Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja Paimen » Ti Tammi 12, 2016 14:25 pm

Humlesta saa noita adaptereita millä saa normaalin hanan kii suoraan kegin pikaliittimeen. http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... rneliusfat
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ti Tammi 12, 2016 18:10 pm

Paimen kirjoitti:Humlesta saa noita adaptereita millä saa normaalin hanan kii suoraan kegin pikaliittimeen. http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... rneliusfat

Joo, noissa ei vain ole tuota virtauksen säätämisen mahdollisuutta. Brewcatin hana saapui, toimii todella hyvin ja on hyvin jämäkkää tekoa.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ti Tammi 12, 2016 19:17 pm

^Toi on pelkkä adapteri siihen kegin pikaliittimeen, sitä hanaa ja pikaliitintä ei tuu mukana eli voit ostaa siihen kaveriksi esim perlickin kompensaattorihanan.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Tammi 12, 2016 23:39 pm

Muotoilin kysymyksen väärin, mistä saisi siis pelkän kompensaattorin olemassa olevaan hanaan kun en löytänyt. Onko se vaan jonkunnäköinen palloventtiili vai mikä? Olin ostamassa täyttä kegisettiä brewcatistä mutta jostain kumman syystä eivät koskaan saaneet tavaroita eivätkä mitään ilmoitelleet? Noh tiedä siitä sen enempää mutta siirryin silloin lopullisesti lappo.fi:hin, palvelu meni hintojen edelle, voi olla että s-postit menneet johonkin roskalaatikkoon joten ehkä turhasta tuohduin. :D

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ke Tammi 13, 2016 6:50 am

Joo, se kompensaattori on jonkinlainen kuristin joka on toteutettu joko palloventtiilillä tai kuten tuossa Brewcatin versiossa sellaisella kartiolla. Kiitti Paimen tuosta vinkistä, humlesta löytyy näköjään pari noita palloventtiilillä varustettuja hanoja tuon adapterin kaveriksi! Pitänee niitä tutkia enemmän.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Tammi 13, 2016 9:33 am

Kannattaa soitelle barfix iin siellä on monesti myös esittely/käytettyjä hanoja yms yms,sekä varaosia eri hanoihin.
Kuva

tuossa varaosakuvassa näkyy tavallisen ja ns kompensaattori hanan erot.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Maalis 04, 2016 19:09 pm

Malzmuehleen meni tilaus ja ovat nyt valmistelleet sitä viikon päivät. Löytyykö keltään viime aikaisia kokemuksia kuinka pitkään valmistelu kestää ja koska pitää alkaa kysellä perään?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Maalis 07, 2016 9:14 am

Miten tuolalisen 5l minikegin (jossa on vain reikä päällä) desinfiointi onnistuu ennen kuin juomat iskee sisään? Luotanko vain siihen, että jos starsania suihkepullosta suihkutan, niin saan vaahdotettua riittävän suuren pinta-alan?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 07, 2016 13:08 pm

Suihkit sinne sisuksiin starsania ja pyörittelet kegiä ympäriämpäri niin aine leviää kyllä joka paikkaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Maalis 09, 2016 7:23 am

Suihkepullon kanssa ei ole tullut saastuneita satseja, joten Seppäsen ohjetta komppaan. Jos haluaa varman päälle, niin kaada pari desiä Sania pönttöön ja ravistele voimakkaasti, roiskuu varmasti joka paikkaan.

peltiliiteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja peltiliiteri » Ma Maalis 14, 2016 18:01 pm

19 l kegin desinfiointi.
Sain kaverilta vanhat kegit, lonkeroo näkyy viimeksi olleen tarrasta päätellen:)
Mutta siis 10 vuotta ainakin käyttämättä. Valmistusvuosi 1972 kyljessä. Ja muuten, edelleen on painetta, en ole vielä avannut, mutta venttiilistä suhahtaa..... Saattaa olla kyllä bakteerien aiheuttama paine.
Mutta siis kysymys. Mitäs litkua tonne sisään vois laittaa, kun arvelen niiden tarvitsevan vähän tömäkämmän desinfioinnin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 14, 2016 18:49 pm

Kegi vaatii tavallista tömäkämmän pesu, desinfiointi menee normaalia kaavaa esimerkiksi starsanilla kastellen.
Pesu onnistuu vaikkapa oxyprolla tai vastaavalla vahvalla panimokäyttöön soveltuvalla pesuaineella liottaen/jynssäten.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Maalis 17, 2016 11:04 am

No niin, Malzmuehle sai hommat tehtyä eli paketin pakattua kahdessa viikossa (hyllystä löytyvillä tavaroilla) ja lähetettyä sen eteenpäin.
Tänään vähän aamusta tutkiskelin systeemejä ja kokeilin kegin liittimiä. Yllätyksekseni tuntuvat olevan hyvinkin jäykiä ja jumittavia, enkä meinannut saada niitä paikalleen enkä sitten enää irti.
Eli onkohan tämä normaalia vai onko tässä joku kikka kolmonen jolla liittimet pitää kiinnittää tai käsitellä, että kiinnitys ja irroitus olisi sujuvampaa. Videoita kun on tullut katsottua, niin näyttävät lähtevä yhdellä kädellä irti. Kyseessä ball lock -corny.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 17, 2016 13:12 pm

No jäykkiä ne oli täälläkin ja voimaa joutuu käyttämään useamman vuoden käytön jälkeenkin. Ehkä hieman vetreytyneet, mutta aika marginaalista.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Maalis 17, 2016 16:16 pm

jotkut on käyttäny elintarvike vaseliinia niissä liittimissä niin sillon ei se O-rengas jumita niin pahasti ja kestää pidempään.

esm.http://attuote.fi/tuotteet/food-grade-elintarvikerasva/
http://www.clasohlson.com/fi/O-rengasrasva/30-9781
Viimeksi muokannut Tero_perkele, To Maalis 17, 2016 18:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » To Maalis 17, 2016 16:26 pm

Mistäs tuota vaseliinia kannattaa etsiä? Monelta ulkomaiselta sivulta lukenut suosituksia tuon käyttämisestä. Kestää o-renkaat pidempään ja kuulemma tiivistyykin kegi paremmin.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Maalis 17, 2016 22:42 pm

Kegin kasailu jatkuu. Liittimet painuivat kiinni kunhan kunnolla runttasi. Pitää tuota rasvaa myös hankkia ja koittaa, jos se vähän helpottaisi elämää liittimien kanssa.
Seuraava onkelma tuli letkujen kiinnityksestä. Tilasin hanaksi näin alkuun picnic hanoja. Hanojen myynti puheessa suositeltiin 3/16" (4,6mm) tumman letkua, että saa liitoksen tiukaksi joten tilasin olutletkuksi 4mm sisähalkaisijalla olevaa uretaaniletkua. No eipäs tuota saa millään vedettyä hanan kauluksen yli vaikka kuinka lämmittäisi. Uretaaniputki on ilmeisesti sen verran napakka ettei laajene/pehmene niin että venyisi riittävästi. Nyt pitäisi sitten jostain löytää letkua, että saisi oluen kegiin ja pääsisi testailemaan. 4mm olisi ilmeisesti hyvä mitta vaahtoamisen kannalta ja liitinkin kegin suuntaakin on saman kokoinen.
Etola löytyisi kohtuu läheltä, niin kelpaisikohan sieltä löytyvä vahvistettu pvc putki olutputkeksi? Näyttää samalta kuin mitä Lappo myy.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224668/top ... -pvc-letku

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Maalis 18, 2016 8:47 am

Letkuksi soveltuu periaatteessa mikä vain joka on elintarvikäyttöön hyväksytty,toki hyvä myös muistaa että letkun on hyvä kestä myös painetta.
Tai toinen ratkaisu on tällainen.
Kuva

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Maalis 18, 2016 9:17 am

Jotain tuommoista adapterointia myös mietin, mutta en oikein osannu hahmottaa kuinka.
Miten nuo putket ovat kiinni toisissaa? Ihan vaan lämmittämällä ja tunkemalla vai liimattu toisiinsa kiinni??
Ja mitä letkua tuo on? Näyttää samalta kuin Malzmeuhlessa oleva Mecanyl putki.

Tuon Etolan putken pitäisi kestää 10bar eli ymmärtääkseni se olisi ok. Pitänee käydä siellä katsomassa minkämoista ratkaisua löytyisi tähän hätään.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Maalis 18, 2016 10:33 am

Varmistuksena vielä että kun niitä ball lockeja kiinnitetään, niin ensin nostetaan siitä liittimen kauluksesta (josta vetämällä se liitin irtoaakin), työnnetään liitin kiinni ja senjälkeen päästetään kaulus takaisin alas. Kiinnittyy hyvinkin helposti.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”