muoviset olutpullot???

Valvojat: suorama, Elmo

anah
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

muoviset olutpullot???

ViestiKirjoittaja anah » Su Tammi 24, 2010 19:38 pm

:jano:

Kysymys kuuluu, että onko kellään kokemusta ruskeista muovisista PET 740ml:sta kierrekorkki olutpulloista???

Voiko korkkeja käyttää uudelleen seuraavaan pullotukseen?

Väljähtyykö olut pikkasen jälkikäymisessä, jos käyttää kyseisiä pulloja?

:cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: muoviset olutpullot???

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 25, 2010 6:23 am

Muovipullo ei ole käyttökelpoinen esine oluen kanssa. Jos olisi, niin oikeaa ja hyvää olutta myytäisiin sellaisissa. Unohda koko ajatuskin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Tammi 25, 2010 9:48 am

Itse olen käyttänyt aina 1,5l limupulloja. Siideriähän myydään muovipulloissa, ei ole olutta mutta kumminkin... En kyllä usko että aineensiirtoa tuon muovin läpi tapahtuisi siinä määrin että se pilaisi oluen maun. Ulkomailla olutta myydään myös muovipulloissa. Uskoisin tuon pullovalinnan johtuvan osittain suutuntumasta, eli jos vertaat muovituoppia lasituoppiin niin kyllä siitä lasisesta mielummin juo. Säilyvyydessä ehkä jotain eroa on mutta enimmäkseen markkinointi homma, muovi kun on halvan oloista. Alkon erikoisoluthyllystä ei kovin suurta prosenttia ole tölkissäkään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 25, 2010 10:23 am

PE-Muovihan ei ole täysin tiivis materiaali, vaikka näin usein luullaan. Muovipullosta siis kulkee ilma läpi. Vähäisissä määrin, mutta kuitenkin. Jo tämä yksistään tekee siitä kelvottoman oluen säilytykseen.
Toinen ongelma on kierrekorkkien kiristys. Käytettyä kierrekorkkia ei saa niin tiukalle, että se olisi takuuvarmasti tiivis, vallankaan käsin kääntämällä.
Kolmannekseen voidaan miettiä ovatko muovit parhaita alustoja hiivoille. Ainakin osa homesienistä tunkeutuvat muovin sisään, eivätkä lähde kulumallakaan. Tästä syystä muoviastiassa, jossa on kertaalleen tapahtunut homehtuminen, niin se tapahtuu vastaisuudessakin. Sellainen desinfiointi, joka jättää muovin jäljelle ei välttämättä kykene tappamaan muovin huokosiin pesiytyneitä kasvustoja. Mutta mitään varmaa tietoa muovien käyttäytymisestä hiivojen kanssa ei minulla ole, pelkkää mahdollisuuksien luettelua tämä.
Joka tapaksessa nuo kaksi ensimmäistä ovat täyttä totta, ja täysin riittäviä syitä olla käyttämättä muovipulloja. Olut hapettuu ja paheentuu nopeammin. Lisäksi, mikäli olut käykin pullossa odotettua enemmän, antaa muovipullo helposti periksi paineen alla. Oikeaa olutta ei tulla koskaan näkemään muovipullossa, paitsi jos tullaan kehittämään täysin uudenlainen muovi. Se, mihin limuja, siiderinkaltaisia litkuja ja bulkkiolutta pakataan on täysin yhdentekevää, niissä ei makuasiat ole kuitenkaan pääasiassa ja kiertokin on niin nopeaa, että säilyvyydestä ei kannata pitää huolta.

Tölkki on sitten toinen juttu. Nykyiset tölkit ovat päällystetty ohuelle muovikerroksella, jonka pitäisi pitää alumiinin maun pois oluesta. Itse jonkinasteisena supermaistajana olen eri mieltä, maku läpäisee tuon ohuen muovikalvon, joskaan ei kamalan voimakkaasti, ja useimmat tölkkioluet ovat vallan hyvänmakuisia. Suodattamattomien oluiden kanssa on jälleen se hiivan tuottama epävarmuustekijä. Mutta tölkin poissaolo laatuoluissa on varmaankin osin prestiigiä ja osin tottumusta ja valmista laitekantaa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Tammi 25, 2010 11:48 am

n.250l tehty, yksikään pullo ei ole vuotanut, homehtunut tai maistunut hapettuneelle. Limupulloja on helppo kierrättää kun vaihtaa aina kaupasta uusia tilalle, olen käyttänyt myös ohuita halpis vissypulloja ja toimineet hyvin. Pullot on syytä säilyttää pimeässä ettei valo pääse pilaamaan. Jos aiheeseen suhtautuu kovin skeptisesti ja on kovin varma omasta mielipiteestään voi aina tehdä samasta erästä koepulloja muovisiin sekä lasisiin ja tehdä sokkotestejä. Itse en ole sokkotestejä tehnyt koska muovipulloissa ei mielestäni ole mitään vikaa (joten eipä minullakaan sen parempaa tietoa ole).

Mikä on "oikeaa" olutta? Onko kotiolut oikeaa? Pullo ostetaan mielikuvan, ei maun perusteella. Kertaakaan ei ole tullut vastaan semmoista kauppaa jossa sokkomaistatettaisiin ja sen perusteella valittaisiin ostettava elintarvike.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 25, 2010 12:00 pm

Kiljumies kirjoitti:Mikä on "oikeaa" olutta? Onko kotiolut oikeaa? Pullo ostetaan mielikuvan, ei maun perusteella. Kertaakaan ei ole tullut vastaan semmoista kauppaa jossa sokkomaistatettaisiin ja sen perusteella valittaisiin ostettava elintarvike.

Tuohon muovin toimivuuteen en nyt ota sen enempää kantaa. Teoria ei nyt vain puolla muovin käyttöä oluessa.

Oikea olut on hieman kehno ilmaus, myönnän. Kehnoimmatkin bulkkioluet on kyllä ihan oikeaa olutta, toisin kuin "siiderit".
Laatuolut on jotain sellaista, jota tehdään laadun, ei määrän mukaan. Bulkkiolut on bulkkiolutta, halpaa ja jokseenkin kehnoa. (Hyvä) kotiolut on enemmän laatutavaraa kuin bulkkia.
Väitän myös, että laadukkaampia oluita ostetaan nimen omaan maun vuoksi, siis uudelleen ostettaessa. Toki mielikuvillakin on osansa, mutta maku määrää. Lapinkullilla ja karjaloilla on imagonrakennus huomattavasti merkittävämmässä asemassa, koska muuta merkittävää eroa näillä tuotteilla ei ole. Laatuoluissa mielikuvan tärkein (ja ehkä ainoa merkittävä?) alue on arvokkuus (ei siis rahallinen vaan mielikuvallinen), ja tähän lasipullo sopii parhaiten, kuten sanoin.

Minua ei haittaa, jos käytät muovipulloja, mutta en pysty itse ketään kehoittamaan tekemään niin.

anah
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja anah » Ma Tammi 25, 2010 13:25 pm

En ole vielä kokeillut muovipulloja. Mutta tuo sokkotesti kiinnostaa, joten ajattelin että seuraavasta satsista jonka teen niin pullotan puolet lasisiin 0,33 ja puolet ruskeisiin muovisiin pulloihin "kokeilun merkeissä?".
Olen aina ostanut pulloni lähikaupasta panttihinnalla ja korin mukaan. Joten saa nähdä miten käy kun kokeilen, huomaanko eron sokkona. Laitan siteen silmille
ja kauniimpi osapuoli saa kaataa oluet tuoppiin.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja antaa keskustelun jatkua.. Monella on näköjään eri mielipiteet, jotka yllättivät minut

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 25, 2010 13:41 pm

Tuota onkin mielenkiintoista testata varmasti. Oma makuaistihan sen sitten kertoo, onko väliä pullolla.
Veikkaan, että muutaman viikon säilytyksellä ei eroja paljon ole, mutta kun mennään useisiin kuukausiin, vaikkapa puoleen vuoteen, niin eroja alkaa olla. Minusta kuitenkin hyvin tehty kotiolut kyllä kestää ja tykääkin ainakin vielä puolenvuoden säilytyksestä. Varmasti pitempikin passaa, toki hieman tyypistä ja hiivasta riipuen...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 25, 2010 17:29 pm

Olenkin tehnyt kerran tuon suuntaisen testin. Tosin laitoin vain muutamaan muovipulloon (siideri oli ollut). Testi kertoi, että muovipulloon tuntui kertyvän hitaammin hiilihapot. Liekö johtunut venymisestä vai mistä. Eli joka tapauksessa kypsyminen tuntui tapahtuvan reippaasti hitaammin. Lasipulloissa olut kirkastui n.4-7 päivän aikana ja muovipullossa samaan meni 14-17 vuorokautta. Kuukauden kohdalla lasipullossa viettänyt olut oli jo kunnossa olevaa ja maittavaa. Samaan tunnelmaan päästiin parin viikon päästä muovisen pullon kanssa. Sitten oluet olivatkin about tasoissa pariin kuukauteen asti, sitten data loppuu koska muoviset pullot loppuivat. Semmoinen huomio myös tuli muovipullojen käytöstä, että ne kuohuivat lähes poikkeuksetta yli. Ei mitenkään älyttömästi mutta kumminkin. Uskon tuon taas johtuvan siitä kun muovi loppujen lopuksi sai paineen pidettyä eikä enää venynyt, sitten korkki aukaistiin ja muovi taas kutistui. Tiedä häntä mutta pari kuukautta pitäisi tämän data mukaan muovissakin säilyä. Tuon testin jälkeen en ole kuitenkaan muoviin laittanut. Ehkä ajatellen desinfioinnin helppoutta lasin (ja rosterin) kanssa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Tammi 25, 2010 21:39 pm

coopers ainakin myy näitä kyseisiä muovipulloja nimen omaan oluen valmistukseen ja väittävät korkkeja ja pulloja uudelleen käytettäviksi.

jotkut tutut ovat tehneet myös limupulloihin ilman ongelmia. Itse en ehkä lähtisi kypsyttämään pitkiä aikoja (yli 3 kk) muovissa, ja toiseksi pullon koko on turhan iso, jos haluaa maistella yhden saunan päälle.

en näe mitään olennaista hyötyä muovipullosta, paitsi ainoastaan siinä tapauksessa jos hapottaa ilman hiivaa esim. co2-pullosta kierrekorkkiliittimellä tai "carbonation dropseilla". silloin saisi ns. "pussikaljaa" ilman huolta hiivasakasta...

0,33 ja 0,5 lasipullot pitävät pintansa (ainakin siihen asti että saa 5l tynnyrit ja hanan hommattua...) Oma osansa viehätystä on myös ääni joka kuuluu pulloa (tai tölkkiä) avatessa. kierrekorkin sihinä ei vaan ole sama asia

ja vielä lisäys, kotimaista oluttahan saa jo nyt 0,5 ja 1,25 litran muovipulloissa.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Tammi 26, 2010 13:15 pm

En ole koskaan pullottanut olutta muovipulloon enkä usko, että tulen tekemäänkään niin. En siltikään oikein usko, että tuolla PE-muovin ilman läpäisyllä olisi mitään käytännön merkitystä ellei olutta aio säilyttää todella pitkiä aikoja. Lisäksi tuo homesienen tunkeutuminen muoviin kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Suurempia ongelmiahan se aiheuttaisi todennäköisesti käymisastian kanssa. Ihan hatusta vedettynä tuo korkkien tiiviys ja pullojen & korkkien kunnollinen desinfiointi tuntuisi suurimmilta ongelmilta. Toisaalta en näe mitään hyötyä siirtyä muovipulloihin.

Tölkeistä vielä sen verran, että yksi tähän mennessä parhaista maistamistani oluista on pakattu tölkkiin. Kyseessä on Oscar Bluesin Ten FIDY. Muutenkin kyseisellä panimolla on mielenkiintoisia oluita tölkeissä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Tammi 26, 2010 14:13 pm

En ole erityisen mieltynyt tiskaamiseen. Syynä muovipullojen käyttöön on ollut iso koko eli laiskuus. Vähemmän pestävää ja huonosti flokkautuvilla hiivoilla säästää ehkä jonkin verran oluttakin jos koko 1,5l kaataa kerralla kannuun. Kegeissä tietysti on vielä vähemmän pestävää...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Tammi 26, 2010 14:43 pm

Itsekin tuon kokeilun oikeastaan tein siksi, että muovipullo on kevyempi eikä mene niin herkästi rikki, kun sen postittaa...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pasijoh
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: vittat

ViestiKirjoittaja pasijoh » Ti Maalis 16, 2010 14:30 pm

niin. olen tehnyt usean satsin niihin karhun 1,25 litraisiin pulloihin. eipä mitää eroa ole tavalliseen lasipulloon verrattuna ainakaan maussa. tosi paljon vähemmällä työllä vaan pääsee. ainoa vaan jos pystyy sen " muovin" kanssa elämään. ei se kait niin kamala aine ole.?? en kylläkään limsapulloihin tekisi vaikka muuten onnistuisikin. olut pitää laittaa olut pulloihin oli se pullon materiaali mikä hyvänsä. ihan vaikka tyyli syistä.

Kaizu
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kaizu » Ke Syys 18, 2013 13:35 pm

pettu kirjoitti:en näe mitään olennaista hyötyä muovipullosta, paitsi ainoastaan siinä tapauksessa jos hapottaa ilman hiivaa esim. co2-pullosta kierrekorkkiliittimellä tai "carbonation dropseilla". silloin saisi ns. "pussikaljaa" ilman huolta hiivasakasta...

Itse olen käyttänyt kanssa noita kierrekorkkiliittimiä. Ne on vaan aika hajoavaista tavaraa, eli se ohut muovineula vääntyy, eikä happo pääse enää pulloon.

Mistä mahtaisi löytyä noita liittimiä, kun Viinitalo Melkkostakin ne on loppu eikä Tampereen olut ja viinitarvikkeessakaan ole niitä enää? Netistä löysin Forssan olut ja viinitarvikeliikkeen mutta s-postikaan ei sine enää toimi. :cheers2:

Miguel
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: J

ViestiKirjoittaja Miguel » Ke Loka 02, 2013 13:15 pm

Ai eikös nuo karbonointi korkit olekkaan samanlaisia kuin biltemankin hyllyltä löytyvät kasteluvesijärjestelmä tarvike systeemit?

Siis tällaiset: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... tin-14011/ vai onko noissa vääränlaiset kierteet limppapulloihin tai kegiliittimet ei pysy noissa?

Palaa sivulle “Pullot”