Eka kegi -projekti

Valvojat: suorama, Elmo

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Eka kegi -projekti

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Syys 30, 2016 14:40 pm

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Blair » Pe Syys 30, 2016 15:17 pm

Nyt tulee kyllä hyvää vinkkiä hanoista kaikilta - iso kiitos!
Taas tosi monta faktaa mitä en ole osannut miettiä. Tuo Perlickin hana on tosi houkutteleva, ja iso plussa olisi pitää tosiaan se hana myös kylmässä (tämäkin oli hyvä tipsi, joten en suin päin jääkaapin oveen sitä pulttaa).

Itse löysin yhden kompensaatiohanan Suomesta, joka ei ollut +100€ vaan selkeästi alle satkun. Muutenkin tämä panimonurkka.fi on multa mennyt jotenkin täysin ohi ja vasta tässä yhteydessä Googlehaussa tuli vastaan:

https://www.panimonurkka.fi/tuote/oluth ... attorilla/

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Syys 30, 2016 18:13 pm

Blair kirjoitti:Nyt tulee kyllä hyvää vinkkiä hanoista kaikilta - iso kiitos!
Taas tosi monta faktaa mitä en ole osannut miettiä. Tuo Perlickin hana on tosi houkutteleva, ja iso plussa olisi pitää tosiaan se hana myös kylmässä (tämäkin oli hyvä tipsi, joten en suin päin jääkaapin oveen sitä pulttaa).

Itse löysin yhden kompensaatiohanan Suomesta, joka ei ollut +100€ vaan selkeästi alle satkun. Muutenkin tämä panimonurkka.fi on multa mennyt jotenkin täysin ohi ja vasta tässä yhteydessä Googlehaussa tuli vastaan:

https://www.panimonurkka.fi/tuote/oluth ... attorilla/

Hyvä että jostain löytyy ainakin. Ei nuo italian hanat itse asiassa kovinkaan hintavia ole vaan enemmänkin täysin kustomoituna paikallisella konepajalla teetetty liitinpala jolla ne saa kiinni suoraan muoviseen corny kegin disconnectiin. Voin jollain viidelläkympillä myydä pelkän hanan ihan hyvin jos joku kegeraattori tai hanatorni on rakenteilla. Pahoittelut mainoshenkisestä viestistä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Pe Syys 30, 2016 20:10 pm

Vielä tarvis hanan, regun ja letkut. Stekkaan Naali teidän valikoiman kanssa...

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Syys 30, 2016 21:23 pm

meitsi kanssa liputtaa tuota "festari hanaa" mikä on suoraan kegissä kiinni. mulla on pari kegeraattoria ja ja helpoimmalta tuntuu käyttää niiden sijasta tota pikku hanaa mikä on ball lockissa kiinni. helppo vaihtaa kegistä toiseen ja pestä (pitemmän päälle alkanut kegeraattorin hanojen ja letkujen pesut tökkiä aika rankasti ja hanat menee jumiin jos on yli viikon ilman et laskee olutta). miinusta siitä et pitää paineet tiputtaa tarjoilun ajaksi johkun 0.5baariin tai alle ettei vaahtoa liikaa mutta mulla ei olekkaan säätöä siinä et sekin ongelma poistunee säädettävällä hanalla. jos ei tee hirveitä määriä niin hiilaripulloksi kannattaa harkita myös sodastream pulloa, helppo kuskata mukana ja aina löytyy kauppa mistä saa uuden. miinuksena kova kilohinta hiilarilla.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Syys 30, 2016 23:20 pm

Blair kirjoitti:Vielä tarvis hanan, regun ja letkut. Stekkaan Naali teidän valikoiman kanssa...

Letkuksi ainakin toimii erittäin hyvin esim Motonetista löytyvä juomavedelle tarkoitettu kirkas PVC-letku. Kestää heittämällä paineet mitä kegitouhuissa tarvitaan ja lämmötkään eivät missään kohden nouse kovin korkeiksi niin turha siihen silikoniletkua laittaa. Lisäksi halpaa kuin saippua.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Pe Syys 30, 2016 23:25 pm

Mulla taas tälläinen:

Eikä muuten mene tukkoon vaikka olis käyttämättä kegeraattorin (tai mun tapauksessa chillerin) perässä. Intertap n.40€, adapteri n. 10€.
Liitteet
OI000108.jpg

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » La Loka 01, 2016 19:39 pm

Kiitos avusta kaikille,

kiitos etenkin Paimen. Just lähti Perlick tilaus Ruåttiin, itseasiassa tilasin jut noi kaikki mitä olitkin tuohon ystävällisesti linkannut. Sen lisäksi otin kaasuregun jne. Mukava kauppa valikoimien puolesta, sieltä sain kerralla kaikki mitä tässä vaiheessa vielä tarvitsin. Toimitusmaksut tälle puolelle lahtea oli semmonen 15€.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Dipadude » Pe Helmi 24, 2017 23:52 pm

Mielenkiinnolla olen seurannut näitä kegikeskusteluja ja nyt olisi itsellänikin se vaihe tulossa eteen, että pitää hankkia kegilaitteita. Kaipaisin kovasti porukalta nyt apuja koska en ymmärrä näistä kegivehkeistä kovin paljoa.

Asustelen pienehkössä kerrostalossa, tilaa on todella rajallisesti ja emäntä ei ole kovin tyytyväinen tähän harrastukseni tilankäyttöön. Varsinaisesti pullottaminen ei ole minulle ongelma, mutta kun teen viikonloppuisin olutta ja aina yleensä jokatoinen vkl sitä pullottelen, niin pullojen säilyttäminen on haastavaa pienessä asunnossa.

Olenkin nyt suunnitellut, että jos siirtyisin kegien käyttöön siten, että käymisen jälkeen siirtäisin olusen karbonointiin kegiin ja sieltä aina pienemmissä erissä pulloihin Beergunilla. Eli kegeraattorit ym tilaa vievät ratkaisut eivät valitettavasti tule kyseeseen tässä tapauksessa. En siis voi jäähdyttää kegiä koska jääkaappia sille ei ole eikä tule, niin osaatteko sanoa, että toimiiko tämä suunnitelmani käytännössä siten, että olut kegiin karbonointiin ja siitä aina pulloon ja jääkaappiin?

Tarkoitus olisi viedä näitä kegejä täysinäisinä säilymään ja "ikääntymään" häkkivarastoon ja aina sieltä sitten hakea pullotusta varten. Ja tässä muuten tulee kysymys; Jos pullotan 19L kegistä puolet ja annan lopun olla kegissä taas ennen seuraavaa pullotusta, niin säilyykö se loppu puolikas siellä kegissä kuinka pitkään?

Tarkoitus olisi semmoinen setuppi hommata, jossa olisi esim. 2x 19L kegiä ja 2x 9L kegiä, beergun ja co2 pullo (2kg ilmeisesti?). Tarvinko jotain muuta?

Nyt arvon panomestarit tässä kohtaa tarvitsen apuanne! Malzmuehle myy noita hyvään hintaan, mutta en saa nyt oikein käsitystä millä liittimillä, minkämoisella paineventtiilillä ja mimmosilla regulla tämä setuppi pitäisi hankkia?

On Pepsi kegiä, Cocacola kegiä, NC kegiä ja mitä muuta kaikkea...pää sekaisin näistä :hullu:

Kommentoikaa ja kertokaa mikä on näkemyksenne tämmöiseen suunnitelmaan sekä käytännön seikkoihin :jano: :super:

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » La Helmi 25, 2017 8:37 am

kegin pitäisi olla kylmä että pullotus beergunilla onnistuu ilman liiallista vaahtoa. Olut säilyy kyllä hyvin puolillaan olevassakin kegissä kunhan siellä on co2 sisällä. Saako sinne häkkivatastoon laittaa jääkaappia?
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » La Helmi 25, 2017 11:09 am

Paimen kirjoitti:kegin pitäisi olla kylmä että pullotus beergunilla onnistuu ilman liiallista vaahtoa. Olut säilyy kyllä hyvin puolillaan olevassakin kegissä kunhan siellä on co2 sisällä. Saako sinne häkkivatastoon laittaa jääkaappia?

Tosta en tiedä. Seuraava probleema on sitten sähköt joita siellä häkkivarastossa ei ole.

Nyt pitää jatkaa suunnittelua...kerrostalossa on näitä hankaluuksia...

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Helmi 26, 2017 9:13 am

NC ball lock tyyppiset lienevät yleisempiä.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Helmi 26, 2017 16:15 pm

Mäkin käytän kegissä naalin väliliitintä.Kompensaattori hana siihen.Helppo vaihtaa jos on toista laatua toisessa kegissä.On kyllä 3hanaa mut ne ollut nyt varalla.
RDWHAHB

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Helmi 26, 2017 16:35 pm

Onko kukaan täältä tilaillu? http://www.kegkingdom.co.uk

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Helmi 26, 2017 23:24 pm

Tuli vielä semmoinen kysymys mieleen tuosta co2 kaasusta, että jos käyttäisin tuota sodastream kaasupulloa tässä projektissa? Sen saisin pidettyä jääkaapissa aina. Auttaisko se, että jos kegit on huoneenlämpöisiä, mutta kaasu olisi kylmää?

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ma Helmi 27, 2017 8:46 am

Ainut mikä voisi toimia on vastapainepullotin. humlelta ainakin saa valmiita.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”