Korkitus ongelma

Valvojat: suorama, Elmo

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Korkitus ongelma

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Ma Tammi 05, 2015 20:08 pm

Kuva
Elikkäs tuli tuliaisena tuommoisia vasemmanpuoleisen kuvan mukaisen kaulan omaavia pulloja (oli se folio miksi sitä nyt kutsutaan päällä ettei oikein erottanut ja miettinyt silloin asiaa) tuotua ja tuli huomattua ettei perus korkittimella tuommoisia pysty korkittamaan, joten pitääkö toivo heittää menemään vai pystyykö vasemman kuvan mukaisia sellaisilla pöytäkorkittimilla näin järjellä ajateltuna korkittamaan tai semmoisella säädettävällä korkittimella (mitä luin eräästä aiheesta mutta en äkkiseltään nettikaupoista kyseistä löytänyt).
Tuommoisia oikean puolen kuvan mukaisia paksukaulaisia pystyy toki tavallisella korkittimella korkittamaan joten sellaisia täytyypi sitten metsästellä isommissa pulloissa vain?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Korkitus ongelma

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 05, 2015 20:36 pm

Pöytäkorkitin laittaa kyllä korkin tuommoiseenkin.

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Ma Tammi 05, 2015 21:22 pm

Sitä vähän ajattelinkin ja ajattelin mahdollisesti myöhemmin hommata kyseisen kapineen joten miten paljon loppupeleissä semmoinen helpottaa korkitusta kun on säädöissään yms. oikealla korkeudella yms?
Onko muuten miten yleistä noi lyhytkaulaisuudet 0.5L pulloissa että tietää varoa kun aika suurinosa mistä on käynyt ostamassa niin on kyseisillä folioilla ja äkkiseltään näyttää paksukaulaiselta folion kanssa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Tammi 06, 2015 1:45 am

Yleisyydestä en osaa sanoa, mutta usein ne ovat niitä kertalasipulloja jotka ovat ohkaisempia ja kevyempiä.
Sopii vähemmän hapotetuille oluille.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 06, 2015 8:57 am

On noita valitettavasti aika paljon. Fullersin pullot on nykyisin noita matalampia, samoin monien tsekkioluiden.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Tammi 06, 2015 10:01 am

Itse olen käyttänyt noita pulloja (lähinnä Fullers ja Kozel) nyt ainakin viidessä erässä ongelmitta. Ainakin Fullersin pullot ovat mielestäni ihan yhtä tukevia kun muut vastaavat korkealla kauluksella. Itsellä oli sama ongelma korkituskoneen kanssa, ratkaisin sen näin: viewtopic.php?f=47&t=2446

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 06, 2015 12:48 pm

Ihan yhtä tukevia ovat uudet Fullersin pullot kuin vanhatkin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Tammi 06, 2015 12:56 pm

Otetaan sitten sen verran takaisin, että muutetaan se usein sana sanaksi, joskus. ;)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Tammi 06, 2015 16:03 pm

Täytynee hankkia bench capper, kun on noita Fullersin pulloja kertynyt, tekevät pirut hyviä oluita. Silloin tällöin emilylläkin korkittanut muutamia, mutta on niin pirun tarkkaa puuhaa että hidastaa korkitusta. Mieluummin käyttää sitten muita pulloja.

Mikä olisi edullinen, hyvän hintalaatusuhteen korkitin?
Varmaan ulkomailta saa edukkaammin, ellei sitten käytettyjä löydy?

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Ti Tammi 06, 2015 17:32 pm

Samaa voisin kysyä kuin brewZealot kun tämä vain vahvistaa aikomusta hommata bench capperi. Sitä paria sivua selatessa
aika tyyriisti 50-70 euroa pyytävät ja osa on ihan jämäkän näköisiä joten kannattaneeko pidemmällä tähtäimellä katsottuna sellainen ostaa
jos 30 eurolla saa sitten muovista laatua joka voi hajota jossakin vaiheessa?
Tuo miten Arttu ratkaisi ongelman tekemällä itse ja ratkaisua katsoessa näyttää yksinkertaiselta ja toimivalta, joten jos
tietää tiettyä hyväksi todettua rakennusohjetta niin voi toki kertoa, ainakin tuo näyttäisi toistaiseksi realistiselta
vaihtoehdolta itselle ainakin kokeilla :)
Edit1. Tulipa mieleen että tietääkö joku sitten ulkomailta tai mistää kun en oo löytänyt niin erillistä 26mm tuota korkituspäätä, kun vain 29mm löytyy. Siis vain jos löytyy niin helpottaa ettei lähde pellistä itse taiteilee :D

Aura
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Aura » Ti Tammi 06, 2015 17:55 pm

Itse sain korkituspään kirpparilta.
Ainakin täälläpäin löytyy Italialaista INART merkkistä korkinväänintä 0,50-3,00 € hintaan josta itse modasin pylväsporakoneeseen korkituskoneen.
Viestiketjun nimi taisi olla "FIW korkitin" tai jotain.... Siellä kuva minun korkituskoneesta hankaliin pulloihin.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » To Tammi 15, 2015 22:27 pm

Ostin kesällä perus pöytäkorkittimen Vantaan Viinimaailmasta. Korkitin sillä muutaman pullon ja totesin täyspaskaksi. Jostain syystä laite ajaa korkin vinoon ja korkki jää korkituspäähän joka kerta jumiin. Ilmeisesti korkeussäätö on sen verran löysä, että mekanismi pääsee vääntymään vinoon korkkia pulloon painettaessa. Kyllä noissa muutamassa pullossa paineet tuntuivat pysyvän, mutta todella ärsyttävää nitkutella jokaista pulloa korkituspäästä irti. Nyt harmittaa, ettei tullut heti vietyä takaisin, tuskin se kaupan ukko näin vanhoja kamoja vaihtaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Tammi 15, 2015 23:13 pm

Ratto kirjoitti:Ostin kesällä perus pöytäkorkittimen Vantaan Viinimaailmasta. Korkitin sillä muutaman pullon ja totesin täyspaskaksi. Jostain syystä laite ajaa korkin vinoon ja korkki jää korkituspäähän joka kerta jumiin. Ilmeisesti korkeussäätö on sen verran löysä, että mekanismi pääsee vääntymään vinoon korkkia pulloon painettaessa. Kyllä noissa muutamassa pullossa paineet tuntuivat pysyvän, mutta todella ärsyttävää nitkutella jokaista pulloa korkituspäästä irti. Nyt harmittaa, ettei tullut heti vietyä takaisin, tuskin se kaupan ukko näin vanhoja kamoja vaihtaa.

Kuulostaa FIWiltä. Täällä on juttua ja kenties jopa jotain, mikä voi auttaa:
viewtopic.php?f=43&t=1246
Täytyy sanoa että vuosien käyttö on parantanut käyttökokemusta muutenkin. Ilmeiseti FIW tarvitee sen muutama sataa pulloa alle ennen kuin alkaa kunnolla pelittämään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Tammi 16, 2015 1:28 am

Ja niin hullulta kun se tuntuukin, korkitin osaa ei kannata laittaa niin alas kuin mahdollista. Vaan oikeastaan niin ylös kuin mahdollista...
Toisin sanoen pitää etsiä kohta jossa se toimii parhaiten. Hullua on tosiaan se, että kun korkitin osaa nostaa pykälän ylöspäin, pullot ei enää jää kiinni.

Palaa sivulle “Pullot”