Viinipullot

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Viinipullot

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 09, 2014 11:28 am

Nyt tuli tehtyä typerästi, mutta kysynpä kuinka typerästi. Eli olutpullot loppuivat pullotuksessa ja lähdin minimaniin ostamaan tarvikkeita. Sieltä tarttui muutama viinipullo, jotka tilavuuden puolesta olivat ok, mutta ohutta lasia. Laitoin jälkikäymisiksi vielä vähän reilusti sokeria (kokonainen tl). Lähdinpä reissuun ja jätin pullot kylppäriin. Löytyykö sirpaleita kun lauantaina palaan? Skumppapullot olisi varmaan toiminut paremmin. Löytyykö noita jostain vai menenkö uuden vuoden jälkeen kyttäämään Alkon palautusautomaatille?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

Re: Viinipullot

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 09, 2014 12:12 pm

Muotoillaanpa fiksummin: onko kokemusta siitä kestääkö viinipullo oluen jälkikäymisen painetta?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Joulu 09, 2014 12:29 pm

Pysyyköhän noissa edes kruunukorkit kiinni? Tuli vain mieleen kun useimmissa näkemissäni viinipulloissa on suorat reunat pullon suulla ja olut ja skummppapulloissa ne ovat pyöreät. Enpä ole kyllä paineilla saanut ikinä pulloa hajotettua vaikka aika epäilyttävän ohuisiin kertakäyttöpulloihin on osa satseista tullut laitettua ja hiilihapot olleet reippaan puoleiset, tosin ovat kuitenkin kaikki olutpulloja olleet.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 09, 2014 13:24 pm

Laitoin kiinni "luonnonkorkilla" tai ainakin sillä nimikkeellä myydyllä viinipullon korkilla. Veikkaan, että lasi antaa periksi ennen kuin se. Yhden pullon pudotin metrin korkeudelta kaakeliin ja se särkyi iloisesti. No katsotaan miten käy. Kokonsa puolesta nuo olisivat ihan kivoja, kun tuosta kaataisi kahteen lasiin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Joulu 09, 2014 13:51 pm

Jos suljenta on tyypillinen viinipullon korkki, niin se korkki "lentää" kuin nakkimakkara paineen noustessa. Pullo kestää painetta aika hyvin, mutta se korkki ei pysy paikoillaan edes pienessä ylipaineessa. Ei se oikeasti lennä, kun se tulee ihan nätisti ja hiljaa sieltä pullosta ylös kunhan paine vähän kasvaa.

Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ryttylä

ViestiKirjoittaja Ville » Ti Joulu 09, 2014 13:55 pm

Mulla alkoi keväällä yksi erä viiniä käymään jostain syystä pulloissa, vaikka oli käymisenpysäyttäjätkin laitettu. Olin jälkimakeuttanut viinin silloin sokerilla ja jostain oli päässyt elossa olevaa hiivaa sekaan. Viinipullot oli korkitettu luonnonkorkeilla ja osassa oli kutistemuovinen kapsyyli. Korkit työntyivät pikkuhiljaa pulloista, kapsyylit kyllä hidastivat moista, mutta eivät estäneet. Yksi pullo oli rikkoutunut paineen takia, sellainen iPhonen kokoinen reikä oli kyljessä ja lasia oli suht' kaukana viinihyllyn sivulla (oli laitimmainen pullo).

Viinipullot + luonnonkorkit + paine ei ole omien kokemusten mukaan hyvä yhdistelmä... ;)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 09, 2014 14:44 pm

Täytyy näköjään vähän kehittää tätä. Kruunukorkkeja myydään isompia ja korkinpuristajaan isompia holkkeja. Niillä vois onnistua jos pullot vaihtaisi skumppapulloihin. Isoja olutpulloja on vaikea löytää.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ti Joulu 09, 2014 15:09 pm

Tässä ketjussa vuoden takaa on yksi vaihtoehto.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Joulu 09, 2014 20:55 pm

mä olen belgialaisiin 0,75 pulloihin käyttänyt muovisia shamppanja korkkeja rautalankakiinnikkeellä et jos viinipullon sijasta käyttää kuohuviinipulloja niin varmaan toimii ihan ok. melkosta ainaki saa noita korkkeja

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Joulu 13, 2014 19:52 pm

Ei olleet pullot hajonneet. :-) Tosin eipä niihin paljoa hiilihappoa ollut muodostunutkaan, mikä ei omaa suutuntumaa haittaa. Pieni simamainen tuoksu, jota ei aikaisemmin ollut lienee tullut tavallisesta kidesokerista, jota pulloihin lisäsin. Panimosokerilla ehkä jäisi tuo tuoksu pois?

Kaiken kaikkiaan erittäin palkitseva projekti. Sanotaan, että pitäisi kypsytellä pari viikkoa, mutta tuo on nyt jo tosi hyvää. Jopa siinä määrin hyvää, että ei oikein enää muut oluet maistu.

Palaa sivulle “Pullot”