Olutpullojen osto

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Olutpullojen osto

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 06, 2009 10:39 am

kävinpä tuossa lähikaupassa kysäsemässä olutpulloja.
Eivät voi enää myydä, palautuskone rekisteröi palautetut pullot ja ilmeisesti lukumäärän tulee täsmätä.

Nyt sitten pitää metsästää semmoinen kauppa, jossa on vielä semmoinen kone, että voivat myydä pulloja. taitavat vaan olla vähissä, kun tuli tämä muovipullouudistus ja sitämyöten koneet meni kaikkialla uusiksi.

Omat pullot tuli palautettua muuton yhteydessä ajatuksella, "saahan noita kaupasta sitten taas".

Joose
Oppilas
Oppilas

Re: Olutpullojen osto

ViestiKirjoittaja Joose » La Kesä 06, 2009 11:50 am

Käypä kyselemässä jostain baarista. Niistä tuntuu saavan aika hyvin. Jotkut ovat kai saaneet jopa ilmaiseksi noita ja jos sopiva paikka löytyy, niin saattaa olla noita patenttikorkillisiakin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 06, 2009 14:38 pm

Joose kirjoitti:Käypä kyselemässä jostain baarista. Niistä tuntuu saavan aika hyvin. Jotkut ovat kai saaneet jopa ilmaiseksi noita ja jos sopiva paikka löytyy, niin saattaa olla noita patenttikorkillisiakin.

Hyvä vinkki, tiedän just sopivan paikan.

Antti
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Antti » To Marras 12, 2009 14:54 pm

Minä lompsin suoraan lähikauppiaani puheille. Sain ostettua pulloja panttihintaan ja eräs toinen kauppias antoi pullot ilmaiseksi. Tavallisiin ruokakauppoihinkin palautetaan yhä aika paljon lasisia ½ litran pulloja, vaikka niiden myynti siellä onkin vähentynyt.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Marras 13, 2009 13:09 pm

Itse olen saanut lähikaupasta ostettua panttihintaan, sanoivat että sen kun menet pullovarastoon ja otat mitä haluat.. ja baarista saa kokonaisia korillisia helposti, myös pitkäkaulaisia o,5litran pulloja.

Täysiä pulloja näkyvät myös myyvän.. :jano:

yksi hyvä konsti on myös kutsua tusinan verran olueen meneviä ystäviä ja pyytää jokaista tuomaan omat juomat sopivissa pulloissa, esim. 4 pulloa/lärvi riittää jo yhden satsin pullotukseen, lupaat sitten tarjota illan niillä uudelleen täytetyillä pulloilla. Saavat rahoilleen tuplasti vastineen, sinä saat pullot ja paljon hyviä ystäviä! :cheers2:

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Kesä 11, 2010 23:47 pm

Helsingissä zinkeller krunikassa myy patenttikorkillisia oluita. One pintistäkin varmaan vois kysellä.
Jos sais Terran reissullansa

jlavi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jlavi » La Kesä 12, 2010 3:09 am

Sain ilmaiseksi puolen litran pulloja eräästä ravintolasta, joka on myön joidenkin olutteinsa maahantuoja eli ei ihan mikä tahansa keskikaljakuppila. Pulloja sain niin paljon kuin vain jaksoin sillä kertaa kantaa.

Osasta pulloista saisi 10 senttiä Alko-ystävällisissä automaattissa, mutta omistaja on ilmeisesti saanut tarpeekseen pullonpalautuksesta. Sanoi palauttavansa pulloja, koska ei halua heittää pulloja roskiin eikä lasinkeräykseen, mutta ei rahan vuoksi, kun ei pääse tuntipalkoille. Antoi kyllä mielellään pulloja eteenpäin ns. hyvään tarkoitukseen, mutta ei halunnut ammattimaisia pullokerääjiä ovilleen.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » La Kesä 12, 2010 8:26 am

Jos joskus epäilee et haluais palauttaa pullot voi säästää etiketit nii saa rahat. Swing top pullot eli patenttikorkit kyllä saa eteenpäin. Maksaa yleensä kirppareilla 1€+, jos joku nitä ostaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 12, 2010 9:00 am

Kaljaasi kirjoitti:Jos joskus epäilee et haluais palauttaa pullot voi säästää etiketit nii saa rahat. Swing top pullot eli patenttikorkit kyllä saa eteenpäin. Maksaa yleensä kirppareilla 1€+, jos joku nitä ostaa.

Kyllähän lasipullot voi palauttaa automaatteihin ilman etikettejäkin. Eihän se etikettivaatmus koke kuin näitä ohuita muovipulloja, jotka nyt on täysin oluelle kelpaamattomia.

Kirpparilla pyytävät kyllä patenttikorkkipulloista ihan kohtuuttomia. Paraimmillaan grolsch-putelista oon nähnyt pyydetäävän 5€. Sillä rahalla sen saa alkosta sisältöineen ja jää vielä rahaa ylikin. Oon ottanut säännöksi itselle, että patenttipullosta maksan maksimissaan 1€/litra. Onneksi siskoni on ihanstunut Teerenpelin siidereihin, niin häneltä saa aina säännöllisesti 0,75l hyvännäköisiä patenttikorkkipulloja. on sopiva tilavuus kevyemmille oluille.

Beerconte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Beerconte » Ke Kesä 16, 2010 19:46 pm

Kuva Sopisiko nämä isot pullot hyvin oluelle?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 16, 2010 20:34 pm

Nuo isot ehkä, mikäli saat siihen kunnolla tiiviit korkit.
Kierrekorkkien kääntö viimesenpäälle tiiviiksi on hieman ehkä hankalaa, mutta kyllähän väki kierrekorkkejakin käyttää. Liekö sillä sitten niin todellista merkitystä.
Aikamoisia kerta-annoksiahan nuo on. Olut kun ei oikein hyvänä säily avaamisen jälkeen.
Mitenhän sitten puhtaus? Maalia kyljessä, mitä lie sisällä ollut? Jos on yhtään epäilystä siitä mitä pulloissa on ollut, jättäisin käyttämäti. Kaikki myrkyt eivät lähde vesi-/saippuapesussa.

Tuo pienempi on väärän värinen, olutoullon olisi hyvä olla tummaa lasia, mutta voihan sitä olutta säilöä pimessä. Kysehän kuitenkin taisi ennen kaikkea olla noista isoista.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Kesä 16, 2010 23:36 pm

Miten sitten kestää painetta. Naarmuja, ohut seinänen jne. Voi tehdä paineettomampaa ALEa vaikka.

Jos löytys isompia luonnonkorkki korkkeja niin vois tehdä tsamppakaljamaisen rautalanka hatun kiinnikkeen ja laittaa korvasta kiinni ja kierteen taa. Ei tartte olla kovinkaan paksuu lankaa. Tää tuli noin hatusta vedettynä enkä voi vastaa seurauksista..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 17, 2010 5:31 am

Mitä olen itse tuon kokoluokan ja iän pulloja nähnyt, niin lasin paksuudesta ei tartte olla huolissaan. Eivät oo mitään kevytlasia.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Kesä 17, 2010 11:36 am

Pirun tyylikkäitä! Paineenkesto on arvoitus. Ja jos esim. naarmun takia pamahtaa rikki, menee aika paljon juomaa hukkaan.

Mikä mahtaa olla noiden alkuperä, onkohan niitä valmistettu jotain tiettyä ainetta varten? Itse en muista juuri tuollaisia koskaan nähneeni.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Pe Kesä 18, 2010 13:48 pm

Mökiltä löytyisi tuollaisia isoja pulloja ~10 kappaletta. Meillä noita on käytetty ainakin simapulloina, eli kestävät jonkin verran painetta. Pitääpä katsella viikonloppuna jos ottaisi kanssa muutaman tuolta ja kokeilisi oluen kanssa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 18, 2010 14:48 pm

Törmäsin tuommoiseen kirpparilla eilen. Semmoinen n. 2l tilavuutta. nuo näyttävät isommilta, mutta eipä tuossa ole kunnon referenssiä.

pistä vettä,, sokeria ja pullahiivaa yhteen ja kato kuinka kestää. Turha painetta on oluella kokeilla.
12,5 g sokeria / litra @ 20°C pitäisi antaa 4 vol hiilidioksidia. Tuon verran painetta olutpullo saisi vähintään kestää. Vähemmänhän oluessa on painetta mutta pitäähän sitä olla varaa.
16,5 g tuottaisi 5 vol.

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja kopolo » Pe Kesä 18, 2010 15:44 pm

Tuollaset pullot kannattaa pestä hyvin huolellisesti, kun aikanaan esim. rikkaruohomyrkyt on myyty isoissa ruskeissa lasipulloissa :eivarma:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Kesä 19, 2010 5:53 am

kopolo kirjoitti:Tuollaset pullot kannattaa pestä hyvin huolellisesti, kun aikanaan esim. rikkaruohomyrkyt on myyty isoissa ruskeissa lasipulloissa :eivarma:

Kuten aiemmin sanoin, pulloja joiden aiemmasta sisällöstä ei ole varmuutta, tai joissa on joskus ollut jotain ravinnoksi kelpaamatonta kannattaa unohtaa.
On täysin mahdotonta lähteä arvailemaan millä pesuaineilla rikkaruohomyrkky, näin esimerkiksi, saataisiin puhdistettua pullosta täysin, kun ko. myrkyn koostumusta ei edes tunneta.

Mikäli pulloissa on joskus pidetty simaa, on toki todennäköistä, että myrkkyjäämien määrä on nykyisellään aika pientä, mutta silti hylkäisin pullot.

Uudelleenkäytettävissä virvoitusjuomapulloissahan ei saa säilyttää mitään muuta kuin elintarvikkeita, tai sitten niitä ei saa palauttaa. Tämä johtuu juurikin siitä, että edes panimoteollisuuden aineet ja laitteet eivät poista kaikkea mitä maailmassa on.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Su Huhti 03, 2011 7:45 am

Kannattaa säilyttää etiketit pantti pulloista. Ne tai muut pullot voi paluttaa kiertoon. Kyse ei kovin suuresta rikoksesta kun pantti on jo maksettu.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Huhti 03, 2011 9:32 am

Kaljaasi kirjoitti:Kannattaa säilyttää etiketit pantti pulloista. Ne tai muut pullot voi paluttaa kiertoon. Kyse ei kovin suuresta rikoksesta kun pantti on jo maksettu.

Eihän etiketeillä ole väliä palautettaessa kun näiden uusien kevytmuovipullojen osalta. Lasiset putelit ja kovat muovipullot palautuu nätisti ilman etikettiäkin. Niitä ohuita muovipulloja nyt ei taida kukaan oluenteossa käyttää. Tuntuu monesti siltä, että on hyvä jos kestävät ensimmäisen käyttökerran menemättä puhki.

Palaa sivulle “Pullot”