kegi huolto linkki

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

kegi huolto linkki

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Huhti 22, 2016 22:57 pm

https://www.youtube.com/watch?v=PezBvXp ... 22.9722961 tuosta pääsee aika hyvin selville kegeilystä.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

Re: kegi huolto linkki

ViestiKirjoittaja masafi » Su Huhti 24, 2016 17:35 pm

Noihin kegeihin saa varmaan jostain tiiviste sarjoja?Täytyy tehdä varmaan paine koe kun saa nuo käytetyt 19L cornyt kotiin.Löytyisi ihan koe paine pumppukin omasta takaa =)
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Huhti 25, 2016 13:01 pm

No mitä sitä aikaileen tilattu täältä https://www.ich-zapfe.de/ toimitus kulut 18€
1 x CO2 - pullo, 2,0 kg
ID: 443402 EUR 57,99

2 x Compensator, tap - kromi
ID: 443388 EUR 38,99 kierre Pituus: 65 mm

Hommataan paikallisesti loput.

Edit.Nuo hanat oli 3/4 kierteellä.
Viimeksi muokannut masafi, To Touko 12, 2016 14:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Touko 06, 2016 10:40 am

Mulle tulee nyt sitten 3 hanaa ja jätin tuon 2kg pullon tilaamatta.Otan tukusta isomman.Onko kokemuksia jos tuollaiseen kegiin laittaa jotain esim.maustettua vettä Vaik sitruunalla.Tai muksuille limppaa esim.sodastream tiivisteet.Tai sitten jos on hyviä limppaa reseptejä tms.Sais vaikka ruoka juomaa hanasta vissyä tms.Humlesta otin liittimet.
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Touko 06, 2016 15:33 pm

masafi kirjoitti:Mulle tulee nyt sitten 3 hanaa ja jätin tuon 2kg pullon tilaamatta.Otan tukusta isomman.Onko kokemuksia jos tuollaiseen kegiin laittaa jotain esim.maustettua vettä Vaik sitruunalla.Tai muksuille limppaa esim.sodastream tiivisteet.Tai sitten jos on hyviä limppaa reseptejä tms.Sais vaikka ruoka juomaa hanasta vissyä tms.Humlesta otin liittimet.

Toimii juuri näin....

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Touko 06, 2016 18:13 pm

Kiitti.Vasemmalta oikealle isännän olut,emännän siideri ja muksujen pilponaati :nauru:
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Touko 10, 2016 19:48 pm

No niin tukusta kympin co2 leka hommattu.Puuttuu vielä klemmareita.Ja starsani käsittely kegeihin.Niin vois alkaa täyttelee.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 12, 2016 14:08 pm

Eka kegitys Russian pils 1.llä.Laitoin nyt 1bar painetta ja suhautin ilmaa pois.Kondensaattori hana on.Paljonko on hyvä tuota karbonoitumis painetta laittaa?Ja pitääkö kegiä jotenkin pyöritellä?siis tuota säilytys painetta? Tarjoilu paine Kai haetaan sopivaksi sitten kun tarjoillaan?
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » To Touko 12, 2016 15:11 pm

Tuolta löytyy kegien karbonointi taulukko. Pitää vaan kääntää farenheitit celsiukseen ja psit bareihin.
http://www.kegerators.com/carbonation-table.php
Katsot siitä kegin karbonointi lämpötilan. Samalta riviltä sitten halutut volssit ja ylärivistä saat tarvittavan paineen.

Kegi karbonoituu noin 1-2vkon aikana paikallaan seisoessa. Jos on kiire voit koittaa nopeuttaa prosessia heiluttelemalla ja pyörittelemällä.
Ensimäistä kegiäni heiluttelin ja pyörittelin sekä pidin kovemmassa paineessa, kun oli kiire. No karbonointi meni yli ja mukiin tuli enimmäkseen vaahtoa ja kuplatonta olutta. Jouduin sitten tasailemaan paineita jonkun aikaa ennen kuin alkoi vörkkiä. Toisen kegin kanssa oli malttia. Jätin kellariin noin 16 asteen lämpöön oikeassa paineessa noin viikoksi ja se oli kerralla kunnossa.
Videoita molemmista keinoista löytyy youtubesta, mutta itse jatkan tuolla 'hitaalla' metodilla.

Ja kun kegi on juotavana eli hanassa kiinni pitää sitä pitää tuossa samassa paineessa, jotta haluttu volssimäärä säilyy. Tarjoilua varten sitten pitää hakea joko kompensaattori hanalla tai letkun pituudella oikea yhdistelmä, että tulee nätisti lasiin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 12, 2016 16:34 pm

Näyttäisi olevan pilssille suositus +10 asteessa 0.17bar eli 2.46 psi.tä tuolla taulukossa?Näyttääkö järkevältä?Tuo minun laittama 1 bar on sitten aivan liikaa!!Edit tai sit ei.Foorumilla puhutaan 1 barin paineesta???
RDWHAHB

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Touko 12, 2016 17:41 pm

Katoit sen väärin. se on 2,46 vols joka tarkottaa 17 psi:tä, joka puolestaan tarkoittaa 1,17bar.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 12, 2016 19:02 pm

OK kiitti.Laitoin 1bar.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Heinä 25, 2016 18:49 pm

Tällainen kysymys viisaille.Aleneeko kegistä paine kun hiilidioksidi sitoutuu kylmään nesteeseen?Itsellä on hiilaripullo lämpimässä ja Kegit kylmässä +1-5 asteessa.Tai sitten vuotaa tiivisteet?Usein kun laitan letkun kegiin niin kaasua menee jonkun verran.Minulla on vain jatkuvasti käytettävän kegin nestepuoli kiinni ja hiilarit irti kun ei käyttöä.
RDWHAHB

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Heinä 26, 2016 0:38 am

alenee se jos laittamasi paine on kovempi kuin mikä kegissä on valmiina. jos taas kegi pitäisi olla samassa paineessa kuin laittamasi hiilari ni sit tod. näk. vuotaa jostain.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Heinä 26, 2016 20:55 pm

|:) Ok kiitti.Eli kaasusta hiilari nesteytyy kylmään nesteeseen ja paine alenee.Näinkö
RDWHAHB

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Heinä 27, 2016 2:14 am

ei taida hiilari nesteytyä noissa paineissa mitä kegissä on (5.2 bar muistaakseni vaatii että muuttuu nesteeksi) eli kaasuna on oluen seassa. mutta kun se kovemmassa paineessa oleva kaasu sekottuu matalammassa paineessa olevaan olueen tasaantuu se paine kegissä. kai, korjatkoon viisaammat jos puhun puutaheinää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 27, 2016 10:57 am

Hiilidioksidi liukenee nesteeseen. Tiivistyminen ja liukeneminen ovat kemiallisesti eri prosessit. Paine ei maagisesti muutu kummassakaan tapauksessa. (Jos muuttuisi, niin siinä olisi mahdollisuus ikiliikkujaan, kun kaasu tiivistyisi nesteeksi, paine alenisi, jolloin ei enää oltaisikaan nestefaasin olosuhteiden puolella ja neste kaasuuntuisi ja paine nousisi, jolloin taas oltaisiin nestefaasin olosuhteissa ja homma alkaisi alusta. Asettamalla ainetta sopivasti kaasu- ja nestefaasin rajalle saataisiin ilmaista energiaa. Näin ei valitettavasti ole.)

Lämpötilanmuutos taasen muuttaa painetta. Lämpimämpi kaasu tuottaa suuremman paineen samassa tilavuudessa, eli kun johdat kegiin 20°C kaasua niin, että paine nousee vaikka 2 bar, niin kun se kaasu jäähtyy viileän oluen vaikutuksesta paine sitten alenee sen lämpötilanmuutoksen mukaan.

EDIT: Osin höpöpuhetta. Tietty liukenemisessa paine muuttuu, koska se tilavuuskin, missä kaasua on muuttuu.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 28, 2016 4:50 am

nyt en kyl ymmärrä miten sitä hiilaria sitten menee sinne pytyyn jos sen paine ei alene kun silloinhan paineensäätimen ei pitäs enään mitää sinne laskea jos paine ei laske kegissä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Heinä 28, 2016 9:28 am

Nyt en aivan ymmärtänyt. Mistä vaiheesta puhutaan?

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Heinä 29, 2016 1:18 am

kun karbonoidaan olutta hiilaripullosta paineensäätimen avulla niin asetettu painehan tavoitetaan melkein heti niin tuon yllä olevan mukaan kegiin ei pitäisi enään päästä hiilaria sen jälkeen jos paine ei kerran laske.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”