä hajonnut. Enkä tiedä varmasti sitäkään, kuinka kauan ja minkälaisessa lämpötilassa pulloja pitäisi uunissa pitää? Onko tähän kenelläkään oikeaa tietoa?

Olen käyttänyt myös Melkon desinfiontiainetta, sitä saa mm. Tokmannilta. On vain melko vaivaista hommaa huuhteluineen kaikkineen. Mitenkäs tuon jodoformin kanssa? Luin täältä, ettei sitä tarvitse huuhdella, mutta täytyykö pullot tällöin kuivattaa täysin kuivaksi? Jostain olen saanut sellaisen kuvan, että täytyisi.

Mutta kertokaa se itse käyttämänne paras tapa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Paras tapa pullojen desinfiontiin?

ViestiKirjoittaja äyni » Su Helmi 21, 2010 19:38 pm

Mistähän muuten jodoformia helpoimmin saa ja onko se kallista?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Helmi 21, 2010 20:12 pm

Olen oman jodoforini (iodophor) ostanut Brouwlandilta.
Enkä ole kuivatellut enkä huuhdellut. Ei ole vaikuttanut pullo kypsytykseen eikä makuun.
Pullot olen siten käsitellyt, että olen laittanut ehkä n. 1/3 pullollista liuosta (eli 2litraa vettä ja 1 ml jodoforia liuokseen jonka siis jaan pulloihin) pulloon, sitten olen laittanut käden pullon suulle ja pyöritellyt liuosta pullon joka kohtaan. Kannattaa varoa vaahdottamasta. Vaahto ei liiku kauhean nopeasti. Sitten olen antanut pullon seistä pari minsaa (eli sen aikaa kun olen muut pullot käsitellyt). Pyöräyttänyt vielä kerran ja tyhjentänyt pullon alkup. astiaan tai seuraavaan pulloon. Lopuksi ennen pullotusta olen vielä koittanut tuleeko pullosta mitään, eli viimeiset pisarat pois.
Ostamani 250ml pullo on kestänyt n. v2006 tähän päivään ja vielä on n. kolmasosa jäljellä.
http://www.brouwland.com/shop/product.a ... =530&dt=24 näyttäisi olevan 12,35€ (+toimitus) mutta kyllä tuo kestääkin. Olen kaikki käymisastiani, muut välineet, pullot ja kegit tuon kanssa, säästelemättä desinfioinut.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Helmi 22, 2010 0:58 am

ite oon käyttäny astianpesukoneessa 70 asteen ohjelmalla, eikä oo koskaan ollu ongelmia. Pullot jo aiemmin käytettyjä ja kolmesti huuhtelen aina kun kaadan oluen lasiin.

uudet pullot liotan, poistan etiketit, huuhtelen, liotan täynnä vahvaa desinfiointiainetta n. 10-15min, tyhjennys ja reilu huuhtelu, sitten pullotuspäivänä tiskikoneeseen, ja katson joka pullon sisään, ettei oo mitään pohjassa kiinni, esim. tupakantumppeja tms. jotka "saattais" vaikuttaa oluen makuun :)

tuo jodofori kuulostais kyllä fiksulta aineelta, kun ne melkkon pienet desinfiointiaine pullot on niin kalliita. siis lähinna käymisastian ja välineiden putsaukseen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 22, 2010 6:24 am

Kyllä, kyllä. Siis desinfiointihan nimenomaan on desinfiointi. Eli ei saa käyttää likaiseen astiaan, lukee useammankin desinfiointi aineen ohjeessa. Ensin siis pitää välineet ja pullot olla puhtaita.
Itsekin teen vastaavanlaisesti. Eli huuhtelen pullot useaan kertaan käytön päätteeksi. En ole koskaan ottanut pulloa käyttöön jos sitä ei liottamalla ole puhtaaksi saanut. Enkä ole muunlaisia pulloja käyttänyt kuin itse tyhjentämiäni tai baarista ostettuja, myyjältä jonka tunnen (vaimon siskon tyttö).
Jodoforista sen verran huomiota, että se värjää muoviastioita ruskeaksi. Ei ole ollut haittaa ja väri kyllä katoaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 22, 2010 9:34 am

suorama kirjoitti:Olen oman jodoforini (iodophor) ostanut Brouwlandilta.

Onpahan häijyt toimituskulut.
Pitäisi kyllä olla tarvetta jollekin sellaiselle, mitä ei kotomaasta saa, että viitsisi tuommoisia toimistukuluja maksella.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 22, 2010 10:23 am

Samaa vinofermin jodoforia saa myös humlesta suomeen kuskattuna hiukan halvemmalla:
http://shop.humle.se/se/art/jodofor-250-ml.php
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 22, 2010 17:42 pm

Näkyy muuten Melkko olevan Brouwlandin suomen maahantuoja listassa. Voisi kysellä sieltäkin...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 22, 2010 19:41 pm

suorama kirjoitti:Näkyy muuten Melkko olevan Brouwlandin suomen maahantuoja listassa. Voisi kysellä sieltäkin...

Kysäisinpä.
Tuo Melkko on tuossa niin likellä, että mun ei juurikaan kannata tilata mitään mistään, jos tuolta voin hakea. Jotta todellista säästöä saisin, pitäisi hankkia kokolailla suuria eriä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 23, 2010 12:34 pm

Melkkolla on jodoformia
1000 ml plo 40,00
250 ml plo 14,90
jostain syystä ei vain ole nettikaupassa.
Melkkon Lahden myyntitila on kokolailla kehnossa paikassa, sinne aika harva eksyy.

pasijoh
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: vittat

ViestiKirjoittaja pasijoh » Ke Maalis 17, 2010 10:45 am

itse käytän mielestäni helppoa ja toimivaa pullojen desinfointia. ensinnäkin kun pullon huuhtoo heti juonnin jälkeen sen 3 kertaa niin se on jo aika puhdas. muttta sitten ennen pullotusta tekee jauheesta liemen n. 1 l. ohjeen mukaan. (melkon desifiointi jauhe, veteen sekoitetaan). tarvitaan hyvä tratti. pullot kaikki valmiiksi riviin pöydälle tai koriin. kaataa liemen yhteen pulloon tratin avulla, siirtää tratin seuraavaan, huljuttaa pulloa aineella ja kaataa taas siihen seuraavaan missä on tratti ja jatkaa näin kaikki pullot läpi. aikaa menee 10 min. sitten kun kaikki pullot on läpikäyty niin sillä hanaan laitettavalla pullopesurilla huuhtoo kaikki pullot. puolessa tunnissa kaikki tehty ja varmasti on puhdasta. ellei sitä pullopesuria ole niin se hidastaa paljon. itsellä puolenlitran lasipullot käytössä niin yleensä eka pesen hanapesurilla ja sit uuniin 150 astetta n. 1 tunti. mahtuu kerralla 40 plo puolilitraisia olut pulloja eli 1 satsi. helpoittaa myös pesua tuo puolenlitan pullokoko. suosittelen jos olutta teet. kaikessa muuttakin vaiheessa helpottaa. kaupasta myivät korien kanssa tyhjät pullot. hyvä pesu heti vaan niin ei tule pöpöjä. ties kenen suussa ne on ollu.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Pe Huhti 08, 2011 11:37 am

Hiljattain minulta hajosi ensimmäine pullo korkituksessa. Epäilen pullon mahdollisesti heikentyneen lämpöshokista uunissa. Tätä ennen olen paistanut ja pullottanut n. 200 puolloa rikkoontumatta.

Palmer antaa ohjeeksi, että pulloja ei pitäisi lämmittää nopeammin kuin 5F/min = 50 Celsiusta/18 min. Nopein sterilointi saavutettaisin 170 asteessa tunnissa.

Olen aiemmin nostanut lämpötilan kaksivaiheisesti: Ensin sataan asteeseen ja sitten tauon jälkeen jonnekin 150 asteeseen. Palmerin taulukon mukaan 150 asteen sterilointiaika olisi 2.5 tuntia.

Mietin, olisiko turvallisempaa käyttää munakelloa ja nostaa lämpö kolmessa askeleessa 75->125->175? Kussakin portaassa voisi antaa aikaa 30 minuuttia ennen seuraavaa. Munakellon ansiosta seuraava hyppäys ei tulisi liian aikaisin ja toisaalta hyppäyksen mahdollinene viivästyminen yli 30 minuutin ei haittaisi. Jäähdytys on helpompaa, kun kytkee vain lämmön pois ja pitää luukun kiinni.

Palmer mainitsee alumiinifolion käytön korkin suojana, jolloin pulloja voi säilyttää steriloituna pitkään. Silloin uunin kokoraja (mulla n. 23 pulloa) poistuu ja steriloinnin voisi tehdä hyvissä ajoin etukäteen eikä se vaatisi vieressä vahtimista.

Sen sijaan, että leikkaisin foliota saksilla, voisi käyttää pyöreätä piparkakkuvuokaa (tai riittävän isoa säilykepurkin kantta) ja tehdä pyöreitä kakkaroita. Sillä tavalla sterilointivaivan saisi ehkä kohtuulliseksi.
Viimeksi muokannut jlavi, Pe Huhti 08, 2011 15:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Huhti 08, 2011 12:35 pm

jlavi kirjoitti:Hiljattain minulta hajosi ensimmäine pullo korkituksessa. Epäilen pullon mahdollisesti heikentyneen lämpöshokista uunissa. Tätä ennen olen paistanut ja pullottanut n. 200 puolloa rikkoontumassa.

Itse en koskaan uunissa pulloja ole dessannut, mutta useita pulloja sain rikki tolla perus EMILY korkituslaitteella. Itse syytän täysin sitä, se tuntuu heikentävän kauloja jos sen kanssa ei ole tarkka. Sitten kun hankin pöytäkorkittajan niin yksikään pullo ei enää ole mennyt rikki ja homma on nopeaa (esim. itsellä on Brouwlandilta hankittuna Crown capper table model MAX 26+29mm ).

jlavi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jlavi » Pe Huhti 08, 2011 15:19 pm

Haa! Emily minullakin on! Siis uuni ei ehkä olekaan pääsyyllinen vaan vasta toinen epäilty.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 08, 2011 21:56 pm

Mulla ei ole kyllä oman emilyni kanssa ollut mitään muuta ongelmaa, kuin se, että sellaisia pulloja joissa on kovin lyhä se suun paksunnos ei saa korkitettua.

Sen sijaan vastaavalla tekniikalla toimivaa täysmetallista korkitinta kokeillessani ei paljoa juhlittu. Jos puteli jäi ehjäksi, niin korkki ei ollut kunnolla paikallaan.

Ei siinä, varmasti pöytämalli on parempi.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Pe Huhti 08, 2011 23:01 pm

Kuinka monella on käytössä INART-mallinen korkitin ja kuinka monella se on toiminut ilman minkäänlaista muokkaamista?
Itte jouduin sitä jousta sahaamaan lyhyemmäksi, että sain korkkeja lyötyä. Jotkin korkit meinaa joskus jumittua puristusholkkiin,
mutta ongelma korjaantui kevyellä ruokaöljyvoitelulla. :nauru:

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » La Huhti 09, 2011 1:58 am

No mites onko joku modannut Emilyn magneettikärkeä, jonka avulla vehje irroitetaan pullosta korkituksen jälkeen? Tuo tekee selkeän painauman korkkiin ja tuli suunniteltua jotain parannusta tuohon.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Huhti 09, 2011 14:28 pm

haittaako se painuma jotain? Itsellä ainakin se on kovin pieni, eikä minusta vaikuta mihinkään.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » La Huhti 09, 2011 16:44 pm

Mulla on sellainen metallinen korkitin ja on hajottanu kyllä pulloja jonkun verran. Se katkaisee kaulan jos paine ei tuu tasaisesti tai korkki menee vinoon. Pullojen kunto vaikuttaa myös. Ehkä 1pullo/2-3 satsia hajonnu viime aikoin 0,5 litrasilla. 0,33 pullot on jotenkin herkempiä. Ne on varmaan kiertäny maalimaa enemmän... Nyt kun oon käyttäny uusia pulloja ei ainakaan vielä oo yhtään hajonnu.

Pöytäkorkitin ois kyllä kova juttu..

jlavi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jlavi » Su Huhti 10, 2011 19:29 pm

Jos on jollakulla pullo särkynyt uunissa, niin olisi kiva tietää särkyikö se kuumentaessa vai jäähdyttäessä. ulkoreunalla vain keskemmällä, mikä oli paistolämpötila ja oliko kuumennus kerralla paistolämpöön tai oliko jäähdytys nopea?

Tosin tämän litanian jälkeen kukaan ei uskalla ilmoittautua kokeneen pullon rikkoontumista uunissa. :-)

Paistoin viikonloppuna kaksi pellillistä pulloja uunissa 175 asteessa siten, että ensin 75 30min, 125min 30 min ja sitten 175 1.5 tuntia. Ei kuulunut minkäänlaista ääntä (kilahdusta, kumahdusta).

Mun visio leikata alumiinifoliosta kiekkoja ei toiminut alkuunkaan. Sen sijaan jaoin foliorullan leveyden kolmeen osaan ja tein sen kokoisia neliöitä. Neliön pystyi taittelemaan pullon päälle sen sijaan että olisi rutannut. Nyt on steriilit pullot valmiina yhden 23L satsin pullotukseen.

Palaa sivulle “Pullot”