Pullojen käänteleminen jäkikäymisen aikana

Valvojat: suorama, Elmo

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Pullojen käänteleminen jäkikäymisen aikana

ViestiKirjoittaja Rach » Ke Elo 10, 2011 20:25 pm

Olikohan jollain tiukkaa faktaa tai omakohtaista testitulosta, josko pullojen kääntelyllä / hiivan sekoittamisella olisi mitään vaikutusta esim. hiilidioksidin muodostumisen nopeuteen tai oluen kypsymiseen? Vai voikohan siitä olla jopa jotain haittaa?

Laskeskelin, että uusimpaan satsiin pitäisi lämpötila huomioon ottaen tulla happoja n. 2-2,5 vols, mutta ainakin tuo 5 päivää pullotuksen jälkeen korkattu testiolut oli aika pliisu.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Pullojen käänteleminen jäkikäymisen aikana

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 10, 2011 20:35 pm

Saattaahan se nopeuttaa hiivan toimintaa, haittaa siitä ainakaan tuskin on. Mutta viiden päivän jälkeen hiilareita muodostuu vielä kyllä lisää. Olivatko pullot huoneenlämmössä tuon ajan? Kuinka paljon olutta oli, mitä ainetta ja kuinka paljon käytit primingiin ja paljon oluen lämpötila oli?

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » Ke Elo 10, 2011 21:13 pm

Pullot ovat huoneenlämmössä n. 22 asteessa. Olutta kertyi 14 litraa ja käytin panimosokeria. Tarkkaa vaakaa ei ole eikä tällä hetkellä oikein edes toista astiaa, johon voisi lapota oluen ja sekoittaa sokerin, joten lisäsin sokerit suoraan pulloihin. Tein panimosokerista ja vedestä litkun: 4,5 dl vettä, 1,5 dl sokeria. Sopivan kokoinen mitta tietysti puuttui vielä, joten mittasin ruokalusikka-mitalla vajaita mitallisia. Uskoisin että kuhunkin pulloon sokerilitkua tuli vähintään 7,5 ml ja enintään 10 ml. Oluen laitoin n. vuorokautta aiemmin kellarin lattialle, jossa lämpö 11 astetta. Lämpö oli n. 13 astetta kun lisäilin sokereita.

Tätä kirjoittaessani tuli mieleen, et onhan tässä näitä muuttujia ja suurpiirteisiä arvoja sen verran, että ei ihmekään jos jokin vähän kusee. :D Melkoista säätämistä tämä tahtoo olla puutteellisilla vermeillä. Mutta eiköhän tuohon vielä happoja kerry, kun malttaa vain odotella. Muistelin kyllä, että aiemmilla kerroilla korkki olisi suhahtanut lähes normaalisti jo alle viikon kuluttua pullotuksesta. Ja samantyylistä säätämistähän tämä on ollut aiemminkin...

Edit: Pullot olivat siis enimmäkseen pikkupulloja. Nehän tosin meinasi loppua kesken, joten päätin ottaa kokeeksi käyttöön vanhan 2 litran portteripullon. Mistä muuten johtuu, että esim. 5 litran tynnyreihin tai kegeihin laitetaan selvästi vähemmän sokeria kuin pulloihin? Mietiskelin tossakin tuota sokerin määrää 2 litran pullolle...en kuitenkaan päätynyt mietiskelyssäni juuri mihinkään ja laitoin sokerilitkua hieman vähemmän mitä 6 pulloon oisin yhteensä laittanut. Saapa nähdä.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » To Elo 11, 2011 0:57 am

Hmm.. meikäläisen laskutoimitukset saattaa kusta (pahastikin) tähän aikaan, mutta:

sokeriliemesi on n. 20% (120/570) oletuksella että dl sokeria painaa 80g, panimosokeri taitaa painaa vähemmän...

Silloin 10ml sisältäisi n. 1,5-2grammaa sokeria eli n. 4,5-6g/l. 7,5ml luonnolisesti vähemmän... Alhaisimmankin näistä määristä pitäisi riittää hyvään karbonointiin. Vertailun vuoksi; olen itse nykyään käyttänyt 2,5g/l ja sekin spraymallasta.

Kegeihin ei tarvitse painetta niin paljoa, koska olut pakotetaan hiilihapolla ulos. Muuten olutta voi olla tuskaista valuttaa vaahtona lasiin jos hapottaa liikaa.. 5l tynnyrit eivät edes kestä kovaa painetta, niihin en itse laittaisi kuin 2g/l. (kaksi oon saanu pilalle jo..)

Perussääntönä pullotukseen: 2viikkoa lämpimässä, 2viikkoa kylmässä. silloin on hapot kunnossa.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Pe Elo 12, 2011 9:22 am

Tulipa myös sellainen mieleeni, että on sattunut kohdalle käymistuotteita (olut & siideri), joissa hiivaa ei yksinkertaisesti ole ollut tarpeeksi pullokäymiseen sekundan jälkeen! Näitä molempia yhdistää todella pitkät käymisajat (2 + 2 vko) ja melko korkeat voltit. Hiiva oli flokannut niin totaalisesti ettei sitä päätynyt riittävästi pulloihin.

Tapauksessa 1 odotin puoli vuotta ja kappas, jo alkoi olla hiilaria pulloissa!

Tapauksessa 2 avasin pullot, lisäsin kuivahiivaa sekoitettuna veteen, ja korkitin pullot uudestaan. Jo alkoi ilmestyä hiilaria. Laskin, että about 150 mg kuivahiivaa / litra olutta ois sopiva, eli 50 mg / 0.33 litran pullo.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 12, 2011 10:04 am

vsariola kirjoitti:Tulipa myös sellainen mieleeni, että on sattunut kohdalle käymistuotteita (olut & siideri), joissa hiivaa ei yksinkertaisesti ole ollut tarpeeksi pullokäymiseen sekundan jälkeen! Näitä molempia yhdistää todella pitkät käymisajat (2 + 2 vko) ja melko korkeat voltit. Hiiva oli flokannut niin totaalisesti ettei sitä päätynyt riittävästi pulloihin.

Mulla kun nuo pönttöajat tuppaa olemaan tuollaista neljää viikkoa ihan yleisesti, niin pidän aina huolta, että hiivaa tulee mukaan.
Ei mulla viikossa tule täydet kuplat pulloihin, pari viikkoa menee.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » Pe Elo 12, 2011 12:10 pm

Itse olen hiivat sekoitellut pullojen pohjilta nykyään liikkeelle pullokypsymisvaiheessa, suunnilleen 5 päivän välein. Nopeuttaa omien havaintojeni mukaan diasetyylin hajoamista oluessa. Suunnilleen viikon välein olen maistanut aina yhden pullon ja seurannut oluen kehittymistä. Sen jälkeen kun maussa en ole diasetyyliä havainnut, olen antanut pullojen olla rauhassa.

Palaa sivulle “Pullot”