Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

salmari1967
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Raasepori
18 tai yli: Olen

Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja salmari1967 » To Loka 16, 2014 20:54 pm

Tiedän että ei kait ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmä kysyjä ;) mutta nyt hiukan apua kaivataan...

Pullotukseen kettuuntuneena Saksasta on siis tulossa keg-kokonaisuus... 18L uusi keg, 2kg co2-pullo letkuneen sekä kunnon kegiin kiinnitettävä rosterihana virtaus-säätimellä (taimikänytolikaan) .. Noh siis yötupe on tulvillaan keggi-filmejä ja kooklettamalla löytyy sun vaikka kuinka paljon tietoa...olen omasta mielestäni sisäistänyt kegin puhdistamisen ja sterin, täytön ja jollakin tavoin myös carbonoinnin. Mutta muutama kysymys askarruttaa!

Mulla rivarin yhtiön kylmäkellari heti oman kämppäni käynnin luona joka todella muilla ihmisillä vähäisellä käytöllä. Siellä olen menestyksekkäästi säilönyt pullotetut olueni ja niin tietty ajattelin tämän keginkin säilyttää. Tasainen 6 asteen lämpötila.

Kysymys 1) Voinko pitää co2 pullon koko ajan kegissä kiinni siellä kellarissa?

Kysymys 2) jos voi niin pidetäänkö kegissä kokoajan ns laskupaine päällä vai irrotetaanko venttiili välillä ja kytketään taas takaisin kun olutjano iskee? Häviääkö sieltä paine jos ei kytkettynä... Entäs ylicarbonoinnin vaara jos koko ajan kytkettynä?

Entäs jos kannan kegin sisälle kämppään ja kytken esim pullon la-illaksi tarjoiluun kämpässäni... Mites kun keggi lämpiää niin mitäs siinä tarvitsisi huomioida? Keggi-jääkaappia ei valitettavasti kaksiooni oikein saa mahdutettua vaik hieno sydeemi varmaan olisikin :D. Ja tietysti kun olutjano sammutettu niin keg takaisin kellariin.
Paras ratkaisu olisi siis jos voin säilyttää keg + co2 pullon koko ajan kellarissa ja ramppaan hakee juotavaa 1L tuopeilla ;)..

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja 3xJ » Pe Loka 17, 2014 7:53 am

Onnea hankinnalle.

Voit pitää kaasun koko ajan kiinni kegissä. Annostelu paine on niin pieni (alle 1 bar), ettei se vaikuta karbonointiin. Suosittelen kuitenkin sulkemaan kaasupullon hanan aina, kun et käytä. Näin ei vaaraa, että menee pullo tyhjäksi, jos joku pettää. Ei tarvitse myöskään ihan joka tuopille avata.

Hanan huuhteluun suosittelen hankkimaan tämmöisen:

http://www.malzmuehle.eu/advanced_searc ... om=&pto=&=

Iso lääkeruisku letkun kanssa toimii kanssa. Itse huuhtelen jokaisen tarjoilusession päätteeksi. Siis huuhdellaan hanan "etuosa", johon jää aina vähän olutta laskemisen jälkeen. Putsaustarpeeseen vaikuttaa myös käyttämäsi oluttyyppi. Jos on paljon sokereita jäljellä vaatii putsausta useammin. Huolellisempi putsaus sitten, kun vaihtelee kegiä.

Ainoa riski tuossa yhteiskäyttöisessä tilassa on, että sun kaasu jää isolle vuotamaan ja joku tuupertuu kellariin. Tämä vaara on ihan todellinen. Itsellä jäi kerran pullo auki alakertaan muutamaksi minuutiksi ja kyllähän sieltä oli happi vähissä.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Loka 17, 2014 12:21 pm

Omasta hanan putsausrutiinista:
Kun kegi loppuu, niin lasken siitä lämmintä starsan liuosta lävitte. The end :).

Eipä tuossa ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Putsailen kaappia lisäksi kegiä vaihtaessa starsan-rätillä eikä ainakaan mitään isompia kasvustoja ole päässyt syntymään.

Tuo CO2 pullo on kyllä ollu auki jääkaapissa 24/7 niin kauan kun se on kegissä kii. Hyvä tiedostaa tuo vaaran paikka, mutta toisaalta vieressä on tuuletusräppänää ja kaappikin varmaan hidastaa kaasua hieman.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » Su Loka 19, 2014 21:12 pm

Kuten 3xJ kirjoitti, ei kylmäkellarissa ehkä ole hyvä pitää CO2 pulloa. Jos se päättää purkaantua / vuotaa sinne niin pahimmassa tapauksessa asiasta tietämätön kupsahtaa kylmiön pohjalle hiilidioksidimyrkytyksen saavittelemana. Meidän taloyhtiön säännöissä ainankin myös lukee ettei CO2 laitteita saa säilyttää yhteistiloissa, edes erikoisluvalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Loka 20, 2014 7:28 am

Masennus kirjoitti:Meidän taloyhtiön säännöissä ainankin myös lukee ettei CO2 laitteita saa säilyttää yhteistiloissa, edes erikoisluvalla.

Onkohan teidän talossa asunut joku harrastelija, jolla meni överiksi vai onko järjestyssääntöjen laatija vain ollut perusteellinen. :lol:
Nestekaasujen ja polttoaineiden säilytyskiellosta olen kuullut, vaikka nekin kai aika harvoin kirjataan sääntöihin kun joku lakikin niihin kai puuttuu. Mutta että hiilidioksidipullotkin! :nauru:

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Loka 20, 2014 10:37 am

Ennen vanhaan ja vieläkin on yleistä käyttää lankahitsauskoneessa CO2 kaasua suojakaasuna joka taas tulee usein isossa pullossa jossa on todella runsaasti kaasua kellaritiloihin. Päälle vielä huono ilmanvaihto -> kuoleman vaara.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » La Loka 25, 2014 12:49 pm

BrewZealot kirjoitti:
Masennus kirjoitti:Meidän taloyhtiön säännöissä ainankin myös lukee ettei CO2 laitteita saa säilyttää yhteistiloissa, edes erikoisluvalla.

Onkohan teidän talossa asunut joku harrastelija, jolla meni överiksi vai onko järjestyssääntöjen laatija vain ollut perusteellinen. :lol:
Nestekaasujen ja polttoaineiden säilytyskiellosta olen kuullut, vaikka nekin kai aika harvoin kirjataan sääntöihin kun joku lakikin niihin kai puuttuu. Mutta että hiilidioksidipullotkin! :nauru:

Hyvinkin mahdollista :nauru: Kyselin tuota myös ystäviltäni, niin ei ole muiden taloissa moista sääntöä näkynyt. Noh ymmärrän toki huolenaiheen, olisihan se ikävä saada vahinkotappo tilille. Ja hyvin se tuossa lasitetulla parvekkeella säilyy, ainankin tuulettuu se ilma pois hyvää tahtia jos sattuu levähtämään!

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ma Helmi 09, 2015 10:44 am

Eikö hiilidioksidi ole kuitenkin siltä kannalta turvallisempi kaasu kuin vaikka typpi, että elimistö havaitsee sen pitoisuuden kasvun veressä, ja tulee tarve lähteä muualle hengittelemään. Tietysti jos ilmassa on pirusti hiilidioksidia, taju lähtee varsin nopeasti. Puhtaassa typpi-ilmakehässähän (ja esimerkiksi metaani-ilmakehässä niinkuin vaikka saostuskaivossa) elimistö ei huomaa mitään, koska vaikka happi vähenee, hiilidioksidin määrä veressä ei kasva ja yhtäkkiä vaan ilman varoitusta tajunta pimenee. Tämä nyt ei tarkoita, että sitä hiilidioksidia kannattaisi kovin huoletonna käytellä.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 09, 2015 11:13 am

Tuossa 2kg pullossa on ~1112 litraa CO2:sta.
~6 volttinen olut, vaikkapa 25 litraa, tuottaa käydessään pyöreästi 500 litraa CO2:sta. Jos niitä on kaksi samaan aikaan pöhisemässä makkarin nurkassa, tuottaa se siis samaa suuruusluokkaa olevan määrän.
Koska ihan hirveästi ei kotipanijoita ja kiljun keittelijöitä ole tuohon vielä kuollut en pitäisi 2kg pulloa hirveän vaarallisena ja tukehtumisvaaraa korkeana. Joskin eihän se mahdotonta ole jos hyvin suljettu tila, kannattaa se muistaa myös niiden käymispönttöjenkin kanssa.

Sitten kun puhutaan panimoiden isoista tankeista, niin 2000l tankin kanssa CO2 tukehtumisen riski on jo ihan realistinen vaara joka pitää ottaa huomioon. Samoin isompien hiilaripullojen kanssa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 09, 2015 13:06 pm

Jos tosiaan ajatellaan, että tuo reilun tuhat litraa kaasua vapautuisi kaikki 50m2 tilaan, niin ilman hiilidioksidipitoisuus nousisi 0,8%-yks. Onhan se ihan saaterin paljon. Mutta mikäli tilan ilmanvaihto pelaa, niin ei sen pitäisi hengenvaaraa aiheuttaa. Lyhytaikainen (<15min) altistus 2% hiilidioksidipitoisuudelle on vaaratonta. Hyvä sisäilman hiilidioksidipitoisuus on alle 0,12%, joten aika lähelle tuota 2% päästään jos täysi pullo tyhjenee huoneilmaan nopeasti.

Välitön hengenvaara aiheutuu puolen tunnin oleskelusta 4% hiilidioksidipitoisuudessa, siihen ei päästä pienellä pullolla kuin ehkä kovin pienessä yksiössä.

Jos siis kämppä on pieni, ja ilmanvaihto painovoimainen, niin ehdottomasti miettisin kyllä, missä sitä pulloa säilyttelee. Iso tila ja koneellinen ilmanvaihto, niin siltikin miettisin pullon sijoituspaikan järjellä :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Helmi 09, 2015 13:52 pm

Onhan tuossa sekin, että CO2 kerrostuu voimakkaasti, eli eri korkeuksilla huippaa ihan eri lailla.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 09, 2015 14:05 pm

Salmarin pitää ostaa kanarialintu sinne kellariin :P
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Helmi 09, 2015 14:15 pm

äyni kirjoitti:Jos tosiaan ajatellaan, että tuo reilun tuhat litraa kaasua vapautuisi kaikki 50m2 tilaan, niin ilman hiilidioksidipitoisuus nousisi 0,8%-yks.

Saivartelua: riippuu tilan huonekorkeusesta. :nauru:
Joo, onhan se 2,5 metriä hyvä keskiarvo tämäntyyliseen pohdintaan. Häiritsi vain kun lasketaan (näennäisesti) tilavuuden ja alan suhteita. :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Helmi 09, 2015 14:18 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Onhan tuossa sekin, että CO2 kerrostuu voimakkaasti, eli eri korkeuksilla huippaa ihan eri lailla.

Nauttii liikaa kotiolutta ja nukahtaa lattialle, CO2-pullo vuotaa, yksi foorumilainen vähemmän. :shock:

Mixa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Mixa » Ti Maalis 10, 2015 6:06 am

Mikko kirjoitti:Tuossa 2kg pullossa on ~1112 litraa CO2:sta.

Asiasta toiseen. Voitteko kokeneemmat kertoa, että kuinkas paljon sitä kaasua käytössä kuluu? Jos tuo 2 kg pullo sisältää n. 1112 litraa CO2:sta, niin tarkoittaako se sitä, että jos kaasua käytetään ainoastaan kegin tyhjentämiseen, niin yhdellä 2 kg kaasupullollisella saa tyhjäksi n. 58.5 kappaletta 19 litran kegiä? Vai olenko ajatellut asian liian yksioikoisesti?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 10, 2015 8:03 am

Ei sillä ihan niin paljoa saa tyhjäksi, koska sinne kegiin pitää saada painetta, jotta olut saadaan puskettua pihalle. Jos olut laskettaisiin painovoimaisesti nestepinnan alapuolella olevasta hanasta, niin silloin hiilidioksidia tarvittaisiin vain korvaamaan poistettu tilavuus, mutta yleensä ei toimita näin, vaan olut pusketaan paineella ylöspäin. Se, minkä verran pullosta pitää painetta ottaa ulos oluen saamiseksi tuoppiin riippuu hanan korkeudesta, letkun pituudesta ja paksuudesta ja siitä, kuinka paljon käytetään oluessa olevaa hiilidioksiidivolyymiä apuna.

Mixa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Mixa » Pe Maalis 13, 2015 3:32 am

äyni kirjoitti:Ei sillä ihan niin paljoa saa tyhjäksi, koska sinne kegiin pitää saada painetta, jotta olut saadaan puskettua pihalle. Jos olut laskettaisiin painovoimaisesti nestepinnan alapuolella olevasta hanasta, niin silloin hiilidioksidia tarvittaisiin vain korvaamaan poistettu tilavuus, mutta yleensä ei toimita näin, vaan olut pusketaan paineella ylöspäin. Se, minkä verran pullosta pitää painetta ottaa ulos oluen saamiseksi tuoppiin riippuu hanan korkeudesta, letkun pituudesta ja paksuudesta ja siitä, kuinka paljon käytetään oluessa olevaa hiilidioksiidivolyymiä apuna.

Kiitos äyni. Ihan järkeenhän tuo käy. No sitten kun saan kegit ym. härpäkkeet hommailtua niin sittenhän saan selville oman laitteistoni osalta paljonko sitä menee. Mutta ilmeisesti 2kg:n kaasupullolla pääsee hyvin alkuun, jos ei harrastele force karbonointia?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 13, 2015 11:03 am

Kyllä sillä 2 kg pullolla aika paljon hapottaakin olutta. Se on helppo laskea, sillä 1 vols tarkoittaa sitä, että litraan olutta on liuenneena hiilidioksidikaasua niin paljon, että sitä olisi 1 l NTP-olosuhteissa. Näin ollen 1112 litralla co2 hapottaisi 556 litraa olutta 2 vols hiilidioksidimäärään. Siis aika monta 19 litran kegillistä. Tätä määrää vielä lisää se, että oluessa on käymisen jäljiltä jo liuenneena hiilidioksidia käymis- ja pullotuslämpötilasta riippuen 0,7 - 1,4 vols.
Ei isommalle pullolle ole välttämättä tarvetta, ellei tee tosi isoja määriä olutta.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Maalis 20, 2015 21:00 pm

Itse oon joutunut nyt noin vuoden aikana täyttänyt 2kg pullon neljä(4) kertaa ja täytön yleisin syy ollut huonot liitokset/vuotava kegi. Toki neuvona voisi sanoa että jos vain raaskii, niin ei kahden pullon omistaminen ole välttämättä yhtään huono asia. Nimimerkillä, Se hetki kun on tynnyrit täynnä olutta perjantaina 16:05 ja pullo tyhjenee..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 20, 2015 21:19 pm

Onneksi oli vain 2 kg pullo, 6 kg pullon saa vuodon takia täyttää melkolailla yhtä usein.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”