Bretallisten olutpullojen uusiokäyttö

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Bretallisten olutpullojen uusiokäyttö

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Huhti 23, 2014 11:03 am

Mor.

Kysyin tätä tuolla mörköolutketjussa, mutta siihen ei tullut vastauksia, niin ajattelin pistää tämän dedikoitumpaan haaraan.

Eli kun olette tehneet ja pullottaneet bretalla käytettyjä oluita, niin dedikoittako myös pullot bretta-oluille? Mietin tässä seuraavaa proggista ja hieman arveluttaa kun tykkään käyttää patenttipulloja (joita ei ole muutenkaan liikaa), niin riskaaraanko tulevissa erissä kontaminaation?

Ilmeisesti kuitenkin lipeän pitäisi riittää "biofilmin" poistamiseksi lasin epätasaisuuksistakin? Keittäminen itessään on vähän hasardia lasipulloille + aika epäkäytännöllistä. Miten noiden tiivisteiden kanssa? Ne ei varmaan ihan mahottomia kestä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Bretallisten olutpullojen uusiokäyttö

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Huhti 23, 2014 12:39 pm

Itse en liikaa pelkäisi, kunhan pulloissa ei ole näkyvää likaa ja ne on desinfioitu vaikkapa StarSanilla. Pulloharjalla ja konetiskiaineella tai lipeällä (joku sopiva konsentraatio, mikä lie?) luulisi lähtevän melkein mikä vain. Yleensä pelkkä konetiskiaineella liottaminen on riittänyt paksunkin homehtuneen möhnän irrotukseen, kun olen laittanut hanasta kuumaa vettä ja antanut olla yön yli. Eikä noissa pulloissa taida sisäpinnoilla kauheasti naarmuja tai muita pöpöjen lymypaikkoja olla, vaikka olisivatkin päältä kuluneita.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Bretallisten olutpullojen uusiokäyttö

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ke Huhti 23, 2014 17:55 pm

Itsellani ei ole myoskaan ollut ongelmia. Olen kayton jalkeen huuhtonut villimpia oluita sisaltaneet pullot huolellisesti kuumalla vedella ja desinfioinut StarSanilla ennen uusiokayttoa.

Palaa sivulle “Pullot”