Karbonointi

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Karbonointi

ViestiKirjoittaja Molder » To Marras 27, 2014 8:57 am

Tais selvitä. Otin CO2 letkun irti tynnyristä, painetta peliin ja painelin sitä tappia mutta ihan vain pikku pihaus. Ajattelin et helvetti, on se regulaattori rikki. Sitten kokeilin avata letkun muovisen ball lock liittimen. Tuohan on läpinäkyvä ja siinä päässä on selkeä ruuvimeisselin kolo ja jengatkin. Liitin aukesi päästä ja sisällä oli o-rengas, vietereitä ja pikku metallipallo. Otin pallon pois, hieman sörkin ja tökin varovasti tikulla. Kasasin takaisin ja kappas: kaasu alkoi virrata. Ensin hitaasti ja sitten alkoi toimia kunnolla. Lueskelin hieman netistä ja tuossa liittimessähän on ilmeisesti sulkuventtiili kegin suunnasta joka estää oluen nousemasta kegiin jos pullo tyhjenee. Pullohan tyhjeni tässä viime viikolla ja kävin täytättämässä.

Ilmeisesti tuonne venttiiliin on hieman noussut kaljaa? Roplaus sitten auttoi. Mietin myös et olihan tuo parvekkeella kylmässä koko höskä. Ehkä se ei myöskään tykkää olla noin alhaisissa lämpötiloissa.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » To Marras 27, 2014 16:11 pm

Mietiskelin että onko samanmoinen keissi nyt itselläni.

Vaikuttikos kylmyys tuohon BAR mittariin myös, eilen huiteli vielä kylmään laittaessa 50BAR ja nyt näyttää 30.. Onkohan vuotoa jossain? Katsoin tuolla semikehnolla saippuamenetelmällä minäkin, mutta en nähnyt vuotoja. En tosin katsonut itse kegiä vaan regua.

Vedin vielä tyhjäksi kerran regun paineet mutta ei noussut tuon 30 yläpuolelle.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Marras 27, 2014 16:49 pm

Kaasu supistuu kylmässä, eli yksinkertaisesti CO2 viileni. Paha sanoa vaikuttiko lämpötila tuon 20barin vertaa.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » To Marras 27, 2014 16:56 pm

eli se vaikuttaa myös tuohon toiseen mittariin jonkun verran. Olin katsovinani että aikaisemmin viileällä se alempi mittari (BAR) pysyi samassa ja toinen laski kylmyyden mukaan iltaa kohti. Voin toki muistaa väärin. Pitää vielä seurailla tätä.

Alemmalla mittarilla tarkoitan siis http://www.malzmuehle.eu/images/product ... 889022.jpg tälläistä. Mutta kassellaan!

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Marras 27, 2014 18:37 pm

Hiilidioksidi nesteytyy huoneenlämmössä n. 50 bar paineessa, siksi pullossa on suht vakaa paine kunnes se alkaa olla tyhjä. (nesteet ei juuri mene kasaan, eikä laajene, jotta hiilidioksidipulloon saataisiin yli 50 bar paine huoneenlämmössä, täytyisi se täyttää niin täyteen, että siellä on pelkästään nesteytynyttä hiilidioksidia ja sen jälkeen paine nousee huikealla vauhdilla.)

5°C nesteytyminen tapahtuu jo n. 30 bar, joten se selittää tuon painemittarin käytöksen.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”