Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Touko 31, 2016 15:11 pm

Mites tuo pullotus kegistä?Eli jos karbonoitumassa kylmässä niin hiilarit säilyy prosessin ajan.Ja jos hiiva möhnä lähtee kegistä ekana niin saa kenties kirkkaampaa olutta.Ja kenties pullon suusta nautittavaa?Kannattaako ns.vähän ylikarbonoida?Ja tarttee Beer gunin?
RDWHAHB

BaW89
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja BaW89 » Ti Touko 31, 2016 15:27 pm

Kiitokset vastauksesta ossis, vielä tarkentava kyssäri tähän, eli karbonoi oluen huoneen lämmössä (noin vikko?) -> nostan kegin pakastimeen säilöön -> kun pullotan niin kytken kaasun kiinni ja korvaava co2 sisään ( pitääkö olla samassa paineessa kun karbonoitaessa?)-> letku irti ja olut säilyy taas? Tarkoituksena säilöä 4 kegiä joten letkuja joutuu kuitenkin roplaamaan ku pullottaa eri kegeistä / ottaa tuopillisen.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Touko 31, 2016 15:50 pm

Paine jolla kegiin CO2:sta isketään riippuu oluen lämpötilasta. Eli jääkaapissa samat tavoite volssit kuin karbonoitaessa, mutta paine suhteuttaen oluen lämpötilaan.
Tässä yksi taulukko jossa oli jopa celsiukset, vastaavia löytyy googlella: http://mediaperra.com/wp-content/upload ... color1.pdf

Pullottamisesta ei ole omaa kokemusta, ainoastaan lukenut olen. Tältäkin foorumilta löytyy jonkin verran kokemuksia beergunista sekä vastapainepullottajasta (meniköhän nimi oikein). Ymmärtääkseni pullottaessa paineita saattaa vähän karata ja on hieman hapettumisen riskiä. Kuplien häviötä voi minimoida jäähdyttämällä pullot pakkasessa ja hapettumista tuo beergun yrittää taklata suihkimalla co2:sta pulloon ensin.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ti Touko 31, 2016 16:39 pm

soda stream pullo ei kovin iso ole. eli vaikka humlelta sellainen adapteri millä saat regun kii soda stream pulloon ja sit pullo ja regu sinne kylmään mukaan niin ei tartte tehä reikiä.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Kesä 01, 2016 19:51 pm

itse olen pullottanut ihan vaan laittamalla ball lock liittimeen letkun pätkän ja siihen pullontäyttötikku päähän, en jaksa uskoa että beergun toimii yhtään tota paremmin. jos sen hiilarin haluu sinne pulloon ennen olutta niin voi laskea ennen pullotusta vaikka letkulla. olut pitää olla mahdollisimman kylmää ja painetta mielellään jotai 0.3-0.5bar ja mitä isompi pullo tai 5l mini kegi ni aina toimii paremmin. ilman vastapainetta sitä hiilaria karkaa aina joten ei se beergun oo mitenkään autuaaksi tekevä laite. ja ei ne esim. 2kg hiilaripullot nyt niin paljoa maksa (saksassa jotai 60e) etteikö semmosta kannattais ostaa sinne pakastimen sisään sen sijaan että ravistelee joka kegin, reguhan sulla pitää olla joka tapauksessa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Maalis 27, 2017 9:15 am

Hommasin aikoinaan 6 soda kegiä homebrew shopista irlannista.Melkein alusta asti kummitellut nuo nousuputket joissa ulospäin suuntautuvat klunssit tiiviste kauluksen alla.Sillai että yksi kegi on ollut poissa käytöstä.Eli osat menneet sekaisin.Eilen selvis että noita ns.klunssi kegejä on 2kpl.Olisko uudet silmälasit auttaneet asiaan?Onhan ne merkinnöiltään erillaisia mustassa muovi osissa.Sinällään kätevät nuo klunssi putket kun ne asemoi putken keskelle pohjan syvännettä kegissä.No yks neula venttiili alkoi pottuilla myös.Onneksi humlesta olin tilannut varaosia liittimet ja neulaventtiilit.Mutta niitäkin oli erikokoisia,sekä liittimiä ja neulaventtiileitä!Joten edelleen yksi kegi poissa käytöstä.
RDWHAHB

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Elo 29, 2017 11:11 am

Terve

Kegivehkeet on tulossa, ja pientä varmistusta kaipaisin.
Eli hiilihapotus tehdään esim. siten, että kegi vaikka jääkaappiin 8°c kylmään. Kun on kokonaan jäähtynyt Co2 kiinni ja paineet vaikka 1 bar viikon ajan. Taisi saada jotain 2,4 volssia tuolla? Ilmeisesti tarjoilupaine kannattaa olla sama kuin hapotuspaine, jottei hiilihapotus muuttuisi kun tynnyri hissukseen tyhjenee? Varsinkin jos on hanassa se virtauksen säädin.

Mutta voiko tehdä niin, että hapottaa oluen vaikka yllä olevalla tavalla. Ottaa letkut irti ja nostaa kegin huoneenlämpöön? Jos taas juotaessa nostaa kegin jääkaappiin ja antaa jäähtyä takaisin 8°c. Minulla mahtuu nimittäin yksi 19l kegi jääkaappiin kerrallaan, ja käytän kaappia joskus lagerin käymiskaappina. Vaikuttaako hapotukseen jos vaikka puolillaan olevan kegin nostaa tuolla 1 barin painestettuna lämpimään?
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Elo 29, 2017 12:40 pm

Kyllä sen hapotuksen voi tehdä huoneenlämmössäkin. Pitää vaan olla korkeammat paineet. Ja voi nostaa myös välillä pois kunhan muistaa, että lämpimässä olut sitten 'kypsyy' nopeammin. Samoin jos kegiin päätyy sakkaa se heilahtaa oluen sekaan joka kerta kun sitä nostelee. Tämän jälkeen yleensä pari tuoppia on hieman sameita.

Itse hapotan yleensä kaapin ulkopuolella. Alkuun pistän reippaasti painetta, oliko se joku 3bar päivän ajaksi josta sitten pudotan haluttuun tasoon.
Esimerkiksi tällä voi laskea nuo tarvittavat paineet halutun volsin ja karbonointilämmön avulla: https://www.brewersfriend.com/keg-carbo ... alculator/

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Elo 29, 2017 14:00 pm

Jos hapottaa huoneenlämmössä ja juomista varten nostaa jääkaappiin kylmenemään, niin paineet kai kannattaa laskea siihen mitä olut tarvitsisi jääkaapin lämpötilassa hapottamiseen?
Kuluukos co2 sitten enempi jos hapottaa huoneenlämmössä? Jos paineet kerta on kovemmat, mutta eihän sinne pönttöön kuitenkaan määräänsä enempää sitä hiilidioksidia mahdu.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Elo 29, 2017 15:45 pm

Jos kegi on pullosta irti, niin kylmään laitettaessa paineet tasaantuvat jäähtymisen sekä hiilidioksiidin liukenemisen vuoksi. En ole ottanut selvää meneekö ihan oikeaan paineeseen, ehkä.
Jos kegi on pullossa kiinni, niin sitten regulaattorista pitää pudottaa säätö oikealle tasolle. Ja edelliseen viitaten, paine laskee ja kun menee alle regun säädön puskee pullo lisää kaasua sisään.
Ymmärtääkseni ei pitäisi kulua kaasua juurikaan enempää mikäli sitä ei päästele kegistä ulos. Mihinkäs se sieltä suljetusta tilasta karkaisi.

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Elo 29, 2017 16:02 pm

Kiitoksia ossis vastauksista, pitää vähän testailla ja opetella sitten kun laitteet saa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Elo 30, 2017 8:58 am

Itse olen hapottanut omat oluet noin +6 asteisena 1-2bar paineilla riippuen kuinka hapokasta siitä olen halunnut,Hapotuksen olen suorittanut kegin OLUT puolen liittimestä jolloin se co2 joutuu kulkemaan nesteen läpi ja samalla hölskytellyt kegiä reilusti,ja kunnes paine ei enää laske useiden hölskyytelyjen jälkeen niin hapotus on Ok ja olutta voi vaikka samantien alkaa juomaan,ei tarvitse odotella sitä hapottumista pidempään,tuossa "pika"hapotuksessa menee noin 5-15 min riippuen paljonko siihen haluaa sitä hapotusta,Ja sen jälkeen kun olen kegin siirtänyt kegerattoriin niin tarajoilupaineena olen pitänyt 0,7-1bar riippuen ihan mikä milloinkin on tuntunut hyvältä.(hanat on kuitenkin kompensaattorilla olevat joten itselle tuon paineen kanssa ei ole niin tarkkaa),kunhan olutta tulee vaan hanasta ;-)

Ps.Ja pikkasen vielä saa nopeutettua tuota karbonointia kun alkuun pitää vaikka 2-3.5 bar painetta(oluen lämpötilan ollessa tuo noin +6) siinä hölskyttelyssä ja sitten pudottaa sen haluamaansa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Elo 30, 2017 9:19 am

[quote="Hapotuksen olen suorittanut kegin OLUT puolen liittimestä jolloin se co2 joutuu kulkemaan nesteen läpi ja samalla hölskytellyt kegiä reilusti[/quote]

Tämä on varmasti nopein keino. Sakka tosin ei ehdi laskeutua ja olut kirkastua, mutta juotavaa on nopeasti.
Varotan vielä kuitenkin eri kegi liittimistä. Oma CO2 liitin on sen verran naftisti mitoitettu, että ei mahdu kegin olut liittimeen kiinni. Tai mahtuu kun runttaa (vahingossa tuli koetettua), mutta ei kyllä siitä enää hevillä irtoa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Elo 30, 2017 21:53 pm

Siis aina oikeat liittimet siihen kegiin kiinni,eli nestepuolelle nesteliitin ja co2 puolella co2 liitin.Ja kyllä se sakka laskeutuu yhtälailla vaikka ravisteleekin,mutta tolla konstilla saa ainakin hyvin hapotettua,ja tuskin olen ainoa joka sitä "force carbonation"ia käyttää.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Elo 31, 2017 10:02 am

Tarkoitin tuossa, että vaikka hapot saa aikaiseksi 15minuutissa, ei se olut ole siinä samassa kirkasta. Hitaasti kun hapottaa ehtii olut samalla kirkastua.
Pitää kyllä tuota myös itse kunhan saa aikaiseksi oikean malliset hiilariputkitukset.

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » To Elo 31, 2017 12:19 pm

Onkos sillä mainittavaa hyötyä jos laskee kaasut olut puolen liittimestä, ja antaa hapottua ravistelematta? Hapottuuko yhtään sen nopeampaa kuin siitä kaasupuolelta? Sinänsä ei haittaa vaikka hapotukseen menisikin päiviä, kyllä se silti tuntuu nopeammin tulevan valmiiksi kun pulloissa sokerin kanssa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » La Syys 02, 2017 14:15 pm

Juu parhaillaan forcet 3 kegissä 3baaria.Eli lisäilen pari kertaa päivässä.Ei ole letkut jatkuvasti kiinni.Ja jos saa kegin viileeseen niin nopeuttaa kirkastumista. Itselle semmoisia humala aromi aleja että maistuu sameanakin.Kiva seurata maun kehittymistä.
RDWHAHB

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Syys 05, 2017 16:20 pm

Kegivehkeet tuli eilen. Ostin tuon kegin uutena humlelta, ja vilkasin nuita liittimiä. Onko tämä joku uuden mallinen liitin kun tuo pieni jousijuttu ei olekaan irtonainen? Desinfiointiin kai riittää kun upottaa vaan koko nupin star saniin, ja valuttaa vaikka vähän olutpuolelta hanan kautta star sania vielä. Ei varmaankaan kannata ainakaan väkiskin purkaa tuota liitintä.

20170905_161920.jpg

Semmosta vielä kun täällä tuntuu monella olevan uudet ball lock liittimet tiukkoja, niin minulla se olutpuolen musta liitin jopa heiluu kiinni ollessaan. Saa heiluteltua joku 2mm. Tiivistyyköhän tuo kun tynnyrissä on painetta, en vielä ole laittanu painetta kun meinasin samalla desinfioida tuon. Co2 pullona on sodastream -pullo, niin en viiti huvikseni suihkia happoja tuonne.

Edittiä sen verran tuohon ball lock liittimeen. Pesin pöntön ja hanan, niin ei tuntunu suhisevan eikä suihkuavan vaikka heiluttelinkin liitintä.
Vuoti vaan regulaattorin ja kaasuletkun kohdasta, josta humlelta tulleesta klemmarista korkkasi kierteet. Laitoin 8-14mm klemmarin, niin näköjään puristi vähän väärästä paikasta ja fuskasi. Humlen klemmari toimii pikku mutterilla puristettuna, pitää varmaan tarkkailla jos meinaa montakin baria painetta laittaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Syys 05, 2017 20:08 pm

Noita liittimiä on edelleenkin niitä helposti purkautuvia sekä myös noita jotka saa purettua vain pientä väkivaltaa käyttäen,ite olen tuon mallisen pessyt ihan että olen ruuvimeisselillä yms painanut sitä liitintä ja sitten vaan suihkepullosta suihkuttanut fairyä yms ja sen jälkeen huudellu ja upottanu starsaniin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Syys 06, 2017 9:31 am

Itsellä vähän laiskatapa.Kun kegi tyhjä,pidän siinä hiilari paineen.Sitten ennen uuden oluen laittamista pesen vedellä.Kierrätän paineella starsania liittimistä ja varoventtiilistä.Viimeiseksi huuhtelu kylmällä vedellä.Minulla on 10kg hiilari pullo.Voi vähän tuhlata.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”