Ylikarbonointi eli liikaa painetta pulloissa

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Ylikarbonointi eli liikaa painetta pulloissa

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 13, 2012 18:36 pm

Olen nyt onnistunut sössimään pari korillista kruunukorkillisia pikkupulloja siten että niissä on sen verran reilusti hiilidioksidia ettei pullosta kaatamisesta tule mitään ja vähän niin ja näin voiko pulloja avata ilman että vaahtoaa puolet sisällöstä suoraan pöydälle. Ajattelin kokeilla pullojen jäähdyttämistä n.-2°C lämpötilaan ja aukaista raottamalla korkkia. Kun olen saanut paineen pois laitan korkin tilalle vesilukon.

Näin saan kiljua jonka karbonointi aste on ~1.8 vols, jos seisotan pulloa vesilukon alla niin kauan että kuplia ei enää nouse?
Kuinkahan kauan pulloa pitää seisottaa että paine on tasaantunut esim. välille 2-3vols? Puolituntia?

Parempi tapa olisi että seisottaa pulloa vesilukon kanssa ja laittaa pisaran sokeria, mutta kun on vain muutama vesilukko ja joku nelisenkymmentä pulloa. Ei ole niin tarkkaa kuhan kiljuista tulisi juotavia, satsit kun ovat jo alaskirjattu tappioiksi.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

Re: Ylikarbonointi eli liikaa painetta pulloissa

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Ma Helmi 13, 2012 19:17 pm

Muistaakseni Järmälä suositteli kirjassaan kyseisessä tapauksessa pelkästään korkkien raoittelua ja tällä tavalla paineen pois päästöä. Tuo vesilukon käyttö kuulostaa ainakin minun korvaani melko kömpelöltä ja työläältäkin...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 13, 2012 19:30 pm

Se olut kyllä kuohuu sen vesilukon lävittekin, jos on kuohuakseen. Pitäisi olla paineentasaaja pullon suussa.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 13, 2012 19:40 pm

Aikanaan tein kotikaljaa ilman mitään reseptiä ja pullotin parin päivän jälkeen perus kaljapulloihin.
Olisivat varmaan muuten räjähtäneet, mutta laitoin ne heti kylmään. Taitavat nuo suomipullotkin kestää aika hyvin painetta.
Viikon jälkeen kun avasin ensimmäisen pullon, niin se geysir ylsi kattoon asti =) Ei ollut mukava siivota, kun koko astiakaappikin oli täynnä kaljaa kun lavuaarissa pullon avasin.

Epäilen kanssa tuota vesilukkosysteemin toimivuutta.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 13, 2012 21:28 pm

Vesilukko homman juoni on siis se että sillä saisi tilanteen nollattua tiettyyn karbonaatiotasoon. Tietenkin pulloja on täytynyt sitä ennen pikkuhiljaa päästellä pienempään paineeseen eli lukko sitten kun kuohaa ei enää muodostu mutta kuplii kokoajan pullossa. Tällaisella vesilukkosysteemillä tasapainotin juuri sekundäärinä toimineen cornykegin ja toimi mielestäni oikein hyvin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 13, 2012 21:39 pm

1) jotta tuo toimisi, tulisi oluen pysyä koko ajan siinä -2°C lämpötilassa.
2) siinä vaiheessa kun olut pysyy pullossa sen voi antaa rauhassa seistä tarvittavan ajan korkki auki. Ei se siinä ajassa ehdi millään pilaantua. Paitti tietty jos ajatuksenasi oli kerralla jäähdyttää koko 48 pulloa ja tiputtaa niiden hiilidioksidipitoisuudet tasolle, josta niitä on kiva vaan pikaisesti vetää kitusiin. Tarttee vaan olla aika monta vesilukkoa.

Ehdotan, että korkkeja raottamalla tiputtelet paineet sellaisiin lukemiin, että olut pysyy nahoissaan, siis pulloissaan ja tarvittaessa annat sitten just ennen juomista oluen tasaantua korkki auki sen aikaa, että lasiin kaataminen on järjellistä toimittaa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 13, 2012 21:52 pm

Pitääkö nuo kruunukorkit painetta sen jälkeen kun niitä on alkanut raottelemaan?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 13, 2012 22:19 pm

Kiljumies kirjoitti:Pitääkö nuo kruunukorkit painetta sen jälkeen kun niitä on alkanut raottelemaan?

Piheimmät panijat käyttävät korkkeja uudestaan, joten kaipa ne ihan hyvin toimivat uusiokäytössä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Helmi 14, 2012 20:46 pm

Hmph. Posahti yks pullo kun laitoin jäähtymään, näköjään hajoaa tossakin vaiheessa jos painetta on paljon. Ei siis jäätynyt vaan hajosi n. tunnin kuluttua siirrosta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 16, 2012 10:33 am

Pienikin kolaus saattaa alkaa irrottamaan hiilidioksidia oluesta. Joten se ei ole enään sitoutuneena nesteeseen eli laajenee?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Helmi 16, 2012 11:06 am

En usko että oli kyse siitä että paine pullon sisällä olisi noussut vaan että lasiin tuli lämpötilan muutoksesta jännityksiä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Helmi 16, 2012 21:33 pm

Nyt on ensimmäinen pullo maistissa. Happojen pudotus onnistui mielestäni oikein hyvin. Pullo oli korkkiraollaan tuossa n.-2°C lämpötilassa puolisen vuorokautta sen jälkeen kun olin saanut sihisteltyä paineen sellaiseksi että ei enää kuohunut pullosta ulos. Tämän jälkeen pullo oli reilun vuorokauden jääkaapissa jonka jälkeen korkkaus. Hiilihapot ihan kohdillaanm, hieman hiivaa jäi kiljun sekaan mutta sen näki jo pullon läpi. Olin vaan turhan kärsimätön testaamaan hiilihappotilannetta.

Tämä pullo oli satsista: viewtopic.php?f=5&t=1074

Jännä omenaisen wittyilevä...

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Helmi 16, 2012 22:01 pm

Ja tuota sitten seuraavaan kokoontumisajoon!

Palaa sivulle “Pullot”