Karbonointi

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Karbonointi

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 17, 2008 10:10 am

Olen tässä miettinyt karbonointia.

Monilla ulkomaisilla sivustoilla ja mm. Beer Smith ohjelmassa puhutaan hiilidioksidin yhteydessä yksiköstä "volumes". Joka ainakin itseäni hämää melkoisesti, koska haluaisin tietää mitä kyseinen yksikkö tarkoittaa. Toisaalta taas mitä on esim. 2.5 volumes grammoina per litra.

No löysin tähän jonkinlaisen selvityksen mm. täältä http://byo.com/departments/620.html. Jos oikein ymmärsin niin 2,5 volumes tarkoittaa sitä, että hiilidioksiidi joka on yhdessä litrassa olutta, täyttää tilan joka on 2,5 litraa, nolla-asteisena ja yhdenilmakehän paineessa. Vastaa noin 5g/litra. Kumpi kuullostaa helpommalta?

Toisaalta nuo guidlinet käyttävät näitä volumes yksiköitä. No onhan tietenkin silloin helppoa katsoa taulukosta paljonko painetta mihinkäkin volumes yksikköön missäkin lämpötilassa tarvitaan, jotta saadaan tyylisuunnan mukainen karbonointi.

Haluaisin kumminkin muuttaa nuo volumes yksiköt grammoiksi per litra, niin voisi vaikka koittaa seurata vaa-alla koska oikea hiilidioksidi määrä on liuenneena olueeseen.

No onhan kait myös helppoa laittaa oikea paine pullosta ja odottaa joko ravistaen tai ilman, että hiilidioksidia ei enään liukene.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Ylivieska

ViestiKirjoittaja kevnev » To Tammi 17, 2008 10:40 am

Luulen, että pääset helpommalla käyttämällä sitä taulukkoa, ja asettamalla paineen ja lämpötilan. Siihen toiseen tapaanhan pitäis olla aika tarkka vaaka joka mittaa grammojen eron yli kahdenkymmenen kilon painossa. Eli erottelukyvyn pitäisi olla tosi tarkka.

Niissä taulukoissa on harmillisesti paineen yksikkönä käytetty psi:tä ja lämpötilassa Fahrenheitia. Ja mulla, kun on mittari, jossa on BAR-asteikko. Noh, eihän tuo ole vaikeaa tehä muunnosta.
"Beer, my only weakness, my Achille's heel if you will" - Homer J. Simpson

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 17, 2008 11:06 am

Ajattelin, että jos laittaisi sen 300g "patruunan" vaa´alle ja mittaisi sen painoa. Putelin paino on täytenä muistaakseni 1,4 kiloa.

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Ylivieska

ViestiKirjoittaja kevnev » To Tammi 17, 2008 11:20 am

Just, ja mittaisit "kadonneen" painon osuuden? Oo koo. Käyhän se tietysti noinki. Jos haluat määrittää sen painon ja tilavuuden suhteen, niin sittehän pitäs tietää kaasun tilavuus normaalipaineessa.

Tuossa: 1.8 grams CO2 == 1 Liter volume at 1 atmpsphere pressure (sea level) at 298 kelvin temperature (77F)

Joten, jos haluat siihen olueen sen 2.5 volyymiä CO2:sta, niin silloinhan se ois 4.5 grammaa / litra. Taisit mainita sen 5 grammaa jo....Siihenhän se kannattaa pyöristää. Aina pitää olla hukkavaraa :)

Mää laskin itelle sillai, et jos teen brittialea, niin silloin käytän kegille 10 psi:n painetta. Lämpötila on 6 astetta. Jos teen saksalaista vehnäolutta, niin paine on 20 psi. Kaikki muu tuohon väliin. Brittialeen tulee siis noin 2 volyymiä CO2:sta ja vehnäolueen noin 3 volyymiä.
"Beer, my only weakness, my Achille's heel if you will" - Homer J. Simpson

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 17, 2008 11:34 am

Noinhan se käytännössä kannattaa tehdäkin :)
Eli n.0.5 ja 1,5 bar (0,56 - 1,34 bar)

Eihän tuolla gramma määrällä muuta tee kuin laskee esim. pullon kestoa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

Re: Karbonointi

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Touko 28, 2014 11:09 am

Heips ystävät kalliit..
Sattu tarttumaan käsiin 4 kpl 19l Corneliuksia ja hanatornia yms.. Nyt hankin 2kg hiilihappopullon ja regulaattorin..
tyhmä kun olen pitää kysyä.. miten käytännössä tuo hilihapotus tehdään.. :?: :oops:
Sen verran katselin, että jos haluan vaikkapa 2,5 vols.. oluseen.. Olusen lämpötila on 8 astetta.. kegi pannaan kytköksiin ja painetta 1,07 bar kehiin..
Kuinka kauan tämä pömpeli pitä olla kytkettynä, että hiilihapo ehtii tasottua.. sitten tietysti kegi irti ja uusi hiilihapottuun..
kun ei tiijä,, niin ei tiijä..
Nimim: apua kaipaava
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Touko 28, 2014 11:46 am

Head Pressure and Time

One of the most reliable methods of carbonating beer to a desired level is to establish a constant pressure and temperature and wait. Suppose you want to carbonate the pilsner you just kegged to 2.6 volumes. Also suppose that you plan to serve the beer from your beer refrigerator at 40° F. According to the gas chart the equilibrium pressure associated with 2.6 volumes and 40° F is about 13.5 psi. This method is so simple! Place your keg in the refrigerator, connect your carbon dioxide source to the gas inlet of the keg, set the regulator to 13.5 psi and wait. A 5-gallon keg of beer usually takes 5 to 7 days to equilibrate. Although this is not the fastest method, the risk of over-carbonation is minimized and the beer is carbonated in a reasonable amount of time.

asiasta lisää tuolla

http://byo.com/kegging/item/56-3-ways-t ... techniques

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Touko 28, 2014 13:19 pm

Näitä olen kattellu. The Homebrew Project part 3 | Kegging and Force C…: http://youtu.be/FfPoUCAHtKY
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Touko 28, 2014 16:13 pm

Elikkä simppeleintä... kun kegittää.. pukkaa astioihin heti suojakaasut.. mulla kun on kahden ulosoton regulaattori vien kegit kellariin.. mittan kellarin lämpötilat.. Säädän regulaattorin.. työnnän kaksi kegiä ekaksi viikoksi karbonoitumaan.. Annan niiden rauhassa möllöttää.. sitten kaksi seuraavaa samalle asialle ja annetaan taas viikon verran kaasua kehiin.
Aikaahan tuossa tuhraantuu jonkun verran... mutta muuten vaikutta melko yksniittiseltä puuhalta... :cheers1: :super:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Marras 24, 2014 10:08 am

Onkohan regulaattorini rikki? Tässä perjantaina aloin karbonoida pakkosysteemillä ruis-IPAA. Kegi oli partsilla noin +3C asteessa. Laitoin letkun kiinni ja avasin kaasuhanan. Säädin paineen vajaaseen yhteen bariin ja yleensä tässä vaiheessapöntöstä alkaa kuulua ääni kun kaasu alkaa virrata. Kegi kyljelleen ja huljuttelua 15 minuuttia. Välillä nostin painetta kun pöntöstä ei kuulunut ominaista ääntä kun se kaasu liukenee. Sitten annoin pöntön olla pari tuntia rauhassa. Laitoin tarjoilupaineet mutta huonosti virtasi. Painetta piti laittaa reilusti että olut tuli hanasta kunnolla. Aika flättiä oli. Tuolla lämpötilalla 0,85-0,90 olisi pitänyt riittää tuonne reilu 2,5 volsiin? Tuota taulukkoa olen käyttänyt http://www.kegerators.com/carbonation-table.php celsiukisiksi ja bareiksi muunnettuna.

Tuo paineen säätö tuntuu välillä siltä kun se ei toimisi. Joskus pitää laittaa 1,5 baria että jotain tuntuu tapahtuvan. Starsanilla testasin mahdollisia vuotoja mutta niitäkään ei ollut. Vehkeet ovat olleet parvekkeella mutta lämpö ei ole missään vaiheessa mennyt alle nollan.

Vai unohdinkohan innostuksissani jotain?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 24, 2014 11:10 am

Eipä tuossa mitään teknistä ongelmaa pitäisi olla. Hiilidioksidin lämpötila toki vaikuttaa sen määrään kaasussa, mutta silläkään ei pitäisi olla suuremmin merkitystä, ei vallankaan noin päin, kylmässä kaasussa on enemmän hiilidioksidia, kun tilavuus ja paine on sama. Muutenkin hiilidioksidin moolimäärällä ei tuossa touhussa ole juurikaan merkitystä, kunhan sitä on riittävästi. (on sitä)

Olen ymmärtänyt, että kannen tiiviste jää helposti vuotamaan, sen huomaan monesti jo käymispönttökäytössä, jossa sisäiset paineet jää aika pieniksi. Voisikohan systeemisi falskata kuitenkin jostain välistä? Voiteletko tiivisteet joka kerta? Vuodon tarkkailu vaahtoavalla nesteellä noilla paine-eroilla ei ole maailman luotettavin tapa. Se toimii luotettavasti oikeastaan vain ihan pikkuisilla paineilla. 1,5 bar paine-ero puhaltaa jo niinpaljon kovaa, että siinä ei välttämättä kuplia tule.

Aukeaako cornyn sisäänmenon venttiili liittimen vai kaasunpaineen voimasta? Tai onko systeemissä jokin muu kaasun paineella aukeava takaisiniskusuoja tms. venttiili? Onko mahdollista että jokin venttiili regun jälkeen olisi ollut jumissa, eikä olueeseen olisi päässyt hiilidioksidia ollenkaan. Olisi vallan mahdollista kaasunpaineella aukeavalla venttiilillä, jos 0,9 bar ei vain riittänyt avaamaan venttiiliä, mutta 1,5 bar riitti.

Tokihan regu tai manometri voivat olla vialliset.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Marras 24, 2014 12:04 pm

Jotenkin nyt epäilen tuota sisäänmeno venttiiliä koska höpinä pöntössä alkaa kun laittaa enemmän painetta.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Marras 24, 2014 12:07 pm

Sekin puoltaisi tuota että mittarin viisari ei nouse pikkuhiljaa säätämisen myötä niin kuin ennen. Viisari ponkaisee kerralla korkealle. Sitten kun sen sinne saa, säätö ikään kuin alkaa toimia silloin. Painetta pystyy säätämän tupn jälkeen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Marras 24, 2014 14:21 pm

Regulaattorin venttiili se siellä jumittelee, aukeaa vasta kun jousta löystyttää riittävästi jolloin paine-ero voittaa painesäätimen pohjaan juuttuneen karan tms.

Se taas että miksi paine ei mennyt kegiin onkin eri asia. Onko mahdollista, että joku osa jäätyisi jumiin -> onhan CO2 melko herkkä vetämään jäähän kylmällä kelillä.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Marras 24, 2014 15:39 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Regulaattorin venttiili se siellä jumittelee, aukeaa vasta kun jousta löystyttää riittävästi jolloin paine-ero voittaa painesäätimen pohjaan juuttuneen karan tms.

Se taas että miksi paine ei mennyt kegiin onkin eri asia. Onko mahdollista, että joku osa jäätyisi jumiin -> onhan CO2 melko herkkä vetämään jäähän kylmällä kelillä.

Tosiaan parvekkeellahan oli tarkalleen mittarin mukaan +2,6C. Kaasu on paineessa siellä pullossa niin eikös jotain tapahdu kun se pääsee purkautumaan...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 24, 2014 17:52 pm

Hiilidioksidihan ei jäädy noissa olosuhteissa, mutta laskeehan siinä lämpötila aika reippaasti, kun kaasun päästää reipasta vauhtia virtaamaan ja nesteytynyt hiilidioksidi höyrystyy. Mikähän on regun käyttölämpötila-alue. Tosin kyllä se hiilidioksidi höyrystyy siellä säiliön puolella, eikä vasta regussa.

Tutkin noiden liittimen toimintaa ja kaasuliittimessä pitäisi olla jousi, joka painaa kegin venttiilin auki. Jos venttiilissä on vaikka olutjämää ja on siksi tahmea, ei tuon liittimen jousi jaksa painaa venttiiliä auki. Tai jos liittimen jousi on vioittunut, löysällä tms. niin sama homma. Tai sitten kegin venttiilin jousi on muusta syystä jumissa. Tässä teksti ja kuva, josta tuon toiminta selviää aika hyvin: http://www.draft-beer-made-easy.com/cor ... alves.html
Regun toimintähäiriö tuntuu sikäli epätodennäköiseltä, että ymmärsin toisiopuolen manometrin kuitenkin toimivan. Jos regu olisi jumissa, niin toisiopuolelle ei syntyisi painetta ollekaan.

Lähtisin korjaaman tuota avaamalla ja puhdistamalla kaasun liitännän venttiilit ja liittimet.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ma Marras 24, 2014 18:41 pm

Voisihan tuota kaasuliittimen nastaa painaa jollain ja testata tuleeko sieltä hiilidioksidia.
Voisko olla mahdollista että kegistä on noussut olutta jossain vaiheessa regulaattoriin?

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Marras 24, 2014 19:22 pm

Pitääpä kokeill painaa tuota nastaa kun nappaan tuon irti. Olen nyt pitänyt yhden barin painetta yllä lauantaista ja nyt tuntuisi että volsia alkaa olla.

Manometri on kyllä kunnossa enkä usko että tuonne on noussut olutta. Torstaina kegitettäessä testasin noita kegin venttiilejä ja olivat kyllä aika jumissa.

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » Ti Marras 25, 2014 19:07 pm

Eipä ole varmasti vikana sulla tuossa, mutta itsellä tässä kävi pari päivää sitten niin, että onnistuin laittamaan karbonointia varten pullon kiinni kaasuventtiiliin ja kovasti ihmettelin miksei tuttu pulina ala vaikka paineita oli jo reilusti. No venttiilit vaihtamalla asia korjaantui nopeasti.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Marras 25, 2014 21:17 pm

3xJ kirjoitti:Eipä ole varmasti vikana sulla tuossa, mutta itsellä tässä kävi pari päivää sitten niin, että onnistuin laittamaan karbonointia varten pullon kiinni kaasuventtiiliin ja kovasti ihmettelin miksei tuttu pulina ala vaikka paineita oli jo reilusti. No venttiilit vaihtamalla asia korjaantui nopeasti.

Samaltahan tuo kuulostaa. Ei kai muuta kuin tilaukseen. Eiväthän nuo nyt maltaita (öhö öhö, kotiolutvitsi) maksa.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”