Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

ByB
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja ByB » Su Kesä 24, 2018 10:30 am

Kegejä en omista ja muutenkaan en ole hommaan perehtynyt, mutta näin "maalaisjärjellä" mietittynä vetäiskö ilmaa letkun ja hanan liitoksesta?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Kesä 28, 2018 9:09 am

Noista psi yksiöistä kun en niin tiedä(tottunut vaan noihin bar yksiköihin) ,mutta ite olen käyttänyt 0,5 Bar tarjoilupaineena ja hyvin tule juuri sopivasti vaahtoavan olut tuoppiin hanasta.
Ja sekin sitten tosin että kuinka raju sulla on se perushapotus siinä oluessa.

anon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja anon » Pe Kesä 29, 2018 14:23 pm

ByB kirjoitti:Kegejä en omista ja muutenkaan en ole hommaan perehtynyt, mutta näin "maalaisjärjellä" mietittynä vetäiskö ilmaa letkun ja hanan liitoksesta?

Kävin kaikki liitokset läpi, ei vuoda mistään.
Ostin nyt 10 metriä letkua, pistin sen siihen väliin, desinfioint letkun.
Eli set up on nyt 10 metriä 6millistä (sisämitta) letkua ja hana jossa säädin.
Niin ja tiputin keezerin lämpötilaa vielä puoli astetta, ollaan pakkasen rajalla pian.

Tiputin karbonointia tyhjentelemällä ylätilasta kaasua ja sitten heiluttelin tankkia + toistoa. Olut kuohuaa edelleen kovasti, kun tulee hanasta.
En oikein enää keksi mitään syytä kuohuamiselle. Olut on letkussa nesteenä, ei vaahtona.

Ja nyt on vähän väljähtänyttä, muuten ihan makoisaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Kesä 29, 2018 15:49 pm

Kuinka nopeasti olut tulee hanasta? Mulla on oman kegin perässä humle.se:stä tilattu 2 metrin pätkä 3.2mm letkua ja kegissä voi pitää kevyesti 15-16 PSI painetta (se mihin olut on karbonoitukin), niin että tuopin laskeminen vie näppituntumalla kymmenisen sekuntia tai enemmän. Olut tulee niin leppoisaa tahtia että vaahtokukkaa halutessaan sitä pitää jopa loristaa vähän korkeampaa keskelle tuoppia; jos reunaa pitkin laskee niin vaahtoa ei juuri synny. Hanana picnic-hana jonka kanssa 6mm letku ei (toki) toiminut alkuunkaan vaan vaahtosi holtittomasti.

Ehkä ohkaisempi letku toimisi sullakin? (En jaksa pyöräyttää painelaskureita ts. laskea vastaako tuo 10 metriä paksumpaa letkua lainkaan omaa setuppia..)
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Kesä 30, 2018 11:17 am

Tuleeko KOKOAJAN vaahtoavaa vai muutamat ensimmäiset tuopilliset ?,se on taas ihan normaalia että ensimmäiset vaahtoaa reilummin.
Omassa virityksessä 8mm letkua noin 1.5m ja kompensaattorihanat,ja tosiaan itelläkin aina se eka tuopillinen (0.5L) tulee yleensä reilummalla vaahdolla mutta sen jälkeen ihan "perus vaahto" vaan olutta laskiessa.

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ti Heinä 03, 2018 14:16 pm

Tero_perkele kirjoitti:Tuleeko KOKOAJAN vaahtoavaa vai muutamat ensimmäiset tuopilliset ?,se on taas ihan normaalia että ensimmäiset vaahtoaa reilummin.
Omassa virityksessä 8mm letkua noin 1.5m ja kompensaattorihanat,ja tosiaan itelläkin aina se eka tuopillinen (0.5L) tulee yleensä reilummalla vaahdolla mutta sen jälkeen ihan "perus vaahto" vaan olutta laskiessa.

Paljonko sinulla on tarjoilupaine?
0,3l tuopillisia on nyt laskettu 5-6, jotka on vaan täyttä vaahtoa.
Sen huomasin, että tuo 10 metriä (elintarvikekelpoista) letkua maistuu oluessa (muoville), ..eli mielelläni kyllä lyhennän turhat letkut pois. Taidanpa tilata mahlen.se:n mukaisesti ohuempaa letkua ja sopivat tuollaiset elintarvikekelpoiset pikaliittimet.. saako noita supista-pikaliittimiä suomesta jostain tilattua?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Heinä 04, 2018 16:17 pm

itellä tarjoilupaine on yleensä noin 0.5bar,Tolla on nyt menty muutama vuosi...tuolla jossain vanhoissa kegerator tms topikeissa on vielä jotain kuvia tosta mun virityksestäkin.

veyoexxon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja veyoexxon » To Heinä 05, 2018 23:38 pm

Omassa IPAssa oli vähän samanlaisia taipumuksia kompensaattorihanasta huolimatta. Hana oli suoraan kegin liittimessä kiinni. En viitsinyt kikkailla paineiden kanssa, kun sama paine oli haaroitettu kolmeen kegiin, vaan päädyin laskemaan IPAt vastapainekorkilla varustettuun pulloon aina kun tarve tuli. Tällä tavalla vaahtoamisongelmaa ei ollut. Tuplaregulaattorilla olisi voinut säätää pienemmän paineen IPAlle.
Veyo Exxon - Aloitteleva oluttehtailija ja kegeilijä.
https://veyoexxonbrewery.blogspot.fi/

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ti Heinä 31, 2018 10:31 am

cob kirjoitti:Kuinka nopeasti olut tulee hanasta? Mulla on oman kegin perässä humle.se:stä tilattu 2 metrin pätkä 3.2mm letkua ja kegissä voi pitää kevyesti 15-16 PSI painetta (se mihin olut on karbonoitukin), niin että tuopin laskeminen vie näppituntumalla kymmenisen sekuntia tai enemmän. Olut tulee niin leppoisaa tahtia että vaahtokukkaa halutessaan sitä pitää jopa loristaa vähän korkeampaa keskelle tuoppia; jos reunaa pitkin laskee niin vaahtoa ei juuri synny. Hanana picnic-hana jonka kanssa 6mm letku ei (toki) toiminut alkuunkaan vaan vaahtosi holtittomasti.

Ehkä ohkaisempi letku toimisi sullakin? (En jaksa pyöräyttää painelaskureita ts. laskea vastaako tuo 10 metriä paksumpaa letkua lainkaan omaa setuppia..)

Nyt pienellä viiveellä palautetta. Ongelma ratkaistu: Tämä 3,2mm letku oli todella hyvä neuvo. Ongelmat katosivat täysin, nyt tuoppiin tulee vaahdon sijaan ihan olutta. :) Humlesta tilasin kaikki osat.

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ti Elo 07, 2018 12:51 pm

Menin sit ostaa torista jonkun vanhan hanatornin ja kuvittelin, että siihen sais suoraan vaihdettua vaan uuden hanan vanhan tilalle....
En sitten katsonut kuvaa sen tarkemmin, mutta eihän tällaseen torniin suoraa vaihtohanaa löydy:
Kuva

Eli toi hanan kaulusruuvi on tuollainen paljon isompi kuin hanoissa.. Vai löytyykö noita jostain?
Jos ei muuta, niin pieni DIY-proggis ja sovitetaan uus hana tuohon kauluksen reikään uusilla letkuilla.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Elo 07, 2018 14:33 pm

Mitä sitä hanaa vaihtamaan, toihan on tyylikäs :cheers1:

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ti Elo 07, 2018 14:42 pm

ByB kirjoitti:Mitä sitä hanaa vaihtamaan, toihan on tyylikäs :cheers1:

..koska kun avasin sen niin se oli niin järjettömän paskanen, että ainakin desinfioida pitäisi pari päivää. Pitäisi vähintään saada uudet tiivisteet, mutta en löydä tuohon malliin tiivisteitä mistään..

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Elo 07, 2018 17:10 pm

Voin kuvitella et paskaa on jos on jäänyt käytöstä johonkin varaston perukoille :D
Mut jos sen vaan kuntoon saat niin pidä, noita ei oo joka pojan olut torneissa :cheers2:
Viimeksi muokannut ByB, Ke Elo 08, 2018 6:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Elo 07, 2018 21:18 pm

Purat vaan ton hanan atomeiksi peset kunnolla vaan sen jollain tiskiaineella ja sen jälkeen kiehuvalla vetellä "densinfioit"sen,äkkiseltään jos en ihan kieroon katso niin näyttäs jopa kompensaattori hanalta ?

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ke Elo 08, 2018 10:00 am

Tero_perkele kirjoitti:Purat vaan ton hanan atomeiksi peset kunnolla vaan sen jollain tiskiaineella ja sen jälkeen kiehuvalla vetellä "densinfioit"sen,äkkiseltään jos en ihan kieroon katso niin näyttäs jopa kompensaattori hanalta ?

Itseasiassa osat on nyt likoomassa, varmaan tulee huljutettua vielä starsanissa ja ties missä ennen käyttöä.. Joo ja tuossa on virtaussäädin!
Olen nyt parista paikasta kysellyt uusia tiivisteitä tuolle hanalle, mutta myyvät vaan noita nykyisen standardin mukaisia.

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » To Elo 09, 2018 8:32 am

anon kirjoitti:Itseasiassa osat on nyt likoomassa, varmaan tulee huljutettua vielä starsanissa ja ties missä ennen käyttöä.. Joo ja tuossa on virtaussäädin! Olen nyt parista paikasta kysellyt uusia tiivisteitä tuolle hanalle, mutta myyvät vaan noita nykyisen standardin mukaisia.

Tämä hanahan on Perlickin. Kyselin Perlickiltä tiivisteitä myös, sanoivat että eivät noin vintage hanaan myy mitään, koita ebaytä. Ongelma ebayn kanssa on tietysti, että en tiedä hanan mallia, koska se ei lue missään. :D Löytyykö foorumilta apuja?

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Pe Elo 10, 2018 8:06 am

anon kirjoitti:Tämä hanahan on Perlickin. Kyselin Perlickiltä tiivisteitä myös, sanoivat että eivät noin vintage hanaan myy mitään, koita ebaytä. Ongelma ebayn kanssa on tietysti, että en tiedä hanan mallia, koska se ei lue missään. :D Löytyykö foorumilta apuja?

Nyt on selvinnyt, että hana on perlickin 307 sarjan rosterihana. Tiivisteitä tai mitään muutakaan ei hanaan löydy enää suoraan. Sen verran katselin, että hyvin samanlainenhan tämä on sisustaltaan kuin muutkin perlickit.. Ainut erikoisuus on virtaussäätimen rakenteessa ja siinä o-renkaassa jolla se tiivistetään. Tässä mietin, että mistä voisi lähteä etsimään sopivia food grade kumia olevia o-renkaita? Etra on sen verran nihkeä firma, ettei siellä jaksa asioida, onko muita ideoita?

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jämsä

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Su Elo 12, 2018 10:18 am

anon kirjoitti:
anon kirjoitti:Tämä hanahan on Perlickin. Kyselin Perlickiltä tiivisteitä myös, sanoivat että eivät noin vintage hanaan myy mitään, koita ebaytä. Ongelma ebayn kanssa on tietysti, että en tiedä hanan mallia, koska se ei lue missään. :D Löytyykö foorumilta apuja?

Nyt on selvinnyt, että hana on perlickin 307 sarjan rosterihana. Tiivisteitä tai mitään muutakaan ei hanaan löydy enää suoraan. Sen verran katselin, että hyvin samanlainenhan tämä on sisustaltaan kuin muutkin perlickit.. Ainut erikoisuus on virtaussäätimen rakenteessa ja siinä o-renkaassa jolla se tiivistetään. Tässä mietin, että mistä voisi lähteä etsimään sopivia food grade kumia olevia o-renkaita? Etra on sen verran nihkeä firma, ettei siellä jaksa asioida, onko muita ideoita?

Mahtaako tämä olla samaa mallia?
viewtopic.php?f=46&t=5015

anon
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anon » Ma Elo 13, 2018 10:28 am

-mIDE- kirjoitti:Mahtaako tämä olla samaa mallia?
viewtopic.php?f=46&t=5015

Täysin samanlainen. Eli ilmeisesti 307.
Purin ja desinfioin, huomasin että ei ole kokonaan rosteria, sillä virtaussäätimen levyssä on kromipinta ja siellä alla on sitten messinkiä.
Sen verran elvyyttelin hanaa, että totesin ettei vuoda, ajelin star sania läpi pari litraa.
Käytännössä varmaan yhden kegin tällä korkeintaan käytän ellei nyt tule metallin makua ja sitten hana vaihtoon..
Ei noi rosterisisuksilla olevat (kiina)hanat ole kovin mahdottoman hintaisia. Sitten vaan vanha perlick roskiin, kun ei tuohon osia myy edes perlick itse.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jämsä

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Elo 15, 2018 7:38 am

Mulle hana tuli juuri ostamani vanhan tynnyrin mukana. Purin ja pesin. Näyttäsi ainakin silmämääräisesti olevan kaikin puolin kunnossa, tiivisteitä myöten. Itselle tulossa myös pari hanaa kiinasta, mutta tekisi mieli myös tätä vintage-hanaa kokeilla. Mahtaako joku tietää mitä ikaluokkaa nämä mallit edustavat?

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”