Tee-se-itse -pullokorit

Valvojat: suorama, Elmo

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Seinäjoki
18 tai yli: Olen

Tee-se-itse -pullokorit

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » To Loka 27, 2011 16:29 pm

Hei vaan. Oletteko rakennelleet pulloillenne koreja puusta tahi muista materiaaleista?
Itselläni on käytössä 12 mm:n koivuvanerista kasatut 12 pullon korit (kuva tulee myöhemmin).
Tänään kun pääsin käsiksi nc-jyrsimeen, niin tein tuollaisen koottavan ja kevyen neljän pullon
matkakorin. Materiaalina 4 mm:n koivuvaneri.

PA270008_2.jpg

PA270007_2.jpg

Tuo kahva olisi saanut olla korkeammalla, mutta tuo oli nyt vasta prototyyppi. :nauru:

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Tee-se-itse -pullokorit

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Loka 27, 2011 16:52 pm

Eipä ole tullut vielä rakenneltua koreja, mutta aikomuksena olisi tehdä sellaisia wanhan näköisiä olutkoreja, joita on huuto.netissä kalliilla myynnissäkin (ne on ihan oikeasti vanhoja siis). Mietin, että mistä se ruskea väri niihin koreihin on tullut? Tuskin pelkästään ajan myötä tullutta likaa, eli olisko ne alunperin tervattu tms? Toinen vaihtoehto on käyttää oikeasti vanhoja lautoja, joita olisi saatavilla. Siis harmaantunutta käsittelemätöntä lautaa vanhasta puretusta puuvajasta ja muuta vastaavaa.

Tuo matkakori on kyllä aika näppärän oloinen, ei vielä tyhjänä turhaa tilaakaan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Loka 27, 2011 17:17 pm

Aika asiallisen näköistä. :kuola:
Onko nuo myös tukevia pinottuna päällekkäin?

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » La Loka 29, 2011 22:53 pm

Tässäpä tämä kuva tuosta tekemästäni korista. Kuvakulma vääristää mittasuhteita
aika pahasti. Malli on otettu vanhasta puisesta 33 cl pullojen korista. Tuo pohjan
rakenne pitää miettiä vaan uusiksi. Kokoonpano on tehty PVAc liimalla ja viimeistelynaulaimella.
Materiaalina 12 mm:n koivuvaneri. Voin pyynnöstä laittaa kuvat mittoineen ja vaikka
osaluettelon jos jotain kiinnostaa rakennella tuollainen. Materiaaliksi kelpaa toki muukin,
kuten esim. mänty tahi kuusi tjms...

PA290006_2.jpg

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » La Loka 29, 2011 23:20 pm

Asiaa !! Ei kun firma pystyyn ja sylkemään tuotetta. Jos kasattava & purettava, niin siinä on paljon etuja. Tilan käyttö säilytyksessä ja kuljettamisessa tyhjänä, ekologistuus, voi vaikka tuikkaa uuniin jos vaimo sattuu vihasena lämmittää saunaa. jne

käsittelyyn, riippuen mitä haluu pellavaöäljyä, vähän kuiviketta, mahdollisesti luonnonväri pigmenttejä ja blandikseksi puutärpättiä ( ei mineraali ) sekä tujaus jotain myrkkyy ettei home pääse napostelee. Tai pelkkää tervaa ( voi myös ohentaa ).

Ps vanhoista: äkkiäkös pyöräyttää rimakoreja ja "patinoi" vanhan näkösiksi, tuikkaa sabloonilla nimen kylkeen ja laittaa myyntiin. :P
Jos sais Terran reissullansa

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Pe Marras 04, 2011 21:10 pm

Laitanpa tähän nyt vähän tuon korin mittoja:

Pullokori.JPG

En jaksanut alkaa mitoittaa kuvaa, mutta tuosta mittaviivasta
saa kyllä viivoittimen kanssa mitat selville. Sitten vielä katkaisulistaa:

kpl pituus leveys
2 322 65
2 206 65
2 322 75
2 206 75
4 322 40
4 270 46
2 113,5 46

Materiaalin vahvuus 12 mm

No joo... Ei tuo taulukko tullu kovin kivasti, mutta eikö tuosta selvän saa... :nauru:

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Loka 29, 2014 22:01 pm

Ei taida ketjun aloittaja aktiivinen jäsen enää olla, mutta tästä inspiroituneena alkoi varsin suuresti kiinnostaa väsätä jotain saman tapaista kun olen onnistunut haalimaan noin parisataa hyvin erikokoista pulloa lähinnä akselilta Venäjä - Saksa - ex-Jugoslavia - Baltia - Italia - Belgia - Tsekki -Puola - Valko-Venäjä jotka tällä hetkellä ovat niille turhan korkeissa muuttolaatikon kokoisissa pahvilootissa. Alustavana ajatuksena suunnitella ja tehdä kymmenen erikorkuista pinottavaa koria kun olen ensin laskenut erimittaisten pullojen määrät, tai mahdollisesti puolet vähemmän jos Saksalaisia koreja taas tulee jonnekin saataville kun niihin huomattava määrä puolen litran pulloista mahtuu ja voisihan sitä pari cokiskoria pitkäkaulaisille 0,33l pulloille hankkia. Savottaa helpottaa huomattavasti, että lähes kaikissa näyttäisi olevan pohjan halkaisija ilmoitettu. Alustavasti ajattelin tässä olleeseen malliin lisätä sisälle ristikon 4mm vanerista ja tietysti muuttaa mittoja hieman. Ei muuta kuin autocad laulamaan ja etsimään paikkaa jossa sahaisivat helvetillisen määrän vanerisälää tai vuokraisivat kotuullisen levysirkkelin tunniksi pariksi. Kuvassa eivät läheskään kaikki mallit taidelasikokoelmassani, mutta vähän osviittaa ja valaistus surkea ja kamera hieman jäässä joten laatu huono. Isommille sentään löytyi jo korit, siitä suurkiitos Henkalle. Ei kellään muulla sattuisi vastaavia projekteja olemaan suunnitteilla tai tehtynä?

Kuva
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Loka 29, 2014 22:22 pm

Onko tarkoituksena säilyttää jo kerätyt "erikoispullot" vaiko vain saada korit jo olemassa oleville pulloille? Brewcat puuhaa kohtuuhintaisia korit + pullot settejä joilla saisi uusittua koko systeemin standardimittoihin kertapuristuksella.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Loka 29, 2014 22:41 pm

Ongelma on lähinnä se, että noita erikoispulloja löytyy useita malleja kahdeksan tai enemmän. Monet kun ovat itäeurooppalaisista bulkkioluista peräisin joita olen sikäläisiltä tuttavilta ja tutuntutuilta saanut pummittua. Ihan käyttössä siis ja ajatuksena saada suht samankokoiset taidepullot samaan koriin tilankäyton kannalta nykyistä tehokkaammin. Noita Brewcatin koreja taidan muutaman hankkia ainakin kohtuu standardikokoisille pulloille joita huomattava osa on. Projekti ehkä kutistuu sitä myöten sen verran, että teen korit lähinnä liian korkeille useimmiten venäläisille puolen litran pulloille kun useat eivät aivan mihinkään tähän mennessä vastaantulleeseen muovikoriin ole mahtuneet sekä matalille Saksalaisille 0,33l pulloille jotka eivät kirveelläkään mahdu suomalaiseen 0,33 koriin. Niitä tosin saisi jos olisi mitään asiaa Saksaan lähiaikoina, mutta kun ei ole. Sitten vielä joku kori pohjahalkaisijaltaan vielä suuremmille lesteille kuten toisena vasemmalta oleva italialainen patenttikorkkipullo ja pari muuta leveää mallia jotka hädin tuskin mahtuvat litran muovisille colapulloille tarkoitettuihin koreihin joita käytän lähinnä 0,75l pullojen varastointiin.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Marras 02, 2014 20:56 pm

Ehkä tuota pullovalikoimaa kannattaisi lähteä karsimaan pikku hiljaa standardimmaksi. Käy vaikka lähibaarista kysäisemässä josko myisivät sopivia pulloja.

Cokikselle (Kokis, Coca-Cola) tarkoitetut korit ovat just passeleita korkeammille 0,33 l pulloille. Läskimmät 0,33 pullot (esim. Chouffen pullo) mahtuvat hieman napakammin. Jotkut harvat 0,5 pullot menevät myös koriin, mutta joko todella napakasti tai siten niin, että koreja ei saa enää päällekkäin.

Tarkoitukseni tällä hieman aiheesta ohi menevällä postauksellani ei siis ollut dissata korien askarteluharrastusta!

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Marras 03, 2014 19:54 pm

On kyllä käynyt mielessä, toisaalta tänään kun vähän siivoilin ja järjestelin pulloja huomista yhden satsin pullotusurakkaa varten, ei oikeastaan todella sopimattoman muotoisia pulloja lopulta jäänyt kuin noin 30, lisäksi vielä n. 50 saksalaista, belgialaista ja filippiiniläistä (Flensburger, Astra, San Miguel, La Chouffe...) matalaa 0,33l pulloa jotka tyhjinä menivät näppärähkösti pahvisen välilevyn kanssa Gourmondon isoon laatikkoon todella tiukasti kahteen kerrokseen. Loput coca-cola koppaan mahtuvia pitkäkaulaisia 0,33l tai 0,355l pulloja tai testaillessa käyttämääni Tsekistä mukaan tarttuneeseen 0,5l Primator koppaan sopiviksi havaittuja kruunukorkillisia tai melko standardikokoisia 0,44 - 0,5l patenttikorkkipulloja. Nämä menevät varmasti hyvin Brewcatille joskus tuleviin koppiin tai mihin tahansa keski-eurooppalaisiin joita välillä näkyy olevan kaupan.
Tuskin kuitenkaan poiskaan heitän noita ensinmainittuja kolmeakymmentä kun olen jonkinasteinen mielenkiintoisen muotoilun ystävä ja aivan työltähän tämä touhu tuntuisi jos kaikki olisi totaalisen standardisoitua. Taidan tehdä ainakin kaksi koria näille ensin mainituille epäsopiville pulloille, toinen liian korkeille jotka ovat kaikki muutamaa litraista patenttikorkkipulloa lukuunottamatta kapeita ja toisen matalille ja leveille, 20 lestiä ensimmäiseen ja 12 tai 15 toiseen katsoo nyt kun alan piirtelemään. Kolmannen voisi ehkä tehdä vielä Isoille ja korkeille pulloille, tosin niitä on vain 5 tällä hetkellä ja lisää ei ole suunnitelmissa hankkia. Suunnittelen lisäksi vielä jonkun johon nuo matalat ja paksut 0,33l pullot menevät kun näyttäisi ainakin saksaa osaamattomalle olevan hieman haastavaa/liki mahdotonta järkihintaan netistä mistään saada 2-3:a tyhjää Flensburgerin panimon koria. Ei tuohon varmaankaan kovin massiivista hintaeroa lopulta on kun maksanevat nuo Brewcatillekin tulevat kopat pääle kympin laaki plus toimituskulut Tampereelta pois. Aikaahan tietysti menee, mutta puutöistä ja cad-piirtämisestä olen aina jossain määrin pitänyt.

Palaa sivulle “Pullot”