Tammitynnyrit

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Tammitynnyrit

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Heinä 07, 2015 22:21 pm

Sain käsiini käyttämättömän, noin 20 litraisen tammitynnyrin. Tynnyri on ollut koristekäytössä yli 15 vuotta ja ymmärrettävästi vuosi kuin seula, puu oli rutikuivaa. Liotin sitä aikansa vedellä ja isoimmat vuodot lakkasivat kun puu turposi. Molemmissa päissä on kuitenkin yhä kyljen ja päädyn välissä pientä tihkumista. :sadtoo: Jatkan vielä tovin liottamista, mutta jos vuoto ei lakkaa niin miten tuon saa paikattua elintarvikekelpoisesti ja mielellään myös perinteitä kunnioittaen, jotta tynnyrin ulkonäkö säilyy?

Jenkkilässä myyvät Barrel Wax -nimistä töhnää, joka on kaiketi jotain parafiinivahaa? Toimiiko mikä vain Suomessa myytävä (kynttilä-)parafiinivaha vai mahtaako olla jotain erikoislaatua? Mistä parafiinivahaa ylipäätään kannattaisi ostaa? Kellään kokemusta tynnyreistä ja niiden paikkaamisesta?

Ja ylipäätään olisi mukava kuulla kokemuksia jos jollain on ollut käytössä tammitynnyri oluen/viinin kypsytykseen. :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Tammitynnyrit

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 07, 2015 22:55 pm

Parafiinivahaa saa melkein mistä vain askarteluliikkeestä. Kaikki ne on riittävän puhtaita tuohon.
Itse kyllä käyttäisin mehiläisvahaa, mutta ei se preferenssi perustu oikein yhtään mihinkään. Molemmat varmasti toimii.

Turvottamisessa yllättäen tehokkainta on kun puu saa olla aina välillä jonkin aikaa nostettuna vedestä. Aika kauan kestää ennen kun tuommoinen kunnolla kuiva tammi turpoaa täysin, vähän kimpien ja pohjan paksuudesta riippuen touhuun voi mennä useita päiviä, pari viikkoakin.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Heinä 08, 2015 9:24 am

itsellä nyt neljäs satsi tynnyrissä joten kypsytyksestä vähän kokemusta. tynnyri on uutena ostettu joten vuoto ongelmien kanssa ei ole tarvinnut painia mutta kuten äyni sanoi kannattaa sitä pönttöä turvottaa pitkään. tuo minun tynnyri pääsi satsien välissä kuivumaan niin imi varmaa 10l vettä itseensä vuorokaudessa ja kyseessä 30l tynnyri. ja nuo oikeasti kypsytykseen tarkoitetut tynnyrit paahdetaan sisältä. en tiedä miten on sinun tynnyrisi kanssa ja mitä mahdollinen paahtamattomuus vaikuttaa lopputulokseen. mun tynnyri on tuolta http://www.tynnyri.net/viinitynnyrit.html

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Heinä 08, 2015 10:24 am

Edellisessä (vai sitä edellisessä) Brew Your Own -lehdessä oli artikkeli tynnyreistä. Kannattaa katsoa, josko artikkeli olisi jo netissä luettavissa. Voin kurkata sisältöä jahka pääsen taas lehden äärelle.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Heinä 08, 2015 11:17 am

kanerjus kirjoitti:itsellä nyt neljäs satsi tynnyrissä joten kypsytyksestä vähän kokemusta. tynnyri on uutena ostettu joten vuoto ongelmien kanssa ei ole tarvinnut painia mutta kuten äyni sanoi kannattaa sitä pönttöä turvottaa pitkään. tuo minun tynnyri pääsi satsien välissä kuivumaan niin imi varmaa 10l vettä itseensä vuorokaudessa ja kyseessä 30l tynnyri. ja nuo oikeasti kypsytykseen tarkoitetut tynnyrit paahdetaan sisältä. en tiedä miten on sinun tynnyrisi kanssa ja mitä mahdollinen paahtamattomuus vaikuttaa lopputulokseen. mun tynnyri on tuolta http://www.tynnyri.net/viinitynnyrit.html

On kevyesti poltettu sisältä, luulisin että toimi hyvin kypsytykseen. Kun saan vedenpitäväksi. Tai oluenpitäväksi! =)

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 09, 2015 0:11 am

mä olen lisäksi star sania lorauttanu veden sekaan että pöpöt kuolisi. se pönttö alkaa haisemaan kuin joukkohauta kun on ollut muutaman päivän tyhjillään oluen jäljiltä vaikka olen sen aina vedellä pessyt. oluen makuun en ole huomannut että sillä olisi ollut vaikutusta mutta taidan tästä lähtien säilyttää sitä star san liuoksella täytettynä jos ei ole heti uutta satsia laittaa tilalle. oluet on maannu siellä 2-5 viikkoa ja 5 viikkoisesta sen pöntön jo maistoi, 2 viikkoisesta ei oikeastaan ainakaan kun ei ollut tammetonta heittää rinnalle, eli suosittelen pitämään väh. kuukauden jos haluat että tammi maistuu. ja tynnyrin makuhan laimenee mitä enemmän sitä käyttää.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Heinä 09, 2015 7:22 am

Tynnyri imee itseensä säilytettävää nestettä, tai ainakin jotain siitä. Siksi skotit käyttävät mm. vanhoja port-tynnyreitä viskin kypsyttämiseen (ja siksi että ne ovat halvempia!). Tulee lisää tiettyjä makuja tynnyristä.

Sama pätee varmasti olueenkin, olutta tarttuu tynnyriin ja varmasti alkaa haista kun on tyhjillään. Täytyy olla tarkkana ettei pääse pilaantumaan kallisarvoinen aarre.

Kiitos vinkeistä! :)

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 09, 2015 14:30 pm

sen takia se on ihan kiva pitää sitä vettä siellä ensin vaikkei se vuotaisikaan, olisi voinut harmittaa kun olisi 30l satsista imassu 10l itteesä. skotit käyttää aika vähän uusia tynnyreitä kun niissä se tammi on voimakkaampi, sen sijaan bourbonia on pakko kypsyttää uudessa tynnyrissä ja sen takia bourbonille riittää se 3-4 vuotta. mitä pienempi tynnyri sitä nopeammin tuote saa siitä makua ja sitä enemmän happea tynnyri hengittää sisään. eli mitä pienempi tynnyri sitä lyhyempi kypsytysaika. käynyt mielessä oikean tyhjän viskitynnyrin ostaminen mutta ensin pitäisi löytää pienpanimo mikä myisi 225l vierrettä ja mielellään niin että itse saisi vaikuttaa reseptiin. hollolan hirveltä jo kysyin mutta ei tullut vastausta, eivät tainneet ottaa tosissaan:)

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Heinä 09, 2015 23:51 pm

american sour beer kirjassa on muuten kokonainen luku juttua oluen tynnyrikypsytyksestä erilaisissa tynnyreissä

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Loka 26, 2015 23:34 pm

mulla on nyt neljäs satsi tammitynnyrissä ja tämä on selkeästi pilaantunut. tosi vahvasti tuoksuu ja maistuu liuottimelle. opus sanoo tuon virhemaun johtuvan hapesta ja liian korkeasta käymislämpötilasta mitkä molemmat varmasti on toteutunut. olut oli pytyssä jo loppukesän helteillä eli lämpöä on saanut. muut kolme satsia onnistuivat hyvin, reittausblogi arvio yhden niistä http://www.reittausblogi.info/2015/10/k ... -aged.html

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”