Pullojen paineenkestävyys

Valvojat: suorama, Elmo

mallas-matti
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen
Viesti:

Pullojen paineenkestävyys

ViestiKirjoittaja mallas-matti » To Syys 06, 2012 12:36 pm

Onko teillä kokemuksia eri pullojen paineenkestävyyksistä?

Meinasin tehdä belgi-oluen johon lisään brettahiivan, joka saa kypsyä pulloissa jonkun aikaa ja
ennen pullojakin reilun kuukauden (Orval tyyliin). Olenko tekemässä pullopommeja?
Epäonnistumisien kautta kaljalle:
http://www.mallas-matti.fi/

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

Re: Pullojen paineenkestävyys

ViestiKirjoittaja Proudfoot » To Syys 06, 2012 12:54 pm

Mä pullotan aina, eikä juuri koskaan mene pullot rikki. Hyvin monenlaisia pulloja käytän, käytännössä kaikki pullo-oluet mitä ostan jää kotiin, eikä lähde palautukseen. Kypsytyksessä on hajonnut ainoastaan yksi pullo, oli sellainen pitkäkaulanen 0,5L, jotain saksalaista bisseä oli alunperin sisältänyt. Todennäköisesti kyseessä kuitenkin vaan "heikko yksilö". Eniten ongelmia on tuottanut kaulan kestävyys korkituksessa. Jenkkipullojen (Sierra Nevada etunenässä) kaula katkesi alkuun järjestäen aina, kun koitin vääntää korkkia kiinni. Nyt olen onnistunut saamaan nekin pysymään ehjänä, mutta äkkiseltään veikkaisin niitten olevan hieman ohuempaa tai heikompaa lasia? Noista brettameiningeistä en tosin tiedä yhtikäs mitään..

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 06, 2012 13:03 pm

Kunnolliset lasipullot kestää kyllä.
oikein ohutta lasia olevat pullot, kuten ainakin osa niistä pulloista, joissa myydään lidlin omia merkkejä, eivät kestä. Mutta lähinnä niissäkin ongelmana on saada se kestämään korkitus, paineensieto noillakin on kokolailla hyvä.

Omat pommipulloni ovat olleet sikäli kovassa paineessa, että korkit ovat pullistuneet. Suurin osa pulloista kestää tuonkin paineen, mutta aina on jokin yksilö joukossa, joka räsähtää rikki. Mikäli Belgissäsi alkaa korkit pullistelemaan, niin silloin on painetta yksinkertaisesti liikaa, oli sitten halu minkälaiseen hiilidioksointiin hyvänsä.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Syys 06, 2012 13:35 pm

Jos siis lisäät brettahiivan pullotusvaiheessa, niin kyllähän silloin pitää jälkikäymissokerin määrää vähentää huomattavasti. Tai jättää sokeri kokonaan pois, mutta silloin saattaa mennä puolikin vuotta hiilihappojen muodostumiseen.
Orvaliin tuli jonkun lähteen mukaan 1% lisää alkoholia, kun bretta saa rauhassa tehdä työtänsä.

EDIT: Ratebeerissä lukee näin: "Bottled at 5.2% abv - can go up as high as 7.2%"

Palaa sivulle “Pullot”