Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Maalis 23, 2016 10:06 am

Pistetääs tänne vinkkinä myös muille keg-aloittelijoille noiden ball-lock liittimien kiinnityksestä, että uusia liittimiä ensimmäisiä kertoja kiinnitettäessä kannattaa liitintä vähän kiertää oman akselinsa ympäri. Liukuu paikoillensa paljon helpommin kuin suoraan runttaamalla. Omat liittimet löyistyivät muutaman irroittelun/kiinnittelyn jälkeen sen verran, että niitä on kohtuu helppo käytellä.

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » La Huhti 02, 2016 18:57 pm

Kuinka tiiviitä noi 19l kegit on? Jos tyhjään kegiin laskee hiilaria, niin kauanko paineen siellä pitäisi pysyä? (jos kokeilee siitä keskiventiilistä)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Huhti 02, 2016 19:53 pm

Yhtä tiiviitä kuin mikä tahansa paineastia.itellä on 2 19L kegiä paineistettua kegeraattorissa ja kyllä niissä on viikonkin paine(noin 1 bar) pysyny siinä mihin se jäi kun pullon pistin kiinni.toki avaan sen co2 pullon aina kun alan "tissutteleen" ;-)

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Huhti 05, 2016 21:32 pm

Mulla kegit ihan tiiviitä eikä vuoda kyllä yhtään painetta ja niin niiden pitääkin olla, muuten joku valskaa ja vaatii huoltoa..

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Huhti 24, 2016 18:50 pm

Toinen olut olisi menossa kohtapuoleen kegiin, mutta ongelma on jäähdytystilan vähäisyys.
Eli jääkapissa on tilaa yhdelle kegille ja se on tällä hetkellä varattuna vielä jonkin aikaa. Toinen olut olisi tarkoitus siirtää kegiin huomenna. Mitenkäs tässä tulisi sitten tämän kanssa toimia?
Kegi jäänee kellariin jossa on noin 16°C lämmintä. Voiko sitä alkaa tuossa lämmössä jo karbonoimaan, about 1-1.5bar vai pistänkö kevyet paineet, 0.5-1bar ja karbonoin vasta kun saan sen kunnolla jäähtymään?

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Su Huhti 24, 2016 19:00 pm

Voit aivan hyvin karbonoida 16 asteessa. Taulukosta vaan oikea paine. 1,5 bar antaa 2,4vols.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Huhti 24, 2016 20:02 pm

Ja ilmeisesti kun pistän kylmään niin paineet tarjoilulle sopivaksi ja homma toimii?
Mystisiä nämä kaasu ja paine hommat, mutta pikku hiljaa alkaa päästä jyvälle.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Huhti 24, 2016 20:38 pm

Tero_perkele kirjoitti:jotkut on käyttäny elintarvike vaseliinia niissä liittimissä niin sillon ei se O-rengas jumita niin pahasti ja kestää pidempään.

esm.http://attuote.fi/tuotteet/food-grade-elintarvikerasva/
http://www.clasohlson.com/fi/O-rengasrasva/30-9781

Varmaan putkiliikkeistä ja rautakaupoista löytyy nimellä o-rengas rasva.Pieni pyöreä rasia voi olla oraksen logo.
RDWHAHB

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Huhti 25, 2016 10:35 am

tuollaista tavallista O-rengas rasvaa löytyy varmaan useastakin paikasta,mutta sitä että onko ne kaikki elintarvike kelpoisia onkin jo aivan eri asia.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Huhti 25, 2016 10:52 am

Tuo putki alalla käytetty varmaan on kun sitä käytetään hanojen huollossa ja tiivisteiden vaihdossa.
RDWHAHB

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Su Touko 01, 2016 19:45 pm

Ite käyttänyt apteekista saatavaa valkovaseliinia kun sitä kaapista löytyi ja hyvin on asiansa ajanut.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Touko 02, 2016 11:06 am

AT-silikonispray on myös elintarvike kelpoista.Löytyy ainakin K-maatalouskaupoista.
https://www.k-maatalous.fi/tuotteet/voi ... -at-400ml/

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ma Touko 30, 2016 21:51 pm

Taas näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta koska pulloja ja 5L party tynnyreitä on jo muutamia mutta vievät pirusti tilaa ( plus varasto lämpenikin yllättäen näin kesällä) mietin kegeihin siirtymistä. Tarkoituksena olisikin aina tarvittaessa pullottaa olutta kegeistä joten tuo beer gun on ostos listalla. Kegeille meinasin hommata arkku pakastimen jossa niitä voi sitten säilytellä "oikeassa" lämpötilassa. Neljällä kegillä on tarkoitus lähteä liikkeelle jotta saa tarpeeksi erilaisia oluita mukaan. Elikkäs sitte niitä kysymyksiä:

1. Kannattaako kegeistä tarpeeseen pullottaminen?
2. Itsellä ei ole mahdollisuutta pitää kegejä paineistettuna pitkään joten miten tuo ravistelu tekniikan karbonointi oikein toimii ( paineet ja ravistelu aika)?
3. Kannattaako kegiin laitettu olut suodattaa vai tuleeko kegistä pullottaessa suoraan hiivatonta tavaraa? Tarkoituksena saada välillä pulloja puistoon mukaan jolloin tuopista juominen ei aina ole mahdollista.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ti Touko 31, 2016 7:09 am

1) Kannattaa. Beergun on ihan näppärä, vaikkakin hintava apuväline.

2) Laitetaan tarpeeksi painetta (esim. 2-3 bar), sen jälkeen keinutellaan kegiä kyljellään edes takaisin 5-15 minuuttia, annetaan levätä ja kokeillaan miten paljon karbonointi meni yli. Toi on vähän liian tuuripeliä omaan makuun ja karbonoinnista ei saa koskaan sitä mikä sen pitäisi olla. Tähän vaikuttaa niin ravistelun nopeus, vierteen lämpötila ja käytettävä paine. Pari ensimmäistä on hankala vakioida niin että lopputulos on aina samanlainen. Tietty yksi vähän helpommin vakioitava vaihtoehto on se, että jäähdytetään kegissä oleva olut tarjoilulämpötilaan ja sen jälkeen laitetaan painetta 3-4 baria ja annetaan olla kegi kiinni 12-24h. Välissä testataan karbonoinnin taso ja suljetaan venttiilit kun haluttu karbonointi saavutetaan.

3) Ei tarvitse suodattaa. Jos kegi makaa paikoillaan pari päivää, mahdolliset hiivat putoaa kegin pohjalle ja tulee ensimmäisen tuopillisen mukana pois kegistä. Jos käymisen lopussa käyttää esim. gelatiinia, niin kegiin ajautuvan hiivan määrä on minimaalinen ja ensimmäinenkin tuoppi on siisti.

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ti Touko 31, 2016 9:48 am

kiitokset vastauksesta laitokselle :cheers2: ! Elikkä karbonointi menee ehkä vähän kokeilu erehdys tekniikalla =) Tuo seisottaminen voisikin onnistua ku ei tuo kegi ihan heti lämpene kun sen nostaa pois pakastimesta. Nyt täytynee vaan alkaa hommaamaan kegi tarvikkeita. Jos jollain on ylimääräisiä niin YV:llä voi tarjota :jee:

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Touko 31, 2016 10:28 am

Itse kokeillut vasta 1-1,5 Barin paineita.Ai että vois lykätä 3-4 baarinkin?Täytyy kokeilla.Vähänlaisesti ollut kyllä hiilarit.Tarjoilu paineet ilmeisesti sitten eri paineilla?
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Touko 31, 2016 10:54 am

Jos on kiire voi puskea kovemmilla paineilla, mutta tarkkuus kärsii ja kuten laitos kirjoitti tulosta on vaikea ennakoida.
Omakohtaisesti ensimmäisen kegin kanssa oli kiire ja lopputulos oli lasi puolillaan vaahtoa ja latteaa hapotonta olutta. Siitä sitten painetta pudottamaan. Lopulta meni se viikko, että oli kohdallaan mikä olisi normipaineillakin mennyt. Nyt pari kegiä karbonoinut niin, että taulukosta tavoite ja siihen sitten paineet. Odotellen viikon ja valmista on.

Tarjoilupaine pitäisi olla sama kuin mikä tarvitaan karbonointiin. Mikäli näin ei ole alkaa karbonointi muuttua tarjoilupainetta vastaavaksi.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ti Touko 31, 2016 11:25 am

ossis kirjoitti:JoNyt pari kegiä karbonoinut niin, että taulukosta tavoite ja siihen sitten paineet. Odotellen viikon ja valmista on.

Tarjoilupaine pitäisi olla sama kuin mikä tarvitaan karbonointiin. Mikäli näin ei ole alkaa karbonointi muuttua tarjoilupainetta vastaavaksi.

Näin just. Omien kokemuksien perusteella vahvempia oluita (8.5+% DIPAt yms) joutuu karbonoimaan pari viikkoa jotta saa hiilihapot kohdilleen. Viikon kohdilla kun maistaa, niin tietää onko valmista.

BaW89
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ti Touko 31, 2016 13:59 pm

Kuulostaisiko tälläinen järkevältä: Eli viilennetään kegi 1-2 asteiseksi, nostetaan huoneen nurkkaan ja kaasut kiinni ja vaikka tuo 2-3 bar painetta. annetaan olla 12H ja sitten kokeillaan hapotuksen taso. Jos liian vähäinen niin kannattaako tässä välissä vielä viilentää uudestaan vai suorana jatkaa paineistamista. Hapoittaminen tuolla pakastimessa ei onnistu ellei sitten poraile reikiä tuohon kanteen, jota en mielellään tekisi. Sitten kun tavoite saavutettu nostaa tynnyrin takaisin kylmään ja sitten tarvittaessa pullottaa x määrän pulloja. Mikä pitäisi olla paine tuolle pullotus pistoolille jotta olut säilyy pitkää hyvin hapottuneena? Välillä tietenkin itselleen saattaa ottaa vaan tuopillisen tai kaksi ihan hanalla. Onnistuuko tuo karbonointi huoneen nurkassa ( lämpötila tuon 22-25 astetta) onko tässä jotain haittaa? tämän jälkeen nostaisi pakastimeen säilytykseen/kypsytykseen.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Touko 31, 2016 14:52 pm

Ei tarvitse viilentää karbonointia varten, sen voi tehdä huoneenlämmössä. Painetta vaan pitää pistää enemmän.
Esimerkiksi noin 2 asteessa noin 2.4 volssia vaatii 0.6bar painetta, kun taas noin 20asteessa sama noin 2.4volssia vaatii noin 2.1bar.
Edellisen ipan karbonoin kellarlämmöissä, noin 15-16astetta ja hyvin onnistui.

Lämpötilan veivaaminen ees taas ei ole järkevää karbonoitaessa, koska lämpötilan muuttuessa pitäisi myös olla painetta säätämässä. Eli karbonointi joko kylmässä tai huoneenlämmössä.

Muista toki, että kegiin pitää lisätä hiilidioksidia sitä mukaan kun sitä tyhjentää. Eli aina kun täytät pulloa/otat tuopillisen olisi hyvä co2 pulloa käyttää kegissä kiinni. Toki tuopin tai pari voi ottaa ulos ilman suurempaa ongelmaa, mutta pikku hiljaa paineet laskee ja karbonointi muuttuu.
Eli itse pistäisin co2 pullon kylmään tai tekisin ne reiät. Ei niitä letkuja koko aikaa huvita hinkata eestaas.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”