Oluen kypsytys tynnyrissä/saavissa

Valvojat: suorama, Elmo

Turtle21
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

Oluen kypsytys tynnyrissä/saavissa

ViestiKirjoittaja Turtle21 » Ti Elo 21, 2018 17:07 pm

Olen aika nuubie vielä näissä olut asioissa. joten mielipidettä tarvitsen tästä.

Olen tehnyt viikko sitten omalla reseptillä Lager olutta mäskäämällä ja tuumin tuota oluen kypsyttämistä tynnyrissä/toisessa käymisastiassa. Ajattelin 10 päivän kohdalla siirtää olut käymisastiasta linjasuodattimella toiseen käymisastiaan/tynnyriin. En vaan oikein tiedä että kerkeekö happi siirto vaiheessa vaikuttaa niin , että olut menee pilalle ja mitä toimenpiteitä pitäisi suorittaa jotta varmistan , ettei olut mene pilalle?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Oluen kypsytys tynnyrissä/saavissa

ViestiKirjoittaja cob » Ti Elo 21, 2018 23:03 pm

Mitä etua haet siirtämisestä? Lagereista erityisesti en tiedä, mutta muista oluttyypeistä sen verran että siirroissa tulee happea helposti sen verran että aromi kärsii.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

puopa
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Oluen kypsytys tynnyrissä/saavissa

ViestiKirjoittaja puopa » Ti Syys 11, 2018 14:46 pm

Siirron tarpeellisuuden kyseenalaistaminen on toki aiheellista, mutta omista kokemuksistani voin sanoa seuraavaa:

Ei ole tullut linjasuodattimia käytettyä, mutta olutta olen toki laponnut primääriastiasta sekundääriastiaan enkä hapettumisongelmia ole huomannut.

Nykyään tulee lagerit siirrettyä lapolla parin kolmen viikon käymisen jälkeen kegiin, jossa saavat kegeraattorissa lageroitua noin kuukauden.
Olen ennen kegeilyä tehnyt oikein hyvää tsekkipilsiä seuraavalla proseduurilla:
1. Primäärikäyminen + diasetyylitauko samassa muovisessa käymisastiassa (primääri) noin 4 viikkoa (en tiedä oliko diasetyylitauolla tässä vaiheessa enää väliä, mutta tulipahan tehtyä).
2. Siirto lapolla muovisesta käymisastiasta (primääri) toiseen (sekundääri) ja sekundääriastia lageroitumaan neljäksi viikoksi käymiskaappiin lähelle nollaa astetta. Noin 25 litraa olutta 30 litran astiassa.
3. Siirto lapolla muoviseen pullotusastiaan ja pullotus.
Siirtoja astiasta toiseen siis kaksi + pullotus, mutta silti tämä on yksi onnistuneimpia oluitani. Olut ei tosin montaa kuukautta säilynyt, koska se tuli juotua pois, joten en osaa sanoa, miten ajan kanssa olisi käynyt.

Jos et läiskyttele olutta siirron aikana liikoja tai et ole tekemässä mitään irvokasta IPAa, niin tuskin tulee siirrosta mitään suuria ongelmia.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”