Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

JNS1981
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kemiönsaari
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja JNS1981 » Su Loka 18, 2015 18:55 pm

KeyKegit maksaa noin 10-12 € kappale ja ovat siis kertakäyttöisiä. Mielestäni KeyKegit pitää myös tilata ulkomailta ellei saa ostettua muutaman kappaleen paikaliselta pienpanimolta.

Kegityksessä tärkeää muistaa että kegi pitää olla ylösalaisin tai kegin sisällä olva pussi hajoaa aika helposti.

Tietty KeyKegissä voisi primata oluen ja antaa sen jälkikäydä ja hiilihapottua myös.

Kuvan mukainen Coupler. Niitä saa ainakin Barfixiltä.
Liitteet
175921-keykeg-coupler-b200_1.jpg

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Loka 18, 2015 22:03 pm

elikkäs onkos tuo nyt erilainen kuin "normaali" kegiin liityntä vai ei? jos on eri niin silloinhan keykegejä käyttävät panimot joutuu toimittamaan omat hanalaitteet joka raflaan.
tonne ei varmaan ainakaan kovin helposti saa olutta ilman painetta joten siksi se olisi ensin cornyssä paineistettava, varsinkin jos väärinpäin täyttää. hinta ja postikulut on aika suolaiset mutta niin on cornyjen hinnatkin.

JNS1981
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kemiönsaari

ViestiKirjoittaja JNS1981 » Ma Loka 19, 2015 8:34 am

Liitin ei ole se tavalisin. Steel Kegeihin on sellainen joka liuetaan sivusta. niitä on ihan jokaisessa ravintolassa, se on se "normaali".
KeyKeg liittimet on nykyään kaikissa itseään kunnioitettavissa ravintoloissa, Keykeg liitin on se toiseksi tavallisin, nykyään jo todella yleinen. Liitimet on helppo vaihtaa joten muutaman liitimen hankinta on kyllä pakollinen jokaiselle pienpanimolle, mutta tosiaankin aika isossa osassa ravinotolita noita on jo.

On olemassa kolmaskin vaihtoehto ja se on Dolium keg. Halvempia mutta vissiin ei yhtä kestäviä kuin KeyKegit.

-Jns-

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Loka 19, 2015 8:58 am

JNS1981 kirjoitti:
On olemassa kolmaskin vaihtoehto ja se on Dolium keg. Halvempia mutta vissiin ei yhtä kestäviä kuin KeyKegit.

noitahan saa näköjään tällä suomen g liittimelläkin, ainakin 30l. on vaan ihan paskat nettisivut firmalla ( http://dolium.eu/ ) kun ei ole mitään tietoa tuotteista saatikka kauppaa tai edes hintaa. eikä lyhyellä googlettelullakaan löytynyt mistään myynnistä. tämä voisi kiinnostaa jos 20l saa myös g liittimellä.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Loka 28, 2015 9:39 am

osaisitko JNS1981 (tai joku muukin) sanoa mistä noita oneway kegejä voisi ostaa kun en googlettemalla ole yhtään nettikauppaa löytänyt mikä möisi. polykeg näyttäisi tekevän g liittimellä ja eri kokojakin olisi vaikka kuinka muttei löydy myynnistä mistään. kai se on kysyttävä suoraan valmistajalta mutta jotenkin tuntuu etteivät myy muutamaa yksittäin jos ei kerran ole nettikaupoissakaan.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ma Marras 16, 2015 18:49 pm

Onko letkujen halkaisijalla suurta merkitystä kun on regulaattorit käytössä, ymmärsin että joissain tapauksissa letkun pituudella yritetty luoda painehäviötä jotta olut tulisi oikealla paineella hanasta? Käytännössä siis mietin että ostanko kegeihin 4mm sisähalkaisijan letkut vai nuo paksummat 7mm? Tuntuu että nuo paksummat voisi olla paremmat niin ei synny painehäviöitä vaikkakin letkut tulee olemaan melko lyhyet. Vai onko tähän jotain sääntöjä?

akithegod
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Marras 16, 2015 22:06 pm

Fredrik kirjoitti:Onko letkujen halkaisijalla suurta merkitystä kun on regulaattorit käytössä, ymmärsin että joissain tapauksissa letkun pituudella yritetty luoda painehäviötä jotta olut tulisi oikealla paineella hanasta? Käytännössä siis mietin että ostanko kegeihin 4mm sisähalkaisijan letkut vai nuo paksummat 7mm? Tuntuu että nuo paksummat voisi olla paremmat niin ei synny painehäviöitä vaikkakin letkut tulee olemaan melko lyhyet. Vai onko tähän jotain sääntöjä?

Painehäviö on toivottava ilmiö elleivät kegisi sijaitse kaukana hanoistasi. Omat kompensaattorihanani puskevat melkoisesti vaahtoa metrisillä 7 mm letkuilla 10-12 psi paineella. Laskurit sanoo että vaatis n. 20 m letkua eli ihmekös tuo... 4 mm letkulla riittäisi kolmisen metriä. Varmaan fiksuinta olisi tasapainottaa letkut yleisimmälle käyttöpaineelle tai vähän alle ja sitten kompensaattorilla kuristaa virtausta jos on vaikka vehnää korkeammassa paineessa.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Marras 17, 2015 10:27 am

Niin kompensaattori on suoraan hanassa kiinni? Luulisi sen jo riittävän ettei täydy letkujen painehäviöillä kikkailla, eikö kegistä voi tiputtaa painetta vai kärsiikö siinä hapotus

akithegod
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja akithegod » Ke Marras 18, 2015 10:07 am

Fredrik kirjoitti:Niin kompensaattori on suoraan hanassa kiinni? Luulisi sen jo riittävän ettei täydy letkujen painehäviöillä kikkailla, eikö kegistä voi tiputtaa painetta vai kärsiikö siinä hapotus

Joo, kompensaattori liikkuu hanan sisällä takaosassa ja kuristaa virtausta. Liian suurella paineella virtaus muuttuu kompensaattoriin osuessaan turbulentiksi ja juoma vaahtoaa vaikka ulostulopaine olisikin oikealla tasolla. Jos painetta laskee karbonoinnin jälkeen, juomaan liuennut hiilidioksidi diffusoituu takaisin ilmaan ja hapotus laskee uutta painetta vastaavalle tasolle.

Demo69
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Demo69 » Ke Marras 18, 2015 11:51 am

Millaista paineletkua hiilidioksidille voi käyttää? Olisi hyvä, jos löytyisi pk-seudulta kaupan hyllystä ettei tarvitsisi tilailla. En tarvitse sitä montaa metriä.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ke Marras 18, 2015 16:04 pm

akithegod kirjoitti:
Fredrik kirjoitti:Niin kompensaattori on suoraan hanassa kiinni? Luulisi sen jo riittävän ettei täydy letkujen painehäviöillä kikkailla, eikö kegistä voi tiputtaa painetta vai kärsiikö siinä hapotus

Joo, kompensaattori liikkuu hanan sisällä takaosassa ja kuristaa virtausta. Liian suurella paineella virtaus muuttuu kompensaattoriin osuessaan turbulentiksi ja juoma vaahtoaa vaikka ulostulopaine olisikin oikealla tasolla. Jos painetta laskee karbonoinnin jälkeen, juomaan liuennut hiilidioksidi diffusoituu takaisin ilmaan ja hapotus laskee uutta painetta vastaavalle tasolle.

Eli tähän ratkaisuksi muutaman metrin pituinen 4mm sisähalkaisijaletku kegin ja hanan väliin? Eikö hitaampi lasku hanasta aja saman asian ettei lähde pyörteilemään.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ke Marras 18, 2015 16:23 pm

Itselläni on ainakin toiminut hyvin perlickin rosterinen kompensaattorilla oleva hana. Suoraan kegin liittimes adapterilla kiinni ja 1,2barin paineellakin toiminut hyvin ja vaahtoamisen on saanut kuriin virtausta pienentämällä. kegi ja hana siis molemmat jääkaapissa sisällä.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

akithegod
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja akithegod » Pe Marras 20, 2015 9:54 am

Fredrik kirjoitti:
akithegod kirjoitti:

Eli tähän ratkaisuksi muutaman metrin pituinen 4mm sisähalkaisijaletku kegin ja hanan väliin? Eikö hitaampi lasku hanasta aja saman asian ettei lähde pyörteilemään.

Juuri näin, sopivan pituuden voi laskea esimerkiksi täältä löytyvällä kaavalla. 7 mm letkua tarvitaan karkeasti kymmenkertainen pituus 4 mm letkuun verrattuna. Hanan kahvan asennolla ei tunnu ainakaan omissa hanoissani olevan hirveästi merkitystä, sen verran lyhyt liikerata.

Paimen kirjoitti:Itselläni on ainakin toiminut hyvin perlickin rosterinen kompensaattorilla oleva hana. Suoraan kegin liittimes adapterilla kiinni ja 1,2barin paineellakin toiminut hyvin ja vaahtoamisen on saanut kuriin virtausta pienentämällä. kegi ja hana siis molemmat jääkaapissa sisällä.

Hmm. Oiskohan mulla sitten vaan huonot hanat vai vaikuttaako itsessään hanojen lämpötila noin paljon... Mulla tulee hanat keezerin kaulurista läpi eli lämpötila on keezerin kuuden asteen ja huoneenlämmön välimaastossa. Pitää varmaan suorittaa muutama empiirinen testikaato illalla :cheers1:

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Marras 20, 2015 11:26 am

öö tota nyt en ihan ymmärtäny. siis kegissä pitäisi olla aina sama paine karbonoinnista tarjoiluun? tossahan pitäs vaihtaa erimittanen letku aina kun karbonoi eri paineella?

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » La Marras 21, 2015 8:39 am

jos paine tai lämpötila muuttuu alkaa hiilidioksidi taso oluessa kasvaa tai aleta. jos tarjoilu paine on eri kuin karbonointipaine pitkän aikaa muuttuu karbonointitaso. luulisin että sopivalla letkun pituudella pärjää monen eri tason kanssa vaikka kompensaattoria ei oliskaan, kompensaattori on kyllä suositeltava. tärkeintä on että paine ja lämpötila on stabiili.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » La Tammi 09, 2016 16:54 pm

äyni kirjoitti:
Toekoe kirjoitti:
äyni kirjoitti:Eroavatko käytettynä ostetut corny kegit uusista muuten kuin kylkien kiillon osalta? Mitkä osat niissä ovat "kuluvia"?

Tiivisteet niissä on kuluvia. Kaikki muut on ihan halpoja pieniä o-renkaita, vaan kannen tiiviste on sen verran iso, että ei irtoa ihan senteillä. Liittimiä on kahta mallia, vanhemmissa on helposti purettava kokometallinen liitin, uudemmissa on hankalammin purettava ja mahdollisesti siinä touhussa hajoava liitin. Siis kegin urosliittimistä puhe. Halpoja ovat kuluvat osat, eikä niitä kummemmin ole.

hieman H-Moilasena kyselen... Mulla on nykyään 6 NC Cornykegiä kierroksessa... Yhdessä niistä on liittimet mitoitukseltaanjuurikin sen verran pahimmoilleen, että letkun liittimen saa niihin menemään, mutta siinä ja siinä, että ei aivan kunnolla mahdu... liitin voi tarttua niin lujasti kiinni, että ei lähde ilman väkivaltaa irti... onko kyse vain siitä, että mitoitus on lipsahtanut johonkin toleranssirajoille 8<>
Senkin verran on ulospäin olevaa eroa, että kaikki muut kegin liittimet vaatii 22mm kiintolenkkiavaimen ja nämä yhden kegin liittimet 19mm kiintolenkkiavaimen ... Päällepäin samannäköisiä ovat, mutta mittomaan en ole mennyt...

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Su Tammi 10, 2016 9:06 am

Mustola kirjoitti:
äyni kirjoitti:
Toekoe kirjoitti:
äyni kirjoitti:Eroavatko käytettynä ostetut corny kegit uusista muuten kuin kylkien kiillon osalta? Mitkä osat niissä ovat "kuluvia"?

Tiivisteet niissä on kuluvia. Kaikki muut on ihan halpoja pieniä o-renkaita, vaan kannen tiiviste on sen verran iso, että ei irtoa ihan senteillä. Liittimiä on kahta mallia, vanhemmissa on helposti purettava kokometallinen liitin, uudemmissa on hankalammin purettava ja mahdollisesti siinä touhussa hajoava liitin. Siis kegin urosliittimistä puhe. Halpoja ovat kuluvat osat, eikä niitä kummemmin ole.

hieman H-Moilasena kyselen... Mulla on nykyään 6 NC Cornykegiä kierroksessa... Yhdessä niistä on liittimet mitoitukseltaanjuurikin sen verran pahimmoilleen, että letkun liittimen saa niihin menemään, mutta siinä ja siinä, että ei aivan kunnolla mahdu... liitin voi tarttua niin lujasti kiinni, että ei lähde ilman väkivaltaa irti... onko kyse vain siitä, että mitoitus on lipsahtanut johonkin toleranssirajoille 8<>
Senkin verran on ulospäin olevaa eroa, että kaikki muut kegin liittimet vaatii 22mm kiintolenkkiavaimen ja nämä yhden kegin liittimet 19mm kiintolenkkiavaimen ... Päällepäin samannäköisiä ovat, mutta mittomaan en ole mennyt...

Tuli mieleen, että ettei olis joltain lipsahtanut liittimet vääriin koloihin kasatessa? Käsittääkseni noissa liittimissä on just ton verran kokoeroa, että voimaa käyttämällä saa kaasuliittimen nestepuolen liittimeen kiinni ja sama toisinpäin ja samalla saa helposti liittimet jumiutumaan.

Enpä ole omissa kegeissä viitsinyt kokeilla, kun ei noita varaosia löydy. Tuli vaan mieleen, että kokoonpanovirhe voisi tuon selittää.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Tammi 10, 2016 9:40 am

laitos kirjoitti:
Mustola kirjoitti:
äyni kirjoitti:
Toekoe kirjoitti:

Tuli mieleen, että ettei olis joltain lipsahtanut liittimet vääriin koloihin kasatessa? Käsittääkseni noissa liittimissä on just ton verran kokoeroa, että voimaa käyttämällä saa kaasuliittimen nestepuolen liittimeen kiinni ja sama toisinpäin ja samalla saa helposti liittimet jumiutumaan.

Enpä ole omissa kegeissä viitsinyt kokeilla, kun ei noita varaosia löydy. Tuli vaan mieleen, että kokoonpanovirhe voisi tuon selittää.

Sekä kaasuliitin, että nesteliitin tarttuu kiinni... itse aloin epäileen olisikohan tiivisterenkaat aavistuksen verran liian tiukat..

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ma Tammi 11, 2016 19:15 pm

Ruokaöljyä o-renkaisiin ja pikaliittimen kuuliin auttanut ongelmaan, jumittuu etenkin makeista bisseistä.
Vaahtoaminen ollut kyllä pieni ongelma pelkällä hanalla ilman väliletkua tai kompensaatroria, yksi keino tosiaan tiputtaa aina kegin painetta kun laskemassa olutta mutta ei sekään niin hyvä ratkaisu. Mistäköhän sais noille pikaliittimen kierteille sopivan paineentasaushanan erillisenä?

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ma Tammi 11, 2016 20:15 pm

Fredrik kirjoitti:Mistäköhän sais noille pikaliittimen kierteille sopivan paineentasaushanan erillisenä?

Täältä saa pienellä viiveellä, omani pitäisi itseasiassa saapua huomenna tai keskiviikkona.

http://www.shop.brewcat.fi/hana-kegiin- ... -1609.html

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”