Olutpullojen osto

Valvojat: suorama, Elmo

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Olutpullojen osto

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Tammi 04, 2017 10:09 am

Paitsi Koffin Porter on saanut uuden, pitkänokkaisen pullon. En tiedä onko lopullinen ratkaisu, vai joku kokeilu :D

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Tammi 04, 2017 10:11 am

Itse tykkään noista belgityyppisistä pulloista (esim. Duvel), ovat matalia ja mahtuvat hyvin jääkaappiin. Eikä yksikään ole mennyt rikki kovassa paineessa. Kotiviinistä Myyrmannista niitä aikoinaan ostin läjän (uusia).

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Tammi 04, 2017 10:22 am

Pitkäkaulaistakin liikkuu kahta mallia. Hieman korkeampi, raskaamman ja paksumman oloinen sekä 1-2cm matalampi joka on ilmeisesti myös ohuempi ja kevyempi. Valmistajat tuntuvat käyttävän enemmän noita pienempiä ja itse taas olen keräillyt kellariin noita isompia.
Suomalaisista Beer Hunters sekä Hiisi käyttävät tuota raskaampaa sarjaa. Näistä myös etiketit lähtevät irti ilman rälläkkää.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 04, 2017 13:21 pm

miguels kirjoitti:Itse tykkään noista belgityyppisistä pulloista (esim. Duvel), ovat matalia ja mahtuvat hyvin jääkaappiin. Eikä yksikään ole mennyt rikki kovassa paineessa. Kotiviinistä Myyrmannista niitä aikoinaan ostin läjän (uusia).

Joo, nuo ovat kestävimmästä päästä paineen kannalta olutpulloista. Ja bonuksena, että noita saa saksata aika edullisesti täysinä myös jos on riittävästi apuvoimia tyhjentämään niitä: https://www.lebensmittel-versand.eu/get ... 349472375/ Tossa taitaa koppakin olla vielä mukana, tosin tietysti Sakemannien oman hieman härön standardin mukainen 27:lle pullolle joka ei kovin hyvin pinoudu muiden koppien kanssa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Tammi 04, 2017 19:11 pm

Ai sinebrychoffkin yrittää olla muodin mukainen! Harmi sinänsä, toivottavasti on tilapäinen ratkaisu.
Koska se on vaihtunut?
Vielä uudenvuoden tienoilla bongasin A-kaupassa normipulloissa noita. Saattoivat kyllä olla vanhaa erää vielä, tekevät kai aika harvakseltaan porteria. Joskus muinoin kai vain kerran vuodessa iso satsi, liekö enää sama tapa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Tammi 04, 2017 22:00 pm

Joulukuussa kapakassa tuommoisen uuden Porter pullon näin. Tosiaan ei tietoa oliko vain joku juhlaerä tai jotain. Alkossa taisi olla vielä vanhaa peruspulloa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 04, 2017 22:40 pm

BrewZealot kirjoitti:Ai sinebrychoffkin yrittää olla muodin mukainen! Harmi sinänsä, toivottavasti on tilapäinen ratkaisu.
Koska se on vaihtunut?
Vielä uudenvuoden tienoilla bongasin A-kaupassa normipulloissa noita. Saattoivat kyllä olla vanhaa erää vielä, tekevät kai aika harvakseltaan porteria. Joskus muinoin kai vain kerran vuodessa iso satsi, liekö enää sama tapa.

Purkivat tuon kiertopullolinjan aika tovi takaperin niin ei ole sieltäpäin noita mukavan uusiokäytettäviä vanhan liiton pulloja tulossa enää ikinä todennäköisesti. Ja tekevät tosiaan kerran vuodessa tuota portteria kun keittokoko pienimmillään aikas iso. Sama homma käsittääkseni pullojen suhteen Hartwallilla, joten Olvi taitaa olla ainoa joka noita vielä harrastaa. Kannattaa ehdottomasti hamstrata noita kun vielä jostain saa, hyvin pitkäikäisiä, näppärän muotoisia ja kokoisia pulloja vaikka eivät ehkä niitä kaikkein tyylikkäimpiä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Tammi 05, 2017 0:11 am

Nihkeää meininkiä siis pullojen osalta tulossa.
Yhdessä lähikaupassa ykkösolut hyllyä katselin ja koffia pullosa 1, lapparia jotain 10-15 ja olvia sitten enemmän.
Pitää ehkä santsata hieman noita, ettei korit jää vajaiksi. Ja jakoon menevät muihin pulloihin. :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Tammi 05, 2017 20:21 pm

Toden totta, tänään omin silmin todettu Alkossa, kuinka viimeiset kolme pikkupulloa olivat kassojen vieressä poistolaatikossa ja hyllyntäydeltä pitkäkaulaisia ja vielä matalakauluksisia pulloja! :cry:
image.jpg

Otin molempia maistoon, on jo jonkin aikaa arvelluttanut, josko on erien välillä tulee eroja. :drunk:

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » To Tammi 05, 2017 21:55 pm

Eih, nuo matalakauluksiset pullot ovat muutenkin sielunvihollisen keksintöä. Noita perinteisiä kierrätyspulloja kohtaan ei sen sijaan ole mitään ihmeempiä intohimoja, sen verran paljon on niitä tullut takavuosina vastaan todella huonokuntoisina että mieluummin minä hyvälaatuisesta nykypullosta kaadettua olutta juon.

Mitäs näitä käyttökelvottoman matalalla kauluksella olevia pulloja porukalla on tiedossa laajalti saatavilla olevista merkeistä? Itselläni tulee mieleen:

- Mufloni 0,5 litran nykypullot (ainakin CCCCC)
- Pohjala 0,33 litran peruspullo (esim Virmalised, Öö)
- Stallhagen 0,33 litran logopullo
- monet jenkkipanimoiden (Founders Lagunitas jne) tuotteet, mutta nämä nyt on yleensä muutenkin paperinohutta lasia joka hajoaa korkitettaessa

Matalalla kauluksella mutta menee normi käsikorkittimella kiinni:

- Fuller's 0,5 litran aiempaa versiota kantikkaammaksi muotoiltu (mahtaako falskata hieman jos paine korkeampi? siinä ja siinä uskaltaako käyttää)

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Tammi 06, 2017 0:33 am

Onkos kukaan noita Shepherd Neamen puteleita "ladannut uudelleen"? Niitä kun ois tonne nurkkiin jo jokunen kertynyt ja design miellyttää kyllä ainakin omaa silmää. Tosin nuo omat oluttuopit on vissiin pinttikokoisia niin kolmen vartin puteliin jää just hyvä hiivavara...

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 06, 2017 1:04 am

Rekkamasa kirjoitti:Onkos kukaan noita Shepherd Neamen puteleita "ladannut uudelleen"? Niitä kun ois tonne nurkkiin jo jokunen kertynyt ja design miellyttää kyllä ainakin omaa silmää. Tosin nuo omat oluttuopit on vissiin pinttikokoisia niin kolmen vartin puteliin jää just hyvä hiivavara...

Mitä Shepherd Neamen pulloja on 0,75l kokoisina? Itse tykännyt noista niiden läpinäkyvistä pinttipulloista siinä käytössä, että laitan joka erästä yhden pullollisen niihin mistä voi yleensä nähdä hyvin kun oluessa on hapot ja se on mahdollisesti juotavaa kun olut on kirkasta ja hiivakakku nätisti pohjassa niin ei tarvitse arpoa ja koemaistaa happojen kehittymisen varjolla ennen kuin suht juotavassa tilassa(pl. noin puolet tapauksista tätä nykyä joissa joku kikkailu missä tämä ei ole idealitilanne kun näitä kaiken maailman Vermont/bretta/hapan/mikälie touhuja harrastaa). Ovat tosin aika pienillä huulilla niin kaiketi vaikeasti Emilyllä suljettavia, itsellä ei kokemusta kun korkituskalustossa yksi Jeesuksen aikainen penkkikorkitin ja sitäkin vanhempi teräsrunkoinen ja molemmilla nuo menevät kiinni varsin kivasti.
Jossain määrin toki tuon hiivakakun tilanteen näkee riittävän tehokkaalla lampulla tummemmussakin pulloissa, mutta tuollaisista paikoista missä eivät todennäköisesti käytä pelkkää Tetrahopia olevat läpinäkyvät pullot ovat siinä mielessä pitämisen arvoisia, että niissä yleensä on UV-suojapinnoite mikä todennäköisesti ainakin jokusen uudelleenkäytön kestää.
Viimeksi muokannut Naali, Pe Tammi 06, 2017 1:06 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Tammi 06, 2017 12:16 pm

Hiukan epäselvästi yösilmällä kirjoitin... siis neamella ei vissiin ole kolmevarttisia mutta ton mun coopers diy kitin mukana tuli 30x 0,75 pettipulloja (jotka on muuten tosi ohutta muovia, menee kevyesti painamalla lyttyyn) ja toisena vaihtoehtona ajattelin melkkosta ostaa kolmenvartin lasipulloja "vaarinkorkilla".

Itellä kanssa käytössä äiteeltä peritty abaut itteni ikäinen teräskorkitin, en oikeen luota niihin muovirimpuloihin sellasta kerran käpisteltyäni, ja kerta tuo edm laite on maannu jossain kellarin perällä viimeset 20v koskematta... tarvii vaan desinfioida ja sen jälkeen perusteellinen rasvaus.

Palaa sivulle “Pullot”