5l tynnyri ja käyttö

Valvojat: suorama, Elmo

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

5l tynnyri ja käyttö

ViestiKirjoittaja Lare » Su Maalis 21, 2010 22:47 pm

Olisin nyt hankkimassa välineitä oluen tekoon, mutta juoman säilytys on hieman auki. Säilyttämiseen ja jälkikäyttämiseen(?) tynnyri kuulostaisi hyvältä, mutta en haluaisi näin alkuun sijoittaa hiilidioksidilla toimivaan hanaan. Löytyykö muunlaisia hanoja oluen laskemiseen tynnyristä? Ei haittaa, vaikka tynnyri pitäisi tyhjätä nopeasti. :cheers1:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: 5l tynnyri ja käyttö

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Maalis 22, 2010 5:46 am

http://www.fass-frisch.com/english/prod ... ltitap.htm

Tuolla saa pumpattua ilmaa tynnyriin. Joten suotavaa olisi ainakin pumppaamisen jälkeen nautiskella suht nopeaan. Ainakin Brouwland tuota myy.
http://www.brouwland.com/shop/product.a ... =412&dt=24

Hinta tosin ei ole juurikaan edullisempi kuin halvemmalla Beer King hanalla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Lare » Ma Maalis 22, 2010 15:45 pm

Kai sitä voi kerralla ostaa kunnon hanan sitten. Laitoin ensimmäisen satsin tulemaan ja mietin tuota jälkikäymistä. Viikon päästä kun olut on lakannut käymästä saavissa niin voinko lapota sen suoraan tällaisiin tynnyreihin?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Maalis 22, 2010 17:30 pm

Riippuu hiukan siitä mitä meinaat suoraan lappoamisella ;)

No, tietenkin kannattaa pestä ja desinfioida tynnyrit kunnolla. Sitten pitää päättää haluatko hiilidioksidit jälkikäyttämällä vai laitatko patruunasta. Jos laitat patruunasta, voit lapota oluen suoraan tynnyriin ja laittaa kumitutin päälle (kannattaa vilkaista viewtopic.php?f=14&t=4#p367). Sitten kun olutta haluaa nauttia, pasauttaa hanan paikoilleen ja losauttaa patruunasta hiilidioksidit olueen. Odottelee päivän pari ja juo. Mitä kylmempää olut on sitä enemmän ja nopeampaa hiilidioksidia sitoutuu. Näin käytettynä saa kulumaan kaksikin patruunaa / tynnyri.
Jos valitsee jälkikäytön, voi laittaa 4-6 tl sokeria suoraan tynnyriin tai sekoitella sokerit tms. toiseen astiaan lapottuun olueen. Sokeri kannattaa kiehauttaa pienen vesitilkan kanssa, varsinkin jos sen sekoittaa ennen tynnyröintiä. Sitten lappoaa oluen tynnyreihin, laittaa kumitutin päälle ja odottelee ainakin pariviikkoa lämpösessä ennen kun laittaa viileään. Tuttien laitto paikoilleen muuten on aavistuksen hankalaa ellei esim. kasta talouspaperia ruokaöljyyn ja hieraise sillä kumin kartiota.

Tuolla Brouwlandilla on myös aloitus kitti joka maksaa muistaakseni suhteessa aika vähän, siis jos hankkii erikseen hanan, kolme tynnyriä, hiilidioksidi patruunat ja korkit. Samoihin kuluihin varmaan menisi muutakin.
http://www.brouwland.com/shop/product.a ... =412&dt=24

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Lare » Ti Maalis 23, 2010 14:23 pm

Tuosta hanasta kysyisin vielä vähän tyhmiä. Hanan CO2-patruunoillahan saadaan olut ulos tynnyristä eikä tuoteta hiilihappoja?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 23, 2010 14:52 pm

Lare kirjoitti:Tuosta hanasta kysyisin vielä vähän tyhmiä. Hanan CO2-patruunoillahan saadaan olut ulos tynnyristä eikä tuoteta hiilihappoja?

M'olen ymmärtänyt jotta molempia.

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Lare » Ti Maalis 23, 2010 21:08 pm

Mites hiiva tuollaista hanaa käytettäessä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 23, 2010 21:15 pm

Lare kirjoitti:Mites hiiva tuollaista hanaa käytettäessä?

hiivaahan sinne olueeseen pikkuisen jää varovaisellakin lappoamisella, paitsi jos suodattaa oluen. Mutta jos olut on loppuun käynyt, niin ei se hiiva sinne painetta muodosta, kun ei ole sokereita mitä käyttää.
ei hiivasta haittaa ole, mikäli vain on niinpaljon tarkka ettei sitä tule mukaan niin paljon, että alkaisi maistumaan pahalta. Toki oluen suodatus on sitten varma lääke tähän.

Tämä siis lonkalta heitettynä arviona. Ei mulla ole mitään kokemusta sen enempää suodattamisesta kuin tuommoisista tynnyri-hana-kombinaatioista.

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Lare » Ti Maalis 23, 2010 22:13 pm

Nyt tuli sellainen fiilinki, että olisiko tämäkin asia kannattanut suunnitella hieman tarkemmin. No enään ei voi mitään. Ajattelin, että hiilihapot teen jälkikäymisellä, mutta mites silloin se tynnyrin pohjalle jäävä hiiva? Täytyykö vain yrittää saada olut varovasti pois tynnyristä? Heikentääkö se makua jos lappoaa oluen vielä kerran varovasti, putsaa tynnyrien pohjan ja laittaa tavaran takaisin?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 24, 2010 5:25 am

Lare kirjoitti:Nyt tuli sellainen fiilinki, että olisiko tämäkin asia kannattanut suunnitella hieman tarkemmin. No enään ei voi mitään. Ajattelin, että hiilihapot teen jälkikäymisellä, mutta mites silloin se tynnyrin pohjalle jäävä hiiva? Täytyykö vain yrittää saada olut varovasti pois tynnyristä? Heikentääkö se makua jos lappoaa oluen vielä kerran varovasti, putsaa tynnyrien pohjan ja laittaa tavaran takaisin?

Siis onko sulla se olut jo jälkikäymässä niissä tynnöreissä?
Ei siitä oikein mitään tule, jos sen sieltä vielä pois lappoaa.
Eikä hiilidioksidi pysy oluessa, ellei koko hommaa tee paineistettuna (mikäli tämä oli tarkoitus)

Jos mulla olisi innostusta käyttää 5l böndöjä, niin varmaan hankkisin patruunallisen hanan, ja unohtaisin jälkikäytön. Saattaisin joidenkin oluitten kohdalla harkita suodattamistakin.

Lare
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Lare » Ke Maalis 24, 2010 7:04 am

Se on vasta käymisastiassa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 24, 2010 7:35 am

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin nuo pikkutynnyrit ja hanat toimivat siten, että tuossa hanassa on putki, joka ylettyy kokolailla tynnyrin pohjalle, josta olut tulee sitten tuohon tynnyrin päällä olevaan hanaan.
koska jälkikäytettäessä paineen määrää ei pysty juurikaan kontrolloimaan, eikä vallankaan lisäämään, saattaa paine loppua ilman lisäponnetta. Sitä en sitten tiedä, pystyisikö patruunasta lisäämään tarvittaessa painetta. Todennäköisesti ehkä.
Joka tapauksessa pohjalle painunut hiiva on pienoinen ongelma, hieman toki oluttyypistä riippuen. Joissain oluissa sitä varmastikin tulisi hanan kautta hieman liikaa lasiin, mutta esim. vehnäoluissa saattaisi sitä tulla juurikin passelisti. Tai sitten ei. Tietenkin jos haluaa suodattamatonta olutta, niin mikäpä estää kevyesti pyöräyttämästä tynnyriä aina ennen käyttöä, niin että hiiva jakautuu tasaisesti olueeseen.

Näkisin asian itse siten, että jos haluaa tuommoisia tynnyreitä käyttää sellaisen oluen kanssa, jossa hiiva ei ole kovin toivottua, kannattanee olut ehkä jopa suodattaa, tai ainakin lapota ensiksi johonkin muuhun astiaan hiivakakun päältä, vaikka antaa jäljelle jääneen hiivan vielä laskeutua viileässä ja lapota uudelleen ja sitten laittaa tynnyreihin ilman jälkikäyttösokeria. Paine ja kuplat sitten patruunasta.
Ymmärtääkseni nämä erilaiset isohkot astiat ovat suosittuja osin siksi, koska oluen voi suodattaa ja siihen saa silti kuplia kohtuullisen vaivatta. Suodatetun pullo-oluen hiilidioksointi on huomattavasti hankalempaa, tai no vaatii enemmän välineitä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 24, 2010 12:55 pm

Juurikin näin.

Kun tynnyrin ottaa käyttöön, tulee ensimmäiseen tuopilliseen hiivaa mukaan, mutta ei enään seuraaviin. Tietenkään tynnyriä ei silloin saa heilutella.
Jos haluaa hiivatonta olutta suodatus on ainoa vaihtoehto. Jos haluaa vähä hiivaista olutta (ei käytännössä huomaa) riittää pidempi viileä jakso kakkos vaiheen lopussa, että hiiva painuu käymisastian pohjalle. Lappoaminen kannattaa aloittaa pinnan tuntumasta ja jättää reilusti sakat pohjalle. Laittaa sitten vaikka muutamaan pulloon loput. Hapotukseen riittänee yksi 16g partuuna.
Tuossa ylempänä jo kerronkin enemmän aiheesta.

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Vettis » Ti Maalis 30, 2010 12:46 pm

Miten toi suodatus käytännössä tapahtuu jos aikoo käyttää tynnyreitä ja hapottaa patruunoilla?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 30, 2010 13:50 pm

Vettis kirjoitti:Miten toi suodatus käytännössä tapahtuu jos aikoo käyttää tynnyreitä ja hapottaa patruunoilla?

Pumpataan paineella suodattimen läpi. Vaikka tämmösellä

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » Ti Maalis 30, 2010 23:38 pm

kiits!

Osaisko joku vielä vastata miten pitkään "korkattu" tynnyri säilyy juomakelpoisena?

Ja oliko se siis niin, että hiilihapot sekaan vasta päivä kaks ennen nauttimista, tynnyrikypsytyksessä sitä ei tarvita?

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » To Huhti 01, 2010 17:59 pm

Semmonen kyssä vielä että jos laitan oluset tynnyriin ja hapotan patruunoilla, onko järkeä laittaa ensin pariksi viikoksi kypsymään lämpimään ja sen jälkeen samaksi ajaksi viileään? Onko tuo lämpöjakso vain hiivan toimintaa varten eli voisin suoraan viskata viileään tynnyröinnin jälkeen?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 01, 2010 19:49 pm

Vettis kirjoitti:Semmonen kyssä vielä että jos laitan oluset tynnyriin ja hapotan patruunoilla, onko järkeä laittaa ensin pariksi viikoksi kypsymään lämpimään ja sen jälkeen samaksi ajaksi viileään? Onko tuo lämpöjakso vain hiivan toimintaa varten eli voisin suoraan viskata viileään tynnyröinnin jälkeen?

Kyllä se makukin siinä lämpimässä kypsyypi ymmärtääkseni.

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » To Huhti 01, 2010 20:28 pm

äyni kirjoitti:
Vettis kirjoitti:Semmonen kyssä vielä että jos laitan oluset tynnyriin ja hapotan patruunoilla, onko järkeä laittaa ensin pariksi viikoksi kypsymään lämpimään ja sen jälkeen samaksi ajaksi viileään? Onko tuo lämpöjakso vain hiivan toimintaa varten eli voisin suoraan viskata viileään tynnyröinnin jälkeen?

Kyllä se makukin siinä lämpimässä kypsyypi ymmärtääkseni.

Oookoo. Mennään noin varmuuden vuoksi. :jee:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Huhti 03, 2010 19:48 pm

Mitä austraalianpoikien touhuja olen lueskellut, niin he kyllä tekevät niin, että:
Tynnyröivät oluen (joko suodattaen tai ilman), jäähdyttävät ~2 - 4 asteiseksi, hapottavat ja juovat.
Toiset antaa hiilihapon imeytyä parin vuorokauden ajan olueen ja toiset ns. pakottavat hapot olueen ja seisottaa päivän.
http://www.aussiehomebrewer.com/forum// ... arbonation
http://www.aussiehomebrewer.com/forum/i ... topic=8535

Jokainenhan kuitenkin tekee makunsa mukaan. =)

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”