Pullotus

Valvojat: suorama, Elmo

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Pullotus

ViestiKirjoittaja durak » To Helmi 28, 2008 20:12 pm

Pullotin tänään APAni ja vaikka aikaa meni taas tuhottomasti, oli suoritus kuitenkin kivuttomampi kuin aikaisemmin, kiitos _kunnollisten_ välineiden.

Muutamia huomioita pullottamisesta:

-pitkä miinus: hanalla varustettu "pullotusastia" aivan turha. Hana liian ylhäällä, kurlaa ja korlaa yms.

+++: Humlesta tilaamani Fermtech autolappo ja pullotustikku. Hyvälaatuisia, yksinkertaisia ja erittäin toimivia. Automaatio suuri helpotus (aikaisemmin olen pelleillyt seuraavasti: lappoletku täyteen vettä, nopea siirto astioihin ja toivotaan että starttaa..), lisäksi rakenne hyvä: pohjan sakkasuutimen voi irrottaa kun lappoaa sakatonta nestettä, pullottaessa astiaan ei jäänyt käytännössä mitään. Pullotustikku ei vuoda, kuten brouwlandin lelu joka sai otsasuonet pullistumaan.

Kokeilin uutta myös pullojen desinfioinnissa (aikaisemmin aina uunissa), toimi ihan mukavasti. Eli sekoitin jodoforiliuoksen, kaadoin kannulla ja suppilolla 12 pulloa täyteen, jonka jälkeen aloin ensimmäisestä pullosta lähtien kaatamaan suppilon avulla liuoksen seuraavaan. Tyhjennyksen jälkeen ravistelin pullot, jotta enin jodoforiliuos poistuisi. En huuhtonut pulloja.

Miinuksena: vie enemmän aikaa kuin uunikäsittely.

Plussia: Enemmän desinfioituja pulloja, uuniin mahtuu vain ~2 koria 0,33 pulloja. Pullot heti valmiita, ei tarvitse jäähdytellä. Viimeksi meni uunissa pulloja alin rivi rikki, tässä ei siitä pelkoa.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Pullotus

ViestiKirjoittaja jlavi » To Huhti 01, 2010 16:29 pm

Täällä voisi olla enemmänkin pullotustarinoita opiksi muille.

Ensimmäisen kotiolutsatsin pullotus oli aikamoista tunarointia. Pullojen desinfiointi, sokerointi ja korkitus olivat lastenleikkiä verrattuna itse lappoamiseen pulloihin, jossa olisi pitänyt olla kaksi ihmistä tai itse olla kolmekätinen.

Olin varautunut operaatioon pullotustikull, enkä ollut kokeillut sitä lappoletkuun ennen operaatioa. Oli ikäänkuin kiire pääsiäisen alla. Tikku vain ei ollutkaan yhteensopiva lappoletkun kanssa (eri paksuiset muoviputket,jotka eivät sopineet yhteen). Olisi pitänyt olla jonkin adapteri tai kumiholkki yhdistämään eripaksuiset putket tiiviisti.

Ilman tikkua ongelmana oli lapon sulkeminen pullon vaihtamisen ajaksi samalla kun kädet eivät riitä. Lapossa oli muovikuristin, joka ei ollut riittävän tiivis. Myöskään letkun puristaminen sormilla ei toiminut riittävän hyvin -- olutta pääsi muutaman kerran ihan suikuamalla läpi ja sotkua tuli.

Siis pitäisi olla sellainen itsestään sulketuva väline, kuten se tikku onkin -- sulkeutuu, jos on vapaana, eikä paineta pohjaan. Tai pitäisi olla sulkija, joka sulkee jousella virtauksen ja avaa sen vain painettaessa.

Mutta opettelua ja harjoitteluahan tämä vielä tässä vaiheessa on.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 01, 2010 16:35 pm

Itse suljen lapon taittamalla kumiletkun. Pitää.
tästä huolimatta pullotan aina helposti pestävällä alustalla...

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Ma Huhti 05, 2010 18:52 pm

> Olisi pitänyt olla jonkin adapteri tai kumiholkki yhdistämään eripaksuiset putket tiiviisti.

Tähän on tosi helppo ratkaisu. Leikataan pieni pala lapon kumiletkua tiivisteeksi, jolloin lapon jättöputki istuu ilmatiivisti ja tiukasti pullotustikun adapteriin.

Pullotustikun mukana tulevan adapterin hanaan tulevan puolen sisähalkaisija on 11.3 mm ja Karahvi-lapon jättöputken halkaisija on 9.0 mm. Näin ollen välystä jää pari milliä. Vaan jos mittaan halkaisijan lappoletkun ollessa jättöputken päällä, paksuudeksi 11.2 mm. Se on käytännössä ihan sama kuin pullotustikun adapterin hanapään sisähalkaisija.

Niinpä leikkasin lappoletkusta 17mm leveän renkaan, jonka pistin lapon jättöputken vapaaseen päähän tiivisteeksi. Silloin putki istuu tiukasti ja ilmatiiviisti pullotustikun adapterin hanapäähän. Kun teen painestin korva kiinni adapterissa, se ei fuskaa yhtään, kun puhallan lappooin ja tikun venttiili on kiinni. Eikä lapon jättöputkea enää edes saa irti adapterista ihan pienellä voimalla.

Voi kun olisi älynnyt tämän jo pullotusiltana. Olisi säästynyt aikaa, vaivaa ja hermoja. Vaan kun oli kiire ja piti saada oluet pulloon ennen pääsiäislomille lähtöä.

Palaa sivulle “Pullot”