5l tynnyri ja käyttö

Valvojat: suorama, Elmo

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: turku
18 tai yli: Olen

Re: 5l tynnyri ja käyttö

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » La Kesä 15, 2013 7:47 am

Itse olen käyttänyt 5-6g / litra sokerointi tai vastaavaa määrää spraymalt light:a. Ongelmaksi on muodostunut korkeiden sokeri pitoisuuksien kanssa se että 2-4 ensimmäistä tuoppi pitää laske erittäin varovaisesti ettei tule vaahtotuoppia ja sen jälkeen avata CO2 patruunan hana vain sen verran että se liikuttaa olutta, jos se menee millinkin liikaa niin toistetaan vaahto tuoppi.
Syy mielestäni tähän on hanan lyhyt "johdon" pituus jolloin paineet ei ehdi kunnolla tasautua ja hanan muoto aiheuttaa sen että olut roiskuu ympäriinsä kun sen avaa täysille tässä tilanteessa. Ja tosiian keg:t on ollut viikon kylmässä ja rauhassa ennen korkausta, eikä hanan paikallleen laiton jälkeen odottelu 1-2 vuorokautta ei ole auttanut asiaan..
Ratkaisu tuohon onglemaan ja 16g CO2 patruuna menekkiin olen miettinyt 5 liter adapter kit:stä, siihen saa olut puolelle niin pitkän letkun kuin haluaa ja minkä hanan ikinä haluat.

Mitä tulee ilmapumpuun, niin muista se että jos ja kun korkaat 5L keg:n sillä, se on juotava mahdollisimman nopeasti ennenkuin pilaantuminen aiheuttaa maku virheitä

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Kesä 15, 2013 9:49 am

5L tynnyri varsinkin oluen laskeminen painovoimalla ja ummikko-oluen kaataja eivät ole hyvä yhdistelmä, ihmiset tuppaavat ravistelemaan ja kallistelemaan tynnyreitä, eli vaatisi jonkun valvomaan ja neuvomaan tai sitten tarjoamaan viereen.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Elo 11, 2013 4:00 am

Mähän siis tosiaan päädyin näihin tynnyreihin kaikista pelotteluista huolimatta. Laitoin harjoittelua varten myös toista olutta tynnyriin ja ihan hyvä niin, muutamia ongelmia on ilmennyt. Löin tynnyriin suositusten mukaisesti sokeria eli hiilareiden pitäisi tulla sieltä. Btw, melko hapotonta kamaa on, ainakaan tommosessa humaloidummassa bissessä kaipaisin kuplia. Toivotaan että centennial blonde toimii paremmin "real alena". Koitin ohjeen mukaan asentaa hanaa, no itse hana menikin suht vaivattomasti oikein, mutta hiilihappopatruunan suhteen taidan tehdä jotain väärin. Ohjeissa sanotaan jotakuinkin vaan, että pyöritä patruuna (tai se musta putkilo jonka sisässä kapseli on) sisään ja kuulet pienen sihahduksen. Mulla ei ensinnäkään mene sisään asti (jengoja jää näkyviin) ja kun lopulta sihahtaa niin sihahtaa aivan perkeleesti ja taitaa tyhjetä koko patruuna. Siinä mustassa putkilossa on perspuolella pienen pieni reikä mikä oikeen puskee ilmaa tai hiilidioksidia pihalle. Vaikka hana olisi kiinni niin viimeistään seuraavana päivänä mitään ei enää tule vaikka en olisi juonut tippaakaan. Olenko mä vaan turhan varovainen/hidas eli pitääkö se rullata väkisin tiukasti ja nopeasti kiinni?

Bisse on siis koko ajan jääkaapissa ja alkuun se tuntuu olevan ihan oikein.. hanaa kääntämällä auki kuuluu pientä sihinää ja se toden totta puskee olutta ulos, mutta ymmärtääkseni hanan ollessa kiinni patruunan pitäisi säilyttää hiilidioksidia? Kuitenkin siitä häviää kaikki hiilidioksidit alta aika yksikön. Mitähän mä teen väärin? Mun teoria on että jotenkin siinä alussa onnistun päästämään pullon lähes tyhjäksi tai sitten se vuotaa kiinni ollessaan (ei kuitenkaan kuulu ääntä).

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Elo 11, 2013 10:44 am

Itse aikoinani tein niin, että ruuvasin sen mustan putkilon patrunoineen ensin hellästi niin pitkälle kun se vaivatta meni.
Sitten otin sellaisen otteen putkilosta, että saan sen kerralla "irvipiukkaan". Se tiiviste kun on siellä hanan puolella kovaa muovia, päästää se hölällä kiristyksellä kaasut pihalle.

Myös jotkut tynnyrin korkit eivät kiristy kunnolla sen putken ympärille ja myös hanan asento vaikuttaa tiiveyteen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Elo 11, 2013 11:37 am

Minulla on tapana laittaa hanan imuputki kiinni ylipiukkaan, yhden olen jo särkenyt siitä halvemmasta hanasta. Tuolla tapaa ei ole siitä liitoksesta vuotanut. Seuraava hyvä juttu on laittaa vähän vettä korkkiin sen asentaessa niin humpsahtaa paikalleen paremmin ja ehkä myös pois kun aika koittaa. Kolmas juttu on hanaa asentaessa, ennen kuin lukitsee hanan paikoilleen, pyöräyttää sitä myötäpäivää päältä katsottuna vartti/puolikierrosta. Älä pyöritä vastapäivään tai imuputki voi löystyä....

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Su Elo 11, 2013 14:06 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Minulla on tapana laittaa hanan imuputki kiinni ylipiukkaan, yhden olen jo särkenyt siitä halvemmasta hanasta. Tuolla tapaa ei ole siitä liitoksesta vuotanut. Seuraava hyvä juttu on laittaa vähän vettä korkkiin sen asentaessa niin humpsahtaa paikalleen paremmin ja ehkä myös pois kun aika koittaa. Kolmas juttu on hanaa asentaessa, ennen kuin lukitsee hanan paikoilleen, pyöräyttää sitä myötäpäivää päältä katsottuna vartti/puolikierrosta. Älä pyöritä vastapäivään tai imuputki voi löystyä....

Kiitos vinkistä, ehkä seuraava tynnyrin korkaus menee ilman tynnyrin paineiden purkausta syliin :wink:

Mitä tuohon patruuna pesän tiukkuuteen tulee niin omani on samanlainen, heti kun tunnen että se ottaa patruuna ottaa kiinni niin tukeva ote ja nopeasti vääntäen se paikalleen. Hieman kaasuja purskahtaa turvareiästä ulos mutta se ei jää sihisemään.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Maalis 08, 2014 18:26 pm

Heipsistä. Olen käytellyt näitä pikkutynnyreitä nyt viime kesästä lähtien ja vaikka sinänsä on kiva kapistus, niin kyllä nuo kuplat on edelleen aika onnettomalla tasolla. Olen laittanut 22g (~4.5g/l) sokeria, minkä pitäisi ainakin teoriassa antaa volsseja jo yli 2, mutta edelleenkään hiilihappoja hädin tuskin havaitsee. Olen kyllä jälkikäyttänyt ihan huoneenlämmössä, mutta eikai se hiiva toimisi, jos löisin jääkaappiin siinä vaiheessa kun pistää korkin kiinni. Mulla on käytössä niitä korkkeja, missä on se (ylipaine?)venttiili. Funtsin sellaista, että jos löisin hanan ja patruunan kiinni pönttöön ja hanan auki esim. vuorokaudeksi ennen avaamista, että voiskohan sillä päästä reilumpaan karbonointiin? Olis tarkoitus avata viikon päästä parin kaverin kanssa tehty kimppa apa ja edes semmoiset normikuplat ois huippua saada. Tuossa tuskin on mitään vaaraa minkään katastrofin suhteen, vaikka patruunasta haluaisin saada lisää kuplia? Itse mietin lähinnä vaahtoamista. Tuolla 22 grammalla vaahtoa on tullut alkuun reiluhkosti, mutta kyllähän se lasiinkin kivasti asettuu. Tässä kyseisessä APAssa on sokeria vielä hintsusti enemmän (25g) eli mun laskupäällä oltaisiin tuommoisessa 2.2 volssissa - siis ainakin teoriassa. Mutta en jaksa millään uskoa, että tuolla kolmen gramman lisäyksellä nyt ihan kauhean merkittävää muutosta tulisi aikaan.

Arvostaisin vinkkejä kokeneilta tynnyröijiltä sen suhteen miltä suunnitelmani kuulostaa. :cheers1:

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Su Maalis 09, 2014 21:59 pm

Olen jo pitkään tehnyt noin että ensin 5g/l ja sitten vielä patruuna kiinni ja vuorokausi kylmässä co2 hana auki.

Mielestäni tuolla pääsee kohtuulliseen tulokseen. Onhan se hieman lenua vielä mut parempi kuin pelkällä sokerilla. Sopii mielestäni kuitenkin hyvin johonkin britti aleen.

Vaahtoaa kyl ihan perkuleesti.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Ma Kesä 16, 2014 14:05 pm

Itsellä vähän sama ongelma ettei oikein tahdo olla tarpeeksi hiilareita. Olen laittanut jopa 8g per litra sokuria. Kaippa noi melkon kumi korkit on niin "väljiä" että eivät vaan pidä painetta eikä tynnyreistä tule edes palloja. Sama olut pullossa kuplii aivan eri tavalla samalla sokeri määrällä.

Ja liekkö mulla jotain vikaa hanassa mutta ei sillä kyllä sitä hapota, patruuna menee vaan tyhjäksi mutta kuplat puuttuu silti...

ps. kegit ja kaasut tulossa kotiin niin johan alkaa kuplimaan... :cheers2:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Kesä 16, 2014 14:14 pm

Itselläni samat hiilihapot pulloissa ja 5L tönikässä, käytän vierrettä 1.5L noin 23L:n käymistonkallisen karbonointiin. Kaadan vierrepullollisen tonkkaan, sekoitan 10 rundia lusikalla, odotan 45-90 minsaa kiireistä riippuen ja pullotan ja tynnyröin. En ole huomannut happojen tasossa eroa.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Pe Heinä 25, 2014 15:04 pm

Onkohan kukkaan käyttäny tällaisia tynnyreitä
http://www.lappo.fi/product/727/mini-ty ... yttokorkki

Tarkotus olisi hapottaa ihan sokerilla, mutta mietin mitenhän tuo pieni hana tuolla alhaalla pitää hapot sisällä? Vai sinkoutuuko se irti koko tynnyristä hapotuksen aikana?

Ajattelin vähän kukkurainen teelusikallinen per litra sokeria ja pari viikkoa lämpimässä, jonka jälkeen jääkaappiin.

Onko myös jollain kokemuksia miten paljon hiivapohjaa tulee mukana tuolta hanasta? Voisi kuvitella, ettei ihan viime tiruja saa kun kallistelemalla tynnyriä, eli saattas pysyä hiivapohja hyvin siellä sisällä.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Heinä 25, 2014 15:25 pm

Paremmallakaan hanalla nuo 5L tynnyrit eivät ole hyviä ja tuolla pilipalimuovihanalla ovat todella surkeita. Putsaaminen on hankalaa, käyttökertoja hanalle ja tynnyrin sisäpuolen lakkaukselle ei montaa kymmentä tule ennen hajoamista ja oikean hapotusluvun saaminen ilman järjetöntä vaahtoamista ja/tai tynnyrin pullistelua ei oikein onnistu. Osta mieluummin nuo tynnyrit täytenä ja pese /desinfioi, oletpa saanut ainakin olutta kaupan päälle.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Heinä 25, 2014 20:14 pm

Tuo kuvan hana on paska, siinä ei ole logiikkaa kuinka toimii, paremmalla hanalla 5L tynnyri on erinomainen tuote jos tykkää juoda 5L olutta max 2 päivässä.

Itselläni on nyt vasta 3 tynnyriä alkanut vuotaa, vanhimmasta päästä kaikki 3 vuoden takaa. Reilu 10 tynnyriä kierrossa koko ajan. Eli hyvin kestää sisäpuolen lakkaukset kymmeniä käyttökertoja. Esim schenkerlan tynnyrissä on oikean tyylinen hana, 6 euron tynnyri tulee kaupan päälle käytännössä.

Jos osaa käyttää oikein ei vaahtoa olllenkaan. Tietysti jos 2 ekaa tuoppia täytyy laskee 5 sekunnissa niin vaahtoaa.

Yksikään tynnyri ei ole pullistellut vaikkaan tykkään kunnon hiilihapoista, kuten sanoin 3v vanhat tynnyrit alkaa nyt vasta pikku hiljaa saumat pettää joten helppoa ja halpaa "pullotusta" on ollut.

Itse opin 2 kerran jälkeen käyttämään kyseistä tuotetta eikä ole sen jälkeen tarvinnut haukkua palstoilla.

Mutta olenkin riilimies ja vähän niin kuin kellarimestari... :jee:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Heinä 25, 2014 20:17 pm

Eli osta tällaisella hanalla:

http://shop.schlenkerla.de/Aecht-Schlen ... -party-keg

sitten kerron kuinka homma toimii vimosen päälle.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Heinä 25, 2014 20:33 pm

Ehkä tuo toinen hana sitten toimii paremmin kuin fiss fassin hanat, niillä aivan sama kuinka hitaasti olutta laski, niin ekat pari tuoppia pelkkää vaahtoa ja vuotivatkin kuin perkeleet kaiken CO2 ulos yleensä ennemmin kuin myöhemmin.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Ma Heinä 28, 2014 21:59 pm

Mistäs tuommosen schencerlan tynnyrin löytäis? Tai vastaavalla hanalla olevan?
Eli saako nuita Suomesta vai joutuuko tilaamaan tuolta netistä?
Nuita 5 litran tynnyreitä en ole taas aivan äsken nähny missään kaupoissa myynnissä.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 29, 2014 20:07 pm

suorama kirjoitti:Ei siinä taida paljon muuta vaihtoehtoa olla. Käytitkö muuten suoraan 16g patruunaa vai adapterin kanssa 8g?

Mistä näitä adaptereja saa? Mulla on joku sata noita 8g patruunoita (soodasifonia ja nykyään käyttökelvotonta muovista painetynnyriä (king keg?) varten hankittu tarjouksesta).

Lisäksi, olisiko helppo rakentaa itse hana 5 litran tynnyriin kun mulla on tosiaan siitä painetynnyristä mm. se co2-patruunan pesä ylimääräisenä?
Edit. Siis ilmeisesti nuo hanat toimivat niin, että patruuna päästää hiilarit tynnyriin ja ylipaine työntää olutta hanaan?

(Viestiä muokattu lisäselvennyksen verran.)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 30, 2014 9:55 am

Ja vielä jatkoksi äskeiseen viestiin:
Kauanko olut säilyy korkkauksen jälkeen 5 litran tynnyrissä jos käytössä on hiilihappohana?
(Edellyttäen ettei sitä juoda! :jano: )

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Syys 30, 2014 11:01 am

Jos suollat CO2 samaa vauhtia kuin sitä karkaa niin mikäs sille tulisi. Viileässä paineet karkaavat vissiin nopeammin kuin lämpimässä, niin kauan kuin pöntössä on painetta, ei ilma pääse sisään.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 30, 2014 22:46 pm

Pistin kokeeksi pari tynnyriä tilaukseen. Hana täytyy vielä Fass-frischiltä tilata ja adapteri 8g-16g. Taidan myös rakennella yhden DIY-hanan kun on ylimääräinen 8g CO2-venttiili. Ohjeita katselin täältä: http://www.instructables.com/id/5L-Mini ... /?ALLSTEPS . Hieman mietityttää letkujen paineenkesto. Käykö tuohon käytännössä mikä vain bilteman veneosaston vesiletku vai voiko paine aiheuttaa ongelmia? Jotenkin tuntuu että letkut kestäisivät suht hyvin painetta, mutta toisaalta myös patruuna ja jälkikäymissokeri molemmat aiheuttavat jonkinverrankin melko hallitsematonta painetta järjestelmään.

Edit. kollega meinasi että 10 baaria kestää normaalit letkut. Sitten heräsi kysymys paljonko tuollaisessa oluttynnyrissä on painetta jos olut karbonoidaan sokerilla 3g/litra ja lyödään 8g co2 kapseli vielä päälle? :?:

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”