Venäläiset CO2 pullot

Valvojat: suorama, Elmo

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Venäläiset CO2 pullot

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Syys 04, 2015 11:53 am

Tervehdys,

Eli tulipa tässä hankittua heräteostoksena 3 kpl corny kegiä (ball lock versio) ja nyt pitäisi vielä hankkia muut tarvikkeet. Ebaystsa tilasin gas ja liquid disconnectit.
Vielä pitäisi saada hanat, putket, regun ja CO2 pullon. Heinon Tukku myy 10kg CO2 hintaan 44EUR, jonka päälle tulee pullosta vielä 60 EUR pantti. Periaatteessa kai tuo hinta on ok, kun 10kg:lla hapottaa aika monta tynnyrillistä olutta, mutta katsoin tässä itänaapurin hintatasoa, ja näyttäisi siltä, että pullon saisi omaksi n. 20-30 EUR hintaan (5-20kg) + täyttö maksaa määrästä riippuen sen 2-5 EUR. Koska käyn siellä työmatkoilla säännöllisin väliajoin, niin tietysti houkkuttelisi tuoda pullon sieltä. Made in CCCP regujakin saisi johonkin 20EUR hintaan.

Tähän liittyen kysymys, että onko jollakin kokemusta siitä, että onko näiden pullojen liittimet jotenkin erilaisia? Jos pullo on katsastettu Venäjällä, niin päteeköhän se katsastus täällä ja miten nämä sammutinhuoltoliikkeet suostuvat niitä täyttämään Suomessa? Pullon tuominen rajan yli on eräänlainen haaste myös, pitäisi tarkistaa onko näille Tullin puolesta mitään rajoituksia.

Tässä ois vielä kuva noista pulloista
Kuva

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Venäläiset CO2 pullot

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Syys 04, 2015 13:43 pm

Ei taida olla laillinen suomessa tollasena. Kaatumisen takia pitäisi olla suojus tossa venttiilissä. Väärä väri. Ja mahtaako olla jotain lyötyä vuosilukua.... Juu mutta tuo on kyllä niin halpa että jos vaikka maalais harmaaksi ja ostaja tohon suojan niin silti olis halpa

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Syys 04, 2015 17:42 pm

Ei suomen laki vaadi suojia, ne kahvat on lähinnä käsittelyn ajaksi, oikeastihan pullo pitäisi kiinnittää esim seinään tai kärryihin joissa ei suojia vaadita.

Nuo värit jne on enemmän noiden pulloja myyvien firmoja ja pelastuslaitosta varten, jos on omassa kellarissa yksi pieni CO2 pullo niin en usko että ketään kiinnostaa.

Onhan noita CO2 patruunoita jos jonkinlaisia, en usko että tullia kiinnostaa muu kuin ettei ole jotain avaruusajan räjähdettä tms = mutu

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Syys 04, 2015 18:14 pm

Se kahva suojaa myös jos pullo kaatuu ettei venttiili murru... Juu mut en tiedä perustuuko mikään noista mihinkään lakiin :shock:

Parhaiten selvii jos soittaa johonkin sammutin huoltoon.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Syys 04, 2015 19:14 pm

Vakuutusyhtiöt tuppaavat olemaan ainakin kovin tarkkoja kaasupullojen kaikista mahdollisista suojista. Lakiin niistä ei varmaan perustu mikään, mutta johonkin asetukseen ehkä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Syys 05, 2015 20:11 pm

Kyllä on tyylikkään näköisiä pulloja. :cheers1:

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Syys 07, 2015 11:45 am

Vakuutusyhtiöt tuppaavat olemaan ainakin kovin tarkkoja kaasupullojen kaikista mahdollisista suojista. Lakiin niistä ei varmaan perustu mikään, mutta johonkin asetukseen ehkä.

Hmm jos en nyt muista väärin niin noi löytyy työturvallisuus asetuksista tms. ja taitaa osasta kaaupulloista olla maininta räjähdeaineiden asetuksissa lue happipullot tms.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Syys 19, 2017 12:18 pm

Vaikka asiaa ei nyt olla paljoa sivuttu, niin kaasupullossa(mig/c02) tulisi Inspectan mukaan olla suojus, joka on riittävä suojaamaan venttiiliä murtumiselta. Laatutarkistuksia on tarkastaja joskus tehnyt lyömällä suojuksella olevaa pulloa rautaiseen pöydänkulmaan, pullo läpi mikäli suojus pysyi ehjänä. Täyttöä ja sammutinhuoltoa ajatellen olisi pullo hyvä maalata harmaaksi, lisäksi pullossa tulisi olla maininta milloin koeponnistettu ja muistaakseni pullon tyhjäpaino.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ti Syys 19, 2017 13:08 pm

65,29€ Metrotukussa 10kg hiilaripulloa, myyjä sanoi että siinä hinnassa on myös pantti?

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”