De Jong kegi (melkein kuin Corny muttei aivan)

Valvojat: suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

De Jong kegi (melkein kuin Corny muttei aivan)

ViestiKirjoittaja melankoliale » To Kesä 02, 2016 18:26 pm

Sain vanhan De Jong brändätyn 19L kegin. (Ilmeisesti Hollannissa valmistettu).
Kannessa ollut paineenvapautusventtiili vaan on kadonnut jonnekin. Muutoin todellä hyvässä kunnossa, aivan kuin uusi.

Päällisin puolin kegi näyttää aivan samalta kuin mikä tahansa Corny tyyppinen ball-lock kegi, mutta esim. uusien AEB kegien kansi tai paineenvapautusventtiili ei passaa tähän.
AEB:n kansi on noin millin liian iso, ja nykyisenmallisen paineventtiilin kierre eikä pituus passaa.

Onko kellään kokemustä näistä De Jongeista? Mahtaisiko näihin löytyä mistään uutta kantta jossa olisi nykyisenmallinen paineventtiili?

Kanteen toki voisi helposti porata paikan jollekin standardikokoiselle venttiilille, mutta koetan vielä etsiä käypäisiä varaosia ennen kuin muokkaan tuota alkuperäistä.

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija

Re: De Jong kegi (melkein kuin Corny muttei aivan)

ViestiKirjoittaja melankoliale » Ti Kesä 07, 2016 13:43 pm

Tämä asia ratkesi purkkapatentilla. Laitan tiedot siltä varalta jos joku toinenkin sattuu törmäämään tämän saman valmistajan kegiin mihin ei normikansi sovi..

Eli kannessa oleva kierre paineenpäästöventtiilille on M12 johon piti sovittaa 1/4" tuumaisella kierteellä oleva ylipaineventtiili.
Paikallisesta kompurahuollosta löytyi M12->1/4" sovitenippa ja sekä 1/4"jatkomuhvi jolla venttiilin sai kiinni.

Ei mikään kaunis näky, mutta eipähän tarvinnut muokata tuota alkuperäistä kantta itsessään kun elättelen vielä toiveita siitä että suoraan sopivalla kierteellä olevaa paineventtiiliä tulisi joskus vastaan. Lukitusvipukin mahtuu jopa aukeamaan ilman että joutuu purkamaan tuota rakennelmaa.

Muutama kuva kannesta sekä venttiilivirityksestä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 07, 2016 21:04 pm

Mulla on näitä useampi. Iänmittaan varoventtiilin tiiviste menee kovaksi ja alkaa vuotaa.
Viimeisimmän korvasin tällaisella: http://www.ebay.com/itm/311561746884?_t ... EBIDX%3AIT
On AEB kegiin hieman pieni muttei vuoda.

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja melankoliale » Ke Kesä 08, 2016 10:15 am

Kiljumies kirjoitti:Mulla on näitä useampi. Iänmittaan varoventtiilin tiiviste menee kovaksi ja alkaa vuotaa.
Viimeisimmän korvasin tällaisella: http://www.ebay.com/itm/311561746884?_t ... EBIDX%3AIT
On AEB kegiin hieman pieni muttei vuoda.

Kiitos vinkistä!
Minulla oli jotenkin sellainen tunne, että nuo kiinalaiset kannet saattaisi käydä tähän DeJongiin, mutta en tohtinut summassa tilata. Pitääpä laittaa tilaukseen niin on ainakin varakansi sitten jemmassa.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”