Huomioitavat asiat ja kysymyksiä kegeistä

Valvojat: suorama, Elmo

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Huomioitavat asiat ja kysymyksiä kegeistä

ViestiKirjoittaja Masennus » Ke Syys 03, 2014 20:29 pm

Morjesta itse kullekkin,

kelailin kun kegittelin tuossa toista satsiani: kuinka tarkkana minun pitää olla hiivan joutumisesta kegiin? Tuo käymisastiani conical pohja hieman vaatii vielä opettelua ja messiin pääsi hieman hiivaa, ei kuitenkaan massiivisia määriä.

Siellä se nyt karbonoituu. :cheers2:

Kuitenkin tulee jotain kysyttävää vielä joskus kegien käytöstä, niin ristin tämän threadin siihen käyttöön itselleni & muille.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Huomioitavat asiat ja kysymyksiä kegeistä

ViestiKirjoittaja Masennus » To Syys 04, 2014 16:12 pm

Onko kenelläkään muuten kokemusta kegien CO2 pullon säilyttämisestä pihalla, minkälaisina vuodenaikoina se onnistuu? Kesän lämpimien riskit tiedän, mutta onko esim. syksyllä / talvella jotain huomioitavaa? Kosteus? Liika kylmyys? En tuntunut löytävän googlesta käyttökokemuksia.

Tuntuisi että kosteus haittaisi hieman ja että lämpötilan suuret vaihtelut(+25 - -30C)ei tekisi hyvää liitoksien kireydelle jne.

Säilytän paraikaa siis pulloa parvekkeella missä on lasitus.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Syys 04, 2014 20:16 pm

Kyllä kaasupulloja säilytetään yleensä ulkona, etenkin jos on isoja määriä.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » La Syys 06, 2014 12:42 pm

Esimerkiksi Lappeenrannan eräässä Woikosken toimipisteessä on kaasut ympärivuoden ulkona.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Syys 16, 2014 15:45 pm

Kiitos vastauksista!

Räjäytin sitten eilen picnic tapin ja CO2 letkun liittimen ihan näin mielenkiinnosta. En tietenkään sitten ajatellut ensin tarkistaa sattuisiko netistä löytymään edes räjäytyskuvia putsausta ja huoltoa varten :lol:

Elikkäs, ei kellään sattuisi olemaan räjäytyskuvia olemassa näistä? Suurinpiirtein sain nuo jo kasaan mutta tuo CO2 liitin vähän epäillyttää. Enkä keksi mistä nuo muutamat osat oikein edes ilmestyi, olisiko kenestäkään ohjaamaan oikeaan suuntaan?

http://imgur.com/fGsiu07

Nuo keskellä näkyvät kilikkeet hieman hämää. :confus:

EDIT ja tosiaan nuo pallot EIVÄT ole tuosta liittimen alaosasta missä on noita kuulia.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Pe Syys 19, 2014 9:11 am

Nuo keskellä olevat osat liittynevät takaiskuventtiiliin. En ole sellaista purkanut, vain noita tavallisia liittimiä, eikä niissä aina ole tuon näköisiä osia ollut. Voin tänään kotona ainakin ottaa kuvan omastani, josko tuon läpinäkyvän rungon läpi asia selviäisi. Voinen tarvittaessa purkaakin viikonlopun aikana.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Pe Syys 19, 2014 18:14 pm

Olisi erittäin mahtavaa Juhani. Tuo hana on ihan kuosissaan nyt mutta tuo CO2 odottaa vielä kasaamista. Käytännössä siis nuo kaikki keskellä olevat tavarat menevät siis CO2 QD:n sisään. Homebrewtalkissa epäilivät kanssa noita takaiskuventtiilin osiksi, ja loogistahan se olisikin.

Kiitän ja kumarran avusta.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Pe Syys 19, 2014 19:25 pm

Pohiskeltiin vähän porukalla tuota homebrewtalkissa:

http://www.homebrewtalk.com/f39/disasse ... ost6384248

Muuten näyttäisi olevan nyt homma kondiksessa mutta kumminhan päin tuo ylin jousi ja pallo on tuon läpinäkyvän osan kanssa(4s osa ylhäältä alas).

EDIT: fiilis vahvistuu että pallo on jousen ja tuon läpinäkyvän osan välissä.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ke Marras 12, 2014 18:55 pm

Kelailin tässä vielä pakkasta ja regulaattoria. Tiedän että lukemat heittelee kylmemmällä ilmalla mutta voiko regu ottaa nokkiinsa kovista pakkasista? Pulloa nyt ainankin ajattelin tuossa parvekkeella talven läpi säilyttää.

philo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja philo » To Joulu 01, 2016 18:59 pm

Kiinnostus siirtyä kegeihin on tässä ajan mittaan (pulloja tiskatessa) kasvanut kovasti. Nyt olisi sitten kegit katsottuna, ja kartoitettu asiaankuuluvat kilkeet. Muutama asia tässä vielä askarruttaa.

1) Liittyen väittämään, ettei kegin kansi pysy tiiviinä ilman hiilidioksidia: Säilyykö karbonoidun kegin kansi tiivinä ilman, että se olisi jatkuvasti kiinni pullossa? Eli pitääkö ostaa kalliimpi regu kahdella ulostulolla, jos hankkii vaikka kaksi kegiä, ja pitää toista sivussa ja toista käytössä?
2) Kompensaattorihanalla vältyt letkujen mittojen ja halkaisijoiden kanssa pulailulta? Right?
3) Disconnectit kierteillä vai putkiklemmarimeiningillä?
4) Jossain (tällä foorumilla) kerrottiin PK- seudun Mako Sammutinhuollon modaavan sammutuspulloista co2-pulloja? Kannattaako sellaisella mennä (mikäli tämä siis pitää paikkansa)?
5) Force carbonointiin ei tarvitse mitään erillistä "Carbonating Keg Lid":iä? http://www.thehomebrewcompany.ie/carbon ... -2826.html

Toivottavsti tässä nyt oli kaikki. Kiitoksia etukäteen.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Joulu 01, 2016 20:02 pm

Lyhyellä kolmen karbonoidun kegin kokemuksella :)

1. Kyllä pysyy, ellet päästä karbonointi paineita ulos. Mutta ei pysy ilman painetta.
2. Todellakin.
3. En osaa ottaa kantaa.
4. Ei kannata kikkailla. Esim. Brewcat.fi myy pulloja hyvään hintaan.
5. Ei tarvi.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » To Joulu 01, 2016 22:31 pm

1.Karbonoitumisvaiheessa kannattaa paivittäin suhauttaa lisää.Jos ei jatkuvasti ole letkut kiinni.Ja kylmä auttaa karbonoitumisessa.
2.Jep
3.Kierteillä olevaan saa hanan näppärästi adapterilla kiinni.Mulla on eri liittimet sit letkuliittimillä ja putken pätkillä pesua varten.En aina pura liittimiä.
4.Mulla on Heinon tukun 10 kg pullo.Tarttee tukku kortin.Kunnon pullo kannattaa hankkia.
5.?¨
Vähän kokemusta vielä minullakin mutta tiedot ja taidot karttuvat :cheers1:
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Joulu 02, 2016 0:16 am

2) Kompensaattorihabat ovat hyviä, mutta rahaa palaa. Jos alussa haluaa hieman säästää niin picnic hanoja ja letkua saa aika paljon kympillä parilla. Kun homma alkaa olla hallussa ja haluaa jatkaa tällä linjalla voi alkaa rakentamaan rauhassa kegregatoria.
4) Makon pullo käytössä. Ei ongelmia. 10kg pulloa mietin heinolta, mutta se taitaa painaa lähemmäs 20kg. Iso pullo ei myöskään enää mahdu jääkaappiin eli pitää heti mennä kaapin seinistä läpi. 2kg pullo on hyvä alkuun, joko brewcat/mako/muualta.

Itse on tullut useasti alkuun karbonoitua kellarilämmössä, 16c. Paineet jonkoin verran ylös ja aina voi ohi kulkiessa hieman hölskyttää, niin nopeuttaa prosessia... tämä siis jos on kiire. :)

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Joulu 02, 2016 14:12 pm

Zaukki! Olisi ensimmäinen kegin karbonointi yrityksen alla ja mietin tuota lämpötilaa kun karbonoi. Eli olut on kylmässä ja 9 asteista, mutta kaasupullo(ollut lämpimässä) on iso, eikä mahdu jääkaappiin. Mietin että voisinko rytmittää karbonointia niin että otan kegin huoneenlämpöön ja suhautan sinne painetta vaikka tunnin tai pari päivässä ja laitan takaisin kaappiin, toistaen tätä vaikka viikon ajan? Voisin tehdä sen myös parvekkeella jossa on tällä hetkellä pari astetta pakkasta. Tai voin myös jättää karbonoitumaan huoneenlämpöön jos se onnistuu. Tai voin myös yrittää tuota force heiluttelua joka nopeuttaa prosessia.

Eli vaihtoehtoja pyörii mielessä enkä osaa päättää miten toimisin. Pääseekö kegistä paineita ulos jos sen kanssa jumppaa noin? Voin jättää myös parvekkeelle parin asteen pakkaseen karbonoitumaan jos se kuulostaa toimivalta suunnitelmalta.

Mitä mieltä, miten kannattaisi ensikertalaisena kokeilla? Ja ilmeisesti kaasupullo jatkossa parvekkeelle!

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Joulu 02, 2016 14:33 pm

Voi suhautella aina välillä, mutta tämä on kyllä hitaampaa kuin jos pullo olisi koko ajan kiinni. Tai sitten voi ampua joka kerta hieman yli paineesta, mutta tällöin voi vahingossa ylikarbonoida oluen (minkä kyllä pystyy korjaamaan, mutta ottaa taas aikaa).

Itse karbonoisin huoneenlämmössä (tai vähän viileämmässä jos mahdollista) ja laskisin taulukkojen kautta oikean paineen kyseiseen lämpötilaan / volsseille. Sitten, kun hiilidioksidia ei enää tunnu imeytyvän siirtäisin jääkaappiin jähtymään tarjoilulämpöön. Taulukko esim (fahrenheit / PSI eli joudut muutamaan celcius / bar -muotoon): http://1.bp.blogspot.com/-o_S9tOHVf5M/T ... /chart.jpg
Huomioihan myös, että olutta kegistä valuttaessa paineet laskee ja mikäli et lisää hiilidioksidia alkaa karbonointi myös tulla alaspäin pikkuhiljaa. Suosittelen vetämään kaasupullolle letkun kaappiin tai sitten hankkimaan pienemmän pullon tarjoilua varten joka mahtuisi kaapin sisään.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Joulu 02, 2016 15:03 pm

Ite suosittelisin niitä extra piuhoja. Muuten CO2-putelia ei saa ihan tyhjiin.

Ite en oo jaksanu piuhottaa kaappia, vaan eka karbonoin ne huoneenlämmössä siihen malliin että sitten tarjoilulämmössä on volssit kohillaan. Ja about kerran viikossa avaan ovea ja painan lisää painetta puteliin. Aika hyvin pysyy homma kohillaan.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Joulu 02, 2016 15:17 pm

Kiitos, ossis! Tulevaisuudessa täytyy porata reikä jääkaappiin tai virittää niin että pullo mahtuu kegin alle. Ostin kesällä käytetyn jääkylmäkaappi yhdistelmän jossa ei ole välilevyä ylä ja alakaapin välissä, mutta kegille tulisi tehdä kegin kestävä hylly yläosaan. Kyseisen kegin tarjoilu menisi reilun viikon päästä kerralla syntymäpäivillä. Voin myös lempata kyseisen black ipa oluen jos jotain menee/mennyt vikaan. Sain kegit+ releet tutulta jolla ne oli seissyt käyttämättömina(pesemättöminä) kymmenisen vuotta(huh mikä puhdistus operaatio). Ensi kokeilu menee huoneenlämmössä.
Taulukot on zekattu ja aloitan varmaan sen yhdeksän asteen mukaan, eli noin 1.2 bar ja nostanko myöhemmin painetta vai riittääkö tuo jos aikoo tarjoilla noin 9 asteisena 2.54 volsseilla(jotka sitten ilmeisesti laskee) Olen tarjoilun suunnitellut kylmässä eteisessä jossa varmaan lämpö pysyy alhaisena.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Joulu 09, 2016 11:37 am

Ok eka tuoppi lasissa. Ongelma oli co2 pullon mahtumattomuus jääkaappiin. Joten force carbonoin kuitenkin, osittain väkisin kun hitsaus regulattorin säätäminen pienelle paineelle olikin aika vaikeaa ensikertalaiselle haparoijalle. Humahti sitten kerralla 1,7 baria jota sitten ravistelin päivän/yön ajan alas päin. Päätin kuitenkin sitten siirtää jääkaappiin jossa ollut nyt tuon viikon verran ja maistoin juuri ensimmäisen tuopin. Kuivahumalat ja hiivat tuli ekaan tuoppiin(kaadoin maistamisen jälkeen pois) ja seuraava olikin aika puhdas ja vaahtosi vähemmän. No tarkempi regu on seuraava ostos. Pullo ei ollut kuin hetken auki max 30sekuntia ehkä vähemmänkin ja kolmessa osassa kun en oikein osannut saada säätöjä kohdalle ja tietään missä kohtaa sammuttaa kaasun tuloa. Pidin sitä kiinni kegissä niin pitkään kun se oli lämpimässä että pystyin tarkkailemaan painetta. Kegi ei myöskään ollut ihan täysi vaan noin 24 litraa 30 litran pöntössä. No ensimmäinen kokeilu oikealla kegillä kuitenkin, vaikka olen jo pitkään tehnyt olutta.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 09, 2016 16:46 pm

tuosta kaasupullon säilytys lämpötilasta en voi muuta sanoa kuin sen mitä alan liikeen edustaja mulle kertoili ,eli periaatteessa paras lämpötila tuollaiselle co2 pullolle on 15-25 c,liian kylmässä kun se ei kuulemma kaasuunnu(paine putoaa) niin hyvin ja taasen liian kuumassa(+70c) saattaa pullon varoventtiili päästää painetta pois.Iteselläni oma 7.5kg pullo on olohuoneessa kegeraattorin vieressä ja hyvin siinä toiminut,eihän se mikään kaunis ola mutta ajaa asiansa siinä ..

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Joulu 09, 2016 17:15 pm

Itsellä on kaasu hitsi vehkeitten happi regu,hyvin parjää.Kaasun tulo sammuu siinä mihin olet regun säätänyt.Olen yleensä pitänyt tarjoilun ajan regua auki ja säilytyksessä silloin tällöin lisännyt jos on mennyt,sitten josku ei ole ollenkaan kaasua mennyt.Sitä menee vain karbonoinnissa ja käytössä eli kun lasketaan olutta hanasta.Jos menee kaasua ns.liian kanssa tiivisteet falskaa.Kun kokemusta karttuu ni kyl se siitä :jee:
RDWHAHB

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”