Keezer rakentelua - co2 distributor

Valvojat: suorama, Elmo

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nurmijärvi
18 tai yli: Olen

Keezer rakentelua - co2 distributor

ViestiKirjoittaja Blair » Su Marras 20, 2016 18:34 pm

Moikka,

Rakennan keezeriä. Haluan yhdestä co2 pullosta neljään kegiin kaasun samalla paineella. Eli tarvitsen sellaisen jakotukin sulkuventtiileillä. Jenkeistä tai kiinasta voisi tilata. Onko kokemusta, että löytyykö lähempää mistään? Ja onko muita ehdotukdia miten tämä kannattaisi tehdä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Keezer rakentelua - co2 distributor

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 20, 2016 19:26 pm

Jos siis haluat yhteen jossa on yksi sisään ja neljä ulos suluilla.
Niin sellaisen tekee ite muutamassa minuutissa tai sitten tilaa jostain palvelusta niinkuin oletkin löytänyt.
Ilmeisesti sinulla on siis CO2 pullo ja siinä regulaattori. Vienet yhdellä letkulla hiilarin kaappiin ja siellä sitten olisi tämä jako?
Toisin sanoen tarvitset 4kpl T-haaroja, liittimen tuloletkulle, neljä sulkua ja tulpan. Toki sulkujen päähän liittimet kegiliitännöille.
Nuo välineet löydät vaikka putkiliikkeestä.

Edit:
Tulpan sijaan voit viimeisen lähdön laittaa suoraan kolmannen T-haaran toiseen haaraan jos ei haittaa, että se on eri suuntaan kuin muut. Näin säästät tulpan ja neljännen T-haaran hinnan. Tai jos kaikki lähdöt pitää olla samaan suuntaan, niin laitat viimeiseksi 90° kulman. Mutta jos teet T-haaroilla, tulpan poistolla voit myöhemmin jatkaa "tukkia" määrättömästi. Vaikkakin jos suunnat ei haittaa niin aina T-haaran lisäämällä väliin, saat uuden liittymän. Toki sama tietenkin 90° kulmalla...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Marras 20, 2016 20:26 pm

Itse suosittelen lämpimästi tätä mallia jossa on sisään rakennetut takaisku venttiilit!
Tässä 3 venttiilin versio mutta isompiakin pitäisi saada...
Itsellä on juuri tämä...

http://m.ebay.com/itm/322212729923

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 20, 2016 21:01 pm

Ehdottomasti takaiskuventtiilit jos jokaisessa on eri paine. Toki takaiskuventtiilit on hyvät olla aina olemassa. Toiminnasta en sitten ole niinkään varma jos hanat ovat auki eikä ylipainetta ole mistään linjasta luvassa. Enkä nähnyt linkin tukissa säätöä noille takaiskuille. Takaisku toki hyvä olla pääventtiilin kanssa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Marras 21, 2016 9:57 am

suorama kirjoitti:Ehdottomasti takaiskuventtiilit jos jokaisessa on eri paine. Toki takaiskuventtiilit on hyvät olla aina olemassa. Toiminnasta en sitten ole niinkään varma jos hanat ovat auki eikä ylipainetta ole mistään linjasta luvassa. Enkä nähnyt linkin tukissa säätöä noille takaiskuille. Takaisku toki hyvä olla pääventtiilin kanssa.

Toissa on taka iskut tuossa venttiilin yhteydessä ja oikein hyvin on toiminut...

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ma Marras 21, 2016 10:45 am

Kiitos vastauksista!

Jaakon tukkia olisi tarjolla briteistä, mutta silti postikulut parikybää. Eikö näitä myy Suomessa kukaan?
Suoraman vaihtoehto kuulostaa aika hyvältä, tietysti siinä ei ole mitään takaiskuja.. Mistä näitä T-kappaleita voisi haeskella? Jos menee K-rautaan niin siellä on kyllä tyhjiä CD-levyjä ja leivänopaahtimia, mutta ei LVI nippeleitä..

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ma Marras 21, 2016 10:55 am

Humlesta löytyy!

Olen täältä aikaisemminkin etsinyt, mutta en löytänyt. En osaa Ruottia joten se vähän haittaa..
http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/gas/

Mun pitää tilaa tuolta muutakin, joten tulee siinä samalla. Kiitos vielä kaikille ja mukavaa Joulun odotusta!

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Marras 21, 2016 14:31 pm

itellä on noi haarotukset yms tehty ihan pilheilin,motonetin ja pauhaussin normaali putkiosilla
Kuva

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ma Marras 21, 2016 16:39 pm

Kiitti Tero! Onko sulla tossa joku takaiskukin vai näenkö väärin? Tuollainen setuppi voi olla ihan jees toistaiseksi. Tää oluenpano on imenyt kaiken rahan mitä sille on antanut ja varmaan pitäisi lapsilekkin jotain joululahjoja hommata ja laittaa oma harrastus vähän taka-alalle hetkeksi :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 21, 2016 16:49 pm

Mietin tuossa tuota takaiskuventiiliä ja sen toimintaa.
Jos kegien CO2 hanat on auki ja kotosalla vain yhdestä kegistä kerrallaan lasketaan olutta.
Niin toimiiko linkin mukainen tukki niin, että vain päälinjasta tulee painetta takaisin siihen kegiin jonka nestepinta vajenee?
Ja jos toimii, niin miten olette sen varmistanut?
Kuitenkaan paineen aleneminen ei ole kauhean dramaattista, tai toki riippuu laskunopeudesta.

En halua väittää mitään. Mutta sanon vain sen, että itselleni ei ole tullut ongelmaa siitä, että kegeissä on sama paine ja kun lasken olutta hanasta ja pullosta alkaa pihisemään lisää CO2:sta. Toki tuolloin muidenkin kegien paine laskee hetkellisesti ja takaiskuton systeemi tasaa paineen kaikkien kegien välillä. Sanon myös sen, että minulla ei ole enää kuin kahden kegin kaapi, joten ehkä aika kultaa muistot. Toisaalta, takaiskun on oltava hyvin herkkä toiminnaltaan, että pieninkin paineen alentuminen laittaa lukon päälle. En myöskään käytä kuin 1bar painetta noille kahdelle kegilleni.

Voisin itsekin kokeilla tuollaista omille kegeille.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ma Marras 21, 2016 17:26 pm

^Ei kai sillä takaiskulla muuta virkaa ole kuin pitää huoli että jakotukki, linjat ja regu pysyy puhtaana. Ilman käy kuitenki ennemmin tai myöhemmin niin että kaikki on täynnä olutta/vaahtoa. Takaiskuhan toimii heti kun paine-ero ilmaantuun. Sillä että laskeeko paine hieman kun olutta laskee ei varmaan ole merkitystä eli sen takia noita ei tartte.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Marras 21, 2016 17:40 pm

Ja lähinnä sekin noissa takaiskuissa(itellä jousikuormitteiset) että se kaasu ei pääse "sekaantumaan" eri olut lajien kesken yms.kun kuitenkin eri oluissa on se eri tuoksukin.
eli noi mun kuvassa olevat päästää kaasua vain kegiin päin,periaatteessa nesteenhän ei sinne pitäs edes missään vaiheessa nousta.
Ja kun ite en ole niin ronkeli noiden paineiden suhteen niin olen käyttäny tarjoilu paineena kaikissa oluissa ja jumissa tuota noin 0,5bar,sillä ei kuitenkaan tule lisää happoja olueen ja kuitenkin paine riittää työntämään oluen hanasta hyvin.. :jano:

Toki jos sen kegin laittaa ihan piripintaan niin sillon on sekin vaara että se alkaa sinne kaasupuolelle lykkäämään nestettä/vaahtoa jos ei ole takaiskua välissä,mutta jos tosiaan laitta siihen kegiin vain sen ns nimellismäärän niin harvemmin se siellä enää alkaa kuohuamaan niin paljoa.
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Ma Marras 21, 2016 19:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ma Marras 21, 2016 17:52 pm

helposti saa oluen kaasuputkeen. tai sitten mä oon vaan taitava. ei tartte kun piripintaa täytetty kegi, tai kegi mikä vähän vaahtoaa sisällä (ja omaa isomman paineen) siirtelyn jälkeen.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”