Paineilman pikaliittimet vs cornyn ball lockit

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Paineilman pikaliittimet vs cornyn ball lockit

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Maalis 20, 2018 18:53 pm

Eikös tuo cornyn ball lock ole melko vastaava toiminnaltaan, kuin perinteinen paineilmavehkeissäkin käytetty pikaliitin?
Toimisiko siis ihan perus painevehkeiden osat myös näissä hommissa, vai tuleeko esim. elintarvikekelpoisuutta ajatellen tai jossain muussa ongelmia?

Isoissa vehkeissä tietty kannattaa käyttää kunnon pelejä (kai?), mutta perus painevehkeet ovat aika pieniä, niin niistä voisi olla monessa korvikkeeksi.

Minulla on tehtynä yksi hana 5 litran mini kegeihin, se toimii kaasupatruunoilla ja olut tulee ulos picnic-hanasta. Mietin josko sitä saisi modattua toimimaan sodastream-pullolla ja liitettyä tarvittaessa keezerin hanaan. Keezeriä ei siis vielä ole, mutta tulevaisuutta suunnittelen. Saisi perus-cornyjen rinnalle välillä pieniä 5l minisatseja. Toki noita cornyn poppetteja saa netistä, jos vain sitten kierteet ovat kotimaisten kanssa yhteensopivia.

Jos tuollaiseen lähden niin varmaan täytyisi lisäksi investoida kaasuliittimen ja tynnyrin väliin ylipaineventtiili, nuo peltipurkit kun eivät ihan hirveitä paineta kestä. Netissä kerrottiin, että:
They are rated for pressures of up to 4 bar (around 58 PSI), but in practice they shouldn't exceed around 35 PSI.
Vaikka toisaalta saahan sitä helposti regulaattorilla säädeltyä, kunhan ei vain itse sählää.

Brunberg
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: hämeenlinna

Re: Paineilman pikaliittimet vs cornyn ball lockit

ViestiKirjoittaja Brunberg » La Maalis 24, 2018 21:38 pm

Vastaava tuote, tosin materiaali eri. Miten noi sinkityt teräsosat kestävät sitten? Mekaanisesti paineilmaosat ovat tietysti ihan eri tasoa kuin noi muovi push-in liittimet.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Paineilman pikaliittimet vs cornyn ball lockit

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Maalis 25, 2018 11:24 am

Yleensä vaan noi paineilma liittimet on vain kromattua/sinkittyä rautaa ,tiedä sit miten niistä sitä "paskaa" irtoilee,toki jos löytää rosteriset pi liittimet niin sitten ,mutta taitaa jo siinä vaiheessa hintakin olla samaa luokkaa kuin rosteriset ball lock liittimet,ja kyllä niillä muovisillakin pärjää alkuun ihan ok,mutta ohan se rst aina rst...Ja se ero noissa tietysti on että ball lock liittimissä sekä uros/naaras on molemmat sulkeutuvia (esm hyd.liittimet saattas olla parempi vaihtoehto jos sattuu sellasia vaan rst mallisina löytyyn sopurahaan)

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”