Eka kegi -projekti

Valvojat: suorama, Elmo

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nurmijärvi
18 tai yli: Olen

Eka kegi -projekti

ViestiKirjoittaja Blair » Ke Syys 28, 2016 12:14 pm

Moi kaikki,

toivottavasti voisin saada hieman apuja mun ekan kegin hankkimiseen. Aika nopeasti tuli mitta täyteen pullojen kanssa vehtaamista, lähinnä niiden varastointi ja pesu ärsyttää (eikä itse pullotuskaan mitään herkkua ole.)

Perheellinen kun olen, niin on valitettavasti muitakin rahareikiä kuin oluen valmistus, joten haluaisin päästä liikkeelle nopeasti mutta hallituilla alkukustannuksilla.

Ajatukseni olisi ostaa pikapikaa yksi tai kaksi kegiä, mutta ei nyt heti vielä Co2 vehkeitä (koska kallis, ja en vielä tiedä millaisen Co2 laitteiston haluan).
Miksi pikaisesti pari kegiä? Koska haluan jo seuraavat käymässä olevat satsit kegiin, enkä pulloon.

Kysymys:

Voinko tehdä niin näin alkuun, että:
Ostan nyt pari kegiä - en muuta. Nyt käymässä olevat oluet käymisen päätyttyä lasken kegeihin ja karbonoin ne suoraan kegiin käyttäen DME:tä (6-12g per litra)? Saavat sitten karbonoitua rauhassa muutaman viikon kun kerään taas jostain rahaa, että voin ostaa haluamani Co2 laitteiston.

Mulla ei ole kylmälaitteistoa kegille, mutta ajattelin että kun syksy tässä etenee niin mun autotallissa on sopivan kylmä (siellä pidetään talvisin noin 5-8c). Keväämmällä voin miettiä jääkaappia tai vastaavaa.

Mistä kegi?
http://www.shop.brewcat.fi/kegi-corny-19l-ball-lock-paineventtiilikannella-p-1331.html

Minusta tuo Brewcatin regi vaikuttaa edukkaalta?

Kiitos kaikille jo etukäteen avusta, postaan tähän ketjuun lisää urpoja kysymyksiä sitä mukaan kuin niitä tulee mieleen. :cheers2:

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Eka kegi -projekti

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Syys 28, 2016 12:46 pm

Semmonen vinkki että cornykegin kansi tiivistyy paikoilleen vasta kun kegissä on painetta. Joten ilman co2 pulloa kegisi ei välttämättä ole täysin tiivis jolloin oluessa pikkuhiljaa muodostuva co2 karkaa eikä jää oluseen. Uusi kegi voi hyvällä tuurilla olla niin tiivis että toimii. Mun omat vanhat ei kaikki ole niin jämptejä kannesta että olis tiivis ilman pientä painetta...

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ke Syys 28, 2016 15:27 pm

Kiitos Jaakko!

Juuri tämän takia lähdin teiltä kyselee, jos on jotain mitä en hiffaa... Eli taitaa sittenkin olla parasta venyttää budjetti suoraan CO2 + kegi komboon.

Lisää kysymyksiä:

2kg on varmaan mulle oikea pullokoko... Onko jollain ollut ongelmia tuon Brewcatin CO2 pullon täyttämisen kanssa?
Tuo teksti heidän saitilla siihen vahvasti viittaa:
http://www.shop.brewcat.fi/co2-pullo-2kg-p-1608.html

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Ke Syys 28, 2016 15:43 pm

Kegejä saa aika sopivasti käytettynä. Itselläni on just satsi tulossa, josta noin myydä pari pois jos kiinnostaa.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Ke Syys 28, 2016 16:10 pm

Ei muuta kuin laita vaikka yksityisviesti, että millaisia kegejä ja millä hintaa niitä voisi itselleen hamuta :)

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Syys 28, 2016 19:44 pm

Blair kirjoitti:Kiitos Jaakko!

Juuri tämän takia lähdin teiltä kyselee, jos on jotain mitä en hiffaa... Eli taitaa sittenkin olla parasta venyttää budjetti suoraan CO2 + kegi komboon.

Lisää kysymyksiä:

2kg on varmaan mulle oikea pullokoko... Onko jollain ollut ongelmia tuon Brewcatin CO2 pullon täyttämisen kanssa?
Tuo teksti heidän saitilla siihen vahvasti viittaa:
http://www.shop.brewcat.fi/co2-pullo-2kg-p-1608.html

Itsellä on ollut tuollainen pullo. Ihan mukisematta sain täytettyä sammutinhuollossa...

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja arttue » To Syys 29, 2016 8:30 am

Kannattaa harkita myös 9l kegejä. Sellaisen saa mahtumaan isoon keittiön jääkaappiin, jos siihen on tilaisuus. Pikkukegien hinta uutena on tosin sama kuin uusien isojen ja käytettyjä ei saa - eli jos meinaat kegeraattoria autotalliin niin isot kegit on silloin järkevämpi valinta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Syys 29, 2016 10:49 am

Kaasupulloja voi kysellä myös sammutinhuolloista.
Makolla ainakin tekivät tilauksesta 2kg pullon vanhasta sammutinpullosta. 80e maksoi sieltä pullo täytettynä. Tarjosivat myös 5kg pulloa, mutta koin vähän liian suureksi kuljetuksia lähinnä ajatellen.

Jos jääkaapille on paikka niin sinällänsä se ei paljoa kustanna käytettynä. tori.fi:stä löytyy varmasti omiin tarkoitusperiin ja budjettiin sopiva kaappi. Sillä sitten saavuttaa varmemmin tasaisen halutun lämpötilan eikä karbonointi sen takia mene pieleen.

Regulaattorit ovat kohtuu kovissa hinnoissa suomenniemellä. Jos englanti taipuu voi huokeampia malleja etsiä Eurooppalaisista kaupoista tai sitten vaikka aliexpressistä. Aliexpressin kanssa pitää vaan katsoa, että tulee eu-kierteillä, ei Amerikan tuumilla.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » To Syys 29, 2016 15:05 pm

Kiitos vaustauksista!

Taas selveni monta asiaa!! Autotalliin tulee tosiaan jääkaappi, mutta jos se suunnitelma muuttuu niin noi 9l kegit oliskin hyvä idea!.
Katselen tuota regua vähän Ebay tms. paikoista, englanti taipuu kyllä. Meillä on joku paikallinen sammutinhuolto, jonne voisin soitella, tuo Jaakon hyväksi havaitsema Brewcatin pullo on kyllä aika kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Tietysti yksi vaihtis olisi ottaa koko setti Malzmuehle/Candirecktiltä, siitä vaan on vähän vaihtelevia kokemuksia jengillä. Vaikka vissiin sieltä kamat tulee, mutta asikaspalvelusta ei voitane puhua - joka on tosi kurjaa etenkin jos jonkin menee pieleen otetun tavaran suhteen.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Syys 29, 2016 15:28 pm

Malzmuehle toimii, mutta voi olla mieltä järkyttävän hidas ja huono vastaamaan kyselyihin. Oma paketti viipyi reilu kaksi viikkoa vaikka kuulemma kaikki oli hyllyssä. Kun tuon huomioi niin toimii.
Kesällä tuli hana tilattua täältä: http://gastrodiscount.info/
Samalla otin myös toisen co2 pullon varalle. Toimitus oli ainakin malzia nopeampaa. Tuolla ei tainnut cornyjä kuitenkaan olla.

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » To Syys 29, 2016 15:45 pm

11,4 litran kegi olis kyllä moneen hommaan kätevä!
(http://www.shop.brewcat.fi/kegi-corny-1 ... -1330.html
Eikös tämä muuten ennen ollut 9l tai 9,5l tilavuudeltansa?)
Varsinkin kun löytyy osat hanan kiinnitämiseksi suoraan beer out disconnectiin. Sodastream adapteri vielä regun kaveriks ja jo on helppo ottaa juhannusoluet mukaan!
Hinta vaan tuossa vähän närästää... käytetty iso corny n.50€ vs pieni uus corny 100€! No, kyllähän yhden tuollaisenkin silti ihan mielellään omistais!

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » To Syys 29, 2016 17:02 pm

No joo =)

Tommonen pikku-kegi olis näpsä - mahtuis tosiaan jääkaappiinkin helposti. Tai no, meillä on viiden hengen perhe niin voin vannoa, että kun tuollaisen tumppaan meidän jääkaappiin niin hellasärö on varmaa. Sen verran täynnä kaikkea safkaa aina...

Harkitsen nyt kyllä tota Mazlmuehlea...

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Syys 29, 2016 17:09 pm

Tuommoinen 'pikku' kegikin vie paljon tilaa kaapissa, kun vaatii korkean tilan ja se kaasukin pitää saada sinne jotenkin. Keittiön kaappiin ei ehkä viitsi tehdä reikää kylkeen joten se co2 pullokin on siellä sisällä.
Autotalliin vaan kaappi niin tulee kuntoiltua joka lasillisen eteen.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » To Syys 29, 2016 17:25 pm

Joo - vaatii vähän harkintaa joka tuopillinen koska pitää tallustaa autotallille :D.

Eikös tällaisella setillä pääsis alkuun?
Käytetyllä kegillä:
http://www.malzmuehle.eu/tanks--type--N ... -2325.html

Uudella kegillä:
http://www.malzmuehle.eu/tanks--type--N ... eg-NC.html

Tuo hana ei taida olla mikään hyvä, mutta se taitaa tässä setissä tulla ikään kuin kaupan päälle ja vois hommaa sellaisen kompensaattorihanan..

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » To Syys 29, 2016 18:06 pm

Täällä olis nyt myyntipalstalla kegi myynnissä.
RDWHAHB

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » To Syys 29, 2016 19:01 pm

Thanks masafi,

kävin katsomassa... Balllock tyyppistä haluaisin, joten ei se oikein sovi mulle... Ja Jaakon (Edit: ei Jaakon, vaan nimimerkin Tiputus kanssa =) ) kanssa vähän tässä olen jo kaupan hierontaa aloitellutkin käytetystä. Saattaa olla kyllä, että lähden uuteen sijoittamaan - katsotaan nyt :)
Viimeksi muokannut Blair, Pe Syys 30, 2016 10:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Syys 29, 2016 21:23 pm

Itse tilasin keväällä Malzmuehle:stä muutaman kegin ja muut tarvikkeet. Paketti tuli viikon päästä tilauksesta. Vaikka tilasin "tyhjän" kaasupullon, oli se kuitenkin täytetty. Nyt näyttäis olevan kaikki täytettyjä. Vaikka postikulut on kovat tuolla, niin säästöä tulee ikävä kyllä kotimaisia liikkeitä kohtaan lähemmäs 100€. Suomesta ei tosin tahdo saada käytettyä kegiä. Jos tilaat tuolta, niin tilaa regu kahdella ulostulolla ;)

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Blair » Pe Syys 30, 2016 11:00 am

Moro,

päätin tilata uuden Cornyn Brewcatilta, muut tarvittavat nippelit tilaan mistä sopivia vaan saa.

Seuraava kysymys koskisi hanaa: Monessa yhteydessä (lähinnä verkkokaupoissa) kehutaan, että hana kompensaattorilla on ainoa oikea vaihtoehto. Mitä mieltä foorumi on? Aloittelijan näköpiiristä katsottuna on kolme vaihtoehtoa:
1. picnic tyyppinen muovijuttu.
2. perinteinen hana, ei kompensaattoria
3. hana kompensaattorilla

Ilmeisesti tuo kompensaattori laskee painetta hanassa ja siten hillitsee vaahdonmuodostusta?

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Pe Syys 30, 2016 11:31 am

^Suosittelen omakohtaisen kokemuksen perusteella seuraavaa setuppia:
hana:http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/servering/tappkranar/perlick-650ss-med-flodesreglering-rostfri
adapteri millä saa kiinni suoraan pikaliittimeen:http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/servering/bakstycken/adapterkit-for-tappkran
pikaliitin: http://shop.humle.se/utrustning/kopplingar/fatkopplingar/kulkopplingar/ol/gangad-kulkoppling-till-corneliusfat-ol-svart-plast?grp=3047793
lisäksi vielä haluttu nuppi hanaan:http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/servering/tapphandtag/

Mulla kegit on jääkaapis ja hanat suoraan yllä mainitulla setillä kiinni kegissä. Pysyy hyvin puhtaana, ei ala kasvamaan mitään kun hanatkin on kylmässä. Pesen hanan kunnolla aina kegin vaihdon yhteydessä 1..2kk välein (toki useamminkin jos humala muju tukkii). Saa olla aika pahasti ylikarbonoitu että ei pysty laskemaan muuten kuin pelkkänä vaahtona. Hitaasti tietysti pitää laskea jos liikaa happoja päässyt lipsahtamaan tai mallas pohja sisältää runsaasti esim. vehnää.

Eli aloittelija tai ei niin kunnot kamat heti alussa. Ei mene into kun tappelee vaahdon kanssa ja pääseehän noista aina eroon jos siltä tuntuu.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 30, 2016 13:21 pm

Paimenen setuppi on varmaan kyllä suoraviivaisimpia ja nopeimpia toteuttaa, jos haluaa suoraan oikean hanan picnikien sijaan.
Omassa kaapissa alun perin korkeus taas tuli vastaan tuon systeemin suhteen eli tuo on jo kohtuu korkea systeemi ainakin 19l kegillä. Tästä syystä itsellä hanoina vielä picnickit letkun päässä. Kunhan uusi kaappi saadaan oikealle paikalleen paskartelen oikeat hanat käyttöön ja varmaankin pistän ne kaapin sisään myös, että pysyvät kylminä. Lämmin hana varmaankin kerää bakteereja, mutta vaahdottaa olutta myös enemmän ensimmäistä valuttaessa ennen kuin jähtyy kylmä oluen toimesta.

Eli jos haluat alkuun nuukailla niin minusta picnik-hana on ihan ok. Hintaa tulee vaikkapa aliexpressistä nippelit tilaamalla ja etolasta putken hakemalla ehkä noin 10e hana. Tekee vaikka pari eri mittaista, joita voi sitten käyttää kegissä olevan paineen mukaan.

hanat: https://www.aliexpress.com/item/5-pcs-L ... 08dcbef931
liittimet: https://www.aliexpress.com/item/Thread- ... c15c&tpp=1

*edit: Eli ilman kompensaattoria pitää sitten laskea olut putken pittuutta ja että se suhtautuu kegin paineeseen oikein. Mitä korkeampi paine, sitä pidempi putki. Laskureita löytyy netistä.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”