Koffin/Karjalan kegit???

Valvojat: suorama, Elmo

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tuusula, Köln
18 tai yli: Olen
Viesti:

Koffin/Karjalan kegit???

ViestiKirjoittaja resophonic » Ke Marras 04, 2009 20:30 pm

Voisin kapakoitsijaystävältäni saada "lainaksi" pari kegiä missä normaalisti on ollut joko Budwar -olutta taikka Karjalan tai Koffin virtsaa...

Onko kukaan koskaan kegittänyt oluitaan em. 30L kegeihin? Onko se ylipäätään mahdollista ilman jotain patentoituja spesiaalitäyttövälineitä? Voiko niistä sitten ihan normaalilla (kapakka-) hanalla täyttää omat tuopit ilman kummempia kommervenkkejä?
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Don_Vito
Aloittelija
Aloittelija

Re: Koffin/Karjalan kegit???

ViestiKirjoittaja Don_Vito » To Marras 05, 2009 22:42 pm

Moi. Jos tuo "lainaksi" tarkoittaa "omaksi" ja voit tehdä kegeille mitä haluat, niin kerron mitä minä tekisin. Mutta, jos kegit menevät takaisin kiertoon, niin älä tee seuraavia toimenpiteitä !

Et voi millään laittaa omaa olutta tankkeihin/kegeihin, jotka ovat tulleet esim. tukun kautta tai panimosta. Näihin tarvitaan siihen tarkoitetut laitteet. Kegeissä on tuoteputkessa (se josta olut tulee ulos ja johon olut/co2- liitin tulee kiinni) varomekanismi, joka estää putken lentämisen Naton ohjuksen tapaan taivaalle, jos se esim vahingossa kierretään auki paineen alaisena. Jos varomekanismia ei olisi, voisi putki tulla otsaan vakavin seurauksin.

ENNEKUIN TEET MITÄÄN: Vapauta mahdollinen paine kegistä painamalla tuoteputken pään keskiosan venttiilistä. Esim jollakin tapilla. Laita pyyhe tai vastaava suojaksi. Olutjäämisiä voi lentää muuten silmille
Tässä kuva kegin yläosasta, tuoteputki ei tule tämän enempää ylös, koska varokieleke osuu kegin kaulaan estäen sen ulostulon.
SANY0278-700.jpg
kegin kaula

Tuo pieni metallikieleke kyllä taipuu ! Ainakin siitä kegistä mikä minulla on. Pari sorkkarautaa kegin ja tuoteputken yläosan molemmin puolin ja kampeamalla (tarvittaessa kiilat) hitaasti antaa tuo pieni metallipalanen periksi ja putki nousee vapauteen.
IMG_1102-700.jpg
putki1

Vapautetun putken saa purettua muutamaan osaan painamalla putken päästä, isompi möhkäle lattiassa kiinni ja samalla kiertämällä putkea.
Tämän jälkeen vain viilalla tai Dremelillä tuo kieleke (kuvassa punaisella rengastetussa paikassa) samalle tasolle kuin muut vastaavat. Tämän jälkeen putki menee sisään ja ulos vaivattomasti. Putken avaamiseen tarvii jonkinlaisen avaimen. Astialiittimen (kuva alempana) avulla avaaminen ei onnistu, kiinnitys ja tiukentaminen kylläkin.
IMG_1103-700.jpg
putki osina

Näiden operaatioiden jälkeen omaa olutta voi annostella tankkiin, tarvitaan tietysti astialiitin (olut out /co2 in) ja co2-pullo + oluttolppa.
SANY0274-700.jpg
astialiitin

Oman oluen hiiilihappotaminen kegissä on oma lukunsa. Joko jälkikäymissokerilla tai paineistamalla hiilidioksidilla (oluen on silloin parasta olla tosi kylmää).

Toivottavasti sait jotakin vastauksia.

En ota mitään vastuuta seurauksista, jos em. toimenpiteisiin ryhdyt. En ole ihan varma, onko tällainen toiminta ihan laillistakaan, anyway, foorumin vastuullinen voi halutessaan poistaa vastaukseni.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 06, 2009 7:33 am

:ot: Jos asian tiimoilta otetaan yhteyttä, poistetaan sitten. joka tapauksessa ohjeen löytää muualtakin. Tosin ei ehkä näin hienosti kirjoitettuna.
Kegeissähän on pantti, joka lienee 60€ luokkaa. Pantittomiakin lienee ja uskoakseni ainakin omistamalleen saa operaatiot tehdä.
Saahan kait Alkostakin ostaa jopa yksityishenkilöt kegejä omaan käyttöön? :ot:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Pe Marras 06, 2009 9:01 am

Tuohon vielä sellainen lisäys, että käsittääkseni pantin maksettuaankin kegin omistaja on edelleen panimo.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 06, 2009 13:18 pm

Ah, tosiaan, tekstistäni saa käsityksen, että pantin maksettuaan olisi kegin omistaja. Tarkoitin pantittomia ja osoitteettomia kegejä jonka asiakas ostaa itselleen.
Kiitos Joose oikaisusta. Kotimaisten oluiden pantilliset kegit tuskin kuuluu tähän ryhmään. Mainitsin pantin vain siksi, että tulee ajateltua myös kegin palauttamista.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » To Marras 12, 2009 0:01 am

Don_Vito kirjoitti:Oman oluen hiiilihappotaminen kegissä on oma lukunsa. Joko jälkikäymissokerilla tai paineistamalla hiilidioksidilla (oluen on silloin parasta olla tosi kylmää).

En ota mitään vastuuta seurauksista, jos em. toimenpiteisiin ryhdyt. En ole ihan varma, onko tällainen toiminta ihan laillistakaan, anyway, foorumin vastuullinen voi halutessaan poistaa vastaukseni.

Kiitos ja syvä kumarrus näistä... jos lähden hiilihapottamaan kegissä, niin kuinka kannattaisi annostella panimosokeri/dekstroosi? Onko siihen mitään hyvää "nyrkkisääntöä"? Ajattelin tuollaiseen 30 litraiseen kegiin pistää n 4,2% vahvaa palealea...
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » To Marras 12, 2009 9:07 am

Tarkoitus ei ollut moralisoida vaan tuoda tuokin puoli esille ennen kuin alat kegiä muokkaamaan. Onko muuten kellään tietoa myyvätkö baarit esimerkiksi tuollaisia ulkomaalaisia kegejä jotka eivät kuulu panttisysteemin piiriin? Noita ulkomaisia foorumeita selaillessa on alkanut tuollainen kegeistä tehty herms houkuttelemaan.

Don_Vito
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Don_Vito » To Marras 12, 2009 22:32 pm

resophonic kirjoitti:
Don_Vito kirjoitti:Oman oluen hiiilihappotaminen kegissä on oma lukunsa. Joko jälkikäymissokerilla tai paineistamalla hiilidioksidilla (oluen on silloin parasta olla tosi kylmää).

Kiitos ja syvä kumarrus näistä... jos lähden hiilihapottamaan kegissä, niin kuinka kannattaisi annostella panimosokeri/dekstroosi? Onko siihen mitään hyvää "nyrkkisääntöä"? Ajattelin tuollaiseen 30 litraiseen kegiin pistää n 4,2% vahvaa palealea...

Moi, jälkikäymissokerilla kegin suhteen menetellään suunnilleen samalla tavalla kuin pullojenkin kanssa. Eli suunnilleen, oluesta pikkusen riippuen, laitetaan litraa kohti noin 6-8 gr sokeria. Jossakin puhutaan, että sokeria tulisi laittaa paljon vähemmän kegiin, mutta toisaalla taas sanotaan että sama määrä OK. Itse olen tehnyt niin, että laitan pikkusen vähemmän, noin -20% pulloihin verrattuna. Ison kegin ja sen astialiittimen kanssa on ongelma, että jos paine kegissä nousee kovin paljon, ei ylipainetta voi poistaa toisin kuin Cornelius-kegeissä, joissa usein on venttilli, josta ylipaineen voi päästää ulos.

No, jos ylipainetta syntyy, niin se ilmenee ainakin aluksi vaahtoamisena. Ylipaine laskee vähitellen ja olut alkaa tulla ulos normaalisti ja tämän jälkeen painetta voi säännöstellä CO2-pullon kanssa. Tämä on hienosäätöä ja sen oppii vähitellen. Olen nähnyt jossakin ohjeissa jopa 3 barin tarjoilupaineista, mutta itse pidän paljon pienempiä paineita. Olutletkun pituuden, paksuuden, paineiden ja lämpötilojen kanssa voidaan säädellä paljon tuota annostelun sujuvuutta. Näistä löytyy myös ohjeita netissä.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » Pe Marras 13, 2009 2:32 am

Don_Vito kirjoitti:Ison kegin ja sen astialiittimen kanssa on ongelma, että jos paine kegissä nousee kovin paljon, ei ylipainetta voi poistaa toisin kuin Cornelius-kegeissä, joissa usein on venttilli, josta ylipaineen voi päästää ulos.
Sopiiko noihin cornelius-kegeihin samat liittimet?
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Don_Vito
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Don_Vito » Pe Marras 13, 2009 23:45 pm

resophonic kirjoitti:
Don_Vito kirjoitti:Ison kegin ja sen astialiittimen kanssa on ongelma, että jos paine kegissä nousee kovin paljon, ei ylipainetta voi poistaa toisin kuin Cornelius-kegeissä, joissa usein on venttilli, josta ylipaineen voi päästää ulos.
Sopiiko noihin cornelius-kegeihin samat liittimet?

ei sovi, ihan eri liittimet ja tynnyri
http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelius_kegs

mikmyy
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja mikmyy » Ti Huhti 27, 2010 19:22 pm

Barfixilta voitte ostaa 5, 9 ja 18 litran RST-astioita ihan omaksi. Kotisivuillamme ne ovat "pesuastioiden" nimellä mutta tarkoittavat käytännössä samaa asiaa. Liittimeksi voi valita kotimaisen G-tyypin tai minkä tahansa muun.

Pesuastiat:
http://www.barfix.fi/fi/hygieniatuotteet/pesuastiat/

Liitintyypit:
http://www.barfix.fi/fi/annostelutekniikka/astialiittimet/

T: Mikko
Tervetuloa kotisivuillemme:http://www.barfix.fi
Vaikka meillä ole vielä kunnollista web-kauppaa, vastaamme kuitenkin kohtuu nopeasti kaikkiin sähköposti-tiedusteluihin. sales[ät)barfix.fi

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Huhti 28, 2010 0:00 am

Voitko laittaa tähän vielä hintatietoja?

mikmyy
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja mikmyy » Ke Huhti 28, 2010 9:32 am

18 litran RST postmix-astiapaketti kokonaisuudessaan maksaa verollisena 125,90 euroa (vapaasti varastossamme Espoon Koskelossa). Päälle tulee tilauskohtainen 8 euron pakkauskulut+kuljetus. Jos hakee meiltä itse ei mitään lisäkuluja tule.

Paketti on laskettu niin että siihen kuuluvat harmaa pikaliitin kaasulle + 8mm kara johon voi liittää kaasuletkun sekä musta pikaliitin oluelle + 8mm kara, johon voi liittää olutletkun (7mm sisältä, 12,7mm päältä). Suositeltava maksimipituus astialta hanalle tällaisella Post-mix -astialla ja 7mm letkulla on 5 metriä.

Alla vielä erittely:

Tuotekoodi kpl kuvaus eur/kpl eur/rivi
PMA18L 1 Post-mix astia rst 18 l 76,60 76,60
ALIN 1 Astialiitin 18 litran post-mix tankille, harmaa, kaasu sis. 8,40 8,40
ALOUT 1 Astialiitin 18 litran post-mix tankille, musta, tuote ulos 8,40 8,40
MSUNF7\16 2 Messinkimutteri 7/16 UNF ø8 ja ø8,5 mm karalle 1,05 2,10
LK958 2 Letkukara rst olake 9,5 kara ø 8 mm (MSUNF7/16) 3,61 7,22
KTVA 2 Kartiotiiviste valkoinen ø9,5/5,5 mm 0,23 0,46
Hinta alv 0% 103,18
Hinta alv 22% 125,90
Tervetuloa kotisivuillemme:http://www.barfix.fi
Vaikka meillä ole vielä kunnollista web-kauppaa, vastaamme kuitenkin kohtuu nopeasti kaikkiin sähköposti-tiedusteluihin. sales[ät)barfix.fi

metsberg
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihti

ViestiKirjoittaja metsberg » Ke Elo 21, 2013 10:29 am

Tuon keg:n venttiili purkautuu mukavasti kahteen osaan, mutta kuinka sen nousuputken puoleisen osan saisi palasiksi?
Siinä oleva jousi vaikuttaisi painavan kumitiivistettä jotakin olaketta vasten - ja jousi on sen verran voimakas, ettei sitä sormin saa puristettua kasaan.

Onko näiden purkamiseen joku työväline?

Räjäytyskuvia löytyy juuri tähän kahteen osaan saakka, mutta sen pidemmälle ei (ainakaan helposti)

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”